Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 2
Offentligt
Forslagtil
Lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt
fusionsskatteloven
Fremsat den 3. oktober 2012.1. behandling er planlagt til den 23. oktober 2012
Indholdsfortegnelse●1. begrundelse for lovforslaget:DSB’s indkøb af rullende materiel gribes anpå en ny måde●2. begrundelse for lovforslaget:I dag et unødigt kompliceret regelsæt forgodkendelse af investeringer.●3. begrundelse for lovforslaget:Efter den nuværende lovgivning kantransportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over forleverandører og långivere i forbindelse med investeringer (størreinvesteringer som kræver Finansudvalgets godkendelse)●4. begrundelse for lovforslaget:Nye regler for sammensætning afbestyrelsen i DSB SOV●5. begrundelse for lovforslaget:Utidssvarende bestemmelser om DSB S-togA/S ophæves●6. begrundelse for lovforslaget:De selvstændige offentlige virksomhederDSB og Naviair får mulighed for omstrukturering uden beskatning i formaf skattefri fusion med helejede datterselskaber, hvilket svarer tilTransportministerietSide 2reglerne for aktieselskaber
Ændret fremgangsmåde ved DSB’s anskaffelse afrullende materiel●1. begrundelse for lovforslaget:DSB’s indkøb af rullende materiel gribes anpå en ny måde●Transportministeren godkender virksomhedens beslutninger om udbud ogindgåelse af kontrakt herom●Til brug for ministerens stillingtagen indhenter ministeriet en eksternkvalitetsvurdering af virksomhedens beslutninger vedrørendeudbudsmateriale og indgåelse af kontrakt●Hjemmel:Lovforslagets § 1 nr. 16 (bliver til § 12)●Hvorfor?:Øge sikkerheden for at investeringer er saglige og velfunderedeog med politisk opbakning
Transportministeriet
Side 3
Forenkle procedurerne for godkendelse afinvesteringer, herunder af finansieringen.●2. begrundelse for lovforslaget:I dag et unødigt kompliceret regelsæt forgodkendelse af investeringer●Investeringer over 100 mio. kr. skal godkendes af Finansudvalget.Ministeren er samtidig pålagt at fastsætte særskilte rammer for optagelseaf lån tildriftsformålog tilinvesteringsformål.Efter lovforslagetopereres der fremover alene med en beløbsgrænse – nemlig beløbet på100 mio. kr. Desuden indsender DSB én gang om året sin investerings-og finansieringsplan til ministeren●Den foreslåede procedure skal også ses i lyset af, at DSB er etableret med enbestyrelse med et selvstændigt ansvar. Det er bestyrelsens ansvarløbende at påse, at virksomhedens kapitalgrundlag, herunder denlikviditetsmæssige situation, er forsvarlig set i forhold til virksomhedensdrift●Hjemmel:Lovforslagets § 1 nr. 16 (bliver til § 12)●Hvorfor?:Bidrager til at sikre det nødvendige samlede overblik overvirksomhedens investerings – og finansieringsplaner, udendetailreguleringTransportministeriet
Side 4
Udvidet mulighed for statsgaranti til DSB.●3. begrundelse for lovforslaget:Efter den nuværende lovgivning kantransportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over forleverandører og långivere i forbindelse med investeringer (størreinvesteringer som kræver Finansudvalgets godkendelse)●Denne mulighed foreslås udvidet. Med lovforslaget får transportministerenmulighed for efter godkendelse i Folketingets Finansudvalg for meregenerelt at stille garanti●Det vi blive sikret, at garantistillelsen er i overensstemmelse medstatsstøttereglerne●Hjemmel:§ 1 nr. 16 (bliver til § 12, stk. 5)●Hvorfor?:DSB har over de kommende år et betydeligt finansieringsbehov.Det skyldes underskud på driften, forfaldne lån samt allerede besluttedeinvesteringer
Transportministeriet
Side 5
Nye regler for sammensætning af bestyrelsen●4. begrundelse for lovforslaget:Nye regler for sammensætning afbestyrelsen i DSB SOV●Efter de nugældende regler udgøres bestyrelsen af 6 medlemmer der vælgesaf transportministeren på det årlige virksomhedsmøde (svarende tilgeneralforsamlingen)●Fremover vælger ministeren mindst 5 men højst 8 medlemmer tilbestyrelsen●Medarbejderne vælger fortsat repræsentanter til bestyrelsen efter dealmindelige regler, dvs. med halvdelen af det antal, der vælges påvirksomhedsmødet●Hjemmel:§ 1, nr. 9 (bliver til § 4, stk. 1 og 2)●Hvorfor:Ministeren bør kunne øge henholdsvis reducere antallet afmedlemmer efter hvad der er praktisk og nødvendigt
Transportministeriet
Side 6
Utidssvarende bestemmelser om DSB S-tog A/Sophæves●5. begrundelse for lovforslaget:Utidssvarende bestemmelser om DSB S-togA/S ophæves.●Hjemmel til at beslutte, at DSB S-tog A/S ophører som aktieselskab for atblive integreret i DSB. Vil i givet fald skulle ske i henhold til gældendegenerelle regler, herunder selskabslovens regler. En evt. beslutning omsammenlægning kræver en beslutning på generalforsamlingen i DSB S-tog A/S og i DSB SOV●DSB’s ledelse har ønsket denne mulighed for om nødvendigt at kunneintegrere DSB S-tog i den samlede koncern som led i sit arbejde forforenkle og effektivisere DSB’s organisatoriske struktur●Hjemmel:§ 1 nr. 5, 13 og 18 (bliver til § 2, stk. 2 og § 15 b)●Hvorfor:Mulighed for at DSB S-tog A/S fremover vil kunne blive behandletsom andre datterselskaber i DSB koncernen. Ingen særstatus.
Transportministeriet
Side 7
Skattefri fusion med helejede datterselskaber●6. begrundelse for lovforslaget:De selvstændige offentlige virksomhederDSB og Naviair får mulighed for omstrukturering uden beskatning i formaf skattefri fusion med helejede datterselskaber med helejededatterselskaber, hvilket svarer til reglerne for andre virksomheder, somsvarer skat efter selskabsskatteloven●DSB og Naviair er almindeligt selskabsbeskattede, og andreselskabsbeskattede selskaber har denne mulighed●Hjemmel:Lovforslagets § 2 nr. 1●Hvorfor?:Skattereglerne bør ikke være til hinder for en hensigtsmæssigorganisering af de to SOV’er. Med ændringen vil et helejet datterselskabkunne fusioneres skattefrit ind i hhv. DSB og Naviair. Formålet er at giveselskabet mulighed for at fusionere, uden at der udløses skat. Andreselskabsbeskattede selskaber har samme mulighed
Transportministeriet
Side 8
Selskabsloven og øvrige ændringer●7. begrundelse for lovforslaget:Henvisningerne til den nu ophævedeaktieselskabslov ændres til den nugældende selskabslov, og der foretagesøvrige ændringer●Hjemmel:§ 1 nr. 1 - 4, 6 - 8, 10 – 12, 14, 15, 17 – 21●Hvorfor?:Der foretages en række konsekvensændringer i loven som følgeaf at aktieselskabsloven er ophævet og erstattet af selskabsloven.Endvidere foreslås en række ændringer, der er nødvendiggjort sidenDSB’s etablering som selvstændig offentlig virksomhed i 1999
Transportministeriet
Side 9