Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 77 Bilag 6
Offentligt
1193422_0001.png
1193422_0002.png
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden – L 77.Til § 1
1)Efter nr. 22. indsættes som nyt nummer:01)Efter § 24 indsættes:»Kapitel 4 aIndhentning af oplysninger§ 24 a.Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan indhente oplysninger til brug foradministrationen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer, andre offentligemyndigheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets Tillægspension,1) om, konkret angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver,2) om, hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet person har været ansat,3) om, i hvilke perioder en konkret angivet person har holdt ferie,4) om, hvornår en konkret angivet person er ophørt hos en arbejdsgiver,5) om, i hvilken periode og i hvilket omfang en konkret angivet person har været beskæftiget,6) om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivet person,7) om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret angivet person,8) om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrol med udbetalinger fra fonden,Stk. 2.Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for administrationen af dennelov få terminaladgang til oplysninger i Indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, og tiloplysninger i Det Fælles Datagrundlag, jf. lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats.Stk. 3.Stk. 2 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn- og ansættelsesperiode og -betingelser og feriem.v. til brug for udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvisarbejdsgiver og lønmodtager. Der kan ske samkøring og sammenstilling af oplysninger for at kontrollere, atudbetalinger fra fonden sker i henhold til loven og regler, der er udstedt i medfør af loven.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætter, i det omfang det er påkrævet, regler om indhentning afoplysninger efter denne bestemmelse.«[Hjemmel til at indhente oplysninger fra Indkomstregisteret og Det Fælles Datagrundlag]
Bemærkninger
Til nr. 1Fonden har ikke tidligere haft lovhjemmel til at indhente de i bestemmelsen anførte oplysninger.Til stk. 1Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse Adgangen vil fxkunne sikre, at ordningen vedrørende tilskud til virksomheder, der tilbyder borgere job på nedsattid, kan administreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning, oplysningsgrundlag og kontrol.Bestemmelsen beskriver hvilke oplysninger, direktøren for fonden kan indhente til brug foradministrationen af indsatser, der igangsættes i medfør af loven. Bestemmelsen angiver endviderehos hvem, oplysningerne kan indhentes.Adgangen til at indhente de anførte oplysninger er hensigtsmæssig som følge af lovens ændrede ogudvidede formål og vil kunne anvendes i fornødent omfang i forbindelse med visse af fondens nyeindsatser. Fx vil adgangen kunne sikre, at ordningen vedrørende tilskud til virksomheder, dertilbyder borgere job på nedsat tid, kan administreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning,oplysningsgrundlag og kontrol.Til stk. 2Efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister kan blandt andre statslige myndigheder fåterminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret. Dette kræver, at de i henhold til andenlovgivning kan få terminaladgang til den pågældende type oplysninger i indkomstregisteret.Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse terminaladgang tiloplysninger fra Indkomstregisteret og fra Det Fælles Grundlag. Adgangen kan medvirke til at sikre,at fondens indsatser kan administreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning, oplysningsgrundlagog kontrol. Fonden vil således selv kunne indhente flere grundlæggende oplysninger. Virksomhederog/eller borgere skal følgelig selv sørge for et minimum af dokumentation. Det forudsættes, atadgangen konkretiseres yderligere i fornødent omfang ved bekendtgørelse, når behovet foradgangen følger af en indsats iværksat i fondens regi, jf. herved også hjemmelen i stk. 4.Til stk. 3Det foreslås, at der laves en klar hjemmel til, at direktøren for Fonden for Forebyggelse ogFastholdelse kan indhente alle relevante og nødvendige oplysninger fra Indkomstregisteret og fraDet Fælles Datagrundlag til administration af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fxtil brug for udbetalingsopgaver. Der tænkes særligt på oplysninger om fx ansættelses- oglønforhold. Desuden skal direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kunne indhentealle oplysninger om indkomst, løn- og ansættelsesperiode m.v. til brug for udbetalingsopgaversærligt i forbindelse med kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvisarbejdsgiver og lønmodtager. Jf. herved bemærkningerne til stk. 2 og hjemmelen i stk. 4.Til stk. 4Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om hvilkeoplysninger, der konkret er behov for afhængigt af den konkret iværksatte indsats.