Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1171749_0001.png
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
Dato[ 6^Oktober 20123.1. nr.2011-1930
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål11 vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 11:Hvilke konsekvenser vil det have for udarbejdelsen af årsrapporter for DSB'sdatterselskaber, at der ikke mere skal udarbejdes regnskabsreglement ifølgeloven, og at regnskabsudarbejdelsen fremover bl.a. følger den nye selskabslov?
Svar:Der skal fortsat udarbejdes et regnskabsreglement for den del af DSB'svirksomhed, der udfører trafik i henhold til en forhandlet kontrakt med staten.Det gælder også for S-togstrafikken, uanset om denne - som nu - udføres afDSB S-tog som aktieselskab i DSB koncernen eller af DSB S-tog som enintegreret del af DSB SOV.Forpligtelsen til at udarbejde et regnskabsreglement følger fremover alene aflov om jernbanevirksomhed og ikke som hidtil både af denne lov og af Lov omDSB.M.h.t. regnskabsaflæggelse skal DSB også fremover følge reglerne iårsregnskabsloven for alle dele af sin virksomhed, uanset regnskabsreglementeller ej.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen