Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 73 Bilag 1
Offentligt
Sagsnr.: 000.97M.311
Høringsnotat
Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., og lov om folkehøj-
skoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)
(Tilskud til inklusion af elever med særlige behov på frie skoler m.v.)1. Indledning
Udkast til lovforslag blev den 26. september 2012 sendt i høring hos 36 myndigheder og organisationerm.v. og offentliggjort på Høringsportalen. Af de 36 har 18 afgivet høringssvar. I 16 af høringssvarene erder bemærkninger til lovforslaget. En liste med angivelse af, hvem der har svaret, og hvem der har afgi-vet bemærkninger, vedlægges høringsnotatet.Ministeriet for Børn og Undervisning vurderer, at de indkomne høringssvar ikke giver anledning tilændringer af lovforslaget, men dog til enkelte justeringer i lovforslagets bemærkninger.2. Indkomne bemærkninger til lovforslaget
2.1. Generelle bemærkninger
Der er i høringssvarene generelt tilslutning til lovforslagets intention om styrkelse af inklusion på de frieskoler.2.2. Bemærkninger til lovforslagets § 1 (friskoler og private grundskoler m.v.)
2.2.1. Forslaget som helhed
Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein,
Foreningen af Kristne Friskoler, Lilleskolerne og Private Gymnasier og Studenterkurser
kantilslutte sig det foreliggende udkast til lovændring, som, hvad tilskudsvilkår angår, svarer til de friegrundskoleforeningers indstilling til Ministeriet for Børn og Undervisning.2.2.2. Skolernes pligt til inklusion
Danmarks Lærerforening
finder det vanskeligt at vurdere, om lovforslaget bidrager til at øge inklusi-on på de frie skoler, om lovforslaget sikrer, at inklusionsmidler gives til de skoler, hvor der er elevermed behov for støtte, og hvordan ministeriet agter at kontrollere, at skolerne leverer de inklusionstiltag,der ligger til grund for tilskud til inklusion. Endvidere udtrykker Danmarks Lærerforening bekymringfor arbejds- og undervisningsmiljøet. Danmarks Lærerforening foreslår, at regelændringerne tages op tilen samlet vurdering i forbindelse med udløb af de midlertidige ordninger.Frie Skolers Lærerforening
udtrykker bekymring for, om lovforslaget vil styrke inklusion på frie sko-ler.
1
Sagsnr.: 000.97M.311Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMed den foreslåede bestemmelse i friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2, indføjes en pligt til inklusion af elevermed særlige behov i den almindelige undervisning på frie grundskoler, og den foreslåede tilskudsord-ning er udtryk for en midlertidig, toårig tilskudsomlægning, som foreslås indført med henblik på at af-bøde utilsigtede økonomiske konsekvenser for skolerne af det nye specialundervisningsbegreb. Ministe-riet for Børn og Undervisning vil følge udviklingen i inklusionen af elever med særlige behov i den al-mindelige undervisning og udviklingen i tilskuddene hertil med henblik på, at erfaringerne med inklusi-onen på de frie grundskoler, erfaringerne med den foreslåede tilskudsmodel og erfaringerne med inklu-sion i folkeskolen kan indgå i grundlaget for en permanent model for tilskud til inklusion af elever.Danske Handicaporganisationer
er bekymret for, om tilskudsmodellen i den beskrevne udformningvil bidrage til en styrket inklusion, og bekymret for, at skoler, der tager et socialt ansvar ved at have enforholdsmæssigt høj andel af elever med særlige behov, bliver underkomspenseret og dermed ”straffet”økonomisk, mens skoler uden eller med få elever med særlige behov vil opleve en økonomisk forbed-ring.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDen foreslåede – midlertidige – ordning har netop til formål at afbøde utilsigtede økonomiske konse-kvenser for skolerne af det nye specialundervisningsbegreb. Med henblik på at skolerne skal kunne om-stille sig til de nye forhold, indgår det således som et element i ordningen, at de enkelte skoler i skole-årene 2013-14 og 2014-15 får henholdsvis 75 pct. og 50 pct. af gennemsnittet af det tilskud, som dehver især fik udbetalt i de tre foregående skoleår. Derudover får alle skoler tildelt et inklusionstilskud på70.000 kr. og – i 2014-15 – en inklusionstakst på 300 kr. pr. årselev.Ministeriet bemærker endvidere, at den gældende bestemmelse i friskolelovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra c,for svært handicappede elever, der ikke har behov for støtte i mere end 9 timer om ugen, vil berettigeskolerne til tilskud til dækning af praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring i samme udstrækningsom hidtil.2.2.3. Opfølgning på den foreslåede ordning
Danske Handicaporganisationer
finder, at det for at undgå negative afledte effekter af omlægningenaf tilskud er vigtigt, at der i forbindelse med evalueringen af tilskudsmodellen og udviklingen af en per-manent tilskudsmodel bliver fulgt op på udviklingen i andelen af elever med særlige behov på de friegrundskoler med fokus på, om modellen har understøttet inklusion. Danske Handicaporganisationerforventer at blive inddraget i drøftelser på baggrund af evalueringen.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet vil drage omsorg for, at Danske Handicaporganisationer bliver inddraget i drøftelser omfastlæggelsen af den permanente tilskudsmodel for inklusion. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har i brev af28. september 2012 til Danske Handicaporganisationer understreget, at styrelsen vil følge op på lovfors-laget og herunder følge udviklingen i inklusion på de frie skoler, og at styrelsen i sammenhæng hermedagter at invitere Danske Handicaporganisationer til et møde vedrørende opfølgning på lovforslaget.
2
Sagsnr.: 000.97M.311Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein,
Foreningen af Kristne Friskoler, Lilleskolerne og Private Gymnasier og Studenterkurser
foreslåri deres fælles høringssvar, at lovforslag om en fornyet model for tilskud til specialundervisning og lov-forslag om en permanent model for tilskud til inklusion af elever, som ikke længere er omfattet af spe-cialundervisningsbegrebet, fremsættes samtidig i efteråret 2014, frem for at der – som det er stillet iudsigt i det udsendte høringsudkast – fremsættes lovforslag om en fornyet model for tilskud til special-undervisning i folketingsåret 2013-14 og lovforslag om en permanent model for tilskud til inklusion afelever, som ikke længere er omfattet af specialundervisningsbegrebet, i folketingsåret 2014-15. En sam-tidig fremsættelse af begge lovforslag vil efter skoleforeningernes opfattelse i højere grad give mulighedfor at vurdere de to forslag i tidsmæssig sammenhæng og kunne medføre en samlet implementering påskolerne.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet kan tilslutte sig, at lovforslag om tilskud til specialundervisning og lovforslag om en perma-nent model for tilskud til inklusion af elever, som ikke længere er omfattet af specialundervisningsbe-grebet, fremsættes samtidig i folketingsåret 2014-15. Lovforslagets bemærkninger er justeret i overens-stemmelse hermed.KL
ønsker at blive inddraget i arbejdet med fastlæggelsen af den permanente tilskudsmodel for inklusi-on, som forventes fremsat for Folketinget i folketingssamlingen 2014-15.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet er enigt i, at kommunernes synspunkter kan være af betydning for det kommende arbejde.KL vil derfor blive hørt over spørgsmål om tilskudsmæssige forhold, erfaringer med inklusion og speci-alundervisning og andet af relevans for det kommende analysearbejde.2.2.4. Krav om særskilt redegørelse for anvendelse af tilskud til inklusion
Danmarks Lærerforening
foreslår, at den foreslåede hjemmel i friskolelovens § 11 a, stk. 3, til at fast-sætte nærmere regler om tilskud til inklusion udnyttes til at sikre, at alle elever modtager den undervis-ning, de har behov for, at der er overensstemmelse mellem de tilskudsudløsende planer og den faktiskafholdte undervisning, og at der er tilstrækkeligt grundlag for at føre et betryggende tilsyn med skoler-nes anvendelse af tilskuddene.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den foreslåede hjemmel til at fastsætte nærmere reg-ler om tilskud til inklusion bl.a. påtænkes anvendt til fastsættelse af det nærmere indhold af den redegø-relse, skolen efter den foreslåede bestemmelse i friskolelovens § 11 a, stk. 2, skal afgive, herunder omhvilke inklusionsforanstaltninger skolen har iværksat, og hvor mange elever der har deltaget heri.Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein,
Foreningen af Kristne Friskoler, Lilleskolerne og Private Gymnasier og Studenterkurser
henstil-ler, at den særskilte redegørelse for tilskuddenes anvendelse, som skolen efter den foreslåede bestem-melse i friskolelovens § 11 a, stk. 2, skal afgive, skal kunne afgives i en kortfattet og præcis form, som er
3
Sagsnr.: 000.97M.311omfattet af revisors attestation, og at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i friskolelovens § 11 a,stk. 3, ikke forventes anvendt til etablering af et omfattende kontrolsystem. Skoleforeningerne finder, atdet, hvis intentionen om vellykket inklusion af elever med særlige behov skal lykkes, er af afgørendebetydning, at skolerne får en udstrakt grad af frihed til at udvikle de mest hensigtsmæssige former, somtager hensyn til den enkelte skoles pædagogiske praksis.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDer tilstræbes en enkel og ubureaukratisk administration af tilskudsmidlerne, og ministeriet vil havedette mål for øje ved udformningen af de nærmere regler om tilskuddene, som ministeren efter denforeslåede bestemmelse i friskolelovens § 11 a, stk. 3, bemyndiges til at fastsætte.FSR – danske revisorer
spørger, om den særskilte redegørelse, som skolerne i medfør af den foreslåe-de bestemmelse i friskolelovens § 11 a, stk. 2, skal afgive, skal foreligge som en særskilt note til årsregn-skabet eller som en del af årsberetningen.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerSpørgsmålet vil blive nærmere reguleret ved administrative regler udstedt i medfør af den foreslåedebestemmelse i friskolelovens § 11 a, stk. 3, hvorefter børne- og undervisningsministeren bemyndiges tilat udstede nærmere regler om tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og beregning af tilskudog om skolens redegørelse efter den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 a, stk. 2.2.2.5. Lærernes og skoleledernes mulighed for at varetage inklusionsopgaven
Frie Skolers Lærerforening
foreslår, at der tages højde for lærernes, børnehaveklasseledernes og sko-leledernes mulighed for at erhverve de nødvendige forudsætninger for inklusion og eventuelt afsættesmidler hertil.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDe frie skoler er forpligtet til at løfte inklusionsopgaven. Staten yder tilskud til skolernes aktiviteter,herunder både i form af undervisningstaxametre og i form af tilskud til inklusion. Det er op til de friegrundskoler inden for tilskuddene at sørge for, at lærere og forstandere får mulighed for at erhverve sigde nødvendige forudsætninger for inklusion.2.2.6. Samarbejdet med PPR
Landssamrådet af PPR-chefer
finder, at der, hvis intentionerne bag inklusionslovgivningen skal bærefrugt, vil være et væsentligt behov for fortsat faglig sparring og kompetenceudvikling, og at PPR vilvære en væsentlig samarbejdspartner i den forbindelse.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet følger af friskolelovens § 3, stk. 4, at skolekommunen skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologiskrådgivning. Hvis en elevs skolesituation giver anledning til bekymring, kan en skoleleder efter samrådmed eleven og forældrene indstille eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering, selv om eleven ikkeanses for at have behov for specialpædagogisk bistand. Ligeledes har forældrene mulighed for at anmo-
4
Sagsnr.: 000.97M.311de skolelederen om en pædagogisk-psykologisk vurdering af eleven, hvis de mener, at der er behovherfor.2.2.7. Andre emner
Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein,
Foreningen af Kristne Friskoler, Lilleskolerne og Private Gymnasier og Studenterkurser
be-mærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at en fri grundskole ikke kan godkendes somen specialskole, og at der ikke kan oprettes specialklasser på frie grundskoler, og noterer sig, at denneforudsætning ikke er angivet som forudsætning for det videre arbejde med at fastlægge kommenderammer for specialundervisningen på frie grundskoler. Skoleforeningerne er tilfredse med, at dennebegrænsning ikke er indskrevet i lovforslaget, da alle skoleforeninger er meget interesseret i at få be-skrevet muligheder for at undgå denne indsnævring af de pædagogiske muligheder, som i praksis harvist sig at skabe gråzoner, der ikke kan fastholdes i det lange løb.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerEn fri grundskole efter gældende ret ikke kan godkendes som en specialskole, og lovforslaget indebærerikke ændringer i retstilstanden på dette punkt.FSR – danske revisorer
spørger, om den foreslåede ordning indebærer, at en forælder kan kræve, aten konkret elev skal have supplerende undervisning eller anden faglig støtte.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af lovbemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 3, jf.lovforslagets § 1, nr. 2, at det er skolelederen, der træffer beslutning om supplerende undervisning oganden faglig støtte.FSR - danske revisorer
bemærker endvidere, at det ikke fremgår, om ministeriet selv beregner degennemsnitlige tilskud til specialundervisning af elever med støtte i mindre end 9 ugentlige timer forskoleårene 2009-2010, 2010-2011 og 2011-12 for den enkelte skole. Det bemærkes videre, at det ikkefremgår, om grænsen på de 9 ugentlige timer er ud fra det ansøgte timetal eller ud fra det bevilgede. Detbemærkes videre, at det ikke er klart, hvordan det skal forstås, når det i lovforslagets bemærkningeranføres, at ”de opgjorte støttebeløb opreguleres, så de svarer til et samlet beløb på 120 mio. kr.”Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet er ansvarligt for at beregne gennemsnittet af de tilskud, som i skoleårene 2009-2010, 2010-2011 og 2011-12 er ydet til specialundervisning til elever med behov for støtte i mindre end 9 ugentligeundervisningstimer.Det gennemsnit, som de 75 henholdsvis 50 pct. beregnes af, fastsættes på grundlag af de tilskud, som iskoleårene 2009-10, 2010-11 og 2011-12 er udbetalt på baggrund af ansøgninger om tilskud til støtte imindre end 9 ugentlige undervisningstimer. Dette er tilføjet i lovforslagets bemærkninger.
5
Sagsnr.: 000.97M.311Det er ligeledes i bemærkningerne til lovforslaget præciseret, at de opgjorte gennemsnit af støttebeløbe-ne for skoleårene 2009-2010, 2010-2011 og 2011-12 opreguleres, så de svarer til et samlet beløb på 120mio. kr., inden beregningen af tilskuddene på henholdsvis 75 og 50 pct.2.3. Bemærkninger til lovforslagets § 2 (efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler)
2.3.1. Forslaget som helhed
Efterskoleforeningen
bemærker, at lovforslaget er blevet til i et grundigt samarbejde mellem ministe-riet og de frie kostskoler og finder, at foreningens ønsker i vid udstrækning er imødekommet, samt atder er i lovforslagets bemærkninger er lagt op til, at udestående punkter tages op i efteråret 2012.Foreningen af Frie Fagskoler
tilslutter sig intentionerne omkring størst mulig integration af elevermed særlige læringsudfordringer. Foreningen bemærker, at den overordnet kan tilslutte sig den foreslå-ede ordning.2.3.2. Skolernes pligt til inklusion
Efterskoleforeningen
er generelt positiv over for lovudkastet men finder dog, at begrebet ”faglig støt-te” i den foreslåede bestemmelse i lov om frie kostskolers § 3 a bør ændres til ”støtte” for at præcisere,at inklusionstiltag kan være andet end faglig støtte. Endvidere finder foreningen, at begrebet ”personligassistance” i lovens § 3 a, 2. pkt., er svært gennemskueligt, idet det henviser til lovbemærkningerne tillov nr. 379 af 28. april 2012, der fastlagde den nye afgrænsning af specialundervisningsbegrebet, samtda der med lovforslaget foreslås en bemyndigelse til børne- og undervisningsministeren til at fastsættenærmere regler om tilskud til inklusion på de frie skolers område. Foreningen foreslår bestemmelsenuddybet.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerFra skoleåret 2013-14 gælder også på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler det special-undervisningsbegreb, som fra skoleåret 2012-13 har været gældende i folkeskolen, jf. lov nr. 379 af 28.april 2012. Med den foreslåede bestemmelse i lov om frie kostskolers § 3 a, jf. lovforslagets § 2, nr. 1,foreslås der indføjet en pligt til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning påfrie kostskoler. Den foreslåede bestemmelse i lovens § 3 a skal ses i tæt sammenhæng med bestemmel-sen i § 3 a, 1. pkt., i folkeskoleloven, hvorefter ”Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kanunderstøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende un-dervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 6. Hvis der er behov herfor, skal der gives per-sonlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med sko-legangen.” Efterskoleforeningens forslag ville indebære en udvidelse af den foreslåede § 3 a i forhold tilfolkeskoleloven.Den foreslåede bestemmelse i lovens § 24 a, stk. 6, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, med en bemyndigelse tilministeren til at fastsætte nærmere regler om tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og be-regning af tilskud, om skolens evaluering og om skolens særskilte redegørelse om anvendelse af tilskud-dene, tænkes anvendt til at indføje bestemmelser i bekendtgørelse om tilskud til folkehøjskoler, efter-skoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf. bekendtgørelse nr. 807 af 19. juli
6
Sagsnr.: 000.97M.3112012, om f.eks. hvorledes tilskud til inklusion beregnes og om det nærmere indhold af redegørelsen,herunder om hvilke inklusionsforanstaltninger skolen har iværksat, og hvor mange elever der har delta-get heri. Den foreslåede bemyndigelse i lovens § 24 a, stk. 6, er nærmere beskrevet i de specielle be-mærkninger til denne bestemmelse, jf. bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 4.Ministeriet finder således ikke anledning til at ændre den foreslåede formulering af lovens § 3 a.FSR – danske revisorer
spørger, om en forælder kan kræve, at en konkret elev skal have supplerendeundervisning eller anden faglig støtte.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af lovbemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i lovens § 3 a, jf. lovforslagets § 2,nr. 1, at det er forstanderen, der træffer beslutning om supplerende undervisning og anden faglig støtte.2.3.3. Den foreslåede model for tilskud til inklusion
Efterskoleforeningen
finder det ønskeligt, at formuleringen ”undervisning og samvær” indgår i § 24 a,stk. 3 og 6, idet tilskud til inklusion på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler dækkeraktiviteter inden for såvel undervisning som samvær.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDe foreslåede bestemmelser i lov om frie kostskolers § 24 a, stk. 3 og stk. 6, skal ses i sammenhængmed den foreslåede bestemmelse i lovens § 3 a. Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskolertilbyder som frie kostskoler kurser, der indebærer såvel undervisning som samvær, jf. § 1, stk. 1, i lovom frie kostskoler, og staten yder tilskud til skolernes kurser omfattet af § 1, stk. 1, i loven. Tilskud ydetaf staten til skolens aktiviteter er således ydet til skolens samlede aktiviteter, herunder såvel undervis-ning som samvær, jf. § 1, stk. 1, i lov om frie kostskoler, idet formålene med tilskuddene forudsættesopfyldt, jf. § 18, stk. 1, i loven. Ministeriet finder derfor ikke anledning til at ændre de foreslåede be-stemmelser i lovens § 24 a, stk. 3 og 6.Danmarks Lærerforening
finder ikke, at forslaget om et mindstekrav på 5 inklusionselever som be-tingelse for tilskud til inklusion på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler vil fremmeinklusion, eftersom nogle skoler ikke har elever med støttebehov, mens andre skoler kun har elevermed almene eller generelle indlæringsvanskeligheder.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerKravet om mindst 5 inklusionselever sikrer et vist volumen i en skoles inklusionstilbud, før skolenmodtager særskilt tilskud til inklusion. Af hensyn til skolernes mulighed for omstilling af deres virk-somhed foreslås i lovforslaget en overgangsordning, så skolernes månedlige tilskud i perioden 1. augusttil 31. december 2013 til støtte til elever med støttebehov i mindre end 9 ugentlige undervisningstimersvarer til det gennemsnitlige månedlige tilskud ydet i perioden 1. august 2012 til 31. december 2012 fordenne elevgruppe. For finansåret 2014 etableres endvidere en overgangsordning, hvorefter en skole iskoleåret 2012-13 blot skal have haft 3 inklusionsårslever for at opfylde betingelsen for at modtage in-
7
Sagsnr.: 000.97M.311klusionstilskud i 2014. Samlet set vurderes disse overgangsordninger at give skolerne mulighed for atkunne omstille deres virksomhed.Det skal endvidere bemærkes, at der til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med etsamlet særligt undervisningstilbud fortsat ydes tilskud til skolerne til støtte til elever med et støttebehovi mindre end 9 ugentlige undervisningstimer efter den hidtidige ordning for specialundervisning m.v. Iefteråret 2012 vil ministeriet i dialog med skoleforeningerne klarlægge grundlaget for en ny tilskudsmo-del for inklusion og specialundervisning på skoler med et samlet særligt undervisningstilbud.Danske Handicaporganisationer
finder det positivt, at frie skoler forpligtes til at inkludere elevermed særlige behov. Danske Handicaporganisationer er dog bekymret for, om tilskudsmodellen i denbeskrevne udformning vil bidrage til inklusion.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDen foreslåede ordning har netop til formål at afbøde utilsigtede økonomiske konsekvenser for skoler-ne af det nye specialundervisningsbegreb. I forhold til Danske Handicaporganisationers bemærkningerom tilskudsmodellen, skal ministeriet bemærke, at den foreslåede tilskudsmodel er baseret på en rækkebetingelser, som skal opfyldes af den enkelte skole, for at skolen kan få tilskud til inklusion. Skolen skalf.eks. have et inklusionstilbud, have mindst 5 inklusionsårselever og forældreunderskrevne planer forinklusionstiltag for den enkelte elev, samt have afgivet en særskilt redegørelse for inklusionsmidlernesanvendelse i forbindelse med skolens årsregnskab.Ministeriet skal endvidere bemærke, at den gældende bestemmelse i § 25, stk. 2, i lov om frie kostskolerfor svært handicappede elever, der ikke har behov for støtte i mere end 9 timer om ugen, vil berettigeskolerne til tilskud til dækning af lærertimer, praktisk medhjælp og hjælpemidler i samme udstrækningsom hidtil.FSR – danske revisorer
spørger, om lovbemærