Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 75 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 75
Folketinget 2012-13
Fremsat den 16. november 2012 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats(Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere, individuel aftale om mentorstøtte og midlertidigsænkelse af driftsloftet over de kommunale aktiveringsudgifter)§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012, foretagesfølgende ændringer:1.Efter§ 78, stk. 2,indsættes somstk. 3:»Stk. 3.Ved bevilling af mentorstøtte skal der indgås enskriftlig aftale om mentorstøtte mellem jobcenteret og denperson, der får støtten. Aftalen kan højst indgås for 6 måne-der med mulighed for forlængelse. Aftalen skal indeholde1) målet med mentorstøtten,2) mentorens navn og kontaktdata,3) hvilke opgaver mentor skal bistå med,4) varigheden af aftalen,5) timetallet for mentorstøtte og6) klagevejledning.«2.§ 98 a, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Jobrotationsydelsen udgør 173,09 kr. (pr. 1. janu-ar 2013) for hver time, en beskæftiget er i uddannelse, ogder samtidig er ansat en vikar. Jobrotationsydelsen til priva-te arbejdsgivere, der indgår aftale om en jobrotationsord-ning, der påbegyndes i perioden fra 1. januar 2013 og indtil1. juli 2014, udgør dog 194,84 kr. (pr. 1. januar 2013).«3.I§ 118, stk. 2, 1. pkt.ændres »13.700 kr. pr. år (2011-ni-veau)« til: »14.317 kr. pr. år (2013-niveau)«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Rådighedsbeløbet opgøres i 2013 til 13.329 kr.(2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr. (2013-niveau), i 2015 til13.787 kr. (2013-niveau) og i 2016 til 14.217 kr. (2013-ni-veau) gange antallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats.
BE005250Beskæftigelsesmin., j.nr. 2012-0018250
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.IndledningLovforslagets indhold2.1. Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere2.1.1.Gældende regler2.1.2.Den foreslåede ordning2.2. Individuel aftale om mentorstøtte2.2.1.Gældende regler2.2.2.Den foreslåede ordning2.3. Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale aktiveringsudgifter2.3.1.Gældende regler2.3.2.Den foreslåede ordningØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skemater at have været i støttet beskæftigelse er størst i privatevirksomheder.For at fremme brugen af jobrotation i den private sektor erparterne derfor enige om midlertidigt at forhøje jobrotati-onsydelsen fra 160 pct. til 180 pct. af højeste dagpengesatsfor private arbejdsgivere. En forhøjelse af jobrotationsydel-sen vil skabe større tilskyndelse til at anvende jobrotation iden private sektor.Der afsættes 35 mio. kr. i 2013 og 12 mio. kr. i 2014 til merejobrotation i den private sektor.«Af aftalen fremgår følgende om styrkelse af varslingsind-satsen og om individuel aftale om mentorstøtte:»Varslingspuljerne sikrer, at ansatte i forbindelse medstørre afskedigelser hurtigt kan få hjælp til at komme tilbagei job. Varslingspuljerne har vist sig at være et meget brugtredskab til at afbøde de negative virkninger af større afske-digelser af stor betydning for et lokalområde.Regeringen og Enhedslisten er enige om, at varslingspul-jerne permanent skal tilføres nye midler. Der afsættes påden baggrund yderligere 15 mio. kr. årligt fra 2013 og fremtil varslingspuljerne.
3.4.5.6.7.8.9.
1. IndledningLovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige udmønt-ning af dele af aftalen om finansloven for 2013, som er ind-gået mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Ven-stre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.Lovforslaget udmønter følgende elementer:• Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til privatearbejdsgivere.• Individuel aftale om mentorstøtte.• Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunaleaktiveringsudgifter.Af aftalen fremgår følgende om midlertidig forhøjelse afjobrotationsydelsen til private arbejdsgivere:»Regeringen og Enhedslisten er enige om at fremme bru-gen af jobrotation i den private sektor.Jobrotation bruges i langt mindre omfang i private virksom-heder end på offentlige arbejdspladser.I private virksomheder er der mange ufaglærte og faglærtemed behov for efteruddannelse og opkvalificering. Samtidigviser undersøgelser, at chancerne for varig beskæftigelse ef-
3
De ekstra midler til varslingspuljerne finansieres ved atstille krav om, at der ved anvendelse af mentorstøtte frem-over skal indgås en individuel aftale mellem personen ogjobcentret. Individuelle aftaler om mentorstøtte vil modvirkeen uhensigtsmæssig brug af ordningen, men ikke forringeden nuværende mulighed for den enkelte ledige. Aftalen skalsom minimum indeholde oplysninger om formålet med til-kendelsen, timetallet og varigheden af mentorstøtten, navnpå den person, der skal være mentor, og ankevejledning.«Den del af aftalen, der vedrører permanent tilførsel af nyemidler til varslingspuljerne, vil indtil videre være udmøntetved en forsøgsbekendtgørelse. Ordningen vil blive perma-nentgjort ved et senere lovforslag.Som del af finansieringen af finanslovsaftalen har aftale-partierne endvidere aftalt en midlertidig sænkelse af drifts-loftet over de kommunale aktiveringsudgifter, som bl.a. skalfinansiere uddannelsesløftet for ledige, en styrket ungeind-sats og etablering af en uddannelsespulje.Lovforslaget skal således ses i sammenhæng med forslagtil lov om uddannelsesordning for ledige, som opbruger de-res dagpengeret.2. Lovforslagets indhold2.1. Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til privatearbejdsgivere2.1.1. Gældende reglerEfter gældende regler har offentlige og private arbejdsgi-vere ret til jobrotationsydelse fra jobcenteret, når en beskæf-tiget, der ikke har uddannelse, der overstiger en erhvervsud-dannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles hermed,deltager i uddannelse. Målgruppen omfatter tillige ansattemed en højere uddannelse, som ikke har haft beskæftigelseinden for uddannelsens område i de sidste 5 år.Efter gældende regler kan der inden for en økonomiskramme også gives mulighed for, at arbejdsgiveren kan fåjobrotationsydelse til beskæftigede med en kort eller mel-lemlang videregående uddannelse. Der er tale om en pulje,som administreres af Arbejdsmarkedsstyrelsen efter først-til-mølle-princippet. Før igangsætning af et jobrotationsfor-løb for grupper med videregående uddannelse skal jobcen-trene søge Arbejdsmarkedsstyrelsen om et beløb fra puljen.Hvis der er udisponeret bevilling, meddeler Arbejdsmar-kedsstyrelsen dette til jobcenteret.Der kan ikke udbetales jobrotationsydelse, hvis der udbe-tales VEU-godtgørelse i forbindelse med, at en ansat delta-ger i uddannelser, der berettiger til godtgørelse efter VEU-lovgivningen eller støtte efter lov om statens voksenuddan-nelse (SVU).Efter gældende regler kan arbejdsgiveren ikke samtidigmed udbetaling af jobrotationsydelsen modtage løntilskud tilvikaren efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats.Jobrotationsydelsen for hver ansat, der deltager i uddan-nelse, svarer til højeste dagpenge efter § 47 i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. plus 60 pct. og reguleres årligtden 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov om ensatsreguleringsprocent. Satsen udgør pr. 1. januar 2012170,36 kr. pr. time.2.1.2. Den foreslåede ordningJobrotation bruges i langt mindre omfang