Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1176449_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål24 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 24:

Ministeren bedes redegøre for, hvor ofte Folketingets Finansudvalg skalgodkende DSB's kreditramme/lån til drift?

Svar:

Såfremt Folketinget vedtager lovforslaget L8, og EU-Kommissionen ikke harindvendinger imod garantistillelse, vil jeg forelægge den endelige udmøntningaf DSB’s låneramme og garanti for Finansudvalget.Endvidere vil Finansudvalget skulle godkende evt. nye investeringer, somomfattes af den nye affattelse af § 12, stk. 2 - dvs. over 100 mio. kr. (reguleret). Ide tilfælde, hvor der tillige ønskes statsgaranterede lån til de pågældendeinvesteringer, tages der samtidig med godkendelsen af investeringen stilling tildette ønske om statsgaranti. Der henvises til bemærkningerne i L 8 til § 1 nr.16.Endelig indebærer lovforslaget, at DSB fremsender en investerings- ogfinansieringsplan til transportministerens godkendelse én gang årligt. I tilfældeaf, at der efterfølgende sker væsentlige ændringer i investerings- ogfinansieringsplanen, orienteres transportministeren herom. Det kanselvfølgelig i sig selv give anledning til fornyet forelæggelse i Finansudvalget.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen