Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 76 Bilag 3
Offentligt
1184281_0001.png
1184281_0002.png
1184281_0003.png
1184281_0004.png
NOTAT
23. november 2012
Resumé af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende lovforslag L 76 om ændring af lov om syge-dagpenge (Forhøjelse af virksomhedernes finansie-ringsbidrag ved sygedagpengeforsikringsordningenfor mindre, private arbejdsgivere)
J.nr. 2012-00158803. kontor/Rko
Ovennævnte lovforslag blev sendt i høring i organisationer, interesseorganisationerm.fl., jf. bilag 1, den 16. november 2012 med frist til den 23. november 2012 kl.12.Følgende har afgivet høringssvar:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Statsforvaltninger, Fag og Arbejde(FOA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF, Jobrådgivernes branchefor-ening, KL, Kristelig Fagbevægelse, Landsorganisationen i Danmark (LO).De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Fristen for høringssvar
Finanssektorens Arbejdsgiverforening finder det beklageligt og utilfredsstillende,at lovforslaget først er sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen af forslaget iFolketinget og med kort tidsfrist.Kommentar:Almindeligvis tilstræbes det, at lovforslag sendes i høring, således at der er god tidtil at indgive bemærkninger inden lovforslagets fremsættelse. I visse tilfælde, hvorlovforslag ønskes vedtaget indenfor en meget kort periode, kan der imidlertid værebehov for, at høringen sker med meget kort frist, og at høringen først fremsendes iforbindelse med lovforslagets fremsættelse. Dette kan fx ske i forbindelse med lov-forslag, som følger af indgåelse af aftale om finanslov, som det er tilfældet meddette lovforslag.Konsekvenser for virksomhederne
Kristelig Fagbevægelse angiver, at det undrer, at mindre virksomheder pålæggesekstra omkostninger i en periode, hvor mange mindre virksomheder har økonomi-ske udfordringer. Kristelig Fagbevægelse frygter dermed, at det ikke vil motiverearbejdsgivere til at få ledigheden nedbragt.Jobrådgivernes brancheforening anfører, at det er uhensigtsmæssigt, at mindre, ogdermed ofte også nye virksomheder rammes af finansieringsomlægningen. De an-giver, at nye og mindre virksomheder er mere sårbare overfor sygemeldingerblandt deres medarbejdere, og at jo hårdere økonomisk mindre virksomheder stilles
i forbindelse med medarbejderes sygemelding, jo mindre tilbøjelige vil de være tilat ansætte nye medarbejdere.DA bemærker, at forslaget øger udgifterne, der er forbundet med medarbejders sy-gefravær for arbejdsgivere, og at det derfor ikke styrker virksomhedernes konkur-renceevne.Kommentar:Forslaget er del af en større sanering af erhvervsstøtten, der skal omprioriteremidler til andre områder, bl.a. universiteternes og sektorforskningsinstitutionernesbasismidler. Omprioriteringen er central for at sikre grundforskning og udbud afuddannelser på et højt internationalt niveau, og er dermed til fordel for danskevirksomheder.Med lovforslaget vil forsikringsordningen fortsat være fordelagtig for virksomhe-derne. Ordningen indebærer, at virksomhederne har mulighed for at købe en for-sikring i forbindelse med sygedagpenge til deres medarbejdere med en væsentligrabat, da staten finansierer en del af ordningen. Og staten vil fremover fortsat fi-nansiere 20 pct. af udgifterne til ordningen.Konsekvenser for medarbejdere på kanten af arbejdsmarkedet
FOA angiver, at en forhøjelse af mindre, private virksomheders udgifter til syge-dagpengeforsikring i værste fald kan modvirke fastholdelse af syge medarbejdere,hvorfor FOA ikke kan støtte forslaget.Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at der hermed er risiko for, at de min-dre virksomheders tilbøjelighed til at ansætte nye medarbejdere ”på kanten af ar-bejdsmarkedet” reduceres.Kommentar:Forslaget medfører en begrænset meromkostning for virksomhederne – derudoverdækker forsikringen på nøjagtig samme måde som tidligere. Virksomhederne kanderfor fortsat få refusion for de sygedagpengeudgifter, som medarbejderen har rettil fra arbejdsgiveren fra 2. dag i arbejdsgiverperioden (de første 30 kalenderdageaf en sygeperiode).Dertil kommer, at præmien for forsikringen beregnes på baggrund af virksomhe-dens samlede lønudgifter. I disse lønudgifter kan arbejdsgiveren få udeladt lønud-gifter til lønmodtagere i fleksjob, lønmodtagere ansat med løntilskud og personer,som der er indgået en § 56 aftale med.Det betyder, at hvis virksomhed vælger at ansætte en person i fleksjob, så vil detikke få betydning for præmiens størrelse.Berørte virksomheder
Finanssektorens Arbejdsgiverforening påpeger, at det fremgår af lovforslaget, atdet vil medføre årlige merudgifter på 37 mio. kr. for erhvervslivet, men at det ikkefremgår, hvilke virksomheder, der anvender forsikringsordningen, og dermed i sær-lig grad vil blive berørt af ændringen. De savner derfor en analyse i bemærkninger-
2
ne til lovforslaget om, hvilken type af virksomheder, der vil blive berørt af ændrin-gen, fx små iværksættervirksomheder eller virksomheder, der påtager sig et socialtansvar overfor deres medarbejdere.Kommentar:Arbejdsmarkedsstyrelsen har, ved en samkørsel af data fra Statens Administrationog Arbejdsmarkedsstyrelsen, set på, hvilke brancher, som de forsikrede virksomhe-der tilhører.Knap 25 pct. af de forsikrede virksomheder hører til branchekategorien 'Bygge oganlæg' og ca. 20 pct. hører under kategorien 'Handel'.Til virksomhederne i kategorierne 'Industri', 'Landbrug, skovbrug, fiskeri og rå-stofudvinding’ og ’'Transport' hører henholdsvis ca. 8, ca. 8 og ca. 7 pct.Ca. 5 og ca. 4 pct. af de forsikrede virksomheder hører til kategorierne 'Rejsebu-reauer, rengøring og anden operationel service' og 'Hoteller og restauranter’,mens ca. 21 pct. af virksomheder er fordelt flere kategorier af brancher, der hørerunder kategorien ’Øvrig service og tjenesteydelser’ (Social- og Sundhedsvæsen,Vidensservice, Information og kommunikation, Finansiering og forsikring, Ejen-domshandel og udlejning, Kultur og fritid, Undervisning, Energiforsyning, Vand-forsyning samt Andre serviceydelser).Endelig er der ca. 2 pct. af de forsikrede virksomheder, hvor der ikke er oplysnin-ger om branche.Arbejdsmarkedsstyrelsen er ikke bekendt med tal for, hvorvidt de forsikrede virk-somheder er små iværksættervirksomheder eller virksomheder, der påtager sig etsocialt ansvar for deres medarbejdere.FTF, LO, KL og Danske Statsforvaltninger har ingen bemærkninger til lovforsla-get.
3
Bilag 1Høringsliste vedr. L 76 - Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge(Forhøjelse af virksomhedernes finansieringsbidrag ved forsikringsordningenfor mindre, private arbejdsgivere)
HøringslisteAnkestyrelsenBeskæftigelsesrådetBusiness DanmarkDanmarks Frie FagforeningDanske AdvokaterDanske HandicaporganisationerDanske StatsforvaltningerDen Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i DanmarkDet centrale HandicaprådDet faglige husFinanssektorens ArbejdsgiverforeningForeningen af Socialchefer i DanmarkFrie FunktionærerJobrådgivernes brancheforeningKristelig Fagbevægelse og Kristelig ArbejdsgiverforeningLandsforeningen af fleks- og skånejobbere
4