Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål44 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 44:
Ministeren bedes fremlægge eksempler på udenlandske og for danske forholdanvendelige modeller for en evt. kommende hovedstadsordning, hvor S-togindgår på linje med busser, metro m.v., og hvad en sådan ordning kanindebære for DSB S-tog A/S set i forhold til den i L 8 foreslåede organisering.Svar:
Nedenfor gives et par eksempler på udenlandske modeller for enhovedstadsordning, hvor S-tog indgår på linje med andre kollektivetrafikformer, uden at jeg dog af den grund hermed har taget stilling tilanvendeligheden af disse modeller.En model, der er anvendt i en række store byer, er, at der er etableret en”paraplyorganisation”, som de organisationer, der har ansvaret for trafikkeninden for bus tog og metro, skal deltage i. Paraplyorganisationen varetager enrække fælles opgaver. Det drejer sig om opgaver som kundeservice,koordinering af køreplanlægning, trafikinformation, billetter, markedsføring ogindtægtsdeling. Et eksempel på en paraplyorganisation er MünchenVerkehrsverbund (MVV), der er en af de største og ældsteparaplyorganisationer i Tyskland. München by, Freistaat Bayern, 8administrative distrikter og 50 transportselskaber arbejder sammen i MVV.Etableringen af en paraplyorganisation vil ikke have organisatoriskekonsekvenser for placeringen af S-tog og vil således kunne lade sig gøre indenfor rammerne af DSB-loven. Det gælder uanset om der er tale om et DSB S-togA/S som i dag eller om et S-tog i regi af DSB SOV, således som lovforslagetåbner mulighed for.
En anden og mere vidtgående model er en integreret organisation, hvor der eretableret en fælles organisation, som overtager ansvaret for trafikken ihovedstaden fra de nuværende organisationer. Denne organisation får dermedansvaret for at indkøbe bus- og togtrafik samt en række tilhørende opgavervedrørende koordinering, takstfastsættelse, markedsføring, kundeservice,trafikinformation, billetter, indtægtsdeling mv. I Oslo har man etableret ensådan konstruktion - trafikselskabet Ruter A/S - der ejes af kommunerne Osloog Akershus. Ruter A/S planlægger, samordner, bestiller og markedsfører alkollektiv trafik i Oslo og Akershus, med undtagelse af Norges statsbaners (NBS)jernbanedrift.Etableringen af en integreret organisation vil ikke kunne lade sig gøre hverkeninden for rammerne af den gældende DSB-lov eller inden for rammerne aflovforslaget, men vil i alle tilfælde kræve en lovændring, da det indebærer, atansvaret for S-togsdriften overføres til en ny organisation.I relation til L 8 vil jeg dog gerne gentage, hvad jeg tidligere har oplyst, jf. mitbrev af 22. oktober 2012, at så længe DSB er 100 pct. ejet af staten vilFolketinget, selv om DSB S-tog A/S skulle blive integreret i DSB, på et seneretidspunkt ved lov kunne beslutte at føre DSB S-tog over i en andenorganisatorisk konstruktion end DSB.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen