Det her lovforslag indeholder jo mange forskellige delelementer.
Det er vi sådan set blevet relativt enige om i den debat, der har været indtil nu her i Folketingssalen.
Men det, jeg synes er dybt problematisk, er jo, at hvis vi kigger på den situation, som mange af de danske arbejdspladser er i, kan vi se, at erhvervsvirksomhederne lider under at have ringere konkurrenceevne end udenlandske operatører, og det betyder også, at vi har en detailhandel i Danmark, der er under kraftigt pres.
Vi har også en masse andre små og mindre virksomheder i Danmark, som oplever, at der er længere mellem kunderne, og at der også er længere mellem de betalingsdygtige kunder.
Hvad er medicinen så til det?
Er det så, at man går ud og siger:
Hvad kan vi gøre for at gøre det bedre?
Hvad kan vi gøre for at underbygge en god udvikling for de danske arbejdspladser og de danske virksomheder specielt i den private sektor?
Tja, med det her lovforslag kan vi se, at medicinen er endnu flere udgifter, endnu flere afgifter, endnu flere skatter, og det er noget, som kommer til at koste på bundlinjen i de fleste virksomheder – i hvert fald med hensyn til de her lovforslag.
Hvis man kigger på lønsumsafgiften eksempelvis, er det jo sådan, som jeg tidligere har været inde på i dag, at det her er en lønsumsafgift, som kommer til at ramme de ikkefinansielle sektorer i Danmark.
Det er rigtig mange forskellige danske virksomhedstyper.
Specielt inden for sundhedsområdet synes vi i Dansk Folkeparti at det er ganske foruroligende, at et rødt flertal her i Folketinget – efter at de igennem flere år har ført valgkamp og sagt, at der var en velfærdsmassakre i gang i Danmark, og at man havde en borgerlig regering, som ikke tog hånd om de svage – nu som regering, for at finansiere andre vidtløftige løfter, eksempelvis en forøget ulandsbistand på 609 mio.
kr., og så skal pengene jo findes et eller andet sted, vælger at sætte lønsumsafgiften op for eksempelvis sundhedsoperatører i Danmark.
Det er fysioterapeuter, det er tandlæger, det er ergoterapeuter, det er private behandlingssteder, det er leverandører af sundhedsydelser til borgere, det er alment praktiserende læger, og det er også de danske speciallæger.
Alle sammen skal nu til at opkræve en større regning hos brugerne af deres virksomheder, fordi lønsumsafgiften stiger.
Det er den medicin, som vi kan se frem til i Danmark.
Vi har fået en regering, som synes, det er helt fair at øge udgifterne og afgifterne for de mennesker, der har behov for lægelig hjælp og assistance i Danmark.
Et andet sted, man har valgt at gå ind og sige at der nu skal gøres noget godt, er der, hvor man vælger at påføre de danske dagblade en omkring 40 mio.
kr.
stor udgift, og hvor man også via lønsumsafgiften kan se frem til, at der bliver en helt anden og dårligere konkurrencesituation.
Og vi kan jo se, at udviklingen gør, at hvis ikke man kan finde pengene på bundlinjen i Danmark, vælger man at få outsourcet flere og flere af opgaverne og eksempelvis få produceret en større del af trykkeopgaverne i udenlandske virksomheder syd for den danske grænse, eksempelvis i Polen.
Et andet sted, man kommer til at mærke det her forslag, er på de danske dentallaboratorier f.eks.
– hos de mennesker, som er med til at lave specialtilbud til folk, der har tandproblemer osv.
Vi kan af de høringssvar, vi har fået, se, at omkring 30 pct.
af branchens medlemmer har måttet lukke deres virksomhed inden for de sidste 2 år, fordi de har tabt i konkurrencen med specielt udenlandske leverandører af de samme services.
Hvad er medicinen fra den danske regering til det og til det store tab af danske arbejdspladser?
Det er da, at de øger lønsumsafgiften og gør det endnu dyrere at drive den her type virksomhed i Danmark.
Det er ikke noget, vi i Dansk Folkeparti er særlig stolte af.
Vi er heller ikke særlig stolte af, at man med det her lovforslag vælger at øge beskatningen af de danske lystsejlere med de meget berømte 34 pct.
Det anses nærmest af nogle politikere i Danmark som kriminelt, at man har den frækhed, at man har lyst til at have en hobby, der også koster lidt penge.
Det synes man så at man skal gøre noget ved, og det gør man altså ved at øge beskatningen med 34 pct.
på den afgift, der er på de forsikringsordninger for de her lystbåde.
Det er ikke rimeligt; det er ganske enkelt urimeligt.
Og det er ikke en måde at drive hæderlig regeringsførelse på.
I Dansk Folkeparti kan vi ikke støtte det her lovforslag.
Vi mener, at det her er et lovforslag, som går den helt, helt forkerte vej.
Det hæmmer den udvikling i Danmark, som kan forsvare og bevare danske arbejdspladser, og det hæmmer også borgernes incitament til at være hæderlige borgere.
Vi ved jo, at nogle har mulighed for eksempelvis at flytte deres båd ud af Danmark og til et naboland, hvor de så har mulighed for at gøre det på en anden måde, som er lidt mere smart.
Og så mister staten alligevel indtægter.
Men samlet set med de lovforslag, vi har fået til behandling her i Folketinget i dag fra skatteministerens side, kan vi se, at det er over en milliard kroner i afgifter, som et flertal i Folketinget nu har besluttet at opkræve hos de danske borgere og virksomheder.
Vi ved jo alle sammen godt, hvad der sker, når virksomhederne får større udgifter.
De lægger selvfølgelig udgiften over på deres kunder, og det er altså Danmarks borgere.
Og det betyder altså, at man får større regninger, når man går ind de forskellige steder, hvor man kommer i kontakt med de her virksomheder, som tilhører den her branche og ligger i de her egne af det danske erhvervsliv.
Så vi kan ikke støtte lovforslaget på nogen som helst måde, og vi synes, at regeringen burde trække lovforslaget.