Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 8
Offentligt
1184754_0001.png
1184754_0002.png
1184754_0003.png
1184754_0004.png
1184754_0005.png
1184754_0006.png
1184754_0007.png
1184754_0008.png
Til lovforslag nr.L 8
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 22. november 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSBog Naviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 5 og 6,og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 21. juni2012 dette udkast til udvalget, jf. (2011-12), TRU alm. del –bilag 374. Den 11. oktober 2012 sendte transportministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 53 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og den-nes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af transportministeren stilledeændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget er således tilhæn-gere af et statsejet, nationalt jernbaneselskab. Det giver somudgangspunkt den mest sammenhængende og effektive jern-banetrafik i Danmark.Det morads, som DSB er havnet i, er først og fremmestskabt af problemerne med IC4 og DSB’s udenlandske enga-gementer. Årsagerne har været EU's udbudsregler og dentidligere regerings ladenståtil og ønske om at privatisereDSB og den blinde tiltro til de løfter, der blev givet afDSB’s tidligere ledelse.Enhedslisten støtter også lovforslaget, fordi det giver mu-lighed for at »hjemtage« DSB’s datterselskaber. Enhedsli-sten ser det som et forsøg på at styrke DSB som det nationa-le jernbaneselskab og forsvare DSB mod privatisering i småbidder – en strategi, som tydeligvis var valgt af den tidligereregering.Enhedslisten støtter, at fremtidige større indkøb af rullen-de materiel godkendes af transportministeren, som til brugfor sin beslutning skal indhente en ekstern vurdering forin-den forelæggelse for Finansudvalget. Enhedslisten menerdog, at Folketingets Transportudvalg bør have en formelplacering i denne proces, og har arbejdet for dette synspunkti udvalgsarbejdet med lovforslaget.Enhedslisten støtter endvidere, at lovforslaget udvidermuligheden for at anvende statsgarantien, hvis der lånes tildriften. Det vil alt andet lige bidrage til at lette DSB’s rente-byrde, bl.a. gennem refinansiering af hidtidige lån, med la-vere rente til følge.Etmindretali udvalget (V) vil redegøre for sin stilling tillovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (DF) vil redegøre for sinstilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.
AX014450
2
Ettredje mindretali udvalget (LA) vil redegøre for sinstilling til lovforslaget i ved 2. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Etfjerde mindretali udvalget (KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til titlen1)I undertitlen ændres »DSB og Naviair« til: »DSB, Na-viair og Energinet.dk«.[Energinet.dk omfattes af muligheden for skattefri fusion]Til § 12)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 3, stk. 3,derbliver stk. 2, indsættes som2. pkt.:»På tilsvarende måde kan tinglysning og anden registre-ring af DSB S-tog A/S’ rettigheder ske på grundlag af dennelov.«[Tinglysning af DSB S-tog A/S’ rettigheder]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):3)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 11indsæt-tes istk.1som2. pkt.:»I forbindelse med en eventuel integration af DSB S-togA/S eller andre datterselskaber i DSB bibeholdes det pågæl-dende selskabs særskilte regnskabsoplysninger i DSB’s kon-cernregnskab, så der ikke sker ændringer i regnskabsfrem-læggelse og udarbejdelse af regnskabsinformation for de på-gældende selskaber.«[Sikring af bibeholdelse af eksisterende regnskabsfremlæg-gelse og udarbejdelse af regnskabsinformation i tilfælde afintegration af DSB S-tog A/S eller andre datterselskaber]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:4)I den undernr. 16foreslåede affattelse af§ 12indsæt-tes istk. 3, 1. pkt.,efter »investeringer« ordene: »i rullendemateriel«.[Præcisering af, hvilke investeringer der omfattes af særliggodkendelsesprocedure]
Til § 25)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 14,indsættessomnr. 15:»15) Ved fusion af Energinet.dk, jf. selskabsskattelovens §1, stk. 1, nr. 2 g, med et helejet datterselskab.«[Mulighed for, at Energinet.dk skattefrit kan fusionere medet helejet datterselskab]Til § 36)Somstk. 3indsættes:»Stk. 3.§ 2 har virkning for fusioner, der vedtages den 1.januar 2013 eller senere.«[Virkningstidspunkt for muligheden for, at DSB, Naviair ogEnerginet.dk kan fusionere skattefrit med helejede dattersel-skaber]BemærkningerTil nr. 1Forslaget om at ændre undertitlen skal præcisere, at lov-forslaget også omfatter skattefri fusion af Energinet.dk.Til nr. 2Det foreslås med ændringsforslaget, at indholdet af dennugældende § 9, stk. 2, flyttes til den foreslåede affattelse af§ 3, stk. 3, der bliver stk. 2.Baggrunden er, at DSB har gjort opmærksom på, at der iforbindelse med DSB S-tog A/S’ overtagelse af aktiver ogpassiver fra DSB’s S-togsdivision fortsat udestår tinglysningaf en række deklarationer, ligesom flere ejendomme mang-ler at blive adkomstberigtiget til DSB S-tog A/S. DSBvurderer, at det ikke vil være muligt at bringe alle relevantetinglysningsforhold i orden inden lovens ikrafttræden.Det foreslås derfor, at der gives DSB S-tog A/S mulighedfor at kontrollere, at alle forhold er på plads, inden indholdeti den nugældende hjemmel ophæves.Der henvises til ændringerne i § 1, nr. 6 og 8, samt § 3,stk. 2.Til nr. 3Dansk Folkeparti vil med ændringsforslaget sikre, atDSB i tilfælde af integration af datterselskaber som eksem-pelvis DSB S-tog A/S fortsat bliver underlagt de sammeregnskabskrav, som er gældende i dag, således at disse sel-skabers regnskabsoplysninger vil fremgå af DSB’s kon-cernregnskab som i dag.Til nr. 4Ved en fejl er ordene »i rullende materiel« faldet ud aflovforslagets tekst. Hensigten har været, at den foreslåedenye procedure, hvorefter transportministeren godkendervirksomhedens beslutninger om udbud og indgåelse af kon-trakt herom, skulle gælde for investeringer i rullende materi-el, hvor der har været problemer. Bestemmelsen præciseresderfor på dette punkt.
