Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 79
Offentligt
1189173_0001.png
1189173_0002.png
1189173_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
04-12-2012I forbindelse med behandlingen af (L 79) Forslag til Lov om ændring aflov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, lov om erhvervsuddannelserog lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Finansieringsomlægningaf skolepraktikydelse, omlægning af arbejdsgiverbidrag, ophævelseaf præmie, løntilskud og bonus samt nye, midlertidige tilskudsordninger)har udvalget i brev af 23. november 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 3:”Ministerens kommentarer udbedes til de høringssvar, som er indkom-met efter høringsfristens udløb, og som ikke indgår i høringsnotatet.”Svar:Ministeriet for Børn og Undervisning har pr. 3. december 2012 modtaget5 høringssvar efter høringsfristens udløb. 4 af høringssvarene indeholderbemærkninger.Høringssvar fra 3F3F bemærker, at der kan være grund til at frygte et væsentligt dyk i antal-let af indgåede uddannelsesaftaler som følge af lovforslaget. 3F håber, atder vil være politisk vilje til at ændre på beslutningerne, hvis der i 2013viser sig en blivende, negativ effekt som følge af de foreslåede ændringeraf præmie- og bonusordningen.3F foreslår desuden, at reglerne for præmie og bonus for udenlandskeelever strammes, således at præmie og bonus tilgår de arbejdsgivere, deransætter reelle erhvervsuddannelseselever.Jeg kan henvise til, at det fremgår af Aftale om bedre erhvervsuddannel-ser og styrket uddannelsesgaranti, at aftaleparterne er enige om at følgeaktivitetsudviklingen løbende, herunder udviklingen i antal indgåede ud-dannelsesaftaler.
2For så vidt angår spørgsmålet om præmie og bonus for udenlandskeelever, er det ikke muligt at afgrænse elevkredsen yderligere, da Danmarkskal overholde sine internationale forpligtelser. Hvis der foreligger tilfæl-de, hvor virksomheder uberettiget modtager præmie og bonus, skal derrejses sag over for AER/AUB herom.3F’s bemærkninger giver således ikke anledning til ændringer.Høringssvar fra Kommunernes Landsforening (KL)KL oplyser, at der på de offentligt rettede erhvervsuddannelser stort setikke findes skolepraktik, hvorfor KL finder, at den foreslåede finansie-ringsomlægning indebærer en direkte omfordeling fra offentlige til priva-te arbejdsgivere.KL bemærker, at en målretning af den midlertidige præmie- og bonus-ordning mod elever, der ikke er fyldt 25 år, vil reducere kommunernesindtægter fra ordningen, idet 2/3 af eleverne i kommunerne er over 25 årved uddannelsesstart.KL vurderer på denne baggrund, at lovforslaget medfører væsentligemerudgifter for kommunerne.Jeg skal hertil bemærke, at kommunernes indbetaling til AUB i form afarbejdsgiverbidraget ikke vurderes at være omfattet af DUT, jf. vejled-ning om Det Udvidede Totalbalanceprincip. Det bemærkes i øvrigt, atindførelsen af arbejdsgiverbidraget i 1993 heller ikke var omfattet afDUT, ligesom staten ikke blev kompenseret ved overtagelse af finansie-ringen af skolepraktikudgifterne med virkning fra 2004.De tidligere årlige præmie- og bonusordninger vurderes at have medførtet nettooverskud for kommunerne, jf. forslag til lov om ændring af lovom Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser (L25),fremsat den 21. november 2011. Kommunernes nettooverskud ved detidligere ordninger har ikke været modregnet i DUT-midler. Det vil der-for ikke være i overensstemmelse med tidligere praksis, hvis kommuner-nes nettoresultat af ordningen bliver indregnet i DUT.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.Høringssvar fra Erhvervsgrunduddannelsen i Aarhus (EGU Aarhus)EGU Aarhus anfører, at den foreslåede ændring af løntilskuddet vil be-tyde en væsentlig forringelse af erhvervsgrunduddannelseselevers mulig-heder for at få en praktikplads i private virksomheder. Det er EGU Aar-hus’ erfaring, at løntilskuddet er et vigtigt incitament for arbejdsgivernetil at indgå praktikaftaler med erhvervsgrunduddannelser, og det foreslås,
3at der bevares en økonomisk struktur, der fastholder støtten til målgrup-pen af erhvervsgrunduddannelseselever.EGU Aarhus finder, at en reduktion og senere ophævelse af løntilskud-det rammer den svage gruppe af unge og deres muligheder for at kommegodt i gang med en uddannelse.Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål 1 til L 79.Høringssvar fra Rådet for Etniske MinoriteterRådet for Etniske Minoriteter bemærker, at Aftale om bedre erhvervsud-dannelser og styrket uddannelsesgaranti har mange gode hensigter. Rådetanfører dog, at lovforslaget ligner en spareøvelse.Jeg skal hertil bemærke, at lovforslaget udmønter den del af aftalen, derbl.a. vedrører afskaffelse af præmie- og bonusordningen og etablering afen midlertidig præmie- og bonusordning i 2013. I den midlertidige ord-ning er omfanget af præmie og bonus reduceret fra maksimalt 70.000 kr.til 33.000 kr.Afskaffelsen af præmieordningen er begrundet i, at ordningens virkningoverordnet set har vist sig at være aftagende. Ordningen er finansieret afarbejdsgiverne og forstærker en omfordeling mellem de arbejdsgivere,der har elever, og dem, der ikke har. Ordningen er således som udgangs-punkt udgiftsneutral for arbejdsgiverne samlet set. For at skabe en for-nuftig overgang er det foreslået at etablere en midlertidig præmie- ogbonusordning i 2013.Det skal bemærkes, at afskaffelse af præmie- og bonusordningen skal sesi sammenhæng med de øvrige initiativer som følge af aftalen. Samlet setudgør aftalen første led i indsatsen for at en bedre og mere reel uddan-nelsesgaranti i retning af en grundlæggende og langsigtet løsning for er-hvervsuddannelser.Jeg kan desuden oplyse, at de samlede statslige udgifter ved aftalen udgør3.089 mio. kr. i perioden 2013-2016. Midlerne tilføres til henholdsvis enstyrket uddannelsesgaranti, øget kvalitet i erhvervsuddannelserne, videre-førelse af Ungepakke II og videreførelse af VEU-centre.
Med venlig hilsen
Christine Antorini