Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 77 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 77
Folketinget 2012-13
Fremsat den 16. november 2012 af Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden(Ændring og udvidelse af fondens formål m.v.)§1I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om Forebyggelsesfonden,som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj 2009 og lov nr. 430 af28. april 2010, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse«.2.Overskriftentil kapitel 1 affattes således:»Kapitel 1Fondens formål«.3.§ 1affattes således:»§ 1.Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er et uaf-hængigt organ inden for den statslige forvaltning.«.4.§ 2affattes således:»§ 2.Fondens midler anvendes til formålene forebyggel-se, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.«5.§ 3affattes således:»§ 3.Der kan ydes støtte til følgende indsatser:Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidning samtarbejdsulykker og erhvervssygdomme.Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt medar-bejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager til hurtig til-bagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter rammer for el-ler regler om fordeling, anvendelse og prioritering af fon-dens midler og fordeling og prioritering af fondens opga-ver.«6.§ 4ophæves.7.§ 4 aophæves.8.I§ 5ændres »projekter« til: »indsatser«.9.§ 5 aophæves.10.§ 6ophæves.11.§ 8affattes således:»§ 8.Fonden afholder de nødvendige udgifter til sekreta-riatsbetjening og øvrige administrative udgifter samt eventu-elle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og med-lemmer.«12.§ 10affattes således:»§ 10.Bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse og Fast-holdelse udpeges af beskæftigelsesministeren og består af enformand og følgende andre medlemmer:1) Et medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmarkog et medlem fra et medlemsforbund efter indstillingfra Landsorganisationen i Danmark.2) Et medlem indstillet af Funktionærernes og Tjeneste-mændenes Fællesråd.3) Et medlem indstillet af Akademikernes Centralorgani-sation.4) Et medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.5) Et medlem indstillet af Lederne.6) Et medlem indstillet af Danske Regioner.7) Et medlem indstillet af Kommunernes Landsforening.8) Et medlem indstillet af Danske Handicaporganisatio-ner.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede tilbestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsensmedlemmer og formand for en periode af op til 4 år. Besty-relsens medlemmer og formand kan genudpeges. Hvis for-manden eller et medlem af bestyrelsen udtræder af bestyrel-
BE005256Beskæftigelsesmin.,Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, j.nr. 2012-6
2
sen før udløbet af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæftigelsesmi-nisteren udpege en afløser for den resterende del af perio-den.Stk. 4.Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, somskal godkendes af beskæftigelsesministeren.«13.§§ 11og12ophæves.14.§ 13affattes således:»§ 13.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halv-delen af medlemmerne er til stede.Stk. 2.Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpeltflertal blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed erformandens stemme afgørende.Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretaria-tet til at træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmerebestemt omfang.«15.§ 14affattes således:»§ 14.Bestyrelsen kan udmelde særlige indsatsområderinden for rammerne af de midler, som fonden administrerer imedfør af regler eller rammer fastsat efter § 3, stk. 2.Stk. 2.Bestyrelsen udarbejder en årlig beretning, som of-fentliggøres senest den 1. maj.Stk. 3.Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbredekendskabet til fondens virke og resultatet af de indsatser, ak-tiviteter, projekter m.v., som fonden har tildelt midler.Stk. 4.Bestyrelsen fastsætter kriterier for tildeling af demidler, som fonden administrerer, og bevilger på baggrundaf kriterierne støtte efter ansøgning.«16.§ 15ophæves.17.§ 16affattes således:»§ 16.I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kanbestyrelsen rådføre sig med relevante myndigheder og eks-perter.«
18.§§ 17-19ophæves.19.Overskriftenfør § 20 ophæves.20.§§ 20 - 22ophæves.21.I§ 23udgår »og i de faglige rådgivende udvalg«.22.§ 24affattes således:»§ 24.Sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøgnin-gers indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.Stk. 2.Sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer eroverholdt. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder form-kravene, afvises af sekretariatet.Stk. 3.Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendteansøgninger og forestår udbetaling af støtte.«23.Overskriftenfør § 25 ophæves.24.§§ 25-30ophæves.25.§ 31, stk. 1,affattes således:»Sekretariatet fører tilsyn med anvendelsen af de midler,fonden administrerer og bevilger.«26.I§ 34, stk. 2,ændres »§ 30, stk. 1« til: »§ 24, stk. 2«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dogstk. 2.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet forikrafttrædelse af denne lovs § 1, nr. 5, 6, 9 og 22 samt § 14,stk. 4, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Fondens formål og navn2.1.1. Gældende regler2.1.2. Forslagets indhold2.2. Fondens anvendelsesområde2.2.1. Gældende regler2.2.2. Forslagets indhold2.3. Rammer for fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler og opgaver2.3.1. Gældende regler2.3.2. Lovforslagets indhold2.4. Bestyrelsen2.4.1. Gældende regler2.4.2. Lovforslagets indhold2.5. De faglige rådgivende udvalg2.5.1. Gældende regler2.5.2. Lovforslagets indhold3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Høring9. Sammenfattende skema
1. IndledningForebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. ja-nuar 2007. Loven udmøntede den del af aftalen af 20. juni2006 om initiativer til sikring af fremtidens velstand og vel-færd og investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der ve-drørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden blev etab-leret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende udvalgog et sekretariat. Fonden blev oprettet med en kapital på 3mia. kr. Fondens formål er at yde støtte til at forebygge ogforhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse affondens midler. Forebyggelsesfonden har ydet støtte til pro-jekter, der knytter sig til arbejdspladser med henblik på atforebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrkegenoptræning og rehabilitering af syge og personer medhandicap og at støtte utraditionelle initiativer, der styrker be-vidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og fysiskinaktivitet. Ved lov nr. 430 af 28. april 2010 blev lovens an-vendelsesområde udvidet til også at omfatte forebyggelse afstress og psykisk nedslidning.Fondens formål er således i dag at yde støtte til at forebyggeog forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelseaf fondens midler.Støtten ydes til projekter, der knytter sig til arbejdspladser,med henblik på at:
– forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,– styrke genoptræning og rehabilitering af syge og perso-ner med handicap,– støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidsthedenom risiko ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inakti-vitet,– forebygge stress og psykisk nedslidning.Kravet om projekternes tilknytning til arbejdspladser medfø-rer, at fonden ikke kan støtte projekter, der sigter mod ind-slusning af arbejdskraft uden tilknytning til arbejdsmarke-det. Hertil knytter sig dog undtagelsen i § 3, stk.1, nr. 4, omprojekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge ogpersoner med handicap.Flere af fondens projekter er blevet evalueret eksternt somfølge af den politiske aftale fra 2009 om fornyelse af Fore-byggelsesfonden. I december 2011 afleverede den eksterneevaluator den første evalueringsrapport på grundlag af ca.120 afsluttede projekter fra 2007-2008.Den eksterne evaluering har påpeget, at det er vanskeligt forprojektejerne at påvise egentlige effekter af projekterne.Som led i aftalen om fornyelse af fonden har fonden siden2011 udbudt såkaldte forebyggelsespakker med mindre virk-somheder som en vigtig målgruppe. Forebyggelsespakker erforuddefinerede og mere målrettede indsatser, som trin for
4
trin beskriver aktiviteter, der gennemføres på virksomheden.De foreløbige erfaringer tyder på, at sådanne foruddefinere-de indsatser er nemmere at håndtere for særligt mindre virk-somheder og giver mulighed for bedre effekt.Det fremgår af finanslovsaftalen for 2012, at der skal ske enmålretning af Forebyggelsesfonden. Målretningen er efter-følgende udmøntet i regeringens udspil ”Et godt og langt ar-bejdsliv for alle”, der indeholder 10 initiativer, som skal sik-re en bedre forebyggelse og fastholdelse.Lovforslaget skal understøtte, at fonden får et tydeligere ogmere direkte samspil med beskæftigelsesindsatsen. Det in-debærer, at fondens midler skal bidrage til mindre nedslid-ning og til fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet medhenblik på senere tilbagetrækning. Endvidere skal fondensmidler kunne anvendes til at styrke inklusionen på arbejds-markedet, så borgere på kanten af arbejdsmarkedet får bedremulighed for at anvende den lille eller begrænsede arbejds-evne, de har. Dette ligger i tråd med den aftale om reform afførtidspension og fleksjob, som blev indgået den 30. juni2012. Der henvises til afsnit 2.2.2 for en nærmere definitionaf forståelsen af begreberne forebyggelse, fastholdelse oginklusion.2. Lovforslagets indhold2.1. Fondens formål og navn2.1.1. Gældende reglerFondens navn er Forebyggelsesfonden, og fondens formål erat yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisknedslidning ved anvendelse af fondens midler. Fonden yderstøtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser medhenblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgan-ge, at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og per-soner med handicap, at støtte utraditionelle initiativer, derstyrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedmeog fysisk inaktivitet, og at forebygge stress og psykisk ned-slidning.2.1.2. Forslagets indholdDet foreslås, at fonden fremover kan yde støtte til forebyg-gelse, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.Fonden skal således fremadrettet bidrage til indsatser indenfor arbejdsmiljøet, herunder forebyggelse af nedslidning, ar-bejdsulykker og erhvervssygdomme. Formålsbestemmelsener derfor udformet, så den er mere rummelig end hidtil, ogfondens fokusområde bliver bredere. Fonden skal fortsat bi-drage til, at nedslidningen på arbejdsmarkedet reduceres.Fremadrettet skal fonden endvidere blandt andet kunne støt-te indsatser, der medvirker til, at seniorer har et arbejdsliv,der gør, at de får lyst til at blive længere tid på arbejdsmar-kedet, og indsatser, der understøtter udsatte borgeres inklu-sion på arbejdsmarkedet. Eksempelvis skal flere af initiati-verne i reformen af førtidspension og fleksjob kunne under-støttes af fondens midler.
I forlængelse heraf foreslås, at fondens navn ændres til:”Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse”.2.2. Fondens anvendelsesområde2.2.1. Gældende reglerDet er i loven angivet, at der kan ydes støtte til følgende for-mål:1) Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og ar-bejdsgange.2) Projekter, der bidrager til at fastholde medarbejderemed dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbageven-den til arbejdsmarkedet af sygemeldte.3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1og 2 nævnte formål.4) Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering afsyge og personer med handicap.5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundetmed rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.6) Projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning.2.2.2. Forslagets indholdDet foreslås, at formål, der fremover skal kunne støttes, er:1) Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidningsamt arbejdsulykker og erhvervssygdomme.2) Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samtmedarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager tilhurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.3) Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.Ved indsatser forstås i denne sammenhæng initiativer der – ibred forstand – understøtter fondens formål. Det er ikkelængere som hovedregel en betingelse, at den enkelte ind-sats er udarbejdet i projektform, eller at det er udarbejdet afstøttemodtageren. Den nye formulering giver mulighed forbredt at støtte indsatser, der kan understøtte beskæftigelsen.Ved forebyggelse forstås støtte til virksomheders arbejdemed at forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på ar-bejdspladsen. Der tænkes på fx støtte til rådgivning til virk-somhedens arbejdsmiljøarbejde, herunder om hvordan antal-let af arbejdsulykker kan mindskes, det psykiske arbejdsmil-jø forbedres eller antallet af medarbejdere, der overbelastermuskler og skelet, nedbringes.Ved fastholdelse forstås for det første fastholdelse af senio-rer, dvs. personer over 55 år med henblik på at udsætte tilba-getrækningen fra arbejdsmarkedet så meget som muligt.Ved fastholdelse forstås desuden fastholdelse af personermed lille eller begrænset arbejdsevne, der allerede er på ar-bejdsmarkedet, men som er i risiko for at miste tilknytnin-gen til arbejdsmarkedet.Ved inklusion forstås støtte til indsatser, der har til formål atgive borgere med lille eller begrænset arbejdsevne mulighedfor at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det kan fx være bor-gere med lange og komplekse sygdomsforløb bag sig, som ilang tid eller aldrig har fået fodfæste på arbejdsmarkedet.
5
Støtte kan ydes til indsatser overfor kommuner, virksomhe-der m.fl. Fonden skal således med sine støttemuligheder un-derstøtte, at udsatte borgere kan blive inkluderet på arbejds-markedet med det formål at medvirke til, at færre ender påpassiv forsørgelse.Det foreslås, at den støtte, der fremover gives direkte til ar-bejdspladser/virksomheder, primært skal være i form af for-uddefinerede og mere målrettede indsatser, som trin for trinbeskriver aktiviteter, der gennemføres på virksomheden. Så-ledes udbyder fonden allerede nu såkaldte forebyggelses-pakker. Lovens formål kan dog fortsat rumme projektansøg-ninger i åbne ansøgningsrunder, og der er fortsat hjemmel tilat udarbejde retningslinjer for sådanne runder.Samtidig vil fondens midler eksempelvis kunne bidrage tilmindre nedslidning og fastholdelse af seniorer på arbejds-markedet med henblik på senere tilbagetrækning, og til atstyrke inklusionen på arbejdsmarkedet, så borgere på kantenaf arbejdsmarkedet får en bedre mulighed for at anvendeden arbejdsevne, de har. Endvidere vil fondens midler kunneanvendes til fastholdelsesinitiativer på arbejdspladsen eller ihjemmet m.v. med henblik på at lette tilbagevenden til ar-bejdspladsen for medarbejdere, der har været ude for enulykke eller er blevet ramt af en skade.2.3. Rammer for fordeling, anvendelse og prioritering affondens midler og opgaver2.3.1. Gældende reglerDet fremgår af bemærkningerne til den gældende § 6, at detved vedtagelsen af den oprindelige lov blev forudsat, at depolitiske partier bag aftalen om oprettelsen af Forebyggel-sesfonden hvert år inden vedtagelsen af den årlige finanslovskulle fastlægge de overordnede rammer for fondens opga-ver inden for lovens formål.Af den gældende § 14 fremgår, at bestyrelsen hvert år fast-sætter en handlingsplan, der indeholder de overordnede ret-ningslinjer for fondens virke, og at bestyrelsen har til opga-ve at sikre, at fonden yder økonomisk støtte til projekter ioverensstemmelse med retningslinjerne i handlingsplanen.2.3.2. Lovforslagets indholdDer lægges med forslaget op til at styrke samspillet mellemde forskellige indsatser, herunder at arbejdsmiljøindsatsenkan knyttes tættere til den øvrige beskæftigelsesindsats, medhenblik på at styrke fastholdelsen af seniorer og udsattemennesker på arbejdsmarkedet. Jf. herved også bemærknin-gerne vedrørende samspillet mellem de forskellige indsatserunder afsnit 1.2.4. Bestyrelsen2.4.1. Gældende reglerForebyggelsesfonden består af en bestyrelse med en for-mand og 16 medlemmer, et antal faglige rådgivende udvalgog et sekretariat. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrel-
sens medlemmer, og arbejdsmarkedets parter er repræsente-ret med 12 medlemmer, 6 som indstilles af arbejdsgiveror-ganisationer, og 6 som indstilles af lønmodtagerorganisatio-ner. 4 medlemmer udpeges efter drøftelse med social- og in-tegrationsministeren (oprindeligt socialministeren) og mini-steren for sundhed og forebyggelse (oprindeligt indenrigs-og sundhedsministeren). Beskæftigelsesministeren udpegersuppleanter for medlemmerne. Beskæftigelsesministeren ud-peger efter forhandling med social- og integrationsministe-ren og ministeren for sundhed og forebyggelse medlemmertil de faglige rådgivende udvalg. Der henvises herved til af-snit 2.5.Der er knyttet tilforordnede fra Beskæftigelsesministeriet,Social- og Integrationsministeriet og Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse samt Finansministeriet til bestyrelsen.Bestyrelsens opgave er at sikre, at fonden yder økonomiskstøtte til projekter, der ud fra en overordnet strategisk vurde-ring er relevante. Det er bestyrelsen, der ud fra egne relevan-skriterier træffer afgørelse om, hvilke projekter der skal til-deles støtte. De faglige rådgivende udvalg skal sikre, at fon-den yder støtte til projekter af høj faglig kvalitet. Bestyrel-sen udarbejder handlingsplaner for udmøntning af midlerneinden for de overordnede politiske rammer.Bestyrelsen afgiver årligt en beretning for fondens virke.Beretningen offentliggøres. Endvidere udarbejder bestyrel-sen en redegørelse til brug for de årlige politiske forhandlin-ger om de overordnede rammer for tildeling af midler.2.4.2. Lovforslagets indholdSom følge af forslaget om, at fonden fremover primært yderstøtte til forhåndsdefinerede indsatser, foreslås det, at besty-relsens opgaver ændres. Det foreslås blandt andet:– Bestyrelsen skal have en udmøntende og bevilgendefunktion i forhold til de politiske beslutninger om udde-linger af fondens midler blandt andet til forebyggelses-pakker og seniorpakker. I den forbindelse foreslås det, atder i medfør af § 3, stk. 2, fastsættes regler eller rammer,der også giver bestyrelsen en begrænset ret til at omdis-ponere midler mellem de forskellige brancher, der er til-delt pakker, for hurtigt og effektivt at kunne respondereoverfor de brancher og virksomheder, hvor efterspørgs-len er størst. I det omfang der politisk vedtages nye ind-satsområder, kan bestyrelsen også have en planlæggendefunktion.– Bestyrelsen kan pege på relevante udviklingsinitiativer iforhold til at sikre samspillet mellem blandt andet fore-byggelse og fastholdelse.– Bestyrelsen kan stille forslag om relevante udviklings-projekter i krydsfeltet mellem forebyggelse og fasthol-delse, fx projekter om sygefraværsindsatser.– Bestyrelsen gennem en årlig beretning, seminarer m.v.,kan oplyse om den viden, der indsamles på grundlag afde forskellige indsatser, der tildeles relevante brancherog virksomheder.
6
Det foreslås, at bestyrelsen gøres mindre og skal bestå af re-præsentanter for arbejdsmarkedets parter, Danske Handica-porganisationer og tilforordnede. De tilforordnede har dogikke stemmeret. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrel-sens medlemmer. Beskæftigelsesministeren udpeger de til-forordnede. Baggrunden for forslaget om en mindre besty-relse er, at fondens bestyrelse får en anden opgave end hid-til, og at dens arbejde i den forbindelse bør effektiviseres.2.5. De faglige rådgivende udvalg2.5.1. Gældende reglerBeskæftigelsesministeren nedsætter et antal faglige rådgi-vende udvalg, som skal sikre, at fonden yder støtte til pro-jekter af høj kvalitet. Beskæftigelsesministeren udpeger ef-ter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sund-hedsministeren medlemmerne til de faglige rådgivende ud-valg og fastsætter ligeledes efter forhandling med socialmi-nisteren og indenrigs- og sundhedsministeren regler om ud-valgene, herunder antallet af udvalg, antallet af medlemmer,krav til medlemmernes faglige kvalifikationer, udpegnings-periode, beslutningsdygtighed og beslutningsform. De fagli-ge rådgivende udvalg opgave er at vurdere den faglige kva-litet i de enkelte ansøgninger og tilbud. Udvalgene fastsætterkvalitetskriterier for projekter og udbud. Kvalitetskriteriernegodkendes af bestyrelsen.2.5.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at de faglige rådgivende udvalg nedlægges somkonsekvens af, at støttemidlerne fremover primært tænkesuddelt til foruddefinerede indsatser, som allerede er fagligtvurderet og beskrevet. Det vurderes, at behovet for fagligevurderinger herefter vil kunne dækkes af sekretariatet i kom-bination med bestyrelsens mulighed for at rådføre sig medrelevante myndigheder og eksperter.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentligeForebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital på3 mia. kr. Forslagene finansieres inden for rammen af demidler, som forligskredsen fastlægger. Udgangspunktet forden konkrete udmøntning er regeringens udspil ”Et godt oglangt arbejdsliv for alle”.Forslaget om, at der ikke længere skal gøres brug af de fag-lige rådgivende udvalg, vil betyde, at udgiften på 0,8 mio.kr. til vederlag til udvalgenes medlemmer vil bortfalde.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-livet
Da det er frivilligt, om virksomhederne ønsker at søge støttetil relevante indsatser, vurderes forslaget ikke at medføre ad-ministrative konsekvenser for virksomhederne.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borger-ne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget berører EU’s regler om statsstøtte og EU’s reglerom udbud. I det omfang fondens midler udbetales som øko-nomisk støtte til offentlige og private virksomheder, skerudbetalingerne fra fonden – som hidtil – i overensstemmelsemed EU’s regler for statsstøtte. Udbetalingerne vil fortsatske i overensstemmelse med disse regler. Forslaget skal så-ledes notificeres til Europa-Kommissionen med henblik påkommissionens godkendelse.I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af ud-bud, skal EU’s udbudsregler iagttages.8. HøringEt udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:Akademikernes Centralorganisation, Arbejdsmiljørådet,Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg,Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, DanskeHandicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Univer-siteter, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorgani-sation i Danmark (Kooperationen), Det Nationale Forebyg-gelsesråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forebyg-gelsesfonden, Foreningen af Socialchefer i Danmark, FrieFunktionærer, KA Pleje, KL (Kommunernes Landsfor-ening), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansat-te, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,Ingeniørforeningen (IDA), Landsforeningen Af nuværendeog tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen forArbejdsskadede (LFA), Landsorganisationen i Danmark,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Lederfo-rum, Ledernes Hovedorganisation, OSI – Organisationen afSelvejende Institutioner, Producentforeningen Sammenslut-ningen af Ældreråd i Danmark, Ældremobiliseringen, Æl-dresagen.
9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterNegative konsekvenser/Merudgifter
7
Økonomiske konsekvenser for staten, IngenIngenregioner og kommunerAdministrative konsekvenser for staten, IngenIngenregioner og kommunerØkonomiske og administrative konse- IngenIngenkvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for bor- IngenIngengerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenForslaget skal notificeres til Europa-Kommissionen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den gældende lovs titel er Lov om Forebyggelsesfonden.Det foreslås, at lovens titel bliver Lov om Fonden for Fore-byggelse og Fastholdelse. Dette begrundes med forslagetom, at fondens formål udvides, jf. § 1, nr. 4.Til nr. 2Den gældende overskrift til kapitel 1 er i dag Forebyggelses-fondens oprettelse og formål.Forslaget om at ændre overskriften til kapitlet er en konse-kvens af, at det foreslås, at Forebyggelsesfondens formål ognavn ændres.Til nr. 3Det fremgår af den gældende § 1, at Forebyggelsesfonden eret uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.Den gældende § 1 angiver fondens navn, og det foreslås, atfondens navn fremover skal være Fonden for Forebyggelseog Fastholdelse. Det foreslåede navn vil således være medtil at understrege, at fonden fremover understøtter indsatserinden for blandt andet forebyggelse og fastholdelse i tilknyt-ning til arbejdsmarkedet.Til nr. 4Lovens § 2, stk. 1, angiver formålet med den økonomiskestøtte, som fonden kan yde. Formålet er at yde støtte til atforebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.Efter den gældende § 2, stk. 2, ydes der støtte til projekter,der knytter sig til arbejdspladser med henblik på at forebyg-ge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræ-ning og rehabilitering af syge og personer med handicap, atstøtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden omrisiko ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, ogat forebygge stress og psykisk nedslidning.