3
Til nr. 5Ændringen medfører, at et datterselskab kan fusioneresskattefrit ind i Energinet.dk. Det er en forudsætning, at dat-terselskabet er helejet af Energinet.dk, det vil sige at Energi-net.dk ejer alle aktierne i datterselskabet.
Til nr. 6Muligheden for, at DSB, Naviair og Energinet.dk kan fu-sionere skattefrit med helejede selskaber foreslås at få virk-ning for omstruktureringer, der vedtages den 1. januar 2013eller senere.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL)Preben Bang Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)474422171612Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 8Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren2Slides anvendt ved den tekniske gennemgang for Transportudvalgetden 11/10-12, fra transportministeren3Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/10-12, fratransportministeren51. udkast til betænkning6Ændringsforslag, fra transportministeren72. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8Spm.nr.1TitelSpm., om der også er ekstern kompetence ud over kvalitetsvurderin-gen til stede ved anskaffelse af nyt materiel, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om den eksterne kvalitetsvurdering også vil omfatte selvescreeningen af mulighederne for at indkøbe nyt elmateriel, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de kommende indkøb af 15 eltog kan dække hele behovetmellem København og Esbjerg/Sydjylland med eldrift, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det er nødvendigt at udvide reglerne for statsgaranti,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets bemærkninger til § 12, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for, at den udvidede statsgaranti vil betyde, atDSB’s gæld stiger yderligere, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om de udvidede garantibestemmelser også vil gælde, når de nu-værende kontrakter mellem Transportministeriet og hhv. DSB og DSBS-tog A/S udløber, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår en ophævelse af DSB S-tog A/S vil træde i kraft, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den nuværende kontrakt mellem DSB S-tog A/S og Trans-portministeriet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der tilføres færre ressourcer til S-togsdriften i forhold til denindgåede kontrakt mellem DSB S-tog A/S og Transportministeriet, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om udarbejdelsen af årsrapporter for DSB’s datterselskaber, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke datterselskaber der fremover ikke vil udarbejdes års-rapporter for, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
456
7
8910
1112
5
13
14
15
16
17
18
192021
22
23
24
25
26
27
Spm., om offentligheden i medfør af L 8 har samme mulighed for ind-sigt i DSB’s økonomi, som tilfældet er i dag, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om DSB i medfør af L 8 er forpligtet til i årsregnskabet at opgø-re selvstændige resultater for DSB’s engagementer uden for landetsgrænser, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fortolkning af ministerens forpligtelse til ifølge jernbanelo-ven at kunne udarbejde et regnskabsreglement for DSB, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke eksterne parter ministeren har i tankerne i forbindelsemed ekstern vurdering i forbindelse med udbud m.v., til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet, at private operatører i markedetmed kendskab til udbud i forbindelse med togmateriel kan inddrages iden eksterne vurdering, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan inddragelsen af ekstern ekspertviden i forbindelsemed indkøb af togmateriel harmonerer med ambitionen om, at dan-skerne skal være med til at vælge fremtidens tog, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en procentdel vægt der skal tillægges ekspertvi-den, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de kompetencer, som ministeriet besidder om indkøb af tog-materiel, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om L 8 under nogen omstændigheder stiller DSB eller dettesdatterselskaber bedre end fusioner mellem private virksomheder, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forholdet mellem forventningen om, at eventuelle nye stats-garantier ikke udløses, og behovet for at lånefinansiere DSB’s drift, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage, såfremt DSB med ud-gangen af 2014 ikke har været i stand til at effektivisere sin drift med1 mia. kr., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor ofte Folketingets Finansudvalg skal godkende DSB’skreditramme/lån til drift, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor ofte og i hvilke tilfælde Europa-Kommissionen skaltage stilling til/godkende DSB’s statsgaranterede lån til drift, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at de foreslåede bestemmelser i L8 om statsgaranti til driftslån til DSB ikke i specifikke tilfælde ellergenerelt kommer i strid med EU’s regler om statsstøtte, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre sig, at DSB ikke anvenderstatsgaranterede lån til drift til dækning af driftsunderskud i forbindel-se med konkurrenceudsatte aktiviteter, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpå
6
28
29
3031
32
33
34
35
3637
38
39
40
41
Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at DSB gennem mulighedenfor udvidet statsgaranti ikke modtager urimelige økonomiske og/ellermarkedsmæssige fordele i forhold til andre aktører i markedet, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om banker og/eller kreditinstitutioner over for DSB har tilken-degivet, at DSB ikke kan optage lån på markedet til refinansiering afeksisterende lån samt finansiering af nye aktiviteter, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om udviklingen på centrale nøgletal i DSB’s regnskab, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Europa-Kommissionen har været involveret i forbindelsemed udarbejdelsen af lovforslaget med hensyn til den udvidede brugaf statsgaranti, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen specifikt har forelagt Europa-Kommissionen, atDSB stilles mere fordelagtigt end andre aktører i markedet ved at fåstillet fleksible kreditfaciliteter til rådighed, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om finansieringsbehovet 2012-2014 (skønnet) opdelt på refinan-siering af tidligere lån, nye lån til finansiering af nye aktiviteter og låntil dækning af underskud på driften, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at DSB SOV i 2012-2014skønnet vil have brug for statslige tilskud og statsgaranterede lån forsamlet over 20 mia. kr., til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilken regnskabsmæssig værdi DSB S-tog A/S’ rullendemateriel udgjorde, i henholdsvis 2005, 2008 og 2011, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om størrelsen af egenkapitalen i DSB S-tog A/S, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt separate regnskabsoplysninger for DSB S-tog A/S,DSB Vedligehold m.fl. efter en evt. fusion med DSB SOV vil figurereselvstændigt i DSB’s koncernregnskab, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om forhåndssonderingerne med Europa-Kommissionen vedrø-rende statsstøtte til DSB, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ansvarsfordelingen mellem ministeriet, DSB’s bestyrelse ogDSB’s direktion i forbindelse med fremtidige indkøb af rullende mate-riel til DSB, som finder sted på baggrund af en uafhængig ekstern vur-dering, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der vil kunne gøres ansvar gældende over for rådgiver fordårlig rådgivning i forbindelse med den eksterne vurdering, der efterlovforslaget fremover skal ledsage indkøb af rullende materiel tilDSB, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at Folketingets Transportudvalg (TRU)bør inddrages formelt i processen ved indkøb af rullende materiel tilDSB, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
42
43
44
45
46
4748
49
50
51
52
53
Spm., om ministeren med konkrete eksempler kan belyse, hvad »væ-sentlige afvigelser« kan være, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan beskrive sine muligheder for at gribe indover for væsentlige afvigelser, som ministeren af den ene eller andengrund finder ubegrundede, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om eksempler på udenlandske og for danske forhold anvendeli-ge modeller for en evt. kommende hovedstadsordning, hvor S-tog ind-går på linje med busser, metro m.v., til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om den økonomiske effekt på DSB’s samlede omkostninger veden fusion mellem DSB SOV og DSB S-tog A/S, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om der foreligger planer om fusion mellem DSB SOV og andredatterselskaber end DSB S-tog, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det korrigerede resultat i DSB’s delårsrapporter, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan opstille en tabel for det korrigerede resultatfør skat 1.-3. kvartal for 2009-2012 svarende til tabel 1 (korrigeret re-sultat før skat), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad årsagen er til, at den samlede gæld i DSB’s delårsrap-port 1.-3. kvartal viser en stigning i den samlede gæld fra 16,9 mia. kr.i 2011 til 18 mia. kr. i 2012, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad årsagen er til, at de kortfristede lån i DSB’s delårsrap-port 1.-3. kvartal stiger fra 550 mio. kr. i 2011 til 1,4 mia. kr. i 2012,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der fremover vil blive udarbejdet et særskilt regnskab/års-rapport for DSB Vedligehold, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om staten skal garantere for tab forårsaget af konkurrenceudsat-te aktiviteter på Kystbanen og i udlandet, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om, at ministerens godkendelseaf DSB’s beslutninger om tilrettelæggelse af udbud og indgåelse afkontrakt vedrørende materielindkøb vil blive givet efter drøftelser iforligskredsen bag det pågældende materielindkøb, til transportmini-steren, og ministerens svar herpå
8
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til transportministerens og dennes svar herpåSpørgsmål 53 og transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål:Vil ministeren give tilsagn om, at ministerens godkendelse af DSB´s beslutninger om tilrettelæggelse afudbud og indgåelse af kontrakt vedrørende materielindkøb vil blive givet efter drøftelser i forligskredsenbag det pågældende materielindkøb, jf. L 8 nr. 16, stk. 3.Svar:Ja, hvor der er tale om, at indkøb af rullende materiel til DSB sker på baggrund af et forlig, vil beslut-ninger om udbud og om indgåelse af kontrakt blive drøftet i forligskredsen.Jeg henviser desuden til min besvarelse af 9. november 2012 på spørgsmål 41, hvor spørgsmålet ominddragelse generelt af Transportudvalget er behandlet.