Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 74 Bilag 13
Offentligt
Til lovforslag nr.L 74
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 12. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deresdagpengeret[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt tiludvalgets orientering. Den 23. og 27. november 2012 sendtebeskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et no-tat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslisten betragter truslen om, at mange tusinde men-nesker mister dagpengeretten og dermed hele eller en del afderes forsørgelsesgrundlag, som et alvorligt samfundsmæs-sigt problem.Det halve års forlængelse af dagpengeretten, der var endel af finansloven for 2012, gav regeringen tid til at finde enpermanent løsning på problemet sammen med Enhedslisten.Det har regeringen ikke ønsket. I stedet har man forsøgtsig med lappeløsninger som akutpakke og akutjob – lappe-løsninger, der ikke slår til.Dette lovforslag, der giver dagpengemodtagere, der mi-ster dagpengeretten i første halvår af 2013, mulighed foryderligere et halvt års forsørgelse og mulighed for uddannel-se, er yderligere en lappeløsning, der blot udskyder proble-met.Enhedslisten støtter forslaget, men ønsker at præcisere, atder er brug for permanente løsninger, der:– Forlænger dagpengeperioden– Halverer genoptjeningsperioden til 26 uger– Udvider retten til supplerende dagpenge– Sikrer, at aktivering i løntilskudsjob og virksomheds-praktik samt uddannelsesaktivering tæller med i optje-ning af dagpengeret– Udvider retten til uddannelse under ledighedEtmindretali udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforlsag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(S, DF, RV,SF og EL):Til § 11)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.En person, der ikke ønsker at benytte retten til ud-dannelse med særlig uddannelsesydelse, jf. stk. 1, kan uan-
DokumentIdJournalnummer
2
set § 11, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik modtagekontanthjælp efter samme lov, hvis personen i øvrigt opfyl-der betingelserne herfor.«[Præcisering af, at uddannelsesordningen er frivillig]Til § 172)Stk. 2, 3. pkt.udgår.[Præcisering af anvendelsen af partshøring i forbindelsemed sanktioner]Ny paragraf3)Efter § 27 indsættes som ny paragraf:»§ 01.I lov om kommunal udligning og generelle tilskudtil kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni 2009,som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1602 af 22. december2010, § 3 i lov nr. 462 af 18. maj 2011 og § 6 i lov nr. 1364af 28. december 2011 og senest ved lov nr. 588 af 18. juni2012, foretages følgende ændring:1.I§ 14, stk. 2, nr. 5,indsættes efter »kommunale udgiftertil danskundervisning til udlændinge og undervisning i dan-ske samfundsforhold og dansk kultur og historie samt kon-tanthjælp og aktivering efter integrationslovens kapitel4-5,«: »kommunale udgifter til den særlige uddannelses-ydelse og driftsudgifter til finansiering af uddannelse samtudgifterne til befordring efter lov om uddannelsesordningfor ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,«.«[Kommunale udgifter omfattes af budgetgarantiordningen]BemærkningerTil nr. 1For at få hjælp i form af kontanthjælp efter lov om aktivsocialpolitik er det en betingelse, at ændringen i en personsforhold (»den sociale begivenhed«) medfører, at personenfår behov for hjælp til at kunne forsørge sig selv og sin fa-milie, og at dette behov ikke dækkes gennem andre ydelser,jf. § 11, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik. Dette er enkonsekvens af, at kontanthjælpen er subsidiær i forhold tilandre private og offentlige forsørgelsesmuligheder.Hvis kontanthjælpen også skal være subsidiær i forholdtil uddannelsesordningen, vil ledige skulle henvises til førstat søge at udnytte deres ret til uddannelse under uddannel-sesordningen med særlig uddannelsesydelse, selv om denenkelte reelt ikke ønsker at være i ordningen.Formålet med uddannelsesordningen er at give de ledige,som har opbrugt deres dagpengeret, mulighed for at gå igang med en uddannelse med en forsørgelsesydelse, hvis deønsker det. Det er frivilligt for den enkelte, om pågældendeønsker at benytte sig af retten til at blive omfattet af uddan-nelsesordningen. Der er derfor tale om et sammenstød mel-
lem forslaget til lov om uddannelsesordning for ledige, somhar opbrugt deres dagpengeret, og lov om aktiv socialpoli-tik.Det foreslås derfor at indsætte et stk. 2 i lovforslagets § 1,hvoraf det fremgår, at personer, der ikke ønsker at benyttesig af retten til uddannelse med særlig uddannelsesydelse ef-ter lovforslagets § 1, stk. 1, kan modtage kontanthjælp efterlov om aktiv socialpolitik, hvis de i øvrigt opfylder betingel-serne for det. Forslaget skal sikre, at personer, som ikke øn-sker at benytte sig af deres ret til uddannelse med særlig ud-dannelsesydelse, kan modtage kontanthjælp, hvis de ellerser berettiget hertil, selv om de, hvis de havde benyttet sig afuddannelsesordningen, ville kunne dække deres behov forforsørgelse derigennem.Til nr. 2Det foreslås, at 3. pkt. i forslaget til § 17, stk. 2, udgår.Baggrunden for ændringsforslaget er, at partshøring ikkealtid kan afvente den samlede månedlige opgørelse af sank-tioner.Efter kontanthjælpsreglerne kan kommunen vælge, at op-gørelse af udeblivelse fra tilbud sker som en samlet opgørel-se en gang om måneden, og partshøring skal så foretages iforbindelse med denne månedlige opgørelse. For øvrigeudeblivelser eller undladelser, der kan medføre sanktionerefter kontanthjælpsreglerne, skal der ske partshøring ogtræffes afgørelse umiddelbart efter hændelsen.Personer, der er omfattet af uddannelsesordningen, skalikke stå til rådighed for tilbud efter lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats, som kontanthjælpsmodtagere skal, og kanderfor ikke gives sanktioner for udeblivelser fra tilbud.Der er på den baggrund ikke grundlag for at have en sær-lig adgang til at kunne samle opgørelsen af sanktioner vedudgangen af måneden.Der skal således altid partshøres over de sanktioner, somen person omfattet af uddannelsesordningen kan få, umid-delbart efter hændelsen.For så vidt angår partshøring kommer sanktionsreglerne iuddannelsesordningen dermed til at svare til de tilsvarendesanktionsregler i kontanthjælpssystemet.Til nr. 3Den kommunale budgetgaranti indebærer, at kommuner-ne under ét kompenseres for udviklingen i de kommunaleudgifter på visse områder, herunder kontanthjælp, revalide-ring, ledighedsydelse og førtidspension. Kompensationensker via en regulering af bloktilskuddet.Den foreslåede ændring indebærer, at udgifter til densærlige uddannelsesydelse og driftsudgifter til finansieringaf uddannelse samt udgifterne til befordring for lovforsla-gets målgruppe vil være omfattet af den kommunale budget-garantiordning.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
3
Eigil Andersen (SF) Jesper Petersen (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 74Bilagsnr. Titel1Orientering om, at lovforslaget er sendt i høring, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren3Supplerende høringssvar, fra beskæftigelsesministeren4Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren6Bilaget er taget tilbage7Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget8Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren9Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren101. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange personer ministeren forventer vil blive omfattetaf uddannelsesordningen for ledige, som har opbrugt deres dagpenge-ret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer der vil komme i beskæftigelse somfølge af dette lovforslag, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. er taget tilbageSpm., om det vil være muligt efter lovforslaget at få tilskud til logi,ligesom det er det ved 6 ugers selvvalgt uddannelse, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at loven dækker både uddannelseog opkvalificering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpå
2
34
5