Tak for debatten her i salen.
Lovforslaget her udmønter jo finanslovaftalen for 2013, og jeg vil gerne starte med at takke Enhedslisten for et godt samarbejde og opbakning til lovforslaget her i dag.
Jeg kan forstå, at Dansk Folkeparti også støtter lovforslaget, og det giver jo en tilpas bredde, synes jeg, i arbejdsmarkedspolitikken; det er rigtig fint.
Jeg synes, det er vigtigt at forholde sig til, hvad det er for prioriteringer, vi kan foretage med den midlertidige sænkelse af driftsloftet, vi lægger op til.
Vi kan gennemføre en ungepakke, hvor vi satser på jobrotation til bl.a.
nyuddannede sygeplejersker.
Vi kan satse på voksenlærlingeordningen.
Lad mig minde om, at den gruppe i Danmark, der har den højeste arbejdsløshed overhovedet, er de 25-29-årige, hvoraf mange er ufaglærte, uden uddannelse.
Tænk, hvis flere af dem kan komme ind i en voksenlærlingeordning og få et fag, få et stærkt fundament at stå på for deres fremtidige arbejdsliv.
Vi laver brobygningsforløb i ungepakken, der skal styrke, at flere unge går i gang med en uddannelse.
Og så finansierer det her jo bl.a.
også det, vi allerede har diskuteret i Folketingssalen i dag, nemlig vores store uddannelsessatsning for udfaldstruede dagpengemodtagere.
Vi kan gøre rigtig meget positivt med de penge, og jeg bliver nødt til lige at understrege, også i forhold til hvad Venstres ordfører sagde, at det jo ikke er sådan, at vi tager penge væk fra beskæftigelsesområdet.
Vi vælger så at sige at hegne nogle af de mange milliarder, der årligt bruges på beskæftigelsen, ind og sige:
Ja, der er alle mulige redskaber, man kan benytte sig af i kommunerne, men vi vil gerne have, at der i en periode, hvor der er arbejdsløshed, satses på at løfte vores arbejdsløse.
Altså, vi tager ikke penge væk, vi forringer ikke indsatsen, men vi hegner nogle af pengene ind og siger:
Dem skal I bruge til uddannelse, og dem skal I bruge til jobrotation.
Det synes jeg er en fornuftig måde at drive beskæftigelsespolitik på.
Derudover fremmer vi den private brug af jobrotation, og det er godt.
Modsat af hvad jeg kan forstå er holdningen hos Liberal Alliance, vil jeg sige, at jobrotation er et godt redskab.
Men det er meget dyrt redskab, og derfor er det ikke sådan, at vi bare kan udvide og udvide og bruge det, ligegyldigt om der er høj- eller lavkonjunktur.
Men i den situation, vi befinder os i lige nu, synes vi, at jobrotation er virkningsfuldt og godt.
Vi ved jo fra nogle af de effektmålinger, der er lavet i Nordjylland, at beskæftigelsesgraden er rigtig, rigtig pæn, positiv.
Jeg er enig med Enhedslistens ordfører i, at noget af det fine ved jobrotation er, at vi opnår to ting på en gang.
Vi sikrer, at en del af den arbejdsstyrke, der er i arbejde, altså de mennesker, der går på arbejde hver eneste dag, får muligheden for efter- og videreuddannelse til et nødvendigt kompetenceløft, og samtidig med det skaber vi jobåbninger, hvor den nyuddannede, men ledige unge eller den langtidsledige eller for den sags skyld andre ledige får muligheden for at få foden indenfor på arbejdsmarkedet.
Man må ikke undervurdere, hvad det betyder.
At have et vikariat på en god dansk virksomhed kan gøre forskellen på, om man kommer i arbejde eller ej, og hvor hurtigt det kommer til at gå.
Erfaringerne er vigtige, netværket etableres, og det klæder et cv.
Så er der i lovforslaget derudover også en målretning af mentorordningen, sådan at der fremover skal ligge en skriftlig tilkendegivelse, når der indgås en aftale.
Jeg lytter mig i øvrigt til, at der er opbakning, tror jeg, fra alle Folketingets partier til det delelement i lovforslaget.
Det er jo så det mindste af forslagene, så det er ikke noget, der kan løfte det finansieringsbehov, der er.
Men jeg vil dog alligevel takke for det.
For vi skal også finde de positive berøringsflader partierne imellem, og her er der så tilsyneladende et forslag fra regeringen, der nyder helt bred opbakning, og det er der jo grund til at notere sig og værdsætte.
Men ellers vil jeg sige tak for behandlingen heraf, og at det er meget fint, at der er så mange partier, der trods alt støtter det.