Tak for debatten.
I spørgsmålet om Forebyggelsesfonden ville jeg jo så gerne kunne gå på talerstolen og takke for den brede opbakning til den her gode målretning og udmøntning af et ret stort beløb af det resterende beløb i Forebyggelsesfonden, men det lader sig desværre ikke gøre.
Men jeg glæder mig nu over de mandater, der er på plads, så vi kan komme i gang med det her, og takker i øvrigt Enhedslisten for et godt forhandlingsforløb om det.
Jeg har det sådan med arbejdsmiljø, at vi jo altid kan sætte utrolig mange ord derpå, og det er de færreste, der ikke er tilhængere af, at vi skal have et godt arbejdsmiljø, men noget af det, jeg synes der er udfordringen i den diskussion, er, at det er så let at sige alle de rigtige ord, men at det tilsyneladende er så svært for os at få det fuldført i Danmark.
For selv om vi ved rigtig meget om arbejdsmiljø og ved rigtig meget om forebyggelse, er sandheden jo den, at vi har et for dårligt arbejdsmiljø på for mange arbejdspladser.
Der er for mange ulykker på danske arbejdspladser, der er for meget nedslidning, og der er for mange dødsfald, som relaterer sig til alvorlige arbejdsulykker og manglende sikkerhed.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at min egen tilgang som socialdemokrat til arbejdsmiljøspørgsmålet er, at vi skal lade være med at relativere.
Vi skal lade være med at lade, som om alle arbejdsmiljøproblemer er lige alvorlige.
For det må være sådan, at det er dem, der går på arbejde i Danmark og risikerer liv og helbred, førlighed, en ordentlig seniortilværelse på grund af deres arbejdsmiljø, som vi i særlig høj grad skal prioritere.
Det er derfor, vi laver en målretning af Forebyggelsesfonden.
Vi begynder nu at arbejde med et, synes jeg, bredere og mere korrekt forebyggelsesbegreb.
For forebyggelse er ikke bare at forebygge, at problemerne opstår, forebyggelse er også at fastholde mennesker på arbejdsmarkedet og dermed forebygge en egentlig afgang fra arbejdsmarkedet med tilhørende mulige problemer med varig passiv overførselsindkomst.
Så ja, vi laver en målretning, vi laver en fokusering, sådan at udgangspunktet nu kommer til at handle om både forebyggelse og fastholdelse, og dermed introducerer vi et bredere forebyggelsesbegreb.
Det mener jeg er helt afgørende.
Så må vi altså også være ærlige over for hinanden og sige, at der allerede er brugt temmelig mange af fondens midler, og den store evaluering, der er blevet lavet, viser, at nuvel er der en del af projekterne, der har gavnet den virksomhed, hvorpå projekterne har været etableret og forankret, men det har – som i øvrigt også den konservative ordfører var inde på – knebet gevaldigt med at få udbredt de erfaringer og dermed få pengene til at virke på en større del af det danske arbejdsmarked.
Og med de få ressourcer, der er tilbage i fonden, er det da en politisk forpligtelse at sikre, at pengene bliver brugt bedst muligt.
Så ja, vi vender perspektivet.
I stedet for at have mange små lokale projekter samler vi indsatsen der, hvor vi ved det batter noget, og hvor vi kan komme til at lade flere mennesker omfatte.
Det er derfor, vi kører videre ad det spor, der handler om forebyggelsespakker.
Det er derfor, vi prioriterer de særlige tilsynsindsatser.
Det er i øvrigt også derfor, vi skærper det særlige tilsyn, hvad angår det psykiske arbejdsmiljø.
Vi har store problemer på det område, og noget af det, der optager ikke mindst mig, er de alt for mange medarbejdere, der oplever vold og trusler, når de går på arbejde.
Det er udbredt mange steder, ikke mindst i den offentlige sektor.
Og jeg tror slet ikke, at vi må undervurdere den belastning, det kan være, når man egentlig bare passer sit arbejde som parkeringsvagt, som portør eller som sygeplejerske, at der er vold fra enten borgere/brugere eller fra pårørende.
Det kan være en enorm belastning, og det er noget af det, vi tager fat på i forbindelse med det psykiske arbejdsmiljø.
Så er jeg også glad for, at vi sætter fokus på både rehabiliteringsteam og en fleksjobbonus.
Det er nødvendige elementer, der bygger oven på reformen af førtidspensionen og fleksjobområdet, og jeg er helt opmærksom på, at den reform er indgået med nogle partier i Folketinget og ikke Enhedslisten, der står bag det her lovforslag, men så meget desto vigtigere er det jo, at Enhedslisten har tilkendegivet sin opbakning til, at der kan arbejdes med nogle af de elementer, der er nødvendige, for at vi får et ordentligt tværfagligt samarbejde til at fungere ude i de enkelte kommuner.
Derudover vil jeg gerne fremhæve det landsdækkende fastholdelsescenter, seniorpakkerne, som er et helt nyt initiativ.
Ligegyldigt hvad man måtte mene om tilbagetrækningsreformen, som blev aftalt under den tidligere regering, står det jo klart for alle, at der er stadig flere på vores arbejdsmarked, der skal blive på arbejdsmarkedet i længere tid.
Vi har behov for at få udviklet metoder og strategier for, hvordan vi kan fastholde flere mennesker i et længere arbejdsliv, og derfor, synes jeg, er prioriteringen af seniorområdet helt afgørende i forhold til Forebyggelsesfonden.
Det sidste, jeg skal sige, er, at vi ikke udmønter hele det resterende beløb i fonden, og det betyder, at når vi skal i gang med det, vil der jo være en fornyet politisk drøftelse af, hvordan pengene bruges bedst muligt.
Og der skal jeg i øvrigt sige, at loven, som lovforslaget ligger her, giver hjemmel til, at man eksempelvis kunne give projektstøtte, hvis det er det, man synes er den rigtige vej.
Men jeg synes selvfølgelig, at den udmøntning, der ligger her, er den bedste måde, vi kan bruge pengene på, så vi får et bedre og stærkere arbejdsmiljø, end vi har i dag.