Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 8
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 28. november 2012 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSBog Naviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]ÆndringsforslagAfMartin Geertsen(V):Til titlen7)I titlen udgår »om DSB S-tog A/S samt«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]Til § 18)Nr. 5udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]9)Nr. 13udgår.[Lovens bestemmelser vedrørende DSB S-tog A/S bibehol-des]10)Nr. 16affattes således:»16)I§ 12indsættes efter stk. 3 som nye stykker:»Stk. 4.For investeringer, der er omfattet af stk. 3, skaltransportministeren godkende virksomhedens beslutningerom udbud og indgåelse af kontrakt herom. Til brug for mini-sterens godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvali-tetssikring af virksomhedens beslutninger. Udgifter til eks-tern bedømmelse af udbudsmaterialet og kontraktindgåelsenafholdes som led i de samlede omkostninger vedrørende an-skaffelse af det rullende materiel.Stk. 5.DSB fremsender en investerings- og finansierings-plan til transportministeren én gang årligt. I tilfælde af at derefterfølgende sker væsentlige ændringer i investerings- ogfinansieringsplanen, orienteres transportministeren herom«Stk. 4 bliver herefter stk. 6.«[DSB´s mulighed for at optage lån med statsgaranti tildækning af underskud på driftsaktiviteter udgår, og den nu-værende lovgivning for lånoptagelse bevares]11)Den undernr. 18foreslåede§ 15 budgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]BemærkningerTil nr. 7-9 og 11Med ændringsforslag nr. 9 ønsker Venstre at sikre, atDSB S-tog A/S forbliver et helejet datterselskab under DSB,og at der ikke åbnes mulighed for, at DSB S-tog A/S på sigtvil kunne opløses og integreres i DSB.Ændringsforslag nr. 7, 8 og 11 er konsekvenser af æn-dringsforslag nr. 9. Såfremt ændringsforslag nr. 9 vedtagesved 2. behandling, vil forslagsstilleren til 3. behandling stillede nødvendige yderligere konsekvensændringsforslag.Til nr. 10Med ændringsforslag nr. 10 ønsker Venstre, at mulighe-den for, at DSB kan optage statsgaranterede lån til dækningaf et driftsunderskud, udgår af lovforslaget. I stedet ønskerVenstre at bibeholde den nuværende lovgivning vedrørendelåneoptagelse, således at transportministeren fortsat eftergodkendelse af Folketingets Finansudvalg kan garantere forforpligtelser, som DSB og datterselskaber har over for leve-randører og långivere i forbindelse med investeringer, menikke garantere i forhold til at dække eventuelle driftsunder-skud. Ændringsforslaget indebærer dog, at den i lovforslagetforeslåede eksterne kvalitetssikring vedrørende indkøb afrullende materiel bevares.
AX014455