Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. december 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 55 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 55:
Vil ministeren redegøre for, hvad omkostningsforskellen er for DSB mellem atlåne med statsgaranti, hvor der også betales en markedsbestemt præmie forstatsgarantien, jf. svar på L 8 - spm. 31, og så låneoptagelse på det almindeligelånemarked, hvor DSB, jf. svar på L 8 - spm. 29, tilsyneladende fortsat kanoptage lån?Svar:
Den markedsmæssige prissætning af garantien vil blive fastlagt medudgangspunkt i, hvad andre statsligt ejede selskaber betaler ved optagelse aflån uden statsgaranti, samt hvad DSB hidtil selv har kunnet låne til udengaranti.Der vil endvidere blive taget højde for bl.a. DSB’s konkrete kreditværdighed,lånebehovets størrelse og garantiernes varighed.Den markedsmæssige prissætning vil blive beskrevet yderligere i et aktstykkeom statsgaranti til DSB, som forventes forelagt Folketingets Finansudvalg ijanuar 2013.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen