Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 75 Bilag 3
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG26. november 2012
L 75 - Forslag til lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats
J.nr. 2012-101521. kt/rnh/ach
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Lovforslaget udmønter dele af finanslovsaftalen for 2013, som er indgået mellemregeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) ogEnhedslisten.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at igangsætte en ekstraordinær arbejdsmarkedsindsats, derskal styrke langtidsledige dagpengemodtageres tilknytning til arbejdsmarkedet ogforbedre vilkårene for ledige. Lovforslaget er således med til at finansiere at:de langtidsledige dagpengemodtagere, som risikerer at opbruge deres dagpengefår et uddannelsesløft,indsatsen mod ungdomsarbejdsløshed styrkes, så flere unge kommer i uddan-nelse eller job via blandt andet voksenlærlingeordning og jobrotation,der etableres en uddannelsespulje til langtidsledige ogtilskyndelsen til at lave jobrotation for ledige på det private arbejdsmarked styr-kes.varslingsindsatsen ved større afskedigelser løftes permanent.Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere.Individuel aftale om mentorstøtte.Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale aktiveringsudgifter.
Den primære og sekundære målgruppe for lovforslaget
Vedrørende forslag om midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private ar-bejdsgivere
Den primære målgruppe for forslaget er dagpenge- og kontanthjælpsmodtageremed mindst 3 måneders ledighed. Disse personer kan således være vikarer i en job-rotationsordning.De sekundære målgrupper for forslaget er private arbejdsgivere, som i en vis peri-ode, vil få en højere jobrotationsydelse.Det foreslås, at jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere på forsøgsbasis forhø-jes fra 160 pct. til 180 pct. af højeste dagpenge fra 1. januar 2013 og indtil 1. juli2014. Hensigten med forslaget er, at en forhøjelse af jobrotationsydelsen vil skabestørre tilskyndelse til at anvende jobrotation i den private sektor.Af de private jobrotationsforløb, som jobcentrene har indberettet til det landsdæk-kende datasystem, udgør kvinderne ca. 45 pct. af jobrotationsvikarerne, og mænde-ne udgør ca. 55 pct. af jobrotationsvikarerne.Når man ser på fordelingen af beskæftigede lønmodtagere i den private sektor ud-gjorde kvinderne i 2011 ca. 38 pct. af de beskæftigede, og mændene udgjorde ca.62 pct. af de beskæftigede.Kvinderne forventes derfor at udgøre en større andel af de private jobrotationsfor-løb, end den andel de udgør af den private lønmodtagerbeskæftigelse.Det vurderes ikke, at denne del af lovforslaget indebærer ligestillingsmæssige kon-sekvenser, da det alene drejer sig om en meget lille forskel i fordeling af kvinder iforhold til mænd.Vedrørende forslag om individuel aftale om mentorstøtte.Den primære målgruppe for forslaget er kommunerne, som skal indgå en skriftligaftale om mentorstøtte med personen, der får bevilget mentorstøtte. Den sekundæ-re målgruppe, er de personer, der får bevilget mentorstøtte.Indførelsen af et krav om indgåelse af skriftlig aftale om mentorstøtte mellem job-centeret og personen skal sikre, at de personer, der har fået bevilget mentorstøtte, erklar over, at de har fået bevillingen samt formålet hermed.Der er tale om at indføre en administrativ procedure, som ikke i øvrigt medførerændringer i forhold til bl.a. de målgrupper og formål, der kan gives mentorstøtte til.Det vurderes derfor ikke, at denne del af lovforslaget indebærer ligestillingsmæssi-ge konsekvenser.Vedrørende forslag om midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale akti-veringsudgifterDen primære målgruppe for forslaget er kommunerne, som modtager refusion foraktiveringsudgifter.
2
De sekundære målgrupper for lovforslaget er ledige, der modtager ydelser efter lovom aktiv socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og som kan få til-bud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Der foreslås en midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale aktiverings-udgifter, som bl.a. skal finansiere uddannelsesløftet for ledige, en styrket ungeind-sats og etablering af en uddannelsespulje.Forslaget er kønsneutralt, da det fælles driftsloft er uafhængigt af køn. Det vurderesderfor ikke, at denne del af lovforslaget indebærer ligestillingsmæssige konsekven-ser.Samlet vurdering
Det vurderes, at det fremsatte forslag ikke giver anledning til yderligere undersø-gelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
3