i private virk-somheder end på offentlige arbejdspladser. I private virk-somheder er der mange ufaglærte og faglærte med behov forefteruddannelse og opkvalificering. Samtidig viser undersø-gelser, at chancerne for varig beskæftigelse efter at have væ-ret i støttet beskæftigelse er størst i private virksomheder.For at fremme brugen af jobrotation i den private sektorforeslås det, at jobrotationsydelsen til private arbejdsgiverepå forsøgsbasis forhøjes fra 160 pct. til 180 pct. af højestedagpenge fra 1. januar 2013 og indtil 1. juli 2014. Hensigtenmed forslaget er, at en forhøjelse af jobrotationsydelsen vilskabe større tilskyndelse til at anvende jobrotation i den pri-vate sektor.2.2. Individuel aftale om mentorstøtte2.2.1. Gældende reglerMentorstøtte kan bevilges til alle målgrupper i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats. Mentorordningen har til formålat understøtte personer med at opnå eller fastholde et be-skæftigelsesrettet forløb eller job.Efter gældende regler stilles der ikke krav om, at der ind-gås en aftale mellem jobcenteret og personen om mentor-støtte. Det er således jobcenteret, der afgør, om der skal ind-gås en aftale om mentorstøtte.2.2.2. Den foreslåede ordningI nogle kommuner har det vist sig, der er personer, forhvem det står uklart, at de har fået bevilget mentorstøtte, fxhvis kommunens medarbejdere er tilknyttet kommunale pro-jekter som mentorer.Det foreslås derfor, at der indføres krav om, at der indgåsen skriftlig aftale om mentorstøtte mellem personen og job-centeret.Den skriftlige aftale om mentorstøtte skal som minimumindeholde oplysning om formålet med mentorstøtten,mentorens navn, hvilke opgaver mentoren skal bistå med,varigheden og timetallet af mentorstøtten, samt klagevejled-ning. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder ad gangen medmulighed for forlængelse.2.3. Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunaleaktiveringsudgifter2.3.1. Gældende reglerEfter gældende regler udgør driftsloftet 14.317 kr. (2013-pris- og lønniveau) pr. helårsperson i målgruppen gange an-tallet af helårspersoner, hvorved kommunens rådighedsbe-løb beregnes.Efter gældende regler får kommunen 50 pct. refusion afdriftsudgifterne op til rådighedsbeløbet til bl.a. tilbud omvejledning og opkvalificering.
4
Kommunernes driftsudgifter til aktivering af forsikrede le-dige inkl. ledige, der deltager i seks ugers selvvalgt uddan-nelse, kontanthjælpsmodtagere, revalidender, sygedagpen-gemodtagere og ledighedsydelsesmodtagere, har siden 1. ja-nuar 2011 været underlagt et fælles driftsloft.Driftsloftet er en øvre ramme for hvor store driftsudgifter,den enkelte kommune kan hjemtage refusion for. Ud fra an-tallet af helårspersoner i målgruppen i kommunen beregneskommunens rådighedsbeløb. Kommunen får 50 pct. refusionaf driftsudgifterne op til rådighedsbeløbet.Hvis den enkelte kommune ønsker at anvende midler udover rådighedsbeløbet til målgruppen, skal disse finansieresaf kommunen uden refusion – dvs. 100 pct. kommunal fi-nansiering.Kommunernes samlede nettodriftsudgifter er dog samtidigomfattet af budgetgarantien i lov om kommunal udligningog generelle tilskud til kommuner. Dette betyder, at kommu-nerne under ét får dækket deres driftsudgifter til målgruppen– enten via refusion inden for rådighedsbeløbet eller viabudgetgarantien til alle kommuner. Den del af nettoudgiften,som finansieres via budgetgarantien, indgår i det samledebloktilskud til kommunerne, der fordeles efter reglerne i lovom kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.Der kan derfor være forskel på den enkelte kommunesnettoudgifter og indtægterne via bloktilskuddet, og kommu-nerne har dermed et økonomisk incitament til at holde ud-gifterne under rådighedsbeløbene.2.3.2. Den foreslåede ordningDet indgår i aftalen om finansloven for 2013, at en del affinansieringen afUddannelsesløftetogUngepakken ”Ud-dannelse og konkrete joberfaringer skal få unge i job”tilve-jebringes ved en midlertidig reduktion af det fælles driftslofti 2013-2016.
