Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 73
Offentligt
1188296_0001.png
1188296_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
30-11-2012I forbindelse med behandlingen af (L 73) Forslag til Lov om ændring aflov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler,efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)(Tilskud til inklusion af elever med særlige behov på frie skoler m.v.) harudvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) i brev af 22. november2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Vil ministeren beskrive, hvilke forventninger og rettigheder man somborger kan have til inklusionstilbuddet på efterskoler, private og frie sko-ler?”Svar:Med lovforslaget indføjes en pligt i friskoleloven og i lov om frie kost-skoler til inklusion af elever med særlige behov. Dette skal ses i sammen-hæng med de frie grundskolers, efterskolers, husholdningsskolers oghåndarbejdsskolers pligt til at tilbyde en undervisning, der står mål med,hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. friskolelovens § 1, stk. 2,og § 2, stk. 1, i lov om frie kostskoler.Den afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogiskbistand, som får virkning på de frie skoler fra skoleåret 2013-14, svarer tilden afgrænsning af specialundervisningsbegrebet, som fra indeværendeskoleår gælder i folkeskolen.Danmarks Evalueringsinstitut har i 2011 foretaget en undersøgelse afindsatser for inklusion i folkeskolen for Rådet for Evaluering og Kvali-tetsudvikling af Folkeskolen (Skolerådet). Det fremgår af rapporten fra2011, at det er vanskeligt at give en præcis definition af inklusion. Under-søgelsen viser samtidig, at skoleledere og lærere har en fælles forståelseaf, at en elev er inkluderet, når eleven har udbytte af almenundervisnin-gen og deltager aktivt i det sociale fællesskab i almenklassen.
2Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige un-dervisning på frie grundskoler, efterskoler, husholdningsskoler og hånd-arbejdsskoler kan med lovforslaget anvendes til bl.a. undervisningsdiffe-rentiering og holddannelse samt supplerende undervisning eller andenfaglig støtte. Herudover kan skolen give en elev personlig assistance til atovervinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, hvisder er behov herfor.Med venlig hilsen
Christine Antorini