Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 2
Offentligt
1167114_0001.png
1167114_0002.png
1167114_0003.png
1167114_0004.png
1167114_0005.png
1167114_0006.png
1167114_0007.png
1167114_0008.png
1167114_0009.png
Forslagtil

Lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige

virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt

fusionsskatteloven

Fremsat den 3. oktober 2012.1. behandling er planlagt til den 23. oktober 2012
Indholdsfortegnelse1. begrundelse for lovforslaget:DSB’s indkøb af rullende materiel gribes anpå en ny måde2. begrundelse for lovforslaget:I dag et unødigt kompliceret regelsæt forgodkendelse af investeringer.3. begrundelse for lovforslaget:Efter den nuværende lovgivning kantransportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over forleverandører og långivere i forbindelse med investeringer (størreinvesteringer som kræver Finansudvalgets godkendelse)4. begrundelse for lovforslaget:Nye regler for sammensætning afbestyrelsen i DSB SOV5. begrundelse for lovforslaget:Utidssvarende bestemmelser om DSB S-togA/S ophæves6. begrundelse for lovforslaget:De selvstændige offentlige virksomhederDSB og Naviair får mulighed for omstrukturering uden beskatning i formaf skattefri fusion med helejede datterselskaber, hvilket svarer tilTransportministerietSide 2reglerne for aktieselskaber
Ændret fremgangsmåde ved DSB’s anskaffelse afrullende materiel1. begrundelse for lovforslaget:DSB’s indkøb af rullende materiel gribes anpå en ny mådeTransportministeren godkender virksomhedens beslutninger om udbud ogindgåelse af kontrakt heromTil brug for ministerens stillingtagen indhenter ministeriet en eksternkvalitetsvurdering af virksomhedens beslutninger vedrørendeudbudsmateriale og indgåelse af kontraktHjemmel:Lovforslagets § 1 nr. 16 (bliver til § 12)Hvorfor?:Øge sikkerheden for at investeringer er saglige og velfunderedeog med politisk opbakning
Transportministeriet
Side 3
Forenkle procedurerne for godkendelse afinvesteringer, herunder af finansieringen.2. begrundelse for lovforslaget:I dag et unødigt kompliceret regelsæt forgodkendelse af investeringerInvesteringer over 100 mio. kr. skal godkendes af Finansudvalget.Ministeren er samtidig pålagt at fastsætte særskilte rammer for optagelseaf lån tildriftsformålog tilinvesteringsformål.Efter lovforslagetopereres der fremover alene med en beløbsgrænse – nemlig beløbet på100 mio. kr. Desuden indsender DSB én gang om året sin investerings-og finansieringsplan til ministerenDen foreslåede procedure skal også ses i lyset af, at DSB er etableret med enbestyrelse med et selvstændigt ansvar. Det er bestyrelsens ansvarløbende at påse, at virksomhedens kapitalgrundlag, herunder denlikviditetsmæssige situation, er forsvarlig set i forhold til virksomhedensdriftHjemmel:Lovforslagets § 1 nr. 16 (bliver til § 12)Hvorfor?:Bidrager til at sikre det nødvendige samlede overblik overvirksomhedens investerings – og finansieringsplaner, udendetailreguleringTransportministeriet
Side 4
Udvidet mulighed for statsgaranti til DSB.3. begrundelse for lovforslaget:Efter den nuværende lovgivning kantransportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over forleverandører og långivere i forbindelse med investeringer (størreinvesteringer som kræver Finansudvalgets godkendelse)Denne mulighed foreslås udvidet. Med lovforslaget får transportministerenmulighed for efter godkendelse i Folketingets Finansudvalg for meregenerelt at stille garantiDet vi blive sikret, at garantistillelsen er i overensstemmelse medstatsstøttereglerneHjemmel:§ 1 nr. 16 (bliver til § 12, stk. 5)Hvorfor?:DSB har over de kommende år et betydeligt finansieringsbehov.Det skyldes underskud på driften, forfaldne lån samt allerede besluttedeinvesteringer
Transportministeriet
Side 5
Nye regler for sammensætning af bestyrelsen4. begrundelse for lovforslaget:Nye regler for sammensætning afbestyrelsen i DSB SOVEfter de nugældende regler udgøres bestyrelsen af 6 medlemmer der vælgesaf transportministeren på det årlige virksomhedsmøde (svarende tilgeneralforsamlingen)Fremover vælger ministeren mindst 5 men højst 8 medlemmer tilbestyrelsenMedarbejderne vælger fortsat repræsentanter til bestyrelsen efter dealmindelige regler, dvs. med halvdelen af det antal, der vælges påvirksomhedsmødetHjemmel:§ 1, nr. 9 (bliver til § 4, stk. 1 og 2)Hvorfor:Ministeren bør kunne øge henholdsvis reducere antallet afmedlemmer efter hvad der er praktisk og nødvendigt
Transportministeriet
Side 6
Utidssvarende bestemmelser om DSB S-tog A/Sophæves5. begrundelse for lovforslaget:Utidssvarende bestemmelser om DSB S-togA/S ophæves.Hjemmel til at beslutte, at DSB S-tog A/S ophører som aktieselskab for atblive integreret i DSB. Vil i givet fald skulle ske i henhold til gældendegenerelle regler, herunder selskabslovens regler. En evt. beslutning omsammenlægning kræver en beslutning på generalforsamlingen i DSB S-tog A/S og i DSB SOVDSB’s ledelse har ønsket denne mulighed for om nødvendigt at kunneintegrere DSB S-tog i den samlede koncern som led i sit arbejde forforenkle og effektivisere DSB’s organisatoriske strukturHjemmel:§ 1 nr. 5, 13 og 18 (bliver til § 2, stk. 2 og § 15 b)Hvorfor:Mulighed for at DSB S-tog A/S fremover vil kunne blive behandletsom andre datterselskaber i DSB koncernen. Ingen særstatus.
Transportministeriet
Side 7
Skattefri fusion med helejede datterselskaber6. begrundelse for lovforslaget:De selvstændige offentlige virksomhederDSB og Naviair får mulighed for omstrukturering uden beskatning i formaf skattefri fusion med helejede datterselskaber med helejededatterselskaber, hvilket svarer til reglerne for andre virksomheder, somsvarer skat efter selskabsskattelovenDSB og Naviair er almindeligt selskabsbeskattede, og andreselskabsbeskattede selskaber har denne mulighedHjemmel:Lovforslagets § 2 nr. 1Hvorfor?:Skattereglerne bør ikke være til hinder for en hensigtsmæssigorganisering af de to SOV’er. Med ændringen vil et helejet datterselskabkunne fusioneres skattefrit ind i hhv. DSB og Naviair. Formålet er at giveselskabet mulighed for at fusionere, uden at der udløses skat. Andreselskabsbeskattede selskaber har samme mulighed
Transportministeriet
Side 8
Selskabsloven og øvrige ændringer7. begrundelse for lovforslaget:Henvisningerne til den nu ophævedeaktieselskabslov ændres til den nugældende selskabslov, og der foretagesøvrige ændringerHjemmel:§ 1 nr. 1 - 4, 6 - 8, 10 – 12, 14, 15, 17 – 21Hvorfor?:Der foretages en række konsekvensændringer i loven som følgeaf at aktieselskabsloven er ophævet og erstattet af selskabsloven.Endvidere foreslås en række ændringer, der er nødvendiggjort sidenDSB’s etablering som selvstændig offentlig virksomhed i 1999
Transportministeriet
Side 9