Tak for debatten i dag.
Tak til Enhedslisten for et godt samarbejde om finansloven for 2013.
Tak for en fin opbakning fra de regeringsbærende partier, og også tak til Dansk Folkeparti for at tilkendegive, at man ønsker at stemme ja til lovforslaget her.
Det her er et godt lovforslag, og jeg tror, at jeg skal starte der, for jeg har jo lyttet mig til, at der er en voldsom kritik fra højre side af salen.
Jeg må sige, at jeg må give Socialdemokratiets ordfører ret i, at det engagement og den iver, der fra Venstres side lægges i at kritisere, ville det klæde partiet også at udvise, når det handler om at finde løsninger.
Det er ikke mange løsninger, vi har hørt fra partiet Venstre i diskussionen om de udfaldstruede dagpengemodtagere, faktisk tværtimod.
Lovforslaget her er udmøntningen af aftalen om finansloven for 2013.
Vi ved nemlig godt, at mange af de borgere, der er udfaldstruede af dagpengesystemet, kunne drage nytte af et uddannelses- og kompetenceløft.
Der er mange mennesker, der er ufaglærte.
Der er faglærte med forældede uddannelser.
I det hele taget er gruppen jo præget af ledige, som har været lang tid væk fra arbejdsmarkedet.
Derfor synes vi sammen med Enhedslisten, at det er naturligt at investere i de mennesker, at vi nu efter at have diskuteret dagpenge og dagpengesystemet i en længere periode giver de mennesker, der nu er tæt på, at deres ret til dagpenge ophører, mulighed for at få et kompetenceløft.
Det er det, forslaget handler om.
Jeg vil gerne sige, at jeg som beskæftigelsesminister tillægger uddannelsesindsatsen en meget, meget stor værdi.
Vi kan jo selv set det.
Vi får jo nærmest dagligt meldinger om, at der bliver færre og færre ufaglærte arbejdspladser i Danmark.
Vi kan samtidig se, at vi både i den voksne del af arbejdsstyrken og også i den yngre del af arbejdsstyrken har rigtig mange medarbejdere på det danske arbejdsmarked, der mangler uddannelse.
Jeg må bare minde om, at det stadig væk er sådan, at cirka hvert sjette barn forlader vores folkeskole uden at kunne læse, skrive og regne på et niveau, der gør, at de kan tage en ungdomsuddannelse.
Den problemstilling er en af de mest grundlæggende, vi har på det danske arbejdsmarked.
Det giver et enormt tab af frihed for den enkelte, at man ikke får den uddannelse, der skal til, for at kunne klare sig på fremtidens arbejdsmarked, men det betyder da også meget for både vores konkurrenceevne og vores produktivitet, at vi har så stor en del af vores arbejdsstyrke, der gerne ville kunne mere, end de faktisk kan.
Derfor synes jeg som socialdemokrat og som repræsentant for en god centrum-venstre-regering, at det er helt naturligt, at vi investerer i de her mennesker.
Derfor har Venstres ordfører jo ikke ret i, at det her bare er endnu en check, der udskrives, og at det kun er en belastning af de offentlige udgifter.
Det er et kompetenceløft, og vores forhåbning er selvfølgelig, at en gruppe af vores udfaldstruede dagpengemodtagere vil kunne bruge det kompetenceløft til at komme tættere på arbejdsmarkedet.
Det er rigtigt, som det er sagt af flere ordførere, at det går forsigtigt fremad, hvad angår langtidsledigheden.
Cirka hver fjerde af de borgere, der har modtaget et brev i forbindelse med akutpakken, er nu afmeldt dagpengene.
Det er ikke noget, der kan få os til at juble.
Tallet er ikke højt nok til jubel.
Men tallet indikerer, at der er bevægelse på det danske arbejdsmarked, og tallet indikerer, at det godt kan lade sig gøre for mange også til trods for langtidsledighed at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
Det er rigtig, rigtig positivt.
Men vi kan jo også se, at der er ganske mange i risikogruppen, der har en svag uddannelsesbaggrund, og derfor har det været vigtigt for os som regering, at de initiativer i forhold til denne gruppe netop skal have det fokus at løfte det enkelte menneske, gøre vejen tilbage til arbejdsmarkedet lettere og give den enkelte et stærkere fundament at stå på.
Vi har lavet en midlertidig forlængelse af dagpengeperioden.
Det var noget af det første, vi foretog os som ny regering.
Jeg synes, at man skal være ærlig og sige, at fordelen ved det var, at vi sikrede nogle mennesker en forsørgelse, som de ellers havde en risiko for at stå uden, men at den ikke har gavnet ret meget ud over det.
Derimod har jeg selv meget mere fidus til det, vi har gjort med akutpakken, som er at intensivere indsatsen på tværs af a-kasser og jobcentre for den enkelte ledige.
Vores aftale om akutjob med de private og de offentlige arbejdsgivere er jo genstand for utrolig meget kritik, og for nogle parters vedkommende jo altså også nærmest genstand for latterliggørelse.
Jeg må sige, at jeg grundlæggende ikke forstår den tilgang, for hvem er det, der har en interesse i, at det ikke kommer til at virke?
Jeg synes, det ville klæde alle at kaste alle kræfter og al energi ind i at få den aftale til at virke.
Jeg er enig med dem, der her i dag har sagt, at det, der er mest perspektiv i og er det bedste for den enkelte langtidsledige, er at komme i arbejde.
Derfor synes jeg, at det påhviler alle, uagtet vores forskellige politiske interesser og tilhørsforhold, at gå aktivt ind i, at der bliver oprettet flere akutjob.
Den problemstilling, som lovforslaget her adresserer, er den, der sådan efterhånden er italesat som en pukkelproblemstilling i dagpengesystemet.
Der er af den tidligere regering valgt en meget hård indfasning af dagpengereformen.
Den meget hårde indfasning betyder, at der er ekstraordinært mange langtidsledige, der står til, at deres dagpengeret ophører i første halvår af 2013.
Det skyldes i mindre grad den forkortede dagpengeperiode, som det skyldes indfasningen af reformen.
Og når man står i en ekstraordinær situation, må man også gerne som politiker agere ekstraordinært.
Jeg mener, at det er det, vi gør med både akutpakken, akutjobbene og det, der ligger her, nemlig muligheden for et uddannelsesløft til vores langtidsledige.
Derfor er jeg glad for, at der er et flertal, der bakker lovforslaget op, og jeg håber selvfølgelig på, at det for mange mennesker vil være den trampolin, der gør, at flere kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.