Det foreslås, at støtten fremover kan ydes til indsatser, dersigter mod forebyggelse, fastholdelse og inklusion i forholdtil arbejdsmarkedet.Om forståelsen af begreberne forebyggelse, fastholdelse oginklusion henvises til de almindelige bemærkningers afsnit2.2.2.Til nr. 5Af den gældende § 3, stk. 1, fremgår, at der kan ydes støttetil projekter:– Der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.– Der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligthelbred eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejds-markedet af sygemeldte.– Der udvikler ny teknologi inden for ovenstående to for-mål.– Til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og per-soner med handicap.– Der styrker bevidstheden om risiko forbundet med ryg-ning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.– Der forebygger stress og psykisk nedslidning.Fonden kan udbyde projekter, inden for ovenstående formål,jf. den gældende § 3, stk. 3.Den foreslåede ændring medfører, at fonden fremover kanstøtte ”indsatser”, hvor lovens tidligere formulering var”projekter”. Ved indsatser forstås i denne sammenhæng ini-tiativer der – i bred forstand – understøtter fondens formål.Det er ikke længere som hovedregel en betingelse, at denenkelte indsats er udarbejdet i projektform, eller at den erudarbejdet af støttemodtageren. Den nye formulering givermulighed for bredt at understøtte indsatser for et rummeligtarbejdsmarked.Bestemmelsen angiver de typer af indsatser, der kan ydesstøtte til med fondens midler. Bestemmelsen indebærer, atder både kan ydes støtte til indsatser, der foregår direkte påen arbejdsplads, og indsatser, som ligger udenfor arbejds-markedet, men hvor formålet er at opnå en tilknytning til ar-bejdsmarkedet. Bestemmelsen indebærer endvidere, at derved indsatser forstås, at det på forhånd kan være defineret,hvilke initiativer og aktiviteter indsatserne omfatter. Det kanfx være i form af:
8
–
–
–
–
–
–––
Støtte til virksomheder i nedslidningstruede brancher ogvirksomheder med nedslidningstruede job med henblikpå at løse fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer fxinden for ergonomi, reduktion af ulykker og stress.Forebyggelsespakker målrettet nedslidningstruede bran-cher og job, der trin for trin beskriver en indsats på envirksomhed med det formål at håndtere nedslidningspro-blemer eller forebygge ulykker og/eller erhvervssyg-domme på den pågældende arbejdsplads.Seniorpakker til virksomheder, der beskriver hvordan le-delse og medarbejdere kan skabe bedre balance mellembelastninger og seniormedarbejderens arbejdskapacitet.Der kan også være tale om andre tiltag, hvor personer påarbejdspladsen over 55 år kan opnå ændringer i opgaverm.v. med henblik på at øge deres lyst til at blive længeretid på arbejdsmarkedet.Støtte til blandt andet kommunernes indsats overfor ned-slidte eller arbejdsskaderamte borgere med henblik på atkunne fastholde deres tilknytning til arbejdsmarkedet.Støtte til indsatser overfor borgere, der p.g.a. langvarigesygdomsforløb og handicap m.v. er på kanten af arbejds-markedet. Eksempelvis vil det være muligt at støtte ind-satser i kommunerne, der har til formål at afdække ar-bejdsevnen hos en borger med henblik på at denne fårfodfæste på arbejdsmarkedet. Støtten kan også gives iform af tilskud til en virksomhed, der tilbyder en borgerjob på nedsat tid, eller job med særlige hensyn.Særlige tilsynsindsatser i forhold til nedslidning og psy-kisk arbejdsmiljø.Handleplan mod arbejdsulykker i bygge- og anlægs-branchen.Tidlig indsats over for mennesker, der rammes af en ar-bejdsskade eller erhvervssygdom.
af fondens midler og i rammerne for fordeling og priorite-ring af fondens opgaver. Det foreslås, at de nærmere be-stemmelser, beskæftigelsesministeren finder behov for atfastsætte, kan udmøntes i fx en bekendtgørelse eller vejled-ning.Til nr. 6Af den gældende § 4, stk. 1, fremgår, at fonden efter ansøg-ning tildeler økonomisk støtte til projekter og accepterer til-bud, der falder ind under fondens formål. Af stk. 2 fremgår,at der – afhængigt af formål – kan ydes støtte til offentligeeller private virksomheder, foreninger og organisationer. Afstk. 3 fremgår, at beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om, hvem der kan indgive ansøgning om støtte.Det foreslås, at § 4 ophæves. Da der lægges op til en størrerummelighed i forhold til hvilke indsatser, der kan støttes, erder behov for en større fleksibilitet i mulighederne for at til-dele støtte. Lovens anvendelsesområde og muligheder forfastsættelse af retningslinjer herom er på den baggrund ju-steret og beskrevet i § 1, nr. 5 og nr. 15, som erstatter §§ 4, 4a og 5. Der henvises også til bemærkningerne til § 1, nr. 7og 9.Til nr. 7I den gældende § 4 a er indsat en bemyndigelse til beskæfti-gelsesministeren til at fastsætte regler om, at private virk-somheder med under 50 ansatte kan få støtte til udgifter tilekstern bistand forbundet med virksomhedernes ansøgnin-ger om støtte til projekter eller tilbud i forbindelse med åbneudbud.Det foreslås, at § 4 a ophæves, da §§ 4, 4 a og § 5 a erstattesaf § 1, nr. 5 og nr. 15. Der henvises i det hele til bemærknin-gerne til § 1, nr. 6 og 9.Til nr. 8Forslaget er en konsekvens af ændringen af§ 3.Der henvi-ses til § 1, nr. 5.Til nr. 9I den gældende § 5 a er indsat en bemyndigelse til, at be-skæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal iværk-sætte og afholde udgifter til særlige aktiviteter, der har tilformål at forbedre virksomhedernes muligheder for at opnåstøtte fra fonden, eller som har til formål at forebygge ogforhindre fysisk og psykisk nedslidning.Det foreslås, at § 5 a ophæves, da §§ 4, 4 a og § 5 a erstattesaf § 1, nr. 5 og nr. 15. Der henvises i det hele til bemærknin-gerne til § 1, nr. 6 og 7.Til nr. 10Det fremgår af den gældende lovs § 6, stk 1, at fonden eroprettet med en kapital på 3 mia. kr.
Udviklingen af forebyggelsespakker og seniorpakker vil skei samarbejde med relevante organisationer, herunder ar-bejdsmarkedets parter.Beskæftigelsesministeren udpeger de særligt nedslidnings-truede brancher på baggrund af oplysninger om blandt andetoverhyppighed af førtidspension, langvarigt sygefravær ogefterløn. Datagrundlaget udarbejdes af Det Nationale Forsk-ningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med Arbejdstilsy-net.Til stk. 2.Den foreslåede bemyndigelse til beskæftigelsesministerengiver hjemmel til at fastsætte nærmere bestemmelser, derkan sikre en effektiv og hensigtsmæssig drift af fonden.Med forslaget gøres reglerne for, hvordan støtte fra fondentildeles, mere smidige. Formålet er at gøre reglerne mererummelige i forhold til at kunne indeholde ændringer i detiltag, det politisk besluttes at støtte fremover på et forander-ligt arbejdsmarked.Udviklingen på arbejdsmarkedet kan medføre behov for æn-dringer i rammerne for fordeling, anvendelse og prioritering
9
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2, hvordan beløbs-rammerne for fondens uddelinger er disponeret i fondens le-vetid.De overordnede rammer for den fremtidige fordeling og pri-oritering af fondens midler foreslås fastsat efter bemyndigel-se til beskæftigelsesministeren, jf. § 1, nr. 5 til § 3, stk. 2.Disponeringen af fondens midler fremgår i øvrigt af de ved-tagne finanslove. Bestemmelsen foreslås på den baggrundophævet i sin helhed, da den ikke længere anses for nødven-dig.Til nr. 11Fonden kan efter den gældende lovs § 8 afholde de nødven-dige udgifter til sekretariatsbetjening og øvrige administrati-ve udgifter samt eventuelle udgifter til honorering af besty-relsens og de faglige rådgivende udvalgs formand og med-lemmer. Beskæftigelsesministeren skal godkende udgifter-nes omfang.De faglige rådgivende udvalg foreslås nedlagt, og som kon-sekvens heraf fjernes bestemmelsen om honorering af defaglige rådgivende udvalgs formand og medlemmer.Det foreslås, at det sidste punkt i § 8 om, at beskæftigelses-ministeren skal godkende udgifternes omfang, udgår. Be-stemmelsen medfører unødvendig administration og ansesikke længere for nødvendig. Det fremgår desuden fortsat afden gældende § 9, at fonden aflægger regnskab og revideresefter de regler, der gælder for staten.Til nr. 12Det fremgår af § 10, stk. 1, at bestyrelsen består af 17 med-lemmer inklusiv formand. Af stk. 2 fremgår det, at beskæfti-gelsesministeren foretager udpegning af formand til fondensbestyrelse. Fremgangsmåden for beskæftigelsesministerensudpegning af bestyrelsens medlemmer fremgår af stk. 3. Ar-bejdsmarkedets parter skal være repræsenteret i bestyrelsenmed 12 medlemmer, hvoraf 6 indstilles af arbejdsgiverorga-nisationer, og 6 indstilles af lønmodtagerorganisationer. Li-geledes udpeges 4 repræsentanter efter drøftelse med social-og integrationsministeren (oprindeligt socialministeren) ogministeren for sundhed og forebyggelse (oprindeligt inden-rigs- og sundhedsministeren). Efter stk. 4 udpeges der sup-pleanter for medlemmerne. Stk. 5 fastsætter, hvad der skalske ved enkelte medlemmers midlertidige forfald.Til stk. 1Det foreslås, at bestyrelsen fremover skal bestå af 10 med-lemmer inklusiv formand. Det foreslås, at beskæftigelsesmi-nisteren til bestyrelsen udpeger et medlem indstillet afLandsorganisationen i Danmark og et fra et medlemsfor-bund indstillet af Landsorganisationen i Danmark, et med-lem indstillet af Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd, et medlem indstillet af Akademikernes Centralor-ganisation, et medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverfor-ening, et medlem indstillet af Lederne, et medlem indstillet
af Danske Regioner, et medlem indstillet af KommunernesLandsforening og et medlem indstillet af Danske Handica-porganisationer.Det foreslås, at der ikke fremover skal udpeges suppleanterfor medlemmerne. Ved forfald til enkeltstående, konkretemøder kan de udpegede medlemmer dog sende en stedfor-træder, som ikke behøver at være udpeget af beskæftigelses-ministeren. Baggrunden er et ønske om at skabe grundlagfor en mere effektiv fond.Til stk. 2Det foreslås, at beskæftigelsesministeren udpeger tilforord-nede til bestyrelsen. Det foreslås, at beskæftigelsesministe-ren udpeger tilforordnede, som kan virke som sagkyndigeinden for fondens område. Med de opgaver, som fondenfremover skal udføre, foreslås det, at beskæftigelsesministe-ren udpeger tilforordnede fra relevante enheder i Beskæfti-gelsesministeriet, pt. Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutte-ring, Arbejdstilsynet og Beskæftigelsesministeriets departe-ment. Hvis beskæftigelsesministeren finder det relevant atudpege tilforordnede fra andre enheder i Beskæftigelsesmi-nisteriet eller andre ministerier, kan sådanne udpeges, når dekan virke som sagkyndige inden for fondens område.Til stk. 3Det fremgår af den gældende § 12, stk. 1, at bestyrelsen ud-peges for en periode af 4 år, samt hvad der skal ske, hvisformand eller medlemmer går af i utide.Det foreslås, at formanden og medlemmerne af bestyrelsenudpeges for en periode af op til 4 år, og at der kan ske gen-udpegning. Hvis formanden eller et medlem af bestyrelsenpermanent udtræder af bestyrelsen før udløbet af perioden,kan en afløser udpeges for den resterende del af perioden.Til stk. 4Det fremgår af den gældende § 12, stk. 2, at beskæftigelses-ministeren fastsætter en forretningsorden for bestyrelsensvirke.Det foreslås, at bestyrelsen selv udarbejder sin egen forret-ningsorden, som skal godkendes af beskæftigelsesministe-ren. Forretningsordenen skal være udarbejdet senest 1. april2013.Til nr. 13Til § 11Det fremgår af den gældende § 11, at der knyttes tilforord-nede fra de berørte ministerområder samt Finansministeriettil bestyrelsen. De virker som sagkyndige inden for fondensområde og har ikke stemmeret.Det foreslås, at regler om tilforordnede fremover skal frem-gå af § 1, nr. 12 til§ 10, stk. 2.Der henvises til bemærknin-gerne til § 1, nr. 12 ovenfor.
10
Til § 12Udpegningsperiode og fastsættelse af forretningsordenfremgår af den gældende § 12, og reglerne herom foreslås atfremgå af § 1, nr. 12 til § 10, stk. 3 og 4. Der henvises tilbemærkningerne til § 1, nr. 12.Til nr. 14Til stk. 1Af den gældende § 13, stk. 1, fremgår, hvor mange medlem-mer fra arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer samtmedlemmer udpeget af ministerierne, der skal være til stede,for at bestyrelsen er beslutningsdygtig.Det foreslås, at bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindsthalvdelen af bestyrelsen er til stede. I denne sammenhængtæller også stedfortrædere, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 12til § 10, stk. 1.De ændrede regler om beslutningsdygtighed giver en merefleksibel beslutningsproces.Til stk. 2Det fremgår af den gældende § 13, stk. 2, at bestyrelsentræffer afgørelse efter flertallets beslutning. Er der stemme-lighed ved en afstemning, er formandens stemme afgørende.Denne bestemmelse foreslås uændret, dog således at be-stemmelsens ordlyd ændres fra almindeligt til simpelt fler-tal.Til stk. 3.Det fremgår af den gældende § 17, at bestyrelsen kan be-myndige formanden og sekretariatet til at træffe afgørelserpå bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.Det foreslås, at indholdet af den gældende § 17, fremoverskal fremgå af § 1, nr. 14.Til nr. 15Til stk. 1Det fremgår af den gældende § 14, stk. 1, at bestyrelsen ud-arbejder en årlig handlingsplan, der indeholder de overord-nede retningslinjer for fondens virke, og hvor bestyrelsensstrategiske satsninger fremgår.Det foreslås, at bestyrelsen kan udmelde særlige indsatsom-råder inden for de midler, som fonden administrerer efterregler eller rammer fastsat i medfør af § 1, nr. 5 til § 3, stk.2. Dette indbefatter forslag til prioritering af fondens indsatspå hovedområder i overensstemmelse med de politiske for-handlinger. I det omfang det politisk er vedtaget, at fondenstøtter indsatser i andet statsligt regi, skal bestyrelsen ikkeudmelde særlige indsatsområder eller prioritere fondens ind-sats.
Til stk. 2Det fremgår af den gældende § 18, stk. 1 og 2, at bestyrelsenafgiver en årsberetning, der oplyser om fondens arbejde ogom anvendelsen af fondens midler. Af stk. 2 fremgår det, atårsberetningen hvert år skal udsendes og offentliggøres in-den for en frist, der fastsættes af beskæftigelsesministeren.Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 1 og 2, fremoverskal fremgå af § 14, stk. 2, dog med den ændring at fristenfor offentliggørelsen af beretningen fremgår direkte af lo-vens § 1, nr. 15 til § 14, stk. 2.Til stk. 3Det fremgår af den gældende § 18, stk. 3, at bestyrelsen udover at udgive en årsberetning også skal informere om resul-taterne af de projekter, der ydes støtte til, fx via en hjemme-side for fonden, konferencer m.v.Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 3, fremover skalfremgå af § 1, nr. 15 til § 14, stk. 3, dog med den tilføjelse,at bestyrelsen ud over at informere om resultaterne af deprojekter, der er ydet støtte til, også skal udbrede resultatetaf de aktiviteter m.v., som fonden har tildelt midler.Til stk. 4Det fremgår af den gældende § 14, stk. 2, at bestyrelsen hartil opgave at sikre, at de midler, som fonden administrerer,anvendes til projekter, der er relevante i forhold til retnings-linjerne i handlingsplanen, herunder de strategiske satsnin-ger.Det foreslås, at bestyrelsen bemyndiges til at fastsætte krite-rier for tildeling af de midler, fonden administrerer i medføraf regler eller rammer fastsat efter § 1, nr. 5 til § 3, stk. 2, tilde politisk vedtagne indsatser, og til på baggrund af dissekriterier at bevilge støtte efter ansøgning.I forbindelse med målretningen af fonden foreslås det, athidtidige støtteprincipper i forhold til forebyggelsespakkerfastholdes. For at kunne opnå støtte hertil, skal aktivitetenindebære, at der sættes noget nyt i gang. Der må ikke væretale om aktiviteter, som under alle omstændigheder skullegennemføres. Hvad angår rådgivningsordningen, kan virk-somhederne ikke få støtte til rådgivning om, hvordan de kanopfylde lovgivningens krav. Det betyder, at de fx ikke kanfå støtte til, hvordan de kan opfylde afgørelser og påbud fraArbejdstilsynet.For så vidt angår indsatser over for seniorer og borgere påkanten af arbejdsmarkedet, er det hensigten, at alle virksom-heder vil kunne søge.Til nr. 16Det følger af den gældende § 15, stk. 1, at bestyrelsen skalvurdere relevansen af de konkrete ansøgninger, som de fag-lige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede.Bestyrelsen foretager en vurdering af, om et ansøgt projekt
11
er relevant i forhold til fondens formål om at forebygge ned-slidning. Der sker hermed også en prioritering af ansøgnin-gerne inden for de midler, der er afsat.Det følger af den gældende § 15, stk. 2, at bestyrelsen fast-sætter retningslinjer for vurdering af ansøgninger og tilbud.Som følge af fondens ændrede opgaver, foreslås det, at§ 15ophæves.Til nr. 17Det følger af den gældende § 16, at bestyrelsen i forbindelsemed sine opgaver kan rådføre sig med de faglige rådgivendeudvalg eller med relevante myndigheder eller eksperter.Som følge af forslaget om, at de faglige rådgivende udvalgudgår, jf. § 1, nr. 20, foreslås det, at bestyrelsen i forbindelsemed varetagelsen af sine opgaver kan rådføre sig med rele-vante myndigheder og eksperter.Til nr. 18Til § 17Af den gældende § 17 fremgår, at bestyrelsen kan bemyndi-ge formanden og sekretariatet til at træffe afgørelse på be-styrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.Det foreslås, at den gældende § 17 ophæves, da indholdet af§ 17, fremover skal fremgå af § 1, nr. 14 til § 13, stk. 3. Derhenvises til bemærkningerne til § 1, nr. 14.Til § 18Af den gældende § 18 fremgår, at bestyrelsen afgiver en år-lig beretning om fondens virke, og at bestyrelsen tillige påanden vis skal udbrede kendskabet til fondens virke.Det foreslås, at den gældende § 18 ophæves, da indholdet af§ 18, fremover skal fremgå af § 1, nr. 15 til § 14, stk. 2 og 3.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 15.Til § 19Det følger af den gældende § 19, stk. 1, at der årligt skal væ-re politiske forhandlinger om fordeling og prioritering affondens midler og opgaver.Det følger af den gældende § 19, stk. 2, at bestyrelsen udar-bejder en årlig redegørelse til brug for de årlige politiskeforhandlinger om fordeling og prioritering af fondens midlerog opgaver.Af den gældende § 19, stk. 3, fremgår det, at beskæftigelses-ministeren fastsætter en frist for, hvornår redegørelsen skalvære udarbejdet.Det foreslås, at beskæftigelsesministerens fastsættelse af deoverordnede rammer og regler for fordeling og prioriteringaf fondens midler og opgaver samt bestyrelsens udarbejdel-se af en årlig beretning nu reguleres i § 1, nr. 5 til § 3, stk. 2,
og § 1, nr. 15 til § 14, stk. 2. Der henvises til bemærkninger-ne til § 1, nr. 5 og nr. 15.Til nr. 19Det foreslås, at overskriften ophæves, da de bestemmelser,som overskriften knytter sig til, foreslås ophævet. Der hen-vises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 20.Til nr. 20I den gældende § 20 er de nærmere regler for udpegning ogregler om de faglige rådgivende udvalg fastsat.Det fremgår af den gældende § 21, at de faglige rådgivendeudvalg skal sikre kvaliteten i de projekter, der får støtte frafonden.Af den gældende § 22 følger det, at beskæftigelsesministe-ren fastsætter en forretningsorden for de faglige rådgivendeudvalg.Det foreslås, at de faglige udvalg nedlægges som konse-kvens af, at støtten fra fonden primært vil gå til foruddefine-rede indsatser, som allerede er fagligt vurderet og beskrevet.Det vurderes, at den nødvendige faglige vurdering på denbaggrund vil kunne varetages af fondens sekretariat i kombi-nation med bestyrelsens mulighed for at rådføre sig med re-levante myndigheder og eksperter.Til nr. 21Det fremgår af den gældende § 23, at beskæftigelsesministe-ren udpeger et sekretariat, som skal sikre koordination af ar-bejdet i bestyrelsen og de faglige rådgivende udvalg.Som følge af forslaget om, at de faglige udvalg nedlægges,jf. § 1, nr. 20, foreslås det, at anførelsen af de faglige rådgi-vende udvalg udgår af § 23.Til nr. 22Af den gældende § 24, stk. 1, fremgår sekretariatets opgaveri forbindelse med behandling af ansøgninger. Af stk. 2 frem-går, at sekretariatet udarbejder retningslinjer om blandt an-det krav til og vejledning om ansøgninger.Til stk. 1Det foreslås, at sekretariatet fortsat fastsætter retningslinjerom ansøgningers indhold og form og yder vejledning og ret-ningslinjer om fondens udbetalinger.Til stk. 2Det foreslås, at bestemmelsens opbygning ændres, og at dertil bestemmelsen føjes den administrative adgang til forma-litetsafslag, som i dag fremgår af lovens § 30, stk. 1. Bag-grunden er, at § 30 foreslås ophævet. Der henvises til § 1,nr. 24.Til stk. 3.
12
Det foreslås, at fondens sekretariat bemyndiges til at foreståoverførslerne til de relevante virksomheder og til i den for-bindelse at fastsætte retningslinjer herfor. I det omfang ind-satser gennemføres af andre myndigheder, overføres de til-hørende midler via en intern statslig overførsel på finanslo-ven. Bestemmelsen foreslås at gælde både politisk vedtagneindsatser, jf. 1, nr. til § 3, stk. 2, og de indsatser bestyrelsenfor fonden vedtager at støtte, jf. § 1, nr. 15 til § 14, stk. 4.Formålet er at sikre en enkel og smidig administration.Til nr. 23Det foreslås, at overskriften ophæves, da de bestemmelser,som overskriften knytter sig til, foreslås ophævet. Der hen-vises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 24.Til nr. 24De nuværende bestemmelser i §§ 25 - 30 retter sig mod ind-kaldelse af projektansøgninger, som de kendes i fonden idag. Da det foreslås, at der fremover primært skal fokuserespå foruddefinerede indsatser, vil der ikke være behov for be-stemmelserne, som derfor foreslås ophævet. I tilfælde af atudviklingen på arbejdsmarkedet skulle tilsige, at der igenindkaldes projektansøgninger i åbne ansøgningsrunder, vur-deres det, at der i de foreslåede § 1, nr. 5 til § 3, stk. 2, § 1,nr. 15 til § 14, stk. 1 og 4, og § 1, nr. 22 til § 24 vil værehjemmel til at udarbejde retningslinjer for sådanne runder.Til nr. 25Ifølge den gældende § 31 fører sekretariatet tilsyn med deprojekter, der modtager støtte fra fonden.Ændringen foreslås som konsekvens af forslaget om, at fon-den fremover primært støtter foruddefinerede indsatser. Denforeslåede ordlyd kan rumme fondens tilsyn med både denytænkte indsatser og de hidtidige projekter. I det omfangfonden støtter indsatser i andet statsligt regi, forudsættes det,at tilsynet med midlernes anvendelse sker i dette regi, lige-som bestemmelsen ikke indebærer, at fonden skal føre tilsynmed sig selv, jf. herved også den gældende § 9. Der er ikke iøvrigt tilsigtet nogen ændring i forhold til det tilsyn, fondenudøver i dag.
Til nr. 26Af den gældende § 30, stk. 1 fremgår, at ansøgninger og til-bud, der ikke opfylder formkravene, afvises af sekretariatet.Denne hjemmel foreslås flyttet til § 1, nr. 22 til § 24, stk. 2.Som konsekvens heraf foreslås henvisningen i § 34, stk. 2ændret.Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Til stk. 2I forbindelse med oprettelsen af Forebyggelsesfonden vedlov nr. 87 af 30. januar 2007, blev ordningen anmeldt tilEuropa-Kommissionen, da ordningen kan indebære stats-støtte til virksomheder.De foreslåede ændringer af de formål og projekter, som fon-den kan yde støtte til, skal derfor ligeledes godkendes afEuropa-Kommissionen, før ændringerne kan iværksættes.Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren fastsætterikrafttrædelsen af de bestemmelser, der vedrører støtte tilvirksomheder, og som derfor skal godkendes af Europa-Kommissionen.Det foreslås, at der fortsat kan ydes støtte til forebyggelses-pakker efter de nuværende regler (§§ 3 og 4), indtil de nyeregler sættes i kraft. Efter forslaget vil de nuværende §§ 3 og4 således fortsat finde anvendelse indtil de nye regler træderi kraft.Det foreslås endvidere, at den nuværende § 5 a først ophæ-ves, når de nye regler sættes i kraft, således at der også i pe-rioden frem til de nye regler sættes i kraft, kan afsættes mid-ler til udvikling af nye forebyggelsespakker samt til videre-førelse af Arbejdstilsynet særlige tilsynsindsatser inden forde særligt nedslidningstruede brancher.
13
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om Forebyggelsesfonden,som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj 2009 og lov nr. 430af 28. april 2010, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lovom Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse«2.Overskriftentil kapitel 1 affattes således:»Kapitel 1Fondens formål«3.§ 1affattes således:»§1.Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er et uaf-hængigt organ inden for den statslige forvaltning.«4.§ 2affattes således:»§2.Fondens midler anvendes til formålene forebyggel-se, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.«
Lov om forebyggelsesfondenKapitel 1Forebyggelsesfondens oprettelse og formål§ 1.Der oprettes en forebyggelsesfond.Stk. 2.Forebyggelsesfonden er et uafhængigt organ indenfor den statslige forvaltning.§ 2.Forebyggelsesfondens formål er at yde støtte til atforebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning vedanvendelse af fondens midler.Stk. 2.Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter, derknytter sig til arbejdspladser, med henblik på at forebyg-ge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genop-træning og rehabilitering af syge og handicappede og atstøtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidsthedenom risiko ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivi-tet, og at forebygge stress og psykisk nedslidning.§ 3.Der kan ydes støtte til følgende formål:1) Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og ar-bejdsgange.2) Projekter, der bidrager til at fastholde medarbejderemed dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbagevendentil arbejdsmarkedet af sygemeldte.3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1og 2 nævnte formål.4) Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering afsyge og handicappede.5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbun-det med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.Støtte efter 1. pkt. ydes primært til projekter, der bådestyrker virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljøog styrker bevidstheden om risiko forbundet med ryg-ning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.6) Projekter, der forebygger stress og psykisk nedslid-ning.Stk. 2.Det er en betingelse for støtte efter stk. 1, nr. 1 og2, at repræsentanter for arbejdstager- og arbejdsgiversi-den enten inden for den pågældende branche eller på denoffentlige eller private virksomhed indgår skriftlig aftalemed konkrete mål for initiativerne.Stk. 3.Fonden kan udbyde projekter inden for de formål,der er nævnt i stk. 1.§ 4.Fonden tildeler efter ansøgning økonomisk støtte tilprojekter og accepterer tilbud, der falder ind under fon-dens formål, jf. § 3.
5.§ 3affattes således:»§3.Der kan ydes støtte til følgende indsatser:Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidningsamt arbejdsulykker og erhvervssygdomme.Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt med-arbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager til hurtigtilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter rammer foreller regler om fordeling, anvendelse og prioritering affondens midler og fordeling og prioritering af fondensopgaver.«
6.§ 4ophæves.
14
Stk. 2.Der kan ydes støtte til offentlige eller private virk-somheder, herunder produktionsenheder. Endvidere kander ydes støtte til grupper eller sammenslutninger af of-fentlige eller private virksomheder, herunder produkti-onsenheder.Stk. 3.Ved støtte til de formål, der er nævnt i § 3, stk. 1,nr. 5, kan der tillige ydes støtte til foreninger og organi-sationer.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,hvem der kan indgive ansøgning om støtte.§ 4 a.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,at private virksomheder med under 50 ansatte kan få støt-te til udgifter til ekstern bistand forbundet med1) virksomhedernes ansøgning om støtte til projekt i for-bindelse med et åbent opslag, jf. § 25, og2) virksomhedernes tilbud i forbindelse med et åbent ud-bud, jf. § 25.§ 5.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler ommedfinansiering af de projekter, der ydes støtte til.§ 5 a.Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fondenskal iværksætte og afholde udgifter til særlige aktiviteter,der har til formål at forbedre virksomhedernes mulighe-der for at opnå støtte fra fonden, eller som har til formålat forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.
7.§ 4 aophæves.
8.I§ 5ændres ”projekter” til: ”indsatser”.9.§ 5 aophæves.
§ 6.Forebyggelsesfonden oprettes med en kapital på 3mia. kr.Stk. 2.Der kan udbetales følgende beløb fra fonden:1) Op til 200 mio. kr. i 2007.2) Op til 350 mio. kr. i 2008 og hvert af de følgende årherefter.§ 8.Fonden afholder de nødvendige udgifter til sekretari-atsbetjening og øvrige administrative udgifter samt even-tuelle udgifter til honorering af bestyrelsens og de fagligerådgivende udvalgs formand og medlemmer. Beskæfti-gelsesministeren skal godkende udgifternes omfang.§ 10.Fonden ledes af en bestyrelse bestående af en for-mand og 16 medlemmer.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsensformand.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsensmedlemmer på følgende måde:1) 2 medlemmer efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiver-forening.2) 1 medlem efter indstilling fra Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger.3) 1 medlem efter indstilling fra Ledernes Hovedorgani-sation.4) 1 medlem efter indstilling fra Kommunernes Lands-forening.5) 1 medlem efter indstilling fra Danske Regioner.6) 4 medlemmer efter indstilling fra Landsorganisationeni Danmark.7) 1 medlem efter indstilling fra Funktionærernes og Tje-nestemændenes Fællesråd.
10.§ 6ophæves.
11.§ 8affattes således:»§ 8.Fonden afholder de nødvendige udgifter til sekreta-riatsbetjening og øvrige administrative udgifter samteventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formandog medlemmer.«12.§ 10affattes således:»§10.Bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse og Fast-holdelse udpeges af beskæftigelsesministeren og beståraf en formand og følgende andre medlemmer:Et medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmarkog et medlem fra et medlemsforbund efter indstilling fraLandsorganisationen i Danmark.Et medlem indstillet af Funktionærernes og Tjeneste-mændenes Fællesråd.Et medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisa-tion.Et medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.Et medlem indstillet af Lederne.Et medlem indstillet af Danske Regioner.Et medlem indstillet af Kommunernes Landsforening.Et medlem indstillet af Danske Handicaporganisationer.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede tilbestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret.
15
8) 1 medlem efter indstilling fra Akademikernes Central-organisation.9) 4 medlemmer efter forhandling med socialministerenog indenrigs- og sundhedsministeren.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren udpeger endvidere ensuppleant for hvert bestyrelsesmedlem på samme mådesom angivet i stk. 3.Stk. 5.Under et medlems midlertidige forfald indtrædersuppleanten i medlemmets sted. I perioder, hvor sup-pleanten ikke er indtrådt i et medlems sted, kan supplean-ten ikke deltage i bestyrelsens møder. Ved permanentforfald udpeges et nyt medlem.§ 11.Beskæftigelsesministeren udpeger til bestyrelsen entilforordnet fra Beskæftigelsesministeriet, en tilforordnetfra Socialministeriet efter indstilling fra socialministeren,en tilforordnet fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet ef-ter indstilling fra indenrigs- og sundhedsministeren og entilforordnet fra Finansministeriet efter indstilling fra fi-nansministeren. De tilforordnede har ikke stemmeret.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger en suppleantfor hver af de tilforordnede efter indstilling fra den mini-ster, der indstiller den pågældende tilforordnede.§ 12.Bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år og kangenudpeges. Hvis formanden eller et medlem afgår i uti-de, kan afløseren udpeges for mindre end 4 år.Stk. 2.Bestyrelsens forretningsorden fastsættes af be-skæftigelsesministeren.§ 13.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden ogfølgende udpegede medlemmer eller suppleanter for dis-se er til stede:1) Mindst 3 af de i § 10, stk. 3, nr. 1-5, nævnte medlem-mer.2) Mindst 3 af de i § 10, stk. 3, nr. 6-8, nævnte medlem-mer.3) Mindst 2 af de i § 10, stk. 3, nr. 9, nævnte medlemmer.Stk. 2.Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved almin-deligt flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed erformandens stemme afgørende.§ 14.Bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan, derindeholder de overordnede retningslinjer for fondens vir-ke.Stk. 2.Bestyrelsen har til opgave at sikre, at fonden yderøkonomisk støtte til projekter og accepterer tilbud i over-ensstemmelse med retningslinjerne i handlingsplanen.
Stk. 3.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsensmedlemmer og formand for en periode af op til 4 år. Be-styrelsens medlemmer og formand kan genudpeges. Hvisformanden eller et medlem af bestyrelsen udtræder af be-styrelsen før udløbet af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæfti-gelsesministeren udpege en afløser for den resterende delaf perioden.Stk. 4.Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, somskal godkendes af beskæftigelsesministeren.«
13.§§ 11og12ophæves.
14.§ 13affattes således:»§13.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halv-delen af medlemmerne er til stede.Stk. 2.Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpeltflertal blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed erformandens stemme afgørende.Stk. 3.Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekreta-riatet til at træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i etnærmere bestemt omfang.«
§ 15.Bestyrelsen vurderer de enkelte ansøgninger og til-bud, som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligtvelkvalificerede, og prioriterer disse.Stk. 2.Bestyrelsen fastsætter retningslinjer for vurderingaf ansøgninger og tilbud.§ 16.I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kanbestyrelsen rådføre sig med de faglige rådgivende udvalgeller med relevante myndigheder eller eksperter.
15.§ 14affattes således:»§ 14.Bestyrelsen kan udmelde særlige indsatsområderinden for rammerne af de midler, som fonden administre-rer i medfør af regler eller rammer fastsat efter § 3, stk. 2.Stk. 2.Bestyrelsen udarbejder en årlig beretning, som of-fentliggøres senest den 1. maj.Stk. 3.Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbredekendskabet til fondens virke og resultatet af de indsatser,aktiviteter, projekter m.v., som fonden har tildelt midler.Stk. 4.Bestyrelsen fastsætter kriterier for tildeling af demidler, som fonden administrerer, og bevilger på bag-grund af kriterierne støtte efter ansøgning.«16.§ 15ophæves.
17.§ 16affattes således:
16
§ 17.Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekreta-riatet til at træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i etnærmere bestemt omfang.§ 18.Bestyrelsen afgiver en årlig beretning om fondensvirke.Stk. 2.Beretningen offentliggøres inden for en frist, derfastsættes af beskæftigelsesministeren.Stk. 3.Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbredekendskabet til fondens virke og resultatet af de projekter,som fonden har tildelt midler.§ 19.Beskæftigelsesministeren fastsætter årligt de over-ordnede rammer for fordeling og prioritering af fondensmidler og opgaver.Stk. 2.Til brug for årlige politiske forhandlinger om for-deling og prioritering af fondens midler og opgaver udar-bejder bestyrelsen en årlig redegørelse, som indeholder1) en status for fondens aktiviteter,2) en evaluering af fondens aktiviteter,3) et aktuelt datagrundlag om brancher og jobgruppermed fysisk og psykisk nedslidning og4) forslag til fremtidige aktiviteter.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for,hvornår den i stk. 2 nævnte redegørelse skal være udar-bejdet.De faglige rådgivende udvalg§ 20.Beskæftigelsesministeren nedsætter et antal fagligerådgivende udvalg, som skal sikre, at fonden yder støttetil projekter af høj kvalitet.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhand-ling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsmi-nisteren medlemmerne til de faglige rådgivende udvalg.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhand-ling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsmi-nisteren regler om de faglige rådgivende udvalg, herun-der antallet af udvalg, antallet af medlemmer, krav tilmedlemmernes faglige kvalifikationer, udpegningsperio-de, beslutningsdygtighed og beslutningsform.§ 21.De faglige rådgivende udvalg vurderer den fagligekvalitet i de enkelte ansøgninger og tilbud.Stk. 2.De enkelte faglige rådgivende udvalg fastsætterkvalitetskriterier for projekter og udbud. Bestyrelsengodkender kvalitetskriterierne.§ 22.Beskæftigelsesministeren fastsætter en forretnings-orden for de faglige rådgivende udvalg.§ 23.Beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat,som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen og ide faglige rådgivende udvalg.§ 24.Sekretariatet påser, at de indkomne ansøgninger ogtilbud opfylder ansøgningskrav og tilbudskrav og er ind-givet rettidigt.Stk. 2.Sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøg-ningskrav og tilbudskrav, herunder krav til ansøgningersog tilbuds indhold og form.
»§16.I forbindelse med varetagelsen af sine opgaverkan bestyrelsen rådføre sig med relevante myndighederog eksperter.«18.§§ 17 - 19ophæves.
19.Overskriftenfør § 20 ophæves.20.§§ 20 - 22ophæves.
21.I§ 23udgår »og i de faglige rådgivende udvalg«.
22.§ 24affattes således:»§ 24.Sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøg-ningers indhold og form samt retningslinjer for udbeta-linger.Stk. 2.Sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer eroverholdt. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylderformkravene, afvises af sekretariatet.
17
Fremgangsmåde ved uddeling af midler fra fonden§ 25.Fonden indkalder ansøgninger eller tilbud i åbneopslag.Stk. 2.Opslagene skal angive den økonomiske ramme ogde konkrete temaer eller udbudskriterier, som fonden øn-sker tilgodeset.§ 26.Bestyrelsen træffer afgørelse om, hvilke projekterder skal ydes støtte til, og hvilke tilbud der skal accepte-res.§ 27.Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendteprojekter og forestår udbetaling af støtte.Stk. 2.Sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilskudfra fonden, herunder vilkår om midlernes anvendelse, ud-betaling, regnskab, revision, herunder krav om anvendel-se af statsautoriseret revisor, og faglig rapportering.§ 28.Sekretariatet meddeler accept af godkendte tilbudog forestår betaling for ydelsen.§ 29.Fonden stiller ved ydelse af støtte krav om, at resul-tatet af projektet gøres offentligt tilgængeligt med hen-blik på at styrke formidlingen om forebyggelse og for-hindring af fysisk og psykisk nedslidning.§ 30.Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder formkra-vene, afvises af sekretariatet.Stk. 2.Ansøgninger og tilbud, der af de faglige rådgiven-de udvalg vurderes ikke at ligge inden for de temaer ellerudbudskriterier, der er angivet i opslaget, modtager af-slag fra sekretariatet.Stk. 3.Ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivendeudvalg vurderer ikke er fagligt velkvalificerede, modta-ger afslag fra sekretariatet.Stk. 4.Kvalificerede ansøgninger og tilbud, som bestyrel-sen træffer afgørelse om ikke skal ydes støtte eller ikkeskal accepteres, modtager afslag fra sekretariatet.§ 31.Sekretariatet fører tilsyn med de projekter, dermodtager støtte fra fonden.Stk. 2…§ 34…Stk. 2.Afgørelser efter § 30, stk. 1, kan dog indbringesfor Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at an-søgningen eller tilbuddet er blevet afvist.
Stk. 3.Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendteansøgninger og forestår udbetaling af støtte.«23.Overskriftenfør § 25 ophæves.24.§§ 25 - 30ophæves.
25.§ 31, stk. 1,affattes således:»Sekretariatetfører tilsyn med anvendelsen af de midler,fonden administrerer og bevilger.«26.I§ 34, stk. 2,ændres »§ 30, stk. 1« til: »§ 24, stk. 2«.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dogstk. 2.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktetfor ikrafttrædelse af denne lovs § 1, nr. 5, 6, 9 og 22 samt§ 14, stk. 4, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-holdelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15.