Jeg vil godt løfte sløret for, efter at vi lige har været igennem afstemningen om ændringsforslaget, at Venstre agter at stemme imod lovforslaget.
Og det er sådan set ikke, fordi vi ikke synes, der er rigtig gode elementer i forslaget – det er der helt bestemt – men der er især to forhold, som vejer så tungt for os, at vi ikke kan støtte ministerens forslag.
Det første handler om den potentielle insourcing af DSB S-tog.
Vores bange anelser i den retning går på:
1) at det bliver endnu sværere at gennemskue DSB's økonomi, og 2) at det hindrer et potentielt salg og mere konkurrence på det københavnske S-togsnet.
Det andet element, som også i de seneste dage har påkaldt sig en del interesse, er den såkaldte statsgaranti, som vil gøre det muligt for DSB i princippet at låne til en lavere rente, ikke alene til at refinansiere eksisterende lån, men faktisk også til at optage nye lån, som man så kan lægge oven i de 18 mia.
kr., som DSB skylder i forvejen.
Og der må jeg sige, at det vil vi rent politisk ikke være med til.
Vi vil ikke være med til at give DSB et statsligt blåstempel til at låne endnu flere penge.
Vi vil en anden vej, hvor vi mere håndfast og strukturelt tager fat på udfordringerne i dansk jernbanedrift i det hele taget, og hvor vi systematisk nedbringer DSB's gæld og samtidig indfører mere konkurrence på det danske jernbanenet.
Og tidligere på året spillede Venstre ud med en plan for, hvordan det efter vores opfattelse kan gøres.
Den redningsplan – i gåseøjne – som ministeren har for DSB med at give lånegarantier, svarer efter vores opfattelse nogenlunde til at behandle et åbent benbrud med et Hello Kitty-plaster.
Og på den baggrund vil vi endnu en gang gerne opfordre ministeren til at invitere Folketingets partier til en mere grundlæggende forhandling om fremtiden for dansk jernbanedrift.
Som bekendt lykkedes det jo så ikke for ministeren at snige en statsgaranti igennem, som giver DSB en umiddelbar driftgevinst, eftersom DSB skal betale differencen mellem statsgarantien og markedsrenten tilbage til staten.
Det ville – har Europa-Kommissionen slået fast – være et direkte statstilskud og dermed konkurrenceforvridende, og det må man altså ikke, og gudskelov for det.
Vi har sagt i vores betænkningsbidrag, og jeg vil gerne gentage det her fra Folketingets talerstol:
Vi er stærkt utilfredse med, at ministeren ikke i højere grad mere tydeligt og af egen drift orienterede udvalget og Folketinget om, at den rentefordel, som var stillet DSB i udsigt i forbindelse med lovforslagets fremlæggelse, alligevel ikke havde gang på jorden.
Så sent som på det åbne samråd, som vi havde i Transportudvalget i fredags med ministeren, var det en overraskelse, tror jeg, for en stor del af partiernes transportordførere, at DSB ikke ville få en snus fordel ud af den statsgaranti.
Og det er efter vores opfattelse kritisabelt.
Nu, vi er ved samrådet i Transportudvalget i fredags, vil jeg sige, at jeg tror, det gibbede i flere af os, da ministeren på et tidspunkt udtalte, at man »ikke kan sige noget entydigt om«, hvorvidt DSB er ved at gå konkurs.
Det er så alvorlig en udtalelse efter vores opfattelse – ikke mindst fordi DSB skylder 18 mia.
kr., hvor staten og dermed skatteyderne nu kommer til at hæfte for en endnu større del – at vi simpelt hen bliver nødt til mere grundlæggende at have gravet verdens sande tilstand ud, også efter at L 8 om lidt formentlig bliver vedtaget.