Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 76 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 76
Folketinget 2012-13
Fremsat den 16. november 2012 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Forhøjelse af virksomhedernes finansieringsbidrag ved forsikringsordningen for mindre, private arbejdsgivere)§1I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 653 af26. juni 2012, som ændret ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april2012 og § 5 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretagesfølgende ændring:1.I§ 55, stk. 3, 1. pkt.,ændres »70 pct.« til: »80 pct.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
BE005252Beskæftigelsesmin.,Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2012-0015880
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Indledning og baggrundGældende retDen foreslåede ordningØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skemaStatens tilskud til ordningen udgør således 30 pct. af udgif-terne.Præmien for den enkelte arbejdsgiver beregnes på grund-lag af virksomhedens samlede lønudgifter. I disse lønudgif-ter kan arbejdsgiveren få udeladt lønudgifter til ansatte ifleksjob, ansatte i jobtræning med løntilskud og personer,der er indgået en § 56-aftale med. En § 56-aftale indebærer,at arbejdsgiveren har ret til refusion fra kommunen, der sva-rer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fraarbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 30 dage. Baggrun-den er langvarig eller kronisk sygdom hos lønmodtageren,der medfører risiko for stort fravær fra arbejdet.I 2012 er præmiesatsen fastsat til 0,76 pct., hvilket fx in-debærer, at en virksomhed med en lønsum på 1 mio. kr. skalbetale en præmie på 7.600 kr. om året eller ca. 145 kr. pr.uge. Præmien er fradragsberettiget.3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at de samlede præmier til sygedagpengefor-sikringen for private arbejdsgivere fastsættes således, at dedækker 80 pct. af udgifterne til ordningen inkl. udgifter tiladministration af ordningen. Dermed vil statens tilskud tilordningen være på 20 pct. af udgifterne til sygedagpengefor-sikringen inkl. administrationen af denne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeEn reduktion af statens tilskud til forsikringsordningen formindre, private arbejdsgivere fra 30 pct. til 20 pct. vil inde-bære offentlige mindreudgifter på skønsmæssigt ca. 37 mio.kr. efter virksomhedernes skattefradrag.Forslaget har ikke administrative konsekvenser for det of-fentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet m.v.Ændringen af virksomhedernes bidragsprocent fra 70 til80 pct. skønnes at give en samlet årlig merudgift på ca. 37mio. kr. for de forsikrede virksomheder efter virksomheder-nes skattefradrag.
1. Indledning og baggrundLovforslaget er et led i gennemførelsen af finanslovsafta-len for 2013 indgået mellem regeringen (Socialdemokrater-ne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enheds-listen. Aftalen indebærer en reduktion af erhvervsstøtten.2. Gældende retMindre, private arbejdsgivere kan tegne en sygedagpenge-forsikring, der giver arbejdsgivere, der udbetaler løn til denansatte, ret til refusion for de sygedagpengeudgifter, somden ansatte har ret til fra arbejdsgiveren fra 2. dag i arbejds-giverperioden (de første 30 kalenderdage af en sygeperiode).Baggrunden for sygedagpengeforsikringen for mindre, pri-vate virksomheder er blandt andet at støtte disse arbejdsgi-vere ved at sprede risikoen for store udgifter ved de ansattessygefravær.Muligheden for at tegne en sygedagpengeforsikring er be-tinget af, at arbejdsgiveren er en privat virksomhed med etaktivt SE-/CVR-nummer, og at arbejdsgiverens samledelønsum i det foregående kalenderår ikke overstiger 1.750 xdet højeste sygedagpengebeløb pr. uge svarende til6.895.000 kr. i 2012, jf. § 28, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 665af den 20. juni 2006.En arbejdsgiver udelukkes af ordningen, hvis lønudgifter-ne i det forudgående kalenderår har oversteget 8.510.400 kr.(2012-beløb).Sygedagpengeforsikringen dækker alle ansatte, der harværet beskæftiget hos arbejdsgiveren uafbrudt eller i flereperioder i de sidste 8 uger før sygefraværet og i denne perio-de har arbejdet mindst 74 timer. En ægtefælle, der er ansatsom lønmodtager i en virksomhed efter lønaftale med denanden ægtefælle, er også omfattet af sygedagpengeforsikrin-gen.Der var i 2011 ca. 34.000 mindre, private virksomhedersom havde tegnet en sygedagpengeforsikring.Staten administrerer ordningen og finansierer en del afordningen. Arbejdsgivernes bidragsprocent fastsættes såle-des, at de dækker 70 pct. af de samlede forventede udgiftertil ordningen, inkl. udgifter til administration af ordningen.
3
Det svarer til en gennemsnitlig årlig merudgift til forsik-ringsordningen for den enkelte virksomhed på ca. 1.100 kr.efter skattefradrag.Forslaget har ikke administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borger-ne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Sammenfattende skema
9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høringhos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Beskæftigelsesrådet, Ankestyrelsen, Foreningen af Social-chefer i Danmark, Danske Statsforvaltninger, Danske Han-dicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Det fagligehus, Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Fagbevægel-se og Kristelig Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den Ko-operative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer ogLandsforeningen af fleks- og skånejobbere.
Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterNegative konsekvenser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, kom- Årlige mindreudgifter på 37 mio. kr. år- Ingenmuner og regionerligt efter virksomhedernes skattefradrag.Administrative konsekvenser for stat,IngenIngenkommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for erhvervsli- IngenÅrlige merudgifter på 37 mio. kr. eftervetskattefradragAdministrative konsekvenser for er-IngenIngenhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser for borger- IngenIngenneForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det fremgår af sygedagpengelovens § 55, stk. 3, at desamlede præmier til sygedagpengeforsikringen for mindre,private arbejdsgivere fastsættes således, at de dækker 70 pct.af udgifterne til ordningen.Arbejdsgivernes dækningsprocent foreslås hævet, så dedækker 80 pct. af udgifterne til sygedagpengeforsikringen,og statens dækningsprocent nedsættes således til 20 pct.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.De samlede præmier til sygedagpengeforsikringen formindre, private arbejdsgivere for året 2013 fastsættes såle-des, at de dækker 80 pct. af udgifterne til ordningen.Ifølge sygedagpengebekendtgørelse nr. 665 af 20. juni2006 skal præmieopkrævningerne for første halvår 2013 ud-sendes i december 2012. For at undgå, at der udsendes op-krævninger, som efterfølgende skal rettes, vil der blive ud-stedt en ændringsbekendtgørelse, der fastsætter, at der vilske en udskydelse af udsendelsen af præmieopkrævningernetil januar 2013, når det lovmæssige grundlag for størrelsenaf præmier er på plads. Betalingsfristen for opkrævningenvil ligeledes blive udskudt.
4
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.653 af 26. juni 2012, som ændret ved § 15 i lov nr.326 af 11. april 2012 og § 5 i lov nr. 928 af 18. sep-tember 2012, foretages følgende ændring:§ 55.….Stk. 3.De samlede præmier til sygedagpen-geforsikringen fastsættes således, at de dækker70 pct. af udgifterne til ordningen. Det er enbetingelse for optagelse i sygedagpengeforsik-ringen, at virksomhedens samlede årlige løn-sum ikke overstiger et beløb, hvis størrelsefastsættes af beskæftigelsesministeren, jf.stk. 4.Stk. 4.…§2Stk. 1.Loven træder i kraft 1. januar 2013.1.I§ 55, stk. 3, 1. pkt.,ændres »70 pct.« til: »80pct.«