Med Uddannelsesløftet har regeringen og Enhedslisten for2013-2015 afsat 300 mio. kr. i 2013 og 150 mio. kr. årligt i2014-2015 til at finansiere en styrket uddannelsesindsats forledige. Initiativet udmøntes med Akutpakken fra august2012, etablering af en akutjobpræmie til arbejdsgivere, initi-ativet vedrørende uddannelse til ledige, der opbruger dag-pengeretten i første halvår 2013, og afsættelsen af en uddan-nelsespulje for 2014-2015.Som led i Ungepakken tilvejebringes 47 mio. kr. i 2013,57 mio. kr. i 2014, 31 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. i 2016ved en yderligere reduktion af det fælles driftsloft. Pengeneanvendes til at målrette den ordinære beskæftigelsesindsatsblandt andet ved at styrke jobrotationsordningen, sikre enbedre voksenlærlingeordning og etablere særlige brobyg-ningsforløb for unge uddannelsessvage.Målgruppen for initiativerne er dagpengemodtagere samtkontanthjælpsmodtagere og selvforsørgende efter dagpenge-rettens udløb, som efter de gældende regler vil kunne mod-tage tilbud fra kommunen under det fælles driftsloft. Dettemålgruppesammenfald er baggrunden for, at indsatsen fi-nansieres via en reduktion af driftsloftet.Det foreslås, at det fælles driftsloft reduceres midlertidigt iperioden 2013-2016 fra 14.317 kr. pr. helårsperson til13.329 kr. i 2013, 13.716 kr. i 2014, 13.787 kr. i 2015 og14.217 kr. i 2016 (2013 pris- og lønniveau). Forslaget vilmedføre mindreudgifter til driftsudgifter til bl.a. vejledningog opkvalificering.Det er forudsat, at sænkningen af driftsloftet er midlerti-dig, og at driftsloftet genoprettes fuldt ud fra og med 2017til 14.317 kr. (2013 pris- og lønniveau) opregnet til 2017pris- og lønniveau.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige
Tabel 1. De samlede økonomiske konsekvenser fordelt på kommuner og statMio. kr., 2013 pl20132014Mentorstøtte-15,0-15,0Jobrotationsydelse35,012,0Driftsloftet-347,0-207,0I alt-327,0-210,0HerafStat-104,2-79,2Kommuner-222,8-130,8Heraf kommunale udgifterfordelt på:DUT2,02,0Budgetgaranti-206,5-126,5Beskæftigelsestilskud-18,3-6,33.1. Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til privatearbejdsgivereDer indføres en midlertidig forhøjelse af jobrotationsydel-sen til private arbejdsgivere i perioden fra 1. januar 2013 ogfrem til 1. juli 2014.Forslaget vil medføre øgede statslige udgifter til jobrotati-onsydelse. Samtidig vil der være mindreudgifter til arbejds-
2015-15,00,0-181,0-196,0-86,5-109,5
2016-15,00,0-35,0-50,0-23,6-26,4
2,0-111,50,0
2,0-28,40,0
løshedsdagpenge og kontanthjælp, idet forsørgelsesudgifter-ne reduceres, når aktiviteten på jobrotationsordningerne for-øges. De samlede offentlige merudgifter skønnes at udgøre35,0 mio. kr. i 2013 og 12,0 mio. kr. i 2014, jf. tabel 2.
5
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommuner og stat som følge af en midlertidig forhøjelse af jobrotationsy-delsen til private arbejdsgivereMio. kr., 2013 pl2013201420152016Stat53,918,50,00,0Kommuner-18,9-6,50,00,0I alt35,012,00,00,0Heraf kommunale udgifterfordelt på:DUT0,00,00,00,0Budgetgaranti-0,6-0,20,00,0Beskæftigelsestilskud-18,3-6,30,00,03.2. Individuel aftale om mentorstøtteDet foreslås, at der indføres krav om, at der indgås enskriftlig aftale om mentorstøtte mellem personen og jobcen-teret. Det vurderes, at forslaget vil medføre mindreudgiftertil mentorstøtte på ca. 17 mio. kr. samt administrative mer-udgifter på ca. 2 mio. kr. årligt. De samlede offentlige min-dreudgifter skønnes at udgøre 15,0 mio. kr. årligt i2013-2016, jf. tabel 3.
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommuner og stat som følge af individuel aftale om mentorstøtteMio. kr., 2013 pl201320142015Stat-8,5-8,5-8,5Kommuner-6,5-6,5-6,5I alt-15,0-15,0-15,0Heraf kommunale udgifterfordelt på:DUT2,02,02,0Budgetgaranti-8,5-8,5-8,5Beskæftigelsestilskud0,00,00,03.3. Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunaleaktiveringsudgifterDet fælles driftsloft reduceres midlertidigt i perioden fra2013 til 2016.Forslaget vil medføre mindreudgifter til driftsudgifter tilaktive tilbud under det fælles driftsloft. Det fælles driftsloft
2016-8,5-6,5-15,0
2,0-8,50,0
reduceres fra 14.317 kr. pr. helårsperson til 13.329 kr. i2013, 13.716 kr. i 2014, 13.787 kr. i 2015 og 14.217 kr. i2016 (2013 pris- og lønniveau), jf. tabel 4.
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommuner og stat som følge af en sænkelse af driftsloftetMio. kr., 2013 pl201320142015Stat-149,6-89,2-78,0Kommuner-197,4-117,8-103,0I alt-347,0-207,0-181,0Heraf kommunale udgifterfordelt på:DUT0,00,00,0Budgetgaranti-197,4-117,8-103,0Beskæftigelsestilskud0,00,00,04. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser forborgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
2016-15,1-19,9-35,0
0,0-19,90,0
8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høringhos følgende myndigheder, organisationer mv.:Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, ATP,Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, DanmarksFrie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiver-
6
forening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, DetCentrale Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af statsforvalt-ningsjurister, Frie Funktionærer, FTF, Jobrådgivernes Bran-cheforening, KL, Kooperationen, Kommunale Tjeneste-9. Sammenfattende skema
mænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverfor-ening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks-og Skånejobbere, Landsforeningen for Arbejdsskadede(LFA), Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde,Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne og Sund-hedskartellet.
Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterNegative konsekvenser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, kom- KommunerKommunermuner og regioner2013: 225 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 133 mio. kr.2014: 0 mio. kr.2015: 111 mio. kr.2015: 0 mio. kr.2016: 28 mio. kr.2016: 0 mio. kr.Stat2013: 158 mio. kr.2014: 98 mio. kr.2015: 87 mio. kr.2016: 24 mio. kr.Kommuner2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.2015: 0 mio. kr.2016: 0 mio. kr.Stat:2013: 54 mio. kr.2014: 19 mio. kr.2015: 0 mio. kr.2016: 0 mio. kr.Kommuner2013: 2 mio. kr.2014: 2 mio. kr.2015: 2 mio. kr.2016: 2 mio. kr.
Administrative konsekvenser for stat,kommuner og regioner
StatStat:2013: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.2015: 0 mio. kr.2015: 0 mio. kr.2016: 0 mio. kr.2016: 0 mio. kr.Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- IngenIngenvetAdministrative konsekvenser for er-IngenIngenhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser for borger- IngenIngenneForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter gældende regler kan personer få mentorstøtte medhenblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktivi-teter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller i ordinær ansættelse.Efter gældende regler stilles der ikke krav om, at der ind-gås en aftale mellem jobcenteret og personen om mentor-støtte. Det er således jobcenteret, der afgør, om der skal ind-gås en aftale om mentorstøtte.I nogle kommuner har det vist sig, at der er personer, forhvem det står uklart, at de har fået bevilget mentorstøtte, fxhvis kommunens medarbejdere er tilknyttet kommunale pro-jekter som mentorer.For at sikre, at de personer, der har fået bevilget mentor-støtte, er klar over, at de har fået tilknyttet en mentor, oghvad formålet med mentorstøtten er, foreslås det, at der ind-føres krav om indgåelse af en skriftlig aftale om mentorstøt-te mellem personen og jobcenteret. Dette vil være med til atskabe det fornødne ejerskab til mentorstøtten for personen.Den skriftlige aftale om mentorstøtte skal som minimumindeholde oplysning om formålet med mentorstøtten,mentorens navn, hvilke opgaver mentoren skal bistå med,varigheden og timetallet af mentorstøtten samt klagevejled-ning. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder med mulighedfor forlængelse.
7
Aftalen om mentorstøtte knytter sig til kommunens afgø-relse om bevilling af mentorstøtte. Denne afgørelse skal ef-ter de forvaltningsretlige regler indeholde en klagevejled-ning og kan påklages til Beskæftigelsesankenævnet, jf. gæl-dende lovs § 128.Til nr. 2Efter gældende regler udgør jobrotationsydelsen 144,22kr. (pr. 1. januar 2006) for hver time en beskæftiget er i ud-dannelse, og der samtidig er ansat en vikar. Satsen er såledesden samme for offentlige og private arbejdsgivere. Jobrotati-onsydelsen for hver ansat, der deltager i uddannelse, svarertil højeste dagpenge, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsik-ring m.v., plus 60 pct. og reguleres årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringspro-cent.Det foreslås, at jobrotationsydelsen i lovteksten anføres i2013 pris- og lønniveau, hvor den udgør 173,09 kr. (pr. 1.januar 2013) for hver time, en beskæftiget er i uddannelse,og der samtidig er ansat en vikar.Det foreslås samtidig, at jobrotationsydelsen for privatearbejdsgivere, der indgår aftale om en jobrotationsordning,der påbegyndes fra 1. januar 2013 og indtil til 1. juli 2014,udgør 194,84 kr. (pr. 1. januar 2013). Jobrotationsydelsenfor hver ansat, der deltager i uddannelse, svarer således mid-lertidigt til højeste dagpenge plus 80 pct. og reguleres årligtden 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov om ensatsreguleringsprocent.Ved private arbejdsgivere forstås arbejdsgivere, der ikkedefineres som offentlige arbejdsgivere efter reglerne om an-sættelse med løntilskud i § 55, stk. 1, i bekendtgørelse omen aktiv beskæftigelsesindsats. Efter denne bestemmelseforstås der ved offentlige arbejdsgivere følgende:1) kommuner, regioner og kommunale fællesskaber,2) statsinstitutioner og3) organisationer, foreninger, selskaber, institutioner oglignende, hvis udgifter dækkes med mindst 50 pct. afoffentlige tilskud.
Til nr. 3Efter gældende regler i § 118, stk. 2, opgøres rådighedsbe-løbet til 13.700 kr. pr. år (2011-niveau) gange antallet afpersoner, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-5, herunder per-soner, der deltager i tilbud efter kapitel 12, § 2, nr. 7, og sommodtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og74 i efter lov om aktiv socialpolitik. Antallet af personer op-gøres som antal helårspersoner i regnskabsåret. Driftsloftetreguleres årligt den 1. januar med satsreguleringsprocentenefter lov om en satsreguleringsprocent.Det foreslås i § 118, stk. 2, at rådighedsbeløbet anføres i2013 pris- og lønniveau, hvor det udgør 14.317 kr. pr. år (pr.1. januar 2013) gange antallet af personer, der er omfattet af§ 2, nr. 1-5, herunder personer, der deltager i tilbud efter ka-pitel 12, § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse ellersærlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpo-litik.Det er uændret, at driftsloftet reguleres årligt den 1. januarmed satsreguleringsprocenten efter lov om en satsregule-ringsprocent.Til § 2Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar2013.Som led i den midlertidige sænkelse af driftsloftet foreslåsdet istk. 2,at rådighedsbeløbet opgøres i 2013 til 13.329 kr.(2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr. (2013-niveau), i 2015 til13.787 kr. (2013-niveau) og i 2016 til 14.217 kr. (2013-ni-veau) gange antallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats. Rådighedsbeløbet reduceres så-ledes for årene 2013 til 2016.Det er uændret, at driftsloftet reguleres årligt den 1. januarmed satsreguleringsprocenten efter lov om en satsregule-ringsprocent.
8
1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov-bekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012, foretagesfølgende ændringer:§ 78.Med henblik på at fremme, at personerkan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ansæt-telse i fleksjob eller i ordinær ansættelse, kan derydes støtte til en mentorfunktion.Stk. 2.Personer under 30 år, der er omfattet afen indsats efter loven, kan få støtte til en mentor-funktion, hvis de begynder et ordinært uddannel-sesforløb på almindelige vilkår.
1.Efter§ 78, stk. 2,indsættes somstk. 3:»Stk. 3.Ved bevilling af mentorstøtte skal derindgås en skriftlig aftale om mentorstøtte mellemjobcenteret og den person, der får støtten. Aftalenkan højst indgås for 6 måneder med mulighed forforlængelse. Aftalen skal indeholde1) målet med mentorstøtten,2) mentorens navn og kontaktdata,3) hvilke opgaver mentor skal bistå med,4) varigheden af aftalen,5) timetallet for mentorstøtte og6) klagevejledning.«
§ 98 a.Private og offentlige arbejdsgivere harret til at få udbetalt en jobrotationsydelse af job-centeret, når en beskæftiget midlertidigt deltager iuddannelse og der i uddannelsesperioden ansættesen person som vikar for den beskæftigede.Stk. 2.Jobrotationsydelsen udgør 144,22 kr. (pr.1. januar 2006) for hver time en beskæftiget er iuddannelse, og der samtidig er ansat en vikar.
2.§ 98 a, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Jobrotationsydelsen udgør 173,09 kr.(pr. 1. januar 2013) for hver time, en beskæftigeter i uddannelse, og der samtidig er ansat en vikar.Jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere, derindgår aftale om en jobrotationsordning, der på-begyndes i perioden fra 1. januar 2013 og indtil 1.juli 2014, udgør dog 194,84 kr. (pr. 1. januar2013).«
§ 118.Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 2, re-funderer staten 50 pct. af en kommunes udgifterfor personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5 og 7,
9
og som modtager ledighedsydelse eller særligydelse efter §§ 74 og 74 i i lov om aktiv socialpo-litik, samt nr. 10, når udgiften angår1) tilbud efter kapitel 10, herunder deltagerbeta-ling,2) undervisningsmaterialer efter §§ 76 og 77,3) udgifter i forbindelse med partnerskabsaftalerefter § 81 a,4) godtgørelse efter § 83,5) 6 ugers selvvalgt uddannelse, deltagerbetalingsamt kost og logi efter kapitel 8 a og § 73 b og6) opkvalificering efter § 99 til personer, der an-sættes uden løntilskud.Stk. 2.Rådighedsbeløbet i stk. 1 opgøres til13.700 kr. pr. år (2011-niveau) gange antallet afpersoner, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, herunderpersoner, der deltager i tilbud efter kapitel 12, §2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse ellersærlig ydelse efter §§ 74 og 74 i i lov om aktivsocialpolitik. Antallet af personer efter 1. pkt. op-gøres som antal helårspersoner i regnskabsåret.
3.I§ 118, stk. 2, 1. pkt.ændres »13.700 kr. pr. år(2011-niveau)« til: »14.317 kr. pr. år (2013-ni-veau)«.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Rådighedsbeløbet opgøres i 2013 til13.329 kr. (2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr.(2013-niveau), i 2015 til 13.787 kr. (2013-niveau)og i 2016 til 14.217 kr. (2013-niveau) gange an-tallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats.