Tak til de fleste ordførere.
Jeg skal vende tilbage til hr.
Martin Geertsen.
Der var gode spørgsmål; nogle af dem kan vi tage her i dag, andre egner sig måske mere til, at vi går lidt mere i dybden med dem igennem udvalgsarbejdet.
Jeg må først sige til den diskussion, der har været om indkøb af nyt materiel – og det var måske specielt hr.
Henning Hyllested, som var inde på det – at jeg synes, at der er en række forudsætninger, som er vigtige at få opfyldt her set i lyset af det, vi har været ude for, jeg havde nær sagt de lidelser, vi har gennemgået.
Det, der skal satses på i fremtiden, er, punkt 1, materiel, vi har set fungere andre steder i Europa, og, punkt 2, at det kommer herop og vi også får det gennemprøvet under danske forhold.
Og her, vil jeg sige til hr.
Henning Hyllested, skal vi selvfølgelig bede om en vurdering også fra andre, som har forstand på det; det kan være konsulentfirmaer, det kan være andre.
Men vi nøjes jo ikke med det.
Vi sørger også for, at de, der arbejder med det her i hverdagen – det er lokoførere, det er teknikere, det er andre – også er med til at vurdere det.
Som noget helt unikt i realiteten beder vi også passagererne om at være med, for det er jo faktisk en ret vigtig del af at købe noget nyt materiel.
Synes passagererne også, at det er fornuftigt?
Så det tror jeg godt vi kan få lavet en fornuftig proces i forhold til.
Det andet er så åbenhed omkring det.
Jeg tror, det var hr.
Martin Geertsen, der sagde, at jeg var modig.
Jah, det ved jeg såmænd ikke.
Jeg synes sådan set bare, at vi skal have åbenhed omkring det her, det vil jeg gerne sikre.
Hvordan får man egentlig bedst åbenhed om indkøb af materiel?
Det gør man vel ved, at det i højere grad kommer til at ligge på Folketingets bord med den åbenhed, der ligger i det.
Der vil jeg gerne citere hr.
Henning Hyllested:
Hvis det ikke er præcist nok, i forhold til at også fagudvalget skal ind over det, så lad os finde ud af, hvordan vi gør det, for for mig er det helt naturligt, at det også er fagudvalget, som er en del af det her.
Det tror jeg sådan set nok at vi kan finde ud af.
Så var der spørgsmålet, specielt fra hr.
Martin Geertsen, om DSB S-tog – at de nu skulle integreres i DSB SOV.
Spørgsmålet gik ud på, om offentligheden ikke vil miste indseende i den økonomiske situation, når det gælder DSB S-tog.
Her er mit svar, at Folketinget og dermed offentligheden også stadig vil skulle kunne følge økonomien i DSB S-tog.
Det er således min agt at sikre, at DSB's årsrapporter fremover indeholder et delregnskab for S-togs-aktiviteterne.
Samtidig skal en integration af DSB S-tog tjene til at muliggøre en forenkling og en effektivisering, som virksomhedens nye ledelse rent faktisk er i færd med at gennemføre.
Det andet, som nogle også har været inde på, de fleste med positive ord, men ikke hr.
Martin Geertsen, var muligheden for statsgarantimodellen.
Og lad mig bare sige, at det her i bund og grund handler om at sikre, at DSB i den vanskelige situation, de er i i øjeblikket, også kan operere med at få lånt nogle penge på nogle mere fornuftige vilkår.
Den økonomiske situation, som DSB har, betyder, at hvis de selv skal ud på det private marked, vil det blive til relativt dyre penge, og derfor synes jeg, der er god fornuft i at få en statsgarantimodel ind over her.
Det får mig så til at sige, at Venstres tale i dag selvfølgelig ikke kan overraske så meget.
For Venstre er jo også kommet med et forslag til finanslov, og jeg læste selvfølgelig med stor interesse, hvad der stod her om transportområdet, og jeg blev lidt skuffet, for det eneste, der stort set stod, var, at Venstre vil have privatiseret DSB.
Det er selvfølgelig et ædelt formål, og det er så også den lidt mere ideologiske diskussion, vi tager her i dag, og det har jeg sådan set ikke nogen problemer med.
Lad mig bare lige starte med at sige, at når det gælder privatisering, hvad togdrift angår, så er her ikke et normalt marked, som vi i øvrigt kender det.
Der er meget, meget få private togselskaber og togoperatører i Europa.
Der findes nogle ganske få i England, og så er der enkelte andre steder, hvor der er nogle.
Men der er ikke nogen store.
En privatisering ville betyde, at det var et andet statsejet selskab, eksempelvis Deutsche Bahn eller svenske Statens Järnvägar, som i givet fald ville komme til at køre tog.
Jeg ved ikke, hvor charmerende det er.
Jeg vil sige til hr.
Martin Geertsen, at det, jeg sådan set hellere vil tage fat på, er det, jeg godt vil kalde forsømmeligheder igennem de seneste år.
For der er jo en grund til, at DSB er, hvor de er.
Derfor synes jeg, der er rigtig god grund til at give god opbakning til en forholdsvis ny ledelse, både når det gælder selve koncernen, og når det gælder bestyrelsesniveauet, som sammen med medarbejderne allerede har sat sig ned og gennemført ret meget af den plan, som de har fremlagt for at forbedre DSB's økonomi med 1 mia.
kr.
Jeg vil gerne være med til at understøtte det meget stærke og gode arbejde, som ledelse, bestyrelse og medarbejdere sammen er i gang med.
Jeg synes, vi med lovforslaget her giver nogle yderligere instrumenter til det, og jeg vil gerne sige, at det er det, der er min opgave her.
Så jeg vil gerne sige til hr.
Martin Geertsen, hvis tale meget handlede om, at nu skulle tingene skjules, og nu skulle der skjult driftsstøtte til og den slags ting:
Det er ikke korrekt.
Jeg tror faktisk, vi har været meget åbne, og det kvitterede hr.
Leif Mikkelsen i øvrigt også for i forbindelse med lovforslaget her.
Vi har både diskuteret undervejs og har haft en teknisk gennemgang af det.
Der er ikke noget fordækt under nogen omstændigheder i lovforslaget her.
Der er et oprigtigt ønske om at give DSB nogle reelle muligheder for at kunne gøre det, som nogle også har efterlyst i debatten her, nemlig at være et DSB, som forstår at transportere danske passagerer på den allerbedste måde.
Det er det, lovforslaget her skal være med til at understøtte.