Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 79 Bilag 5
Offentligt
Sagsnr.: 011.75N.311
Notat vedrørende høringssvar til Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevre-
fusion, lov om erhvervsuddannelser og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Finansieringsomlægning af skolepraktikydelse, omlægning af arbejdsgiverbidrag, ophævelse af præmie,løntilskud og bonus samt nye, midlertidige tilskudsordninger)I. Indledning
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen i Folketinget den 16. november 2012 sendt i høring til 39myndigheder, organisationer m.fl. med høringsfrist den 21. november 2012 kl. 16.00.Lovforslaget er offentliggjort på Høringsportalen.Af de 39 høringsparter har 23 afgivet høringssvar ved høringsfristens udløb. Høringslisten med angivel-se af, hvem der har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.Høringssvar, der indkommer efter høringsfristens udløb, indgå ikke i høringsnotatet, men oversendesogså til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.Ministeriet for Børn og Undervisning vurderer, at de indkomne høringssvar ikke giver anledning tilændringer i lovforslaget.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
1. Generelt
Arbejdsgiversiden udtrykker kritik af lovforslaget, særligt mod overdragelse af finansieringsansvaret afskolepraktikydelsen til arbejdsgiverne.Enkelte høringsparter har fundet anledning til at kommentere på emner, der ikke er omfattet af lovfors-laget. Kommentarerne er ikke medtaget i høringsnotatet.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.1. Lovforslagets § 1, nr. 4 (Finansieringsomlægning af skolepraktikydelse)
FTF, Handelsskolernes Lærerforening
ogUddannelsesforbundet
støtter forslaget.Håndværksrådet
finder det uacceptabelt, at virksomheder, der uddanner lærlinge, skal finansiere sko-lepraktikydelse. Det er især uacceptabelt, at private virksomheder skal overtage denne finansiering sam-tidig med, at præmie- og bonusordningen foreslås afskaffet. AUB-ordningen bliver en ordning, hvorvirksomheder med lærlinge også skal betale for de virksomheder, der ikke uddanner lærlinge.Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
anfører, at omkostninger pålagt virksomhederne svæk-ker konkurrenceevnen. FA understreger, at skolepraktik kun bør bruges inden for de brancher, hvordet giver mening. Øget brug af skolepraktik løser ikke de reelle problemer.
1
Sagsnr.: 011.75N.311Landbrug & Fødevarer
kan ikke støtte forslaget.LandboUngdom
stiller sig uforstående over forforslaget. Virksomhederne er ramt af den økonomiske krise, og det må være en opgave for hele detdanske samfund at finansiere skolepraktikydelse.Danske Landbrugsskoler
finder heller ikke finansie-ringsomlægningen anbefalelsesværdig.Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
kan ikke tilslutte sig forslaget, da det vil påføre arbejdsgiverneudgifter, de ikke tidligere har afholdt, og idet DA ikke finder, at forslaget skaber en bedre balance mel-lem den nuværende arbejdsgiverfinansiering og statslige finansiering. DA finder, at omlægningen alenehar til formål at skabe et økonomisk råderum for staten.AER
foreslår, at der med henblik på at sikre en helhedsorienteret og sikker økonomistyring af udgifter-ne til skolepraktikydelsen skabes mulighed for, at AER via ministeriet får adgang til skolernes regnska-ber for disse udgifter, evt. via stikprøvekontrol.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerFinansieringsomlægningen har til formål at sikre, at arbejdsgiverne under ét og på tværs af sektorer ellerbrancher løfter det fælles ansvar for erhvervsuddannelserne i højere grad end tidligere. Det gælder ogsåi de perioder, hvor aftaleindgåelsen i virksomhederne er vigende.Virksomhederne har kollektivt set en mulighed for at påvirke størrelsen af udgifterne til skolepraktik-ydelse, idet udgifternes størrelse afhænger af antallet af aftaleindgåelser. En stigning i antallet af uddan-nelsesaftaler vil mindske antallet af elever i skolepraktik og vil derfor isoleret set nedbringe erhvervsbe-lastningen. Omlægningen bidrager således overordnet set til at fastholde og styrke virksomhedernesincitament til at oprette praktikpladser.For så vidt angår AER’s forslag vurderer ministeriet, at AER ikke vil have behov for adgang til regn-skaberne, idet AER ikke har tilsynsopgaver. Prognosen for skolepraktikydelsen er hidtil blevet udarbej-det på baggrund af en prognose for udviklingen i aktiviteten på skolepraktik, som udarbejdes i forbin-delse med de årlige finanslove. Prognosen vil efter ministeriets vurdering give et bedre budgetterings-grundlag end skolernes regnskabstal, idet prognosen dels viser, hvilke konsekvenser for udviklingen iskolepraktikaktivitet der forventes af politiske aftaler, dels bygger på løbende indberetninger, hvorimodde endelige regnskabstal først foreligger i april året efter finansåret.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.2.2. Forslagets § 1, nr. 10 (Omlægning af arbejdsgiverbidraget til AUB)
FTF, Handelsskolernes Lærerforening
ogUddannelsesforbundet
støtter forslaget, idet man dogfinder, at det virker uklart, hvilken betydning AER’s nuværende alvorlige økonomiske situation vil fåved overgangen til en bredere AUB-ordning.Håndværksrådet
finder, at navneskiftet fjerner fokus fra den solidariske tanke, der ligger bag AER-ordningen. Det foreslåede navn, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, signalerer, at virksomhedernesprimære rolle er at bidrage økonomisk, mens det solidariske princip træder i baggrunden.
2
Sagsnr.: 011.75N.311
DA
kan ikke tilslutte sig omlægningen og navneskiftet, da det ses som en forberedelse til at gennemføreen finansieringsomlægning på VEU-området. DA kan heller ikke tilslutte sig størrelsen på uddannelses-bidraget.FA
er kritisk over for den foreslåede AUB-ordning, idet FA finder, at denne ordning indebærer enøkonomisk skævvridning. AUB medfører, ligesom AER, en omfordeling af ressourcer fra videnstungebrancher med mange højtuddannede til produktionstunge brancher med mange faglærte.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerNavneændringen fra Arbejdsgivernes Elevrefusion til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skyldes detbredere formål, som arbejdsgivernes finansieringsordninger får i forhold til den tidligere ordning, ogændringen afspejler, at arbejdsgiverne bidrager til uddannelsen af fremtidens faglærte. Samtidig skalbidraget nu i højere grad dække tilskud, der ikke kun udbetales direkte til arbejdsgivere, men også tilelever under uddannelse.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.2.3. Lovforslagets § 1, nr. 8 (Ophævelse af præmie, løntilskud og bonus)
A) Præmie- og bonusordningenFTF, Handelsskolernes Lærerforening
ogDA
støtter forslaget.FA
er positiv over for forslaget, herunder overgangsordningen for aftaler indgået senest 31. december2012.Håndværksrådet
er kritisk over for ophævelse af præmie- og bonusordningen og foreslår, at ordnin-gen videreføres med det nuværende beløb på 70.000 kr. Håndværksrådet finder ikke, at mulighedernefor at justere den eksisterende ordning, med henblik på at få flere praktikpladser for de samme penge,er udtømt. Det vurderes af Håndværksrådet, at der vil blive indgået færre uddannelsesaftaler som følgeaf forslaget, og at der vil ske en stigning i antallet af elever i skolepraktik.Landbrug & Fødevarer
advarer mod en nedsættelse af præmie- og bonusbeløbet. Et yderligere skredvæk fra de ordinære praktikpladser vil svække de erhvervsuddannedes kompetenceniveau.LandboUngdom
kan ikke bakke op om forslaget. Der henvises til den midlertidige ordning nedenfor.Danske Landbrugsskoler
kan ikke anbefale en ophævelse af præmie- og bonusordningen til fordelfor etableringen af praktikpladscentre.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDen nuværende ordning foreslås ikke videreført, da effekten af ordningen synes at være aftagende. Envidereførelse af ordningen ville desuden skulle indebære en væsentlig forhøjelse af arbejdsgivernes bi-drag. Hertil kommer, at ordningen vurderes at præmiere aftaler, som alligevel ville være blevet indgået.
