Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 50 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 50:
Hvad er årsagen til, at de kortfristede lån i DSB’s delårsrapport 1.-3. kvartalstiger fra 550 mio. kr. i 2011 til 1,4 mia. kr. i 2012?Svar:
DSB oplyser, at kortfristede lån indgår som en del af den korte finansiering aflikviditetsudsving over året sammen med træk på kreditinstrumenter, dertypisk udgør kassekreditter. Stigningen i de korte lån kommer fra indfrielse ogafdrag på lang gæld. I stedet for optagelse af nye lånefaciliteter på de finansiellemarkeder er der trukket på eksisterende likviditetsberedskab. DSB´slikviditetsberedskab består af bekræftede bankfaciliteter og indregnes underkortfristede lån i balancen.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen