Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 1
Offentligt
1166069_0001.png
1166069_0002.png
1166069_0003.png
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 FDK 1220 København KAtt.: Selskabsdirektør Michael Birch

DSB

Bemærkninger til revideret lovforslag om ændring af lov om den selvstændige

offentlige virksomhed DSB og om DSB S tog A/S (2. høring)

Med henvisning til det fremsendte udkast til revideret lovforslag af 21. juni 2012 harDSB følgende bemærkninger, som erstatter de bemærkninger, som DSB kom med ibrev af 23. december 2012 i forbindelse med 1. høring af lovforslaget.

1. Bemærkninger til lovforslaget

1.1. Generelt

DSB kan overordnet tilslutte sig lovforslagets formål om at ændre og forenkle lovenpå en række punkter, herunder procedurerne for investering, samt at gennemførekonsekvensændringer som følge af den nye selskabslov.DSB har – ikke mindst i lyset af den seneste tids udfordringer – et stort fokus på atoptimere sine interne beslutningsprocesser og skabe et solidt fundament for eneffektiv og konkurrencedygtig virksomhed. I det lys er det en helt afgørendeforudsætning, at DSB loven understøtter DSB’s konkrete målsætninger om øgeteffektivitet, bedre konkurrenceevne og større kundetilfredshed.DSB har nedenstående bemærkninger opdelt i bemærkninger til lovforslaget og øvrigebemærkninger.

1.2. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Ændret fremgangsmåde vedr. rullende materielDSB har konstateret, at der i lovforslagets § 1, nr. 17 foreslås et særskilt tilsyn fratransportministeren i forbindelse med DSB’s investeringer i rullende materiel. Detfremgår, at DSB’s beslutninger om udbudsmateriale og om indgåelse af kontrakt skalgodkendes af ministeren forud for iværksættelse.Hensigten med denne del af lovforslaget er gennem et særskilt tilsyn at øge kvalitetenog leverancesikkerheden, når der anskaffes nyt togmateriel – det er DSB enig i. DSB erogså enig i, at nyanskaffelser skal ses i lyset af en langsigtet materielstrategi, så dertræffes beslutninger på et mere klart grundlag.DSB ser frem til at drøfte med ministeriet, hvordan tilsynet rent praktisk gennemføres,så der kan etableres en for parterne smidig og hensigtsmæssig proces. Tilsynet børendvidere tilrettelægges, så der i videst muligt omfang sikres grundlag for smidige24. august 2012DSBSølvgade 40DK 1349 København K
udbudsprocesser herunder med hensyn til inddragelse af uafhængige parter. Bl.a. børdet tilstræbes, at der så tidligt som muligt foretages en vurdering af de faktorer, derpåvirker anskaffelsen, herunder såvel de kommercielle, tekniske som de juridiske.DSB formoder, at tilsynet sigter på nye togtyper og større anskaffelser, der er en delaf den langsigtede materielplanlægning, og i mindre grad på DSB's løbendedagligdagsanskaffelser. På den baggrund kunne der af hensyn til den praktiske procesfastsættes en beløbsmæssig grænse eller en anden minimumsgrænse for, hvilket tilsyngivne beslutninger vil skulle underlægges.Det fremgår af lovforslaget, at DSB i forbindelse med forelæggelsen for Finansudvalget skal redegøre for, hvordan den påtænkte investering passer ind i en langsigtetstrategi for materielanskaffelse. Det fremgår, at materielstrategien skal sammenkobles med indtægtsprognoser. I DSB’s langsigtede trafik og materielplaner bearbejdes efterspørgsel og udbud. Men en sådan prognosticering vil bero på en rækkekonkrete forudsætninger, der har endog meget stor indflydelse på resultatet. Det vilderfor være forbundet med betydelig usikkerhed at prognosticere den direkteindtægtseffekt fra en konkret materielanskaffelse. Også dette forventer DSB vil kunnehåndteres gennem drøftelserne med Transportministeriet.Det er DSB's opfattelse, at ovenstående bemærkninger kan håndteres udentilpasninger i forhold til lovforslaget.Forenkling af procedurerne for godkendelse af investeringer og udvidelse afstatsgarantiMed de ovenstående bemærkninger om tilsyn ved investeringer i rullende materielkan DSB generelt tilslutte sig de foreslåede ændringer af lovens § 12.DSB bemærker, at der med lovforslaget foreslås en årlig fremsendelse af DSB’ssamlede investerings og finansieringsplan, hvilket hidtil har været hvert andet år iforbindelse med udarbejdelse af aktstykke om basislåneramme. DSB foreslår, at detnye forslag gennemføres ved rapportering om økonomi og budget til ministeriet ogefterfølgende rapportering om ændringer via den løbende økonomirapportering.SelskabslovenDSB er positiv overfor forslaget om, at selskabsloven, herunder de særligebestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med defornødne tilpasninger og med de ændringer, som følger af DSB loven.DSB gør dog opmærksom på, at der med forslaget er behov for en nærmeregennemgang af den samlede DSB regulering (vedtægter, forretningsorden forbestyrelsen etc.). DSB foreslår, at ministeriet og DSB indleder et samarbejde herom.S togDSB kan tiltræde, at bestemmelserne om krav til DSB S tog A/S’ etablering, ejerskab,formål og ledelse ophæves, og at DSB forpligtes til at sikre, at der drives S togtrafik ihovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren ompassagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om jernbane § 8.
Side 2/3
I tilknytning til forslaget, foreslår DSB, at den selvstændige regulering af DSB S togA/S i lovens § 19, stk. 2, om offentlighed ophæves.DSB støtter forslaget om, at lade bestemmelserne om regnskabsreglement værereguleret af jernbaneloven, men bemærker i den forbindelse, at fastsættelse afregnskabsreglementer for DSB og datterselskaber bør ske med tanke på de internebeslutningsprocesser, gennemsigtighed og anvendelighed samt detgenerelle ønske om at skabe et solidt fundament for en effektiv og konkurrencedygtigtogdrift.TjenestemændDet fremgår af det reviderede lovforslag, at ministeriet har besluttet at tage forslageti 1. høring om ændring af reglerne for tjenestemænd ud af lovforslaget hvilketindebærer, at reglerne opretholdes i sin nuværende form med en enkelt undtagelsesom følge af, at § 15, stk. 2, foreslås ophævet.Det er DSB’s opfattelse, at det vil skabe større klarhed, såfremt der er ens reglerblandt de selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er) i forhold til fortolkning m.v.,og at der generelt bør gælde samme vilkår for tjenestemænd i henholdsvis Naviair ogDSB, herunder om overgang til ansættelse.Efter DSB’s vurdering kan parallellen til Naviair reglerne gennemføres, uden at dersker forringelser for tjenestemænd, som er udlånt til DSB S tog efter de nuværenderegler. DSB støtter derfor ministeriets oprindelige forslag i lovforslaget af 4. november2011 om at gøre reglerne enslydende med Naviair lovens regler.Ophævelse af bestemmelserne om DSB etablering og tinglysning af rettighederDSB kan tilslutte sig forslaget om ophævelse af bestemmelserne i lovens § 3, stk. 1, 3og 4, og DSB har i den forbindelse noteret sig, at tidspunktet for ophævelsen af § 3,stk. 3, fastsættes af transportministeren, og at der herved gives DSB mulighed for atkontrollere, at alle forhold er på plads inden hjemlen udnyttes, og bestemmelsenophæves.

2. Øvrige bemærkninger

Foruden ovenstående bemærkninger til lovforslaget foreslår DSB, at lovens § 13 omforsikringer udgår, idet DSB’s opfattelse er, at forsikringsforpligtelsen for DSB følgeraf jernbanelovens §§ 4 og 17.Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller bemærkninger fra ministerietsside, uddyber DSB gerne bemærkningerne.
Side 3/3
Med venlig hilsenPeder NedergaardUnderdirektør