3
Sagsnr.: 011.75N.311Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.B) Løntilskud for egu-eleverProduktionsskoleforeningen
er overordnet enig i, at der skal opretholdes en parallelitet mellem er-hvervsuddannelserne og erhvervsgrunduddannelserne.Uddannelsesforbundet
anfører, at ophævelse af løntilskuddet fjerner grundlaget for, at ca. 1.500 ele-ver kan komme i praktik.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDer henvises til ministeriets bemærkninger ovenfor om afskaffelse af præmie- og bonusordningen. Mednedsættelsen af løntilskuddet bevares balancen mellem de to tilskudsordninger.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.2.4. Lovforslagets § 1, nr. 7 (Midlertidige tilskudsordninger)
DA
kan ikke tilslutte sig forslaget.AER
anfører, at AER’s it-systemer i visse tilfælde vil sammenkæde en ny uddannelsesaftale, der indgås i2013, med en tidligere uddannelsesaftale, der senest den 31. december 2012 er indgået mellem de sam-me parter om samme uddannelse. Herved vil en uddannelsesaftale indgået i 2013 i et vist omfang – pågrund af systemet – kunne udløse præmie og bonus efter den gældende ordning på op til 70.000 kr.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet noterer sig AER's bemærkning og vil efterfølgende i samarbejde med AER søge at få afkla-ret, hvordan it-systemerne fremover kan indrettes, så det bliver sikret, at udbetaling sker i overens-stemmelse med loven.A) Midlertidig præmie- og bonusordning målrettet unge under 25 årHåndværksrådet
er positivt stillet over for en midlertidig præmie- og bonusordning, og at denne mål-rettes elever under 25 år. Man finder dog, at beløbets størrelse på 33.000 kr. samt udbetalingsprincip-perne vil medføre, at der indgås færre uddannelsesaftaler i 2013. Især små og mellemstore virksomhedervil have mindre incitament til at indgå uddannelsesaftaler, herunder lange aftaler.B-SOSU
ogSOSU-Lederforeningen
udtrykker stor bekymring for konsekvenser i 2013 af målretnin-gen til unge under 25 år. Foreningerne foreslår, at aldersgrænsen på 25 år for den midlertidige præmie-og bonusordning fjernes. I modsat fald frygter foreningerne, at de offentlige arbejdsgivere mister inci-tament til at indgå sosu-uddannelsesaftaler med voksne. Der henvises tillige til, at der ikke udløses til-skud efter voksenlærlingeordningen for elever, der overenskomstmæssigt er berettiget til voksenelevløn.Danske Regioner
oplyser, at omkring 2/3 af eleverne i regionerne er 25 år eller derover, hvilket bl.a.skyldes trepartsaftalen fra 2007, hvor elever over 25 år blev sikret en højere ydelse end yngre elever.
4
Sagsnr.: 011.75N.311LandboUngdom
kan ikke bakke op om, at præmie og bonus nedsættes til 33.000 kr. mod de nuvæ-rende 70.000 kr. Nogle lærermestre vil fravælge at lave uddannelsesaftaler med elever på grund af for-slaget, og dette vil øge antallet af elever i skolepraktik, hvilket LandboUngdom ikke kan bakke op om.Eleverne får de bedste faglige kompetencer ved at have praktik i virksomheder frem for på skolen.Produktionsskoleforeningen
er overordnet enig i, at der skal opretholdes en parallelitet mellem er-hvervsuddannelserne og erhvervsgrunduddannelserne. Foreningen konstaterer, at denne parallelitetopretholdes med hensyn til præmie- og bonusordningen. Forstanderkredsen for produktionsskoler ogproduktionshøjskoler samt Landsforeningen af produktionsskoleledere tilslutter sig Produktionsskole-foreningens høringssvar.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDen midlertidige tilskudsordning har til formål at skabe en fornuftig overgang i forbindelse med ophæ-velsen af ordningerne med præmie og bonus. Der vil i 2013 blive arbejdet på en langsigtet løsning til atimødekomme udfordringerne på praktikpladsområdet.Indførelse af aldersgrænsen på 25 år for den midlertidige præmie- og bonusordning har til formål atunderstøtte de unges mulighed for at få en praktikplads i 2013, indtil en samlet langsigtet løsning påpraktikpladsudfordringen foreligger, herunder vedrørende en målretning af EUD mod unge samt sik-ringen af attraktive tilbud i voksen- og efteruddannelsessystemet for ufaglærte.Kommunerne og regionerne er fortsat forpligtede til at oprette praktikpladser i overensstemmelse medstadigt gældende dimensioneringsaftale, der blev aftalt i forbindelse med trepartsaftalen mellem regerin-gen, KL, Danske Regioner, LO og AC af 17. juni 2007. Desuden forventes det, at kommunerne ogregionerne fortsat arbejder for at opretholde det nødvendige antal praktikpladser (uddannelsesaftaler),jf.Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti,indgået mellem regeringen, Venstre, DanskFolkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti den 8. november 2012. Regeringen vil løben-de opgøre og vurdere aftaleindgåelsen i kommuner og regioner med henblik på at sikre, at kommuner-ne og regionerne lever op til forpligtelsen om at tilvejebringe et højt antal praktikpladser.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.B) Udformning af udbetalingsordningen for den midlertidige præmie- og bonusordningHåndværksrådet
ogFA
foreslår, at udbetalingsprincipperne genovervejes.FA
finder, at det er uhensigtsmæssigt at videreføre kravet om påbegyndelse senest 3 måneder efter afta-lens indgåelse og kravet om, at uddannelsesaftalen skal have en varighed af mindst 630 dage, for at ar-bejdsgiver får ret til det fulde beløb på 33.000 kr.DA
foreslår en anden fordeling af beløbet på 33.000 kr. samt færre udbetalingsrater.
5
Sagsnr.: 011.75N.311Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerUdbetalingsperioden for den eksisterende ordning foreslås videreført for at beholde et incitament til atindgå uddannelsesaftaler af længere varighed. En afkortning af perioden vil alt andet lige give størreincitament til at indgå korte uddannelsesaftaler.Desuden nedbringes de administrative omkostninger ved ordningen, idet der ikke vil være udgifter tiljusteringer af it-systemer m.m. som følge af ændring i udbetalingsperioden.Den mindre, midlertidige tilskudsordning for uddannelsesaftaler indgået i 2013 indføres for at skabe enfornuftig overgang for aftaleindgåelsen fra ophævelsen af præmie- og bonusordningen. Denne midlerti-dige præmie- og bonusordning skal holde hånden under praktikpladssituationen i 2013, som er et over-gangsår, indtil der foreligger en samlet langsigtet løsning for udfordringerne på praktikpladsområdet.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.2.5. Øvrige bemærkninger
Lovforslagets økonomiske bemærkningerDA
finder, at de økonomiske konsekvenser af forslaget bør opgøres til en øget belastning på min. ca.265 mio. kr. i 2013, stigende til 285 mio. kr. i 2016, da mindreudgiften til en videreførelse af præmie- ogbonusordningen ikke kan fratrækkes. Udgifterne kan blive helt op til 600-800 mio. kr. årligt afhængigtaf aktivitetsniveau.Danske Regioner
ønsker fuld kompensation gennem DUT for regionale merudgifter som følge aflovforslaget i sin helhed. Der er tale om uddannelsesforløb, som regionerne ikke benytter sig af. DRvurderer, at forslaget vil påføre regionerne betragtelige merudgifter.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerFinansieringsomlægningen omfatter flere elementer, herunder både ophævelse af den nuværende præ-mie- og bonusordning og overdragelse af finansieringsansvaret for skolepraktikydelsen til arbejdsgiver-ne. De økonomiske konsekvenser er derfor beregnet ud fra alternativet – det vil sige det alternativ, atder ikke gennemføres en finansieringsomlægning, herunder at præmie- og bonusordningen fortsættersom hidtil. Ministeriet bemærker, at de økonomiske konsekvenser for arbejdsgiverne fremgår afAftalenom bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti.Det fremgår af samme aftale, at aktivitets- og ud-giftsniveauet vil blive fuldt løbende og forelagt aftalepartierne.Regionernes indbetaling til AUB i form af arbejdsgiverbidraget vurderes ikke at være omfattet af DUT,jf. vejledning om Det Udvidede Totalbalanceprincip. Der henvises i øvrigt til, at indførelsen af arbejds-giverbidraget i 1993 heller ikke var omfattet af DUT, ligesom staten ikke blev kompenseret ved overta-gelse af finansieringen af skolepraktikudgifterne med virkning fra 2004.De tidligere årlige præmie- og bonusordninger vurderes at have medført et nettooverskud for regioner-ne, jf. forslag til ændring af lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om er-hvervsuddannelser (L25) fremsat den 21. november 2011. Regionernes nettooverskud ved de tidligere
6
Sagsnr.: 011.75N.311ordninger har ikke været modregnet i DUT-midler. Det vil derfor ikke være i overensstemmelse medtidligere praksis, hvis regionernes nettoresultat af ordningen bliver indregnet i DUT.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.God offentlig revisionsskikRigsrevisionen
ønsker, at AUB også undergives God Offentlig Revisionsskik (GOR).Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet for Børn og Undervisning vil snarest efter lovforslagets vedtagelse indlede drøftelser medRigsrevisionen og AUB herom.
7
Sagsnr.: 011.75N.311Bilag 1
Oversigt over høringssvar vedrørende Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, lov om erhvervsuddannelser og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Finansieringsomlægning af skolepraktikydelse, omlægning af arbejdsgiverbidrag, ophævelse af præmie,løntilskud og bonus samt nye, midlertidige tilskudsordninger)Høringsparter
Arbejdsgivernes ElevrefusionBestyrelsesforeningen for Social- og SundhedsskolerneDanmarks EvalueringsinstitutDanmarks VejlederforeningDansk ArbejdsgiverforeningDanske Erhvervsskoler – LederneDanske Erhvervsskoler - BestyrelserneDanske LandbrugsskolerDanske RegionerDatatilsynetDanske Handicaporganisationer (tidligere De SamvirkendeInvalideorganisationer)Det Centrale HandicaprådErhvervsskolelederne i DanmarkErhvervsskolernes ElevorganisationFinanssektorens ArbejdsgiverforeningForeningsfællesskabet LigeværdForstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøj-skolerFSR – danske revisorerFunktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådHandelsskolernes LærerforeningHåndværksrådetKommunernes LandsforeningKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenLandboungdomLandbrug & FødevarerLandselevbestyrelsen for det pædagogiske områdeLandselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdetLandsforeningen af ProduktionsskoleledereLandsorganisationen i DanmarkLandssammenslutningen af HandelsskoleeleverLederneProduktionsskoleforeningenxxxxxxxHøringssvar ved fristens ud-
løb
JA
Bemærkninger NEJ
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
8
Sagsnr.: 011.75N.311Professionshøjskolernes RektorkollegiumRigsrevisionenRådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser(REU)Rådet for Etniske MinoriteterSOSU-lederforeningenUddannelsesforbundetUU49/Lederforsamlingenxxxxxxxxx
9