Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 4
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
18. oktober 20122011-1930
Spørgsmål:
Hvis de nugældende bestemmelser om DSB S-tog A/S ophæves, harFolketinget så hermed fraskrevet sig muligheden for på et senere tidspunkt atbeslutte en udskillelse af S-tog fra DSB SOV?Svar:
Nej, Folketinget har ikke hermed fraskrevet sig denne mulighed.Selvom DSB S-tog A/S skulle blive integreret i DSB, vil det ikke være detsamme som, at DSB’s S-togsaktiviteter hermed forsvinder.S-togstrafikken i hovedstadsområdet vil fortsat blive drevet på grundlag af enkontrakt med transportministeren om passagertrafik udført som offentligservice jf. lov om jernbane. Dette medfører bl.a. behov for en selvstændigøkonomiopfølgning.Lovgivningsmæssigt vil en beslutning i Folketinget om en udskillelse af S-togfra DSB i givet fald kunne ske, så længe DSB er 100 pct. ejet af staten. DSB ersåledes etableret som selvstændig offentlig virksomhed ved lov i 1999. I denforbindelse fik DSB S-tog A/S sin nuværende status som aktieselskab, medegne lovbestemmelser. Selv om Folketinget nu måtte ophæve dissebestemmelser, er der ikke noget i vejen for, at Folketinget senere måtte gå den”modsatte” vej – ved at beslutte sig for en udskillelse af S-togs aktiviteterne fraDSB SOV.Det kan i den forbindelse nævnes, at det nuværende Scandlines, tidligere DSBRederi, i sin tid også blev udskilt fra DSB ved lov, og ejerskabet til rederiet blevplaceret udenfor DSB.Ved en eventuel udskillelse fra DSB SOV af DSB S-tog vil der i lovforslagetskulle redgøres for, hvordan medarbejdere og kreditorer stilles, ligesom der itidligere tilfælde er sket, når noget ønskes udskilt ved lov (f.eks. Lov om DSBRederi A/S, lov nr. 231 af 4. april 1995).