Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 78 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag til L 78 - forslag til lov om ændring af lov om seniorjob og lov omarbejdsløshedsforsikring m.v.Til § 1
1)
I den undernr. 1foreslåede ændring af § 1 indsættes somstk. 3:
»Stk. 3.Et medlem, som er omfattet af stk. 2, og som i perioden fra den 1. januar 2012 til og med den 16.november 2012 har anmodet om tilbagebetaling af sine efterlønsbidrag, kan anmode sin bopælskommune omseniorjob, selv om medlemmet ikke har ret til efterløn. Det er en betingelse, at personen ved anmodningenom tilbagebetaling ville kunne opfylde anciennitetskravet for ret til efterløn ved efterlønsalderen, jf. § 74 a ilov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ved fortsat indbetaling af efterlønsbidrag. Har personen i denneperiode meldt sig ud af arbejdsløshedskassen, er det en betingelse for ret til seniorjob, at personen melder sigind på ny og betaler medlemsbidrag. Personen kan tidligst anmode om seniorjob samtidig medgenindmeldelsen.«
[Udvidelse af gruppen med ret til seniorjob]
Til § 4
2)
Stk. 2og3udgår og i stedet indsættes:»Stk. 2.Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen af januar 2013 orientere medlemmer, hvisdagpengeperiode er udløbet i 2012, og som er omfattet af § 1, stk. 2 og 3, som affattet ved § 1, nr. 1, ommuligheden for at anmode bopælskommunen om et seniorjob.Stk. 3.Medlemmer, der er omfattet af § 1, nr. 1, hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012, kan anmodebopælskommunen om et seniorjob senest inden udgangen af marts 2013.Stk. 4.Arbejdsløshedskassen skal orientere de personer, som har meldt sig ud af arbejdsløshedskassen, jf. §1, stk. 3, som affattet ved § 1, nr. 1, om muligheden for at melde sig ind i arbejdsløshedskassen igen for atkunne anmode bopælskommunen om et seniorjob senest inden udgangen af marts 2013.Stk. 5.Medlemmer, som er i ordinær beskæftigelse i den i stk. 3 og 4 omtalte ansøgningsperiode, kananmode bopælskommunen om seniorjob indtil to måneder efter ophøret i den ordinære beskæftigelse.Stk. 6.Kommunen kan give dispensation fra fristen i stk. 3 og 4 til personer, som anmoder kommunen heromsenest 30. juni 2013. Det er en betingelse for dispensation, at det skyldes forhold i arbejdsløshedskassen, atpersonen ikke har ansøgt om seniorjob inden udløb af fristen. «
[Arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og frist for ansøgning om seniorjob]
BemærkningerTil nr. 1Udvidelsen af målgruppen for seniorjob, jf. § 1, stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 1, vedrører kun medlemmer,som på trods af ændringen i efterlønsordningen har fortsat med at betale efterlønsbidrag og har fortsat deresmedlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Det foreslås, at de medlemmer, som i perioden fra den 1. januar 2012 til fremsættelsen af lovforslaget den16. november 2012 har fravalgt efterlønsordningen og anmodet om at få tilbagebetalt deres efterlønsbidrag,fordi de ikke regnede med at kunne få seniorjob på grund af forhøjelsen af efterlønsalderen, får mulighed forat få seniorjob på trods af deres fravalg. Det omfatter både medlemmer, der har fået bidragene tilbagebetaltefter § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011.
Tilsvarende mulighed gives medlemmer, som af samme grund og i samme periode også har udmeldt sig af a-kassen.
Forslaget giver disse medlemmer mulighed for at anmode om et seniorjob, men ændrer ikke ved fravalget afefterlønnen. De almindelige betingelser i lov om seniorjob er gældende for disse personer i perioden medseniorjob, herunder kravet om medlemskab af en arbejdsløshedskasse i hele perioden frem tilefterlønsalderen. Ret til seniorjob gælder frem til efterlønsalderen efter § 74 i lov om arbejdsløshedsforsik-ring.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forslaget medfører en stigning i antallet af fuldtidspersoner iseniorjob på ca. 80 fuldtidspersoner i 2013 og ca. 100 fuldtidspersoner i årene 2014, 2015 og 2016.
Det skønnes på den baggrund, at forslaget medfører direkte merudgifter til seniorjob på 28 mio. kr. i 2013 og35 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. De statslige udgifter udgør ca.133.000 kr. pr. helårsperson, og dekommunale udgifter udgør ca. 220.000 kr. pr. helårsperson.
En del af de personer, der som følge af forslaget vil påbegynde et seniorjob, ville alternativt have genoptjenten ny dagpengeret eller modtaget kontanthjælp. Det skønnes, at dette medfører mindreudgifter til dagpengeog kontanthjælp på 7 mio. kr. i 2013 og 9 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016.
Som følge heraf forventes forslaget samlet set at medføre offentlige merudgifter på 21 mio. kr. i 2013 og 26mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. Heraf udgør de statslige udgifter 8 mio. kr. i 2013 og 10 mio. kr. i årene2014, 2015 og 2016, mens de kommunale udgifter udgør 13 mio. kr. i 2013 og 16 mio. kr. i årene 2014, 2015og 2016, jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslaget om seniorjob til gruppen af seniorer, der falder for retten tildagpenge. 2013- 2016.
Mio. kr.Offentlige udgifter i altStatslige udgifterKommunale udgifterHeraf:DUTBudgetgarantiBeskæftigelsestilskud
201321813
2014261016
2015261016
2016261016
18-3-2
22-4-3
22-4-3
22-4-3
Til nr. 2Det foreslås istk. 2,at de medlemmer, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2 og 3, somaffattet ved § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012, skal orienteres af a-kassen inden udgangenaf januar 2013 om deres ret til seniorjob efter denne lov. Bestemmelsen svarer til det fremsatte lovforslags §4, stk. 2.
Det foreslås istk. 3,at medlemmer, der er omfattet af forslagets § 1, nr. 1, som har modtaget orientering fraa-kassen inden udgangen af januar 2013 om deres ret til seniorjob efter denne lov, skal anmodebopælskommunen om seniorjob inden udgangen af marts 2013. Fristen for anmodning om seniorjob er ioverensstemmelse med den almindeligt gældende to måneders ansøgningsfrist i lov om seniorjob § 2, stk. 2.
Bestemmelsen svarer til det fremsatte lovforslags § 4, stk. 3. Hvis kommunen ikke har ansat personen iseniorjob senest to måneder efter den dag, hvor personen har anmodet om seniorjob, har personen ret tilkompensation fra kommunen, jf. lovens § 8 og 9.
De medlemmer, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode udløberefter lovens ikrafttræden, er omfattet af a-kassernes almindelige vejledningspligt, jf. § 24, stk. 4, ibekendtgørelse nr. 53 af 25. januar 2012 om en a-kasses pligt til at vejlede mv. Disse medlemmer er tilligeomfattet af den almindeligt gældende to måneders ansøgningsfrist i lov om seniorjob § 2, stk. 2.
Istk. 4foreslås, at arbejdsløshedskassen skal finde de medlemmer, der efter § 1, stk. 3, er i målgruppen forseniorjob og orientere dem om muligheden for at anmode om et seniorjob, selv om de har fået deresefterlønsbidrag tilbagebetalt. Nogle medlemmer vil udover at have fået deres efterlønsbidrag tilbagebetaltogså have udmeldt sig af arbejdsløshedskassen. Arbejdsløshedskassen skal også finde disse personer ogorientere dem om muligheden for at melde sig ind igen og søge bopælskommunen om seniorjob.
Fristen for at søge om seniorjob gælder til udgangen af marts 2013, jf. dog stk. 5. Denne frist er sat for atgive disse medlemmer en tilsvarende frist som øvrige medlemmer med ret til seniorjob. Det betyder, atarbejdsløshedskassen hurtigst muligt og inden udgangen af januar 2013 skal have fundet den relevantegruppe og orienteret om muligheden for at få seniorjob. Arbejdsløshedskassen skal udfolde rimeligebestræbelser på at finde oplysninger om adresse på personer, der skal orienteres. Indhentelse af oplysningerfra cpr.-registret anses for en rimelig bestræbelse. Hvis arbejdsløshedskassen ikke ved indhentelse afoplysninger fra cpr.-registret kan finde personen, har arbejdsløshedskassen ikke pligt til at foretage sigyderligere for at kontakte personen.
Det foreslås istk. 5,at der gives yderligere en to måneders frist til de medlemmer, der er omfattet af stk. 3 og4, men som i ansøgningsperioden er i ordinært arbejde. Denne yderligere frist gives for at sidestille dissemedlemmer med medlemmer, der følger de ordinære regler, hvor der er en yderligere to måneders frist til atanmode om seniorjob efter ophør i ordinær arbejde.
Efter stk. 2-4, skal arbejdsløshedskasserne nå at finde personerne i målgruppen og orientere disse indenudgangen af januar 2013, hvorefter der er 2 måneder til at søge om seniorjob i kommunen. Det foreslås i stk.6, at kommunen i særlige tilfælde kan give en person dispensation fra overskridelse af fristen i stk. 3 og stk.4. Muligheden for at dispensere er afgrænset til ansøgninger, som er indgivet til kommunen senest den 30.juni 2013. Derudover er det en betingelse for at dispensere, at det ikke skyldes personens egne forhold, atfristen til at søge om seniorjob inden udgangen af marts 2013 ikke er overholdt. Arbejdsløshedskassen skal
erklære, at det beror på forhold i arbejdsløshedskassen, at personen ikke har søgt om seniorjob inden udløb affristen. Kommunen kan således ikke give dispensation, hvor det er personens egne forhold, der er årsag tilfristoverskridelsen, fx at personen har været bortrejst i perioden eller på grund af sygdom ikke har fået søgtinden udgangen af marts 2013.