Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 77 Bilag 1
Offentligt
1179699_0001.png
1179699_0002.png
1179699_0003.png
1179699_0004.png
1179699_0005.png
1179699_0006.png
1179699_0007.png
1179699_0008.png
1179699_0009.png
1179699_0010.png
1179699_0011.png
1179699_0012.png
1179699_0013.png
1179699_0014.png
1179699_0015.png
1179699_0016.png
1179699_0017.png
1179699_0018.png
1179699_0019.png
1179699_0020.png
1179699_0021.png
1179699_0022.png
1179699_0023.png
1179699_0024.png
1179699_0025.png
1179699_0026.png
1179699_0027.png
1179699_0028.png
1179699_0029.png
1179699_0030.png
1179699_0031.png
1179699_0032.png
1179699_0033.png
1179699_0034.png
1179699_0035.png
1179699_0036.png
1179699_0037.png
1179699_0038.png
1179699_0039.png
1179699_0040.png
1179699_0041.png
1179699_0042.png
1179699_0043.png
1179699_0044.png
1179699_0045.png
1179699_0046.png
1179699_0047.png
1179699_0048.png
1179699_0049.png
1179699_0050.png
1179699_0051.png
AC’s høringssvar til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenDen 23-10-2012Sagsnr. S-2012-653
AC hilser velkomment, at der med det foreliggende lovforslag lægges optil en målretning af fonden, som blandt andet bidrager til øget samspilmellem den forebyggende arbejdsmiljøindsats og arbejdsmarkedspoli-tikken i øvrigt (inklusion og fastholdelse).AC hilser samtidigt velkomment, at der lægges op til en række admini-strative forenklinger i administrationen af fonden, herunder en smallerebestyrelse, samt øgede dispositionsbeføjelser til bestyrelsen.Midler og vægtningAC finder det dog samtidig beklageligt, at den samlede mængde af mid-ler til rådighed for den forebyggende arbejdsmiljøindsats reduceres, ideten række arbejdsmarkedspolitiske tiltag fremover skal finansieres afFonden. AC havde hellere set, at man finansierede tiltagene i forhold tilfastholdelse, seniorpakker, rehabilitering og fleksjobbonus med andremidler.AC anerkender, at der med forslaget lægges op til en indsats i forhold tilsåvel det fysiske som psykiske arbejdsmiljø, men vægtningen fremståruklar, og det er – i modsætning til tidligere (fhv. hovedformål 4) – ikkelængere tydeligt, at der er behov for en særlig indsats i forhold til fore-byggelse af stress.Forebyggelsesindsatsen og afgrænsningen af særligt nedslid-ningstruede brancherFor så vidt angår forebyggelsesindsatsen i forhold til psykisk nedslid-ning, finder AC det stærkt problematisk, der i såvel lovforslaget som iden bagvedliggende politiske aftale (”Et godt og langt arbejdsliv for al-le”) foretages en afgrænsning til ”særligt nedslidningstruede brancher”.En lang række akademiske jobgrupper er ikke koncentreret i bestemtebrancher, og det er i højere grad jobbets karakter end branchetilhørs-forholdet, der er afgørende for risikoen for psykisk nedslidning.Akademikere nedslides ofte som følge af ekstremt højt arbejdspres, højefølelsesmæssige krav, problematiske ledelsesforhold, grænseløst arbej-de og andre forhold, der i højere grad handler om interne relationer ogforhold på arbejdspladsen, end om eksponering for eksterne belast-ningsfaktorer (fx trusler om vold fra klienter, patienter mv.). Jobgrupperudsat for eksterne belastninger i er højere grad branchespecifikke (fx
Dok.nr. D-2012-16806dd/av
AKADEMIKERNESCENTRALORGANISATIONTHE DANISH CONFEDERATIONOF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Postboks 2192Nørre Voldgade 29DK – 1017København K.TFEW+45 3369 4040+45 3393 8540[email protected]www.ac.dk
hjemmepleje, folkeskole mv.), mens de interne psykiske belastningsfak-torer – som er væsentlige for alle jobgrupper – ikke nødvendigvis erbranchespecifikke.Sidstnævnte fremgår blandt andet af NAK-rapporten 2010, hvor ”Aka-demikere, samfundsvidenskab og humaniora” (i lighed med ”Gymnasie-lærere” og ”Læger og tandlæger”) er med på listen over de jobgrupper,der oplever signifikant højere følelsesmæssige krav end andre jobgrup-per. Tre AC-grupper – ”Universitetsforskere”, ”Akademikere, samfunds-videnskab og humaniora” og ”læger og tandlæger” – topper samtidiglisten over jobgrupper, der oplever en signifikant større arbejdsmængdeend andre grupper, og flere af ovennævnte AC-grupper er også på listenover jobgrupper, der oplever signifikant højere arbejdstempo.Med den nuværende branchetilgang er en meget stor gruppe psykisknedslidningstruede akademikere – hvor bl.a. stress er et udbredt pro-blem – udelukket som målgruppe for den forebyggende indsats (fore-byggelsespakkerne), såvel som for den særlige tilsynsindsats mod ned-slidning og støtte til arbejdsmiljørådgivning.AC vil foreslå, at man i forhold til hele forebyggelsesindsatsen vedr. psy-kisk arbejdsmiljø indfører en langt bredere målgruppe. En arbejdsplads-tilgang forekommer langt mere hensigtsmæssig,idet det psykiske ar-bejdsmiljø på en arbejdsplads – hvor der oftest er mange forskelligejobgrupper – finder sted i et samspil mellem de forskellige jobgrupper.AC foreslår, at man målretter psyk-forebyggelsespakkerne til de ar-bejdspladser (eller jobgrupper), hvor man – uanset branchetilhørsfor-hold - kan dokumentere særlige udfordringer i det psykiske arbejdsmiljøi form af fx APV-resultater, trivselsmålinger, personaleomsætning, syge-fravær, NAK-data mv.NedslidningskriterierAC finder desuden ikke, at de nuværende kriterier for afgrænsning afsærligt nedslidningstruede brancher er tilstrækkelige og hensigtsmæssi-ge, når det handler om risiko for psykisk nedslidning. I bemærkningernetil § 1, nr. 5 (”Bemærkninger til lovforslaget”, s. 12) fremgår, at ”Be-skæftigelsesministeren udpeger de særligt nedslidningstruede brancherpå baggrund af oplysninger om blandt andet overhyppighed af førtids-pension, langvarigt sygefravær og efterløn”.Akademikere, der er psykisk belastede og stressramte, har ikke nød-vendigvis et højt sygefravær. De har til gengæld et meget højt ”syge-nærvær”. Det indebærer, at de går på arbejde – eller arbejder hjemme– selvom de er syge. De arbejder samtidig langt mindre effektivt, hvilketpåvirker innovationsevne og bidrag til vækst. Sygefraværsindikatoren erderfor ikke hensigtsmæssig for alle jobgrupper, hvis den ikke suppleres
Side 2 af 5
med andre faktorer, som fx personaleomsætning ogAPV/trivselsmålinger.Efterløn som parameter er åbenlyst også problematisk. Den tilbagevæ-rende efterlønsordning er ikke attraktiv for hovedparten af akademiker-ne, bl.a. pga. modregningsreglerne. Fremtidens akademikere, der erpsykisk nedslidte, kan derfor ikke vælge at gå på efterløn – og vil følge-lig ikke fremgå af efterlønsstatistikkerne.Betingelserne for at få tilkendt førtidspension som følge af psykisk ned-slidning udelukker i dag anerkendelse af mange akademikeres psykiskenedslidning. Alvorlig arbejdsrelateret stress er – trods dets invaliderendekonsekvenser - ikke på erhvervssygdomslisten. Hvis sygdomsfremkal-dende stress fx bunder i langvarigt sundhedsskadeligt arbejdspres ellerpsykisk belastende relationer på arbejdspladsen vil det typisk ikke bliveanerkendt som arbejdsskade, hvorimod det er lettere at få anerkendtskader som følge af enkeltstående traumatiserende hændelser (fx voldeller trusler om vold). Førtidspensionsstatistikken er derfor heller ikkevelegnet til at identificere hovedparten af de nedslidningstruede akade-mikere.AC vil derfor foreslå, at man nedsætter en kommission eller et fagligtudvalg, der i samarbejde med NFA får til opgave at udvikle relevantenedslidningskriterier for psykisk nedslidning på tværs af jobgrupper ogbrancher.Indtil sådanne kriterier er udviklet, foreslår AC – jf. ovenfor – at mål-gruppen for de psykiske forebyggelsespakker og for den øvrige rådgiv-nings- og tilsynsindsats rettet mod (psykisk) nedslidningstruede gøresbredere, såalle der kan dokumentere psykiske belastninger på arbejds-pladsen har mulighed for at søge forebyggelsespakker og midler i Fon-den for Forebyggelse og Fastholdelse.Projekttilgangvs. pakke-tilgangAC anerkender, at de foruddefinerede indsatser i form af forebyggelses-pakker er en hensigtsmæssig tilgang i forhold til navnlig mindre virk-somheder, hvor der ofte ikke er den nødvendige kapacitet til at udvikle,gennemføre og evaluere egne projekter. AC støtter derfor, at der i øgetomfang udbydes forebyggelsespakker – også i forhold til psykisk ar-bejdsmiljø.AC finder det dog samtidig uhensigtsmæssigt, at der lægges op til stortset at fjerne muligheden for, at (primært større) virksomheder kan ud-vikle og søge støtte til egne projekter. Dermed mister man en vigtigmulighed for, at der ude på de enkelte arbejdspladser udvikles nye oginnovative tilgange til forebyggelse. De innovative projekter, hvor manafprøver nye tilgange og metoder, bidrager i høj grad til læring og me-
Side 3 af 5
todeudvikling – og erfaringer fra de udviklingsorienterede projekter vilsamtidig kunne bruges til at videreudvikle forebyggelsespakkerne medhenblik på at opnå større effekt.AC foreslår derfor, at der tilstræbes en balance mellem forhåndsdefine-rede pakker og udviklingsorienterede projekter, således at der fortsat vilvære afsat midler til at støtte virksomhedernes egne projekter.Tilsynsindsats i forhold til det psykiske arbejdsmiljøAC hilser velkomment, at der fremover afsættes midler fra fonden til ensærlig tilsynsindsats i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. AC går udfra, at AC-jobgrupper også indgår som målgruppe for psyk-tilsynsindsatsen, som der årligt afsættes 15 mill. kr. til fra fondens mid-ler. AC finder imidlertid de afsatte midler helt utilstrækkelige i lysets afproblemets omfang.Der bør afsættes mindst 50 mill. kr. årligt.AC finder desuden den manglende sammenhæng mellem målgruppernefor psyk-tilsynsindsatsen og målgrupperne for forebyggelsespakker ogrådgivningstilskud ulogisk. I den foreslåede psyk-tilsynsindsats aner-kendes, at psykisk nedslidning rammer en række jobgrupper, som ikkenødvendigvis er omfattet af de ”særligt nedslidningstruede brancher”.Det illustrerer igen det problematiske i den snævre branchetilgang i fo-rebyggelsesindsatsen i forhold til psykisk nedslidning.AC foreslår derfor, at målgrupperne for den særlige psyk-tilsynsindsatsogså har adgang til forebyggelsespakker.Fastholdelse, inklusion og seniorpakkerAC finder det relevant, at der sker en øget koordination mellem fore-byggelses- og fastholdelsesindsatsen, som kan understøtte det langsig-tede behov for øget arbejdskraftudbud.AC finder det imidlertidærgerligt, at der i lovforslaget og den bagvedlig-gende aftale ”Et godt og langt arbejdsliv for alle” lægges op til et så en-sidigt seniorfokus. Der er behov for pakker, der understøtter en fasthol-delsesindsats for alle aldersgrupper – også de yngre og midaldrendesom rammes af nedslidning og arbejdsskader, som giver nedsat ar-bejdsevne.AC foreslår derfor, at der udvikles fastholdelsespakker, som gælder bådeseniorer og mennesker, som uanset alder, er ramt af nedsat arbejdsev-ne, og hvor støtte til inklusion er påkrævet.AC finder endvidere, at fondens bestyrelse skal inddrages i udformnin-gen af senior-/ fastholdelsespakkerne. Det fremgår ikke klart af be-mærkningerne til lovforslaget, om dette er tiltænkt.
Side 4 af 5
Side 5 af 5
Afslutningsvis vil AC gerne understrege, at hvis Fonden for Forebyggelseog Fastholdelse skal bidrage til en effektiv indsats, som på sigt kan sikremindre nedslidning og større arbejdskraftudbud forudsætter det, at fon-dens midler også tilkommer de grupper, som forventes at udgøre frem-tidens nedslidningstruede.I lyset af Danmarks fortsatte udvikling mod et videns- og servicesam-fund, og i lyset af den fortsatte generelle udvikling mod stigende belast-ninger i det psykiske arbejdsmiljø, som følge af både interne og ekster-ne faktorer, frygter AC, at lovforslagets og den bagvedliggende aftalesnuværende målgruppeafgrænsning for fonden vil indebære, at den lang-sigtede forebyggelses- og fastholdelseseffekt bliver begrænset.Med venlig hilsenDorete DandanellD: 40725968E: [email protected]
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering[email protected][email protected]
26. oktober 2012
Om høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfonden
J.nr. 0001263-12Cpr.nr. 1780
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
AnkestyrelsenAmaliegade 25Postboks 9080
Venlig hilsen
1022 København KTel +45 3341 1200
Maria Teresa Raaschou-Jensen
Fax +45 3341 1400[email protected][email protected]www.ast.dkEAN-nr:57 98 000 35 48 21Åbningstid:man-fre kl. 9.00-15.00
Page 1 of 1
Lars EisenhardtFra:Til:Flemming Thyge Andersen [[email protected]]Lars Eisenhardt; Carina Vinkler
Sendt:15. oktober 2012 10:29Emne:Høring om Udkast til forslag til lov om forebyggelsesfonden.
På vegne af ASE skal jeg hermed takke for høring over ovennævnte forslag.ASE har ikke bemærkninger til forslag, idet vi har noteret os, at fondens formål udvides til at omfattefastholdelse af seniorer mv.Med venlig hilsen
A-kassen ASELa Cours vej 72000 FrederiksbergKontorchefFlemming Thyge AndersenDirektionssekretariatetTlf 70137013Fax 39167497Mail[email protected]
29-10-2012
Page 1 of 1
Lars EisenhardtFra:Sendt:Til:Emne:Christina Schøn - CHS [[email protected]]25. oktober 2012 15:00Lars Eisenhardt; Carina VinklerVS: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING
Vedhæftede filer:121009 Ekstern høring.pdf; 121009 Lovforslaget.pdf
Til Forebyggelsesfondens sekretariat, Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringAtt. Lars Eisenhardt og Carina VinklerArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lov omændring af lov om Forebyggelsesfonden.Venlig hilsenChristina Schøn
Juridisk Konsulent ¶ OrdningsjuraDirekte nummer 48203717e-mail[email protected]ATP ¶ Kongens Vænge 8 ¶ 3400 HillerødTlf 7011 1213 ¶www.atp.dkOplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gøropmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail veden fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
Fra:Lars Eisenhardt[mailto:[email protected]]Sendt:9. oktober 2012 10:49Til:[email protected]; [email protected]; [email protected];POTE; Postkasse ArbejdsmiljørådetsSekretariat;[email protected]; [email protected];AMS - BER;[email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@danske-aeldreraad.dk;Datatilsynet;[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]Cc:Jakob Jensen; Charlotte Fuglsang; Carina Vinkler; Forebyggelsesfonden; Karina Beg PoulsenEmne:Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRINGVedlagtfremsendes udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden til høring.Venlig hilsenLars Eisenhardt
ForebyggelsesfondenLandskronagade 33København ØTelefon: +45 7220 9260Direkte: +45 7220 8763Mail:[email protected]Web:www.forebyggelsesfonden.dk
29-10-2012
Page 1 of 1
Lars EisenhardtFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Inge Cordtz24. oktober 2012 08:43Lars Eisenhardt; Carina VinklerInge Cordtz; Birgitte Schmidt BerthelsenVS: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING
Vedhæftede filer:121009 Ekstern høring.pdf; 121009 Lovforslaget.pdf; image002.jpgTil Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering – Lars Eisenhardt og Carina VinklerArbejdsmiljørådet har modtaget vedhæftede høring om forslag til Lov om ændring af lov omForebyggelsesfonden. Høringen er ligeledes sendt til de enkelte organisationer i Arbejdsmiljørådet.Arbejdsmiljørådet afgiver derfor ikke et særskilt høringssvar, men henviser til de enkelte organisationershøringssvar.Venlig hilsenInge Cordtz
Arbejdsmiljørådets SekretariatLandskronagade 33DK 2100 København ØE-mail:[email protected]Tlf: 7220 8572
Fra:Lars EisenhardtSendt:9. oktober 2012 10:49Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; PostkasseArbejdsmiljørådets Sekretariat; [email protected]; [email protected]; AMS - BER;[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]Cc:Jakob Jensen; Charlotte Fuglsang; Carina Vinkler; Forebyggelsesfonden; Karina Beg PoulsenEmne:Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRINGVedlagtfremsendes udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden til høring.Venlig hilsenLars Eisenhardt
ForebyggelsesfondenLandskronagade 33København ØTelefon: +45 7220 9260Direkte: +45 7220 8763Mail:[email protected]Web:www.forebyggelsesfonden.dk
29-10-2012
CFUCentralorganisationernesFællesudvalgStaunings Plads 1-3, 4. sal1607 København VTlf 3370 1300 Fax 3370 1333ForebyggelsesfondenNjalsgade 72C2300 København SAtt.: Lars Eisenhardt
25-10-201212/193/4HWI/LRE
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenCentralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) har modtaget høring vedrørende udkast til forslag til lovom ændring af lov om ForebyggelsesfondenDet er CFU’s vurdering, at målretningen af Forebyggelsesfonden trækker i den rigtige retning. Det errigtigt at udvide fondens formål til også at omfatte fastholdelsesinitiativer. Med tilbagetrækningsrefor-men, hvor alle skal blive længere på arbejdsmarkedet, er det rigtigt at igangsætte aktiviteter, der kanstyrke nedslidte lønmodtageres mulighed for at blive længere på arbejdsmarkedet. CFU havde dog helstset, at midlerne til fastholdelse ikke blev taget fra forebyggelsesindsatsen, idet der fortsat er behov forat styrke forebyggelsen af den fysiske og psykiske nedslidning.CFU har med beklagelse noteret, at målgruppen for støtte til arbejdsmiljø og forebyggelsespak-ker alene vil være arbejdspladser, hvor man kan forebygge nedslidning, arbejdsulykker og er-hvervssygdomme, mens der ikke nævnes noget særligt om psykisk nedslidning på trods af, atpsykisk nedslidninger et stigende problem.CFU skal samtidig henvise til det af AC afgivne høringssvar.Med venlig hilsenPå vegne af CFU
Henrik Witt
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72C2300 København SAtt:[email protected]og[email protected]
Høring om forslag til lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenDansk Arbejdsgiverforening (DA) har følgende bemærkninger til det forslag tillov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden, som Styrelsen for Fastholdelseog Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet har sendt i høring:DA har noteret, at baggrunden for lovforslaget er en politisk aftale indgået mel-lem regeringen og Enhedslisten ”Et godt og langt arbejdsliv for alle”, der blevlanceret ultimo august 2012. Det er DA´s vurdering, at der med den politiskeaftale sættes en broget buket af initiativer i værk.Det er DA’s opfattelse, at der er et påtrængende behov for at udvide arbejds-styrken i Danmark. Dette behov vil i de kommende år blive aktualiseret yderli-gere af den demografiske udvikling. Ligeledes er der behov for at få flyttet per-soner i den arbejdsdygtige alder fra passiv forsørgelse til aktiv deltagelse påarbejdsmarkedet.DA er derfor enig i, at fokus for Forebyggelsesfondens arbejde skal ændres,således at arbejdspladsfastholdelse og tilbagevenden til arbejdsmarkedet ogsåinddrages under Fondes formål og aktiviteter.Øget fokus på fastholdelse og inklusionDA har særlig noteret, at der med lovændringen sættes et øget fokus på fast-holdelse af medarbejdere og en styrkelse af inklusionen på arbejdsmarkedet,så borgere på kanten af arbejdsmarkedet får bedre mulighed for at anvendederes arbejdsevne, hvilket er positivt. Hermed sikres danske virksomhedersstadige efterspørgsel på arbejdskraft.En udrulning af fastholdelsescenteret på landsplan kan være med til at sikre ogunderstøtte, at arbejdsskadede kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet,hvilket er centralt for virksomhederne, samfundets behov for aktive arbejds-markedsdeltagere og den enkelte.Det er imidlertid helt centralt, at initiativerne omkring fastholdelse samtænkes,for at opnå den ønskede effekt og skabe synergi.DA foreslår, at organisationer og branchearbejdsmiljøråd i højere grad inddra-ges i arbejdet om udvikling af forebyggelsespakker, seniorpakker m.v.I forhold til initiativet om at anvende midler fra fonden til at belønne virksom-heder, der ansætter fleksjobbere i få timer henvises til DA´s høringssvar pålovforslag om reform af fleksjob og førtidspension af 21. september 2012.26. oktober 2012LSBDok ID: 21434
DANSK ARBEJDSGIVERFORENINGVester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk
CVR 16834017E-mail [email protected]
Side 2Ingen frie midler til virksomhederneDA finder det beklageligt og problematisk, at der ikke længere er frie projekt-midler til virksomhederne. Med den politiske aftale er samtlige fondens midlerbundet i en lang række initiativer som i væsentlig grad finansierer offentligeaktiviteter frem for at understøtte arbejdspladsrelaterede projekter, hvor virk-somheder kan arbejde med en stadig arbejdsmiljøfaglig kvalificering og profes-sionalisering af arbejdsmiljøindsatsen på virksomhedsniveau med henblik på atforebygge fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssyg-domme.Med lovforslaget foreslås, at den støtte, der fremover gives direkte til arbejds-pladser/virksomheder, primært skal være i form af foruddefinerede og meremålrettede initiativer, som trin for trin beskriver aktiviteter, der gennemførespå virksomheden. Med denne tilgang er der en risiko for, at nye og innovativeidéer på virksomhederne til styrkelse af forebyggelse og fastholdelse ikke op-samles og læringen og de gode effekter ikke viderebringes til andre virksomhe-der.DA finder det derfor meget relevant, at det for fondens midler sikres, at offent-lige og private virksomheder fortsat kan få økonomisk støtte til at søge bran-chespecifik rådgivning fra autoriserede arbejdsmiljørådgivere.DA mener, at de foreslåede initiativer, som snævert har fokus på seniorer samtde særlige nedslidningstruede brancher og jobgrupper er for snævre i sit sigt iforhold til at iværksætte initiativer med et bredere fokus på hele arbejdsmar-kedet.Øget tilsyn er ikke rette vej til at styrke forebyggelseDA finder det fejlagtigt, at der med flere af de foreslåede initiativer tilføres be-tydelige midler til tilsyn på områder, som allerede er omfattet af særlige til-synsindsatser. En øget myndighedsindsats med tilsyn er ikke det rette middeltil at sikre forebyggelse og fastholdelse, idet der anlægges en problemoriente-ret tilgang frem for en positiv og udviklingsorienteret tilgang til det at gå påarbejde.En øget tilsynsindsats for fondens midler vidner om en forældet tro på effektenaf tilsyn og en manglende respekt og anerkendelse af, at arbejdsmiljøet vare-tages og udvikles i virksomhederne i et samarbejde mellem arbejdsgivere ogmedarbejdere.Bestyrelsens rolle indskrænkesDet fremgår af lovforslaget, at beskæftigelsesministeren fastsætter rammer forfordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler og opgaver samt be-stemmer, at midler fra fonden skal anvendes til særlige indsatser inden forfondens formål.Bestyrelsen er med lovændringen afskåret fra at udarbejde en årlig handlings-plan og vil primært have en udmøntende og bevilgende funktion i forhold til depolitiske beslutninger om uddelinger af fondens midler.DA finder det problematisk, at bestyrelsens rolle i forhold til uddelinger af fon-dens midler indskrænkes og bestyrelsen gøres mindre, idet parternes indflydel-
Side 3se hermed begrænses.DA har imidlertid noteret, at bestyrelsen fortsat kan pege på relevante udvik-lingsinitiativer i forhold til at sikre samspillet mellem blandt andet forebyggelseog fastholdelse og stille forslag om relevante udviklingsprojekter i krydsfeltetmellem forebyggelse og fastholdelse for eksempel projekter om sygefraværs-indsatser.DA har videre noteret, at der med lovforslaget fortsat er hjemmel til at indkaldeprojektansøgninger i åbne ansøgningsrunder, og at der fortsat er 400 mio. kr.som endnu ikke er disponeret. Disse midler bør anvendes til at støtte virksom-hedsrettede projekter.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Lena Søby
Til Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72C2300 København S[email protected]; [email protected].
Hvidovre, den 18. oktober 2012Sag 17-2012-01313– Dok. 100243/me
Høringssvar fra Danske Handicaporganisationer vedr. udkasttil lov om ændring af ForebyggelsesfondenDanske Handicaporganisationer (DH) har modtaget ovennævnte lovforslag i høring ogtakker for muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
Generelle bemærkningerDH er som udgangspunkt positiv over for en bredere formålsbeskrivelse forForebyggelsesfonden og herunder det foreslåede fokus på inklusion af udsatte borgere påarbejdsmarkedet. Inklusion bliver ifm. førtidspensions- og fleksjobreformen et centraltfokusområde, som DH imødeser, at Forebyggelsesfonden i højere grad kan understøtte.DH finder dog at beskrivelserne af, hvordan forebyggelse, fastholdelse og inklusion konkretskal forstås, ikke er tilstrækkeligt inkluderende ift. mennesker med handicap, herunder isærmennesker med progredierende handicap.De foreslåede ændringer medfører bl.a., at det specifikke fokus på projekter om bedregenoptræning og rehabilitering af syge og personer med handicap, udgår. Optimalgenoptræning og rehabilitering er ofte helt afgørende for fastholdelse og inklusion afpersoner med handicap på arbejdsmarkedet, og DH foreslår derfor, at dette formål bevares ilovgivningen, fx i beskrivelsen af indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.De foreningsejede specialsygehuse vil i den forbindelse kunne bidrage med relevanteindsatser, hvorfor de bør skrives ind i lovforslaget. Dette kan fx ske ved at der givesmulighed for – evt. i form af en afgrænset pulje – at eksterne parter med særligekompetencer og viden om borgere på kanten af arbejdsmarkedet/i særlige former forbeskæftigelse (fx beskyttede værksteder) kan søge om støtte til indsatser vedr. forebyggelse,fastholdelse og inklusion. Alternativt kan de foreningsejede specialsygehuse og andrerelevante aktører nævnes som eksempler på eksterne parter, der med fordel kan inddrages iudvikling og implementering af forhåndsdefinerede indsatser for ovennævnte grupper.DH er positiv over for fortsat at være repræsenteret i fondens bestyrelse. Det skal imidlertidvære muligt for mennesker med handicap at deltage på lige fod med andre i fondens
arbejde, hvorfor tilgængeligheden skal være i orden. Dette indebærer eksempelvissekretærbistand til blinde, døvetolkning, deltagelse af personlig assistance mv. Der skal medandre ord gælde de samme regler som i andre statslige organer, fx Ankestyrelsen.
Specifikke bemærkningerBemærkninger til nr. 4 (§2):Det fremgår af lovforslaget, at fonden fremover skal kunne yde støtte til indsatser, derbidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne, eller bidragertil hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom. Ved fastholdelse afmedarbejdere med nedsat arbejdsevne skal konkret forstås ’personer med lille ellerbegrænset arbejdsevne, der allerede er på arbejdsmarkedet, men som er i risiko for at mistetilknytningen til arbejdsmarkedet’.DH ønsker det indføjet, at fastholdelse også kan omfatte medarbejdere, der ikke aktuelt harnedsat arbejdsevne, men som er i risiko for at få nedsat arbejdsevne, hvis der ikke træffesfastholdelsesforanstaltninger.Det kan bl.a. omfatte personer, som er i risiko for udstødningaf arbejdsmarkedet pga. et erhvervet eller progredierende handicap.Fonden skal også fremover kunne yde støtte til indsatser, der bidrager til inklusion påarbejdsmarkedet. I bemærkninger hertil er det anført, at inklusion konkret kan omfatte”borgere med lange og komplekse sygdomsforløb bag sig, som i lang tid eller ikke har fåetfodfæste på arbejdsmarkedet”.DH mener, at der også her skal nævnes borgere, som har været ude af arbejdsmarkedet elleraldrig har fået fodfæste på arbejdsmarkedet på grund af et handicap og heraf følgendekomplekse problemer ift. at finde, få og vende tilbage til beskæftigelse.Det står endvidere i bemærkningerne til nr. 4 (§2), at der kan gives støtte til kommuner,virksomheder m.fl. DH ønsker det indskrevet eksplicit, at der kan gives støtte tilorganisationer, da det vil fremme en bredere kreds af ansøgere. Det er uklart, om fx deforeningsejede specialsygehuse fremover vil kunne søge Forebyggelsesfonden. Det er, somtidligere nævnt,DH’s opfattelse, at deres unikke kompetencer og viden om borgernes behovvil kunne muliggøre særligt kvalificerede indsatser.Bemærkninger til nr. 5 (§3):I bemærkningerne øverst s. 12 er det anført, at der kan gives ”støtte til indsatser over forborgere, der pga. langvarige sygdomsforløb mv. er på kanten af arbejdsmarkedet.” Denneformulering bør omfatte personer med langvarige sygdomsforløbog handicap.Mangemennesker med handicap har behov for en særlig inklusionsindsats for at komme ind påarbejdsmarkedet. Dette behov gælder ikke kun sygdomsramte.Det er også indskrevet, at der kan gives støtte til tidlig indsats over for mennesker, derrammes af en arbejdsskade eller en erhvervssygdom. DH er uforstående overfor denneafgrænsning og foreslår, at den udvides til også at omfatte mennesker med behov for en
tidlig indsats pga. et erhvervet handicap, en forværring af et handicap eller anden form forsygdom end ’erhvervssygdom’.
Med venlig hilsen
Stig Langvadformand
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering
25-10-2012Sag nr. 12/1870
Malene Bett Vestergaard Søren-senTel. 35298243E-mail: [email protected]
Vedr.: Forslag til lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenStyrelsen for Fastholdelse og Rekruttering har ved skrivelse af 9. ds. frem-sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden ihøring med anmodning om evt. bemærkninger inden den 26. ds. kl. 10.Lovforslaget udspringer af den politiske aftale fra august i år, ”Et godt oglangt arbejdsliv for alle”, der indeholder en række initiativer, der skal fore-bygge fysisk og psykisk nedslidning og ligeledes en række, der skal fast-holdeflere på arbejdsmarkedet og styrke inklusionen.Danske Regioner finder det positivt, at fonden i vidt omfang søges tilpassetde omstændigheder, der gør sig gældende aktuelt.En konsekvens af målretningen af fondens midler er, at det ikke længere ermuligt at søge om midler til egentlige arbejdspladsprojekter.Det er Danske Regioners opfattelse, at med fondens hidtidige støtte til pro-jekter, der har til formål at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,har fonden ydet en medvirkende og ofte afgørende indsats til en målrettettilgang til at søge at løse problemerne.
Det er også Danske Regioners opfattelse, at forebyggelsen og den yderlige-re udvikling af forebyggelse bedst sker ved virksomhedsnære projekter medlokal forankring, som medvirker til at sikre den bedste viden om de faktiskeforhold og dermed til at opnå den bedste effekt. Det er endvidere DanskeRegioners vurdering, at projektarbejde med forebyggelsesindhold i altover-vejende grad foregår i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.Danske Regioner anerkender, at det kan være hensigtsmæssigt med denforuddefinerede og målrettede indsats i form af forebyggelsespakker, sær-ligt i forhold til mindre virksomheder, men så dog samtidig gerne, at derfortsat var mulighed for at søge og modtage midler til projekter udformet afvirksomhederne.I sin hidtidige udformning sikrede de faglige udvalg samtidig, at der blevmeddelt støtte til projekter af høj faglig kvalitet. Det høje faglige niveau ivirksomhedsprojekter skulle fortsat sikres, dette kunne ske ved anvendelseaf ekstern bistand.Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger i anledning af forsla-get. Henset til den korte frist er forslag til lov om ændring af lov om Fore-byggelsesfonden ikke behandlet politisk, hvorfor det forbeholdes at frem-komme med yderligere bemærkninger i den forbindelse.
Side 2
Med venlig hilsenMalene Vestergaard Sørensen
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72 C2300 København C
24. oktober 2012
Udkast til forslag om lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenDANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget.DANSKE ÆLDRERÅD har ingen bemærkninger til forslaget, udover at DANSKEÆLDRERÅD finder det positivt ,at støttemidler fremover kan benyttes på at fastholdeseniorer på arbejdsmarkedet.
Med venlig hilsenMarianne Lundsgaardsekretariatsleder
Jernbane Allé 54, 3. th.2720 VanløseTlf. +45 3877 0160[email protected]www.danske-aeldreraad.dk
ForebyggelsesfondenLandskronagade 332100 København ØSendt til:[email protected]og[email protected]
24. oktober 2012DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-mail[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2012-112-0118SagsbehandlerKasper FrederiksenDirekte 3319 3235
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenVed e-mail af 12. oktober 2012 har Forebyggelsesfonden fremsendt oven-nævnte udkast og anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger.Udkastet giver ikke tilsynet anledning til bemærkninger.Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Kasper Frederiksen
Page 1 of 1
Lars EisenhardtFra:Til:Mette Rasmine Wigger Albrechtsen (ERST) [[email protected]]Lars Eisenhardt
Sendt:12. oktober 2012 10:31Emne:Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenErhvervsstyrelsen har fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering fået udkast til forslag til lov omændring af lov om Forebyggelsesfonden i høring.Høringen giver ikke Erhvervsstyrelsen anledning til bemærkninger.Med venlig hilsenMette R. W. AlbrechtsenStud.jur.ERHVERVSSTYRELSENDirektionssekretarietet - Team JuraDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København ØTelefon nr: +45 3546 6362www.erst.dkDirekte tlf: +45 35466362Email: [email protected]
Erhvervsstyrelsen blev etableret den 1. januar 2012.Vores opgaver blev tidligere varetaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen og IT- og Telestyrelsen. Vi er en delaf Erhvervs- og Vækstministeriet.
29-10-2012
Page 1 of 2
Lars EisenhardtFra:Til:Cc:Ministerbetjening (FT) [[email protected]]Lars Eisenhardt; Carina VinklerMinisterbetjening (FT)
Sendt:9. oktober 2012 16:24
Emne:SV: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til høringen.Med venlig hilsenMette Tidemann JuulSpecialkonsulent, cand.jur.Juridisk kontor__________________________________
Århusgade 110, 2100 København ØTlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00Direkte tlf.: +45 33 55 82 92mailto:[email protected]www.finanstilsynet.dk
Fra:SEKO5-PostkasseSendt:9. oktober 2012 11:35Til:Ministerbetjening (FT)Emne:VS: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING
HilsenMiaJURA/422
Fra:RECP (FT)På vegne afFinanstilsynets officielle postkasse (FT)Sendt:9. oktober 2012 11:05Til:SEKO5-PostkasseEmne:VS: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING
Fra:Lars Eisenhardt [mailto:[email protected]]Sendt:9. oktober 2012 10:49Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];PostkasseArbejdsmiljørådets Sekretariat;[email protected]; [email protected];AMS - BER;[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected];Finanstilsynets officielle postkasse (FT);[email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
29-10-2012
Page 2 of 2
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]Cc:Jakob Jensen; Charlotte Fuglsang; Carina Vinkler; Forebyggelsesfonden; Karina Beg PoulsenEmne:Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRINGVedlagtfremsendes udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden til høring.Venlig hilsenLars Eisenhardt
ForebyggelsesfondenLandskronagade 33København ØTelefon: +45 7220 9260Direkte: +45 7220 8763Mail:[email protected]Web:www.forebyggelsesfonden.dk
29-10-2012
Forebyggelsesfonden
26.10.2012
Høringssvar - lov om Forebyggelsesfonden – ændring af lov om fore-byggelsesfondenForsikring & Pension takker for muligheden for at blive hørt i forbindelse medændringen af lov om Forebyggelsesfonden.Forsikring & Pension støtter målet om at forebygge fysisk og psykisk nedslid-ning, arbejdsulykker og erhvervssygdomme, ligesom vi synes, det er vigtigt medfastholdelse og hurtig tilbagevenden på arbejdsmarkedet.Forsikrings- og pensionsbranchen gør en stor forebyggende indsats i forhold tilvores kunder. Det er netop personer, som er kommet til skade eller er blevetsyge, og dermed ikke kan arbejde i en periode. Dermed har de ret til erstatningfra en arbejdsskadeforsikring, erstatning ved tab af erhvervsevne forsikring, kri-tisk sygdomsforsikring eller sundhedsforsikringer. I den situation yder selska-berne rådgivning og udbetaler en erstatning, som ofte er et supplement til en of-fentlig ydelse. Selskaberne arbejder for, at disse personer får støtte i form af entidlig indsats for derved at kunne vende hurtigt tilbage til arbejdsmarkedet,Det er i såvel det offentliges, individets og vores interesse, at alle der kan,kommer hurtigst muligt tilbage i arbejde efter en periode med sygdom. Forsik-ring & Pension vil i 2013 sætte fokus på forebyggelse og styrke det forebyggen-de arbejde, som medlemskredsen allerede laver.
Forsikring & PensionPhilip Heymans Allé 12900 HellerupTlf.Fax41 91 91 9141 91 91 92
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Helle Vestmar WintherKonsulent, cand.scient.pol.Dir.41 91 90 80
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.DokID
HVWGES-2012-00467311312
Vi har gode erfaringer på området og ser også et stort potentiale.Forsik-ring & Pension har haft et godt samarbejde med Arbejdsskadestyrelsen om de-res inspirationsprojekt ogfulgt projektarbejdet med Arbejdsskadestyrel-
sens Fastholdelsescenter ganske tæt, herunder også bidraget med inputtil evaluering af fastholdelsescentret. Andre initiativer erpilotprojekter,hvor arbejdsgiver, kommune og pensionsselskab samarbejder om en tidlig ind-sats i forbindelse med sygefravær.Fælles for projekterne er en tidlig, koor-
dineret og individuelt tilrettelagt indsats.Det er væsentligt for opfyldelsen af Forebyggelsesfondens formål, at indsatserneom forebyggelse og fastholdelse koordineres mellem relevante parter, så de un-derstøtter hinanden, og der opnås størst mulig effekt for de anvendte ressour-Brancheorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
cer. Derudover skal beslutningerne om støtte til indsatser naturligvis træffes påbaggrund af den relevante viden.Forsikring & Pension kan bidrage til dette og anmoder derfor om en plads i Fore-byggelsesfondens organisation. Det kan enten være i bestyrelsen eller som til-forordnet til bestyrelsen.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
HVWGES-2012-00467311312
Med venlig hilsen
Helle Vestmar Winther
Side 2
Odense, den 25. oktober 2012LedelsessekretariatetDirekte: 6313 8607E-mail:[email protected]
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72 C2300 København CSendt pr. e-mail til:Lars Eisenhardt,[email protected]Carina Vinkler,[email protected]
Høring af lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenTak for høringsudkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden.FRIE Funktionærer støtter, at fondens formål gøres mere rummeligt, så den fxogså kan medvirke til, at seniorers tilknytning til arbejdsmarkedet fastholdes og tilat udsatte borgere får større mulighed for at blive tilknyttet arbejdsmarkedet. Det erdog værd at overveje, om de overordnede mål ikke ville blive bedre understøttetved at styrke fx sygedagpengeområdet med midlerne frem for en kapital udskilt iForebyggelsesfonden.Det fremgår af lovforslagets § 10, at antallet af bestyrelsesmedlemmer ønskesreduceret. Vi er enige i, at det er hensigtsmæssigt med færre bestyrelses-medlemmer end de nuværende 17 medlemmer. Men det er ikke rimeligt, atfællesorganisationerne alene repræsenterer lønmodtagerne i betragtning af, at enmeget stor andel af lønmodtagerne ikke er organiseret under fællesorganisa-tionerne.Mere end 340.000 organiserede lønmodtagere står uden for fællesorganisa-tionerne ifølge Danmarks Statistiks opgørelse over lønmodtageres fagligeorganisering. Hertil kommer de cirka 650.000 lønmodtagere, der har valgt at ståhelt uden for organisationerne. Derfor bør der være en bestyrelsespost, derrepræsenterer lønmodtagere uden for fællesorganisationerne. FRIE Funktionærerstiller sig gerne til rådighed for en bestyrelsespost i Forebyggelsesfonden.Hvis høringssvaret giver anledning til spørgsmål, er vi gerne til rådighed.
Med venlig hilsenFRIE Funktionærer
Lone Hansenchefkonsulent
ForebyggelsesfondenLandskronagade 332100 København ØAtt.: Lars Eisenhardt og Carina Vinkler
24. oktober 2012
Pr. e-mail :[email protected], [email protected]FSR – danske revisorerKronprinsessegade 8DK - 1306 København KTelefon +45 3393 9191[email protected]www.fsr.dkCVR. 55 09 72 16Danske BankReg. 9541Konto nr. 2500102295
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenTak for muligheden for at kommentere lovforslaget.Vi har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Liselotte Eftekhar Bangkonsulent – cand.jur.
12-1021- siko - 23.10.2012Kontakt: Signe Kofoed – [email protected] - Tlf: 3336 8800
Målretning af forebyggelsesfonden halter lidt
Regeringen vil målrette Forebyggelsesfondens aktiviteter. FTF bakker op om, atdet nu bliver muligt at støtte bredere forebyggelses- og fastholdelsesindsatser.Det er dog beklageligt, at fastholdelsesinitiativer og fleksjobbonus finansieres medmidler fra Forebyggelsesfonden. Det er ligeledes ærgerligt, at der med lovforslagetikke sikres reel ligestilling mellem det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.___FTF har modtaget Lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden i høring og har følgendebemærkninger:FTF støtter intentionerne i lovforslaget om at målrette forebyggelsesfonden. Det er FTF’s vur-dering, at ændringerne indeholder en række positive elementer, der samlet set vil have enstørre effekt på arbejdsmiljøet end de projekter, der tidligere har fået støtte i fonden. Evalue-ringen af Forebyggelsesfondens hidtidige aktiviteter har vist, at indsatserne ikke har haft denønskede effekt og spredning. Den samme melding har FTF fået fra flere medlemsorganisatio-ner. Det vil lovforslaget formentlig være med til at ændre på.Det er positivt, at det bliver muligt at støtte bredere indsatser, der ikke nødvendigvis er i pro-jektform. Det giver bl.a. mulighed for at støtte en målrettet tilsynsindsats i forhold til nedslid-ning og psykisk arbejdsmiljø, og for at give støtte til arbejdsmiljørådgivning og forebyggelses-pakker. Det giver også mulighed for at knytte arbejdsmiljøindsatsen tættere på beskæftigel-sesindsatsen med det formål at understøtte, at ansatte kan arbejde længere og styrke inklusi-onen af borgere på kanten af arbejdsmarkedet.FTF havde dog hellere set, at midlerne til fastholdelsesinitiativer ikke blev taget fra Forebyg-gelsesfonden, da der fortsat er et stort behov for at prioritere forebyggelse af arbejdsmiljø-problemer. Hertil kommer, at lovforslaget åbner muligheden for, at Fonden kan give tilskud tilen virksomhed, der tilbyder borgere job på nedsat tid eller særlige vilkår – herunder til Rege-ringens forslag om fleksjobbonus. Principielt set burde fleksjobbonus været finansieret i for-bindelse med reform af førtidspension og fleksjob og ikke i Forebyggelsesfonden.Bemærkninger til nr.5 vedr. § 3 om Forebyggelsesfondens formålLovforslaget halter visse steder i forhold til at ligestille det fysiske og det psykiske arbejdsmil-jø.
HØRINGSSVAR- 24.10.2012 - Side 1
Det fremgår af nr. 5 vedr. Forebyggelsesfondens formål, at der kan ydes støtte til indsatser,der forebygger både fysisk og psykisk nedslidning. I bemærkninger til nr. 5. står der imidler-tid, at målgruppen for forebyggelsespakker og arbejdsmiljørådgivning er de særligt nedslid-ningstruede brancher og job, som udpeges på baggrund af bl.a. oplysninger om førtidspensi-on, efterløn og langvarigt sygefravær.Det medfører, at det primært er brancher præget af fysisk nedslidning og i mindre grad bran-cher præget af psykisk nedslidning, der er omfattet af de initiativer, der understøtter arbejds-pladsernes forebyggende indsats. Dårligt psykisk arbejdsmiljø er netop kendetegnet ved ikkeat ramme særligt branchespecifikt, men derimod mere bredt på arbejdsmarkedet og i forholdtil jobgrupper. Det er derfor helt afgørende for en moderne arbejdsmiljøindsats, at de nedslid-ningstruede brancher og job tænkes bredere end den traditionelle forståelse af fysisk nedslid-ning.FTF foreslår, at grundlaget for, hvem der udpeges som særligt nedslidningstruede, suppleresmed oplysninger, der specifikt beskriver hvilke jobgrupper, der særligt er udsat for dårligtpsykisk arbejdsmiljø.Der skal i den forbindelse henvises til, at Regeringens udspil: Et godt og langt arbejdsliv foralle, peger på en række jobgrupper, der særligt er udsat for psykisk nedslidning, og som der-for skal have en målrettet tilsynsindsats fra Arbejdstilsynet. Det vil umiddelbart være nærlig-gende, at disse grupper også omfattes af betegnelsen ’særligt nedslidningstruede brancher’.Det vil sikre en mere ligelig balance i indsatsen og dermed en mere reel ligestilling mellem detfysiske og psykiske arbejdsmiljø. Hertil kommer, at der også er en række jobgrupper inden fordet private område, der i høj grad er præget af psykisk nedslidning.Hvad angår støtte til arbejdsmiljørådgivning og forebyggelsespakker bør det i øvrigt præcise-res, at arbejdspladser ikke kan modtage støtte til at opfylde lovens krav.Støtte til arbejdsmiljørådgivning til den enkelte arbejdsplads er et vigtigt instrument i ar-bejdsmiljøindsatsen. Spørgsmålet er dog om støtteordningen, som den er tænkt udmøntet, vilblive taget i brug på de offentlige arbejdspladser, når der er krav om 50 pct. medfinansiering.Derudover bør det fremgå af bemærkningerne til nr. 5, at forebyggelsespakker og seniorpak-ker skal udvikles i samarbejde med relevante organisationer. Organisationerne har stor videnom hvilke problemstillinger, der kendetegner de forskellige brancher og jobgrupper og hvilkeløsninger, der fungerer. Ligeledes kan organisationerne medvirke til at øget kendskabet tilpakkerne.
Høringssvar- 24.10.2012 - Side 2
Styrelsen forFastholdelseog RekrutteringNjalsgade 72 CDK-2300 København SAtt.: Lars Eisenhardt,[email protected]og Carina Vinkler,[email protected]Frederiksberg 23. oktober 2012Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenJobrådgivernes Brancheforening har gennemgået ovennævnte lovforslag og skal hertil knytte følgendebemærkninger.Det er vores erfaring, at de bedste resultater opnås, når de potentielle afhjælpningsforanstaltningerkoordineres og trækker i samme retning.Vi er derfor positive over for, at fonden får et bredere formål, og at arbejdsmiljøindsatsen indgår i ettydeligere og mere direkte samspil med beskæftigelsesindsatsen med henblik på at bidrage til inklusionpå arbejdsmarkedet og styrke fastholdelsen af seniorer og medarbejdere med nedsat arbejdsevne ellerbidrage til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.Vi vil dog anbefale, at der i administrationen og fordelingen af fondens midler sættes fokus på effekter ogresultater af de projekter, som fonden støtter, f.eks. ved på forhånd at definere, hvilke resultater etgivent projekt skal have for at være tilfredsstillende.Vi vil endvidere anbefale, at de projekter, som fonden støtter, tager udgangspunkt i arbejdsmarkedetsbehov. Det kan f.eks. være projekter, der gennemføres sammen med konkrete virksomheder ellerprojekter, der retter sig mod områder, hvor der er realistiske muligheder for varig beskæftigelse.Med venlig hilsenJobrådgivernes BrancheforeningJørgen Borre LarsenDirektørPostboks 412000 FrederiksbergMobil: 20 58 12 33Mail: [email protected]
Forebyggelsesfondens sekretariatNjalsgade 72 C2300 København C[email protected][email protected]
Sagsnr. 11-2472Vores ref. LRI/hbjDeres ref.Den 30. oktober 2012
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lovom ForebyggelsesfondenLO har modtaget forslaget til ændring af lov om Forebyggelsesfonden i høring.Det er LO’s vurdering, at målretningen af Forebyggelsesfonden trækker i den rigtigeretning. Det er rigtigt at udvide fondens formål til også at omfatte fastholdelsesinitia-tiver. Med tilbagetrækningsreformen, hvor vi alle skal blive længere på arbejdsmar-kedet, er det rigtigt at igangsætte aktiviteter, der kan styrke nedslidte lønmodtageresmulighed for at blive længere på arbejdsmarkedet. LO havde dog helst set, at mid-lerne til fastholdelse ikke blev taget fra forebyggelsesindsatsen, idet der fortsat er be-hov for at styrke forebyggelsen af den fysiske og psykiske nedslidning.LO har følgende konkrete kommentarer og ændringsforslag:Bestyrelsessammensætning
Det foreslås, at bestyrelsen reduceres fra at bestå af 17 medlemmer til at bestå af 10medlemmer. I den sammenhæng reduceres LO’s repræsentation fra i dag at udgøre 4medlemmer til fremadrettet at udgøre 2 medlemmer. Det er i lovforslaget formuleretpå følgende måde:”Etmedlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark og et fraet medlemsforbund”.LO havde gerne set, at vi i alt var blevet tildelt 3 pladser i bestyrelsen. På baggrund afdet aktuelle datagrundlag er der i dag udpeget 18 nedslidningstruede brancher sommålgruppe for Forebyggelsesfondens indsatser, omfattende store grupper af beskæfti-gede på det private såvel som offentlige arbejdsmarked. LO ser i den sammenhænggerne at have mulighed for at indstille et bestyrelsesmedlem for såvel et privat som etoffentligt forbund, ud over den plads som LO selv ønsker at benytte.LO finder i øvrigt, at formuleringen i lovforslaget er meget uklar, idet det efterladertvivl om, hvorvidt LO er indstillingsberettiget for LO’s to medlemmer til bestyrelsen,eller ministeren på forhånd anmoder et konkret forbund fra LO om at indstille en re-præsentant til bestyrelsen.LO finder, at der i forbindelse med udpegningen bør anvendes den hidtidige praksisfor indstilling af medlemmer til Forebyggelsesfondens bestyrelse, således at det erLO, der indstiller en repræsentant fra hhv. LO og fra et medlemsforbund.
Målgruppe for seniorpakker
Det fremgår af lovforslaget, at de nye seniorpakker skal gøres tilgængelige for allevirksomheder.LO anbefaler, at seniorpakker på linje med forebyggelsespakker og støtte til arbejds-miljørådgivning målrettes de nedslidningstruede brancher, hvor der er dokumentationfor, at den fysiske og psykiske nedslidning er størst. Der er forskningsmæssig doku-mentation for, at førtidig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet hænger tæt sammenmed dårligt helbred, højt arbejdspres, høje fysiske arbejdskrav og lav jobtilfredshed.Således viser data fra NFA, Arbejdsmiljø og helbred 20101, at selvstændige oghøjtuddannede planlægger en senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet end gen-nemsnittet, hvorimod hårdt fysisk arbejde og lav uddannelse forøger risikoen for atplanlægge tidlig tilbagetrækning. PEROSH, et netværk bestående af nationale ar-bejdsmiljøforskningsinstitutioner i 10 forskellige europæiske lande (herunder NFA fraDanmark), konkluderer i sin rapport fra 20122, at muskel- og skeletbesvær og dårligtpsykisk helbred er nogle af de primære grunde til førtidig tilbagetrækning fra ar-bejdsmarkedet. Et systematisk review af 8 longitudinelle studier3af faktorer for tidligtilbagetrækning viser, at tidlig tilbagetrækning især er relateret til dårligt helbred, højefysiske arbejdskrav, højt arbejdspres og lav jobtilfredshed. Grundlæggende er der så-ledes forskningsmæssig dokumentation for det hensigtsmæssige i at målrette senior-pakkerne til de nedslidningstruede brancher, der netop er kendetegnet ved den formfor fysisk og psykisk nedslidning, som uønsket fremmer førtidig tilbagetrækning ogdermed udstødning fra arbejdsmarkedet.Det er i øvrigt LO’s opfattelse, at en målretning af seniorpakkerne til de nedslid-ningstruede brancher ligger i helt naturlig forlængelse af intentionerne med etablerin-gen af Forebyggelsesfonden i forbindelse med velfærdsaftalen i 2006.LO vil dog være åbne for, at der kan vise sig behov for også at tilbyde seniorpakkerinden for andre brancher og jobgrupper, i det omfang der foreligger dokumentationfor, at andre brancher og jobgrupper har særlige udfordringer, der kalder på en senior-politisk indsats. Udgangspunktet for seniorpakkerne må dog i første omgang være denedslidningstruede brancher.Udvikling og udformning af seniorpakker
Det er LO’s klare opfattelse, at det skal sikres og eksplicit understreges i lovbemærk-ningerne, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages aktivt i udarbejdelsen af senior-pakker. Det er LO’s klare vurdering, at den øjeblikkelige succes for Forebyggelses-pakkerne er nøje sammenfaldende med at arbejdsmarkedets parter har været aktivtinddraget i udviklingen af forebyggelsespakker.
Arbejdsmiljø og helbred i Danmark 2010, Sanne Vester Thorsen, NFA Juni 2011Sustainable workplaces of the future – European research challenges for occupational safety andhealth. Partnership for European Research in Occupational Safety and Health, PEROSH, Brussels.2012, her fra NFA’s hjemmesidewww.arbejdsmiljoforskning,10-05-20123Vilhelm Borg NFA, på Arbejdsmiljøkonference 7. november 2011 i Nyborg, her frahttp://www.arbejdsmiljoviden.dk/Aktuelt/AM20112
1
2
Det er ligeledes LO’s opfattelse, at det skal sikres og eksplicit understreges, at tillids-valgte altid skal inddrages i gennemførelsen af seniorpakker på arbejdspladsniveau.Baggrunden herfor er erfaringerne fra jobpakkemetoden på integrationsområdet, derblev evalueret af hele tre instanser – både Arbejdsmarkedsstyrelsen i samarbejde medRambøll, projektets egen proceskonsulent MHT-consult og endelig en sammenskriv-ning af disse ved LG Insight. Erfaringerne dokumenterer, at det er helt afgørende, atarbejdsmarkedets parter inddrages forpligtende allerede ved udformningen af de kon-krete tiltag, der skal iværksættes ud fra det danske arbejdsmarkeds grundidé om, atindflydelse forpligter og giver ansvar.Derfor skal partsrepræsentanter på brancheplan el. lign. deltage ved udformningen afde seniorpakker, som skal afprøves på virksomhedsplan i samarbejde mellem ledelsenog tillids-/sikkerhedsrepræsentant med inddragelse af de berørte seniormedarbejdere.Nye aktører
LO konstaterer, at der med lovforslaget lægges op til, at fonden fremover yder støttetil forhåndsdefinerede indsatser, og at det ikke længere som udgangspunkt vil væremuligt at ansøge om støtte til egne projekter på de enkelte arbejdspladser.Det fremgår af bemærkningerne til nr. 6 (side 12), at der lægges op til større rumme-lighed i forhold til, hvilke indsatser, der kan støttes. Det virker fornuftigt, og LO for-står det sådan, at der med lovforslaget lægges op til, at der skal være mulighed for atkunne justere og/eller supplere indsatsen, alt afhængig af hvordan arbejdsmarkedetudvikler sig. LO vil i den forbindelse foreslå, at der i loven også skabes mulighed for,at der på sigt, modsat i dag, vil kunne ydes støtte til organisationer, f.eks. BAR, dergennemfører indsatser inden for lovens område. LO anbefaler, at det præciseres, atarbejdsmarkedets parter i forening inden for et brancheområde kan modtage støtte tilindsatser, der ligger inden for fondens område. LO lægger vægt på, at arbejdsmarke-dets parter skal virke i forening, f.eks. i forbindelse med støtte til arbejdsmiljørådgiv-ning, for at sikre et optimalt samspil med den samlede partsindsats på arbejdsmiljø-området.LO vil følge den videre proces og står til rådighed for uddybning og yderligere drøf-telser.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
3
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72C2300 København SAtt.:[email protected]og[email protected]
Høring om udkast til forslag til lov om ForebyggelsesfondenForebyggelsesfondens sekretariat har i brev af 9. oktober 2012 anmodetom bemærkninger til udkast til forslag til lov om Forebyggelsesfonden.Hermed Ledernes bemærkninger.GenereltHelt indledningsvis skal Lederne bemærke, at vi på et overordnet plankan tilslutte os ideen om en styrkelse af samspillet mellem Forebyggel-sesfonden og beskæftigelsesindsatsen, som lovforslaget lægger op til.Samtidig kan vi bifalde, at fondens område udvides, så det rummer så-vel den primære forebyggelse (arbejdsmiljøet), fastholdelse og inklusion.Det giver mulighed for synergi og mere koordinerede indsatser, der fav-ner de tre områder. Det er vigtigt, at dette udnyttes i den konkrete ud-møntning.Lederne skal bemærke, at de indsatser der igangsættes bør koordineresog evalueres, så det sikres, at indsatserne opfylder Forebyggelsesfon-dens formål.Lederne ser således frem til at bidrage i bestyrelsen for Forebyggelses-fonden med at understøtte forebyggelse af nedslidning samt fastholdel-se og inklusion af personer med nedsat arbejdsevne. Vi vil i bestyrelsensikre, at det ledelsesmæssige og virksomhedsrettede perspektiv repræ-senteres samt bidrager til, at der koordineres med øvrige initiativer påarbejdsmiljøområdet og ved at sende informationer og viden videre fraFonden til vores medlemmer i offentlige og private virksomheder.Bestyrelsens rolle og mandatFor at Lederne bedst muligt kan bidrage til at løfte denne opgave, børbestyrelsen have et klart mandat til at foreslå indsatser og opgaver forFonden. Lederne er meget tilfredse med den beskrivelse af bestyrelsensrolle, som fremgår af afsnit 2.4.2 i lovbemærkningerne. Imidlertid ser viikke dette indhold klart afspejlet i selve lovteksten. Det er Ledernes vur-dering, at den nye §14 ikke leverer tilstrækkelig bemyndigelse til besty-relsen og §3 stk. 2 som §14 henviser til, heller ikke.Vi vil derfor foreslå, at bestyrelsens mandat og rolle klargøres i lovtek-sten, så bestyrelsen sikres et klart mandat. Især i forhold til bestyrelsensmuligheder for at bidrage med forslag til udviklingsinitiativer.1/2
Københavnden 26. oktober 2012
LederneVermlandsgade 652300 København STelefon 3283 3283Telefax 3283 3284[email protected]www.lederne.dk
ForebyggelsespakkerLederne er tilfreds med, at forebyggelsespakkerne fastholdes. Vil skaldog gøre opmærksom på, at det også fremadrettet er vigtigt, at inddrageparterne, bl.a. i de relevante BAR’er i udviklingen af pakkerne. Detteøger sikkerheden for, at pakkerne svarer til branchens behov og at deformidles ud til virksomhederne i branchen.Muligheden for åbne ansøgninger bør fastholdesLovforslaget lægger op til, at der fremover skal gives midler til indsatserfremfor projekter. Den støtte der skal fremover skal gives direkte til virk-somheder skal således primært gives i form af foruddefinerede og meremålrettede indsatser. Lederne støtter overordnet set ideen om, at mid-lerne anvendes strategisk og på særligt prioriterede områder.Men det er vigtigt, at såvel udviklingsperspektivet som virksomhedsper-spektivet ikke glemmes.Det bør også fremadrettet gives mulighed for at allokere midler til inter-ventions- og udviklingsindsatser, hvor nye metoder og hjælpemidler ud-vikles og afprøves. Lederne er derfor tilfredse med, at der i lovforslagetfortsat er grundlag for at indkalde projektansøgninger i åbne ansøg-ningsrunder, hvor de 400 mio. kr. af Fondens midler, der endnu ikke erdisponeret, kan anvendes.Samtidig er det centralt, at Fondens indsatser generelt har et virksom-hedsperspektiv. Det er på virksomhederne at nedslidningen skal fore-bygges og det er på virksomheder, at medarbejderne med nedsat ar-bejdsevne, uanset årsagen, skal fastholdes og inkluderes.
Med venlig hilsen
ChefkonsulentSigne Tønnesen Bergmann
2/2
Lov om ændring af lov om ForebyggelsesfondenÆndring og udvidelse af fondens formålBeskæftigelsesministeren har fremsat forslag til ændring af grundlaget for Forebyggelsesfonden. Idet følgende vil vi påpege, hvad vi mener er uheldige konsekvenser af den foreløbige tolkning afdenne ændring. Nærmere konkretiseret drejer det sig om Forebyggelsesfondens rolle ift. at støtteinitiativer, der bidrager til udvikling af teknik til forbedring af det fysiske arbejdsmiljø. Disseinitiativer spiller en afgørende rolle i forhold til, at sikre et: ”sikkert og sundt arbejdsmiljø, der tilenhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet”, som ordenefra Arbejdsmiljølovens formålsparagraf lyder. At dette i øjeblikket ikke er tilfældet, ser vi ofte, nårvi på byggepladser konstaterer, hvordan manuel håndtering i mange tilfælde udføres, som mangjorde for 40 år siden. Dertil kommer støj- og støvområdet, hvor der ligeledes er mange væsentligeproblematikker, som kalder på gode tekniske løsninger, se blandt andet:At-intern instruks nr. 7”Ergonomived udvalgte bygge- og anlægsopgaver”At-intern instruks nr. 16/2007 ” Implementering af støjstrategien ved bygge- og anlægsopgaver”Vi ser samtidig en samfundsøkonomisk gevinst gå tabt i kraft af den forestående udmøntning afForebyggelsesfondens arbejde. Det er velkendt at forebyggelse kan betale sig og dette gælder isærdeleshed indenfor det fysiske arbejdsmiljø. Dette understreges ydermere af erkendelsen af, atden enkelte skal holde længere på arbejdsmarkedet. I kraft af vores brede samarbejde medbyggebranchens parter ser vi nødvendigheden af, at der fortsat er statslige initiativer, der støtterudvikling af arbejdsmiljøforbedrende teknik, således murerarbejdsmanden, betonarbejderen m.fl.kan leve op til disse nye krav samfundet stiller os alle.Helt konkret vil vi gerne give et eksempel på, hvordan et Forebyggelsesfondsprojekt er gået helevejen fra at være et brancheproblem til at blive til et velfungerende teknisk hjælpemiddel, som helebranchen støtter op omkring. På Smartmover.dk ses den motoriserede stenvogn som gavnerarbejdsmiljøet markant for de udførende murerarbejdsmænd. Eksempelvis reducerer denbelastningen på bevægeapparatet ved kørsel og igangsætning med 40-95 %, da den trækker de 250kg tunge stakke sten med elmotor.
1
Muskelskeletbesvær udgør ca. 50 % af alle de anmeldte erhvervsbetingede sygdomme. Fra 2006 til2009 var der i alt 28.627 anmeldte erhvervsbetingede muskelskeletrelaterede sygdomme.Vi mener derfor der forsat er behov for at Forebyggelsesfonden fremover kan støtte konkreteprojekter til udvikling af tekniske hjælpemidler.Vi anerkender dog samtidig at der er plads til forbedringer ift. at sikre at resultaterne af støttedeprojekter kommer endnu flere mennesker til gavn. Vi vil i den forbindelse pege på 2 områder hvorder specielt bør sættes ind.Det ene område er i forhold til forankringen og udbredelsen i branchen. For at den udviklede teknikforankres i branchen er det helt afgørende at der stilles krav til, allerede undervejs iudviklingsprojekter, at branchens parter inkluderes i projektets fremskred. Det kan gøres ved atindføre dette som obligatoriske succeskriterier i projekter.Det andet område handler om at skabe virkelig og vedholdende commitment fra projektgruppensom driver projektet. Derved kan projektet overkomme de udfordringer og bump som detnødvendigvis møder på vejen. Her mener vi man kunne arbejde mere aktivt med selvfinansiering afsamtlige af projektkonsortiets parter. Man kunne eksempelvis hente inspiration fraFornyelsesfonden, der støtter projekter på denne måde. Dette vil på samme tid gøre det attraktivt forvirksomheder at byde ind på at løse arbejdsmiljømæssige opgaver, og give alle involveredeincitament til at drive projektet til succes.Vi vil naturligvis gerne uddybe vore tanker omkring dette og forstiller os blandt andet at gøre detteved at fortælle nærmere om ovenfor nævnte udviklingsprojekt af Smartmover, der på mange måderhar vist at det kan lade sig gøre at skabe forbedring af arbejdsmiljøet i en branche, der traditioneltbeskyldes for at være konservativ og dårlig til at gøre noget ved det fysiske arbejdsmiljø.DBH.MvhSteffen Nielsen ÖsterbergPartner, MSc. CivilingeniørLolle & Nielsen ApSwww.lolle-nielsen.dkE-mail:[email protected]Mobil: +45 22388432Adresse:Lolle & NielsenPasteursvej 24, 4. sal1799 Kbh V.CVR: 34215219
2
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72 C2300 København C
St. Kongensgade 451264 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov omForebyggelsesfondenStyrelsen for Fastholdelse og Rekruttering har den 12. oktober 2012 sendt etudkast til forslag til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden til høring.Rigsrevisionen har gennemgået udkastet for bestemmelser om regnskab, re-vision samt placering af ansvar for økonomistyring.Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til udkastet.
24. oktober 2012
Kontor: D5J.nr.: 2012-6500-45Til orientering for:Beskæftigelsesministeriet
Med venlig hilsen
Bjørn JensenFuldmægtig
1/1
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringForebyggelsesfondens Sekretariat.Att: Lars Eisenhardt ([email protected]) og Carina Vinkler([email protected])Njalsgade 72 C2300 København SBredgade 25, opg. F, 4.sal
23. oktober 2012
1260 København KTlf. 3392 4704
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyg-gelsesfondenRådet for Socialt Udsatte takker for høringen med forslaget til ændring aflov om forebyggelsesfonden.Overordnet set kan Rådet støtte forslaget om, at fondens midler fremoverskal kunne styrke inklusion på arbejdsmarkedet, således at mennesker derhar mistet fodfæstet på arbejdsmarkedet eller som aldrig har fået en fod indpå arbejdsmarkedet, også kan opnå støtte gennem relevante indsatser.Rådet foreslår, at muligheden for at støtte indsatser, der skal inkludere udsat-te mennesker på arbejdsmarkedet gøres mere eksplicit og tydelig i de kom-mende bekendtgørelser og vejledninger, for derved i højere grad at anskue-liggøre denne mulighed på mere lige fod med de øvrige indsatsområder.
www.udsatte.dkE-mail: [email protected]J.nr. nam
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
Page 1 of 2
Lars EisenhardtFra:Til:Cc:Marianne Borker [[email protected]]Lars EisenhardtHelle Varming; Gitte Lundgaard
Sendt:26. oktober 2012 09:36
Emne:SV: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING - rettelseSundhedskartellet har modtaget lovforslag om ændring af lov om forebyggelsesfonden i høring den 12.oktober 2012.Sundhedskartellet har følgende bemærkninger:Det foreslås, at fonden fremover skal kunne give støtte til indsatser der sigter mod forebyggelse,fastholdelse og inklusion i forhold til arbejdsmarkedet. I den forbindelse finder Sundhedskartellet detpositivt, at fonden fremover også skal kunne støtte indsatser der bl.a. understøtter udsatte borgeresinklusion på arbejdsmarkedet, herunder at flere af initiativerne i reformen af førtidspension og fleksjobskal kunne understøttes af fondens midler.Sundhedskartellet har ikke yderligere bemærkninger.Med venlig hilsenMarianne BorkerAdvokat[email protected]+45 4695 4077+45 2965 5341
SundhedskartelletSankt Annæ Plads 30Postboks 2277DK-1025 København K+45 4695 4060[email protected] | www.sundhedskartellet.dk
Fra:Helle Hansen på vegne af Sundhedskartellet - Officiel postkasseSendt:15. oktober 2012 12:43Til:Marianne BorkerEmne:VS: Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING - rettelse
Fra:Lars Eisenhardt [mailto:[email protected]]Sendt:12. oktober 2012 14:04Til:Lars Eisenhardt; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; PostkasseArbejdsmiljørådets Sekretariat; [email protected]; [email protected]; AMS - BER;[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];Sundhedskartellet - Officiel postkasse; [email protected]; [email protected];[email protected]; Lars Eisenhardt; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]Emne:Udkast til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden - HØRING - rettelseVi er blevet opmærksomme på, at der er en fejl i den ene mailadresse. Min mailadresse er:
29-10-2012
Page 2 of 2
[email protected].Venlig hilsenLars Eisenhardt
ForebyggelsesfondenLandskronagade 33København ØTelefon: +45 7220 9260Direkte: +45 7220 8763Mail:[email protected]Web:www.forebyggelsesfonden.dk
29-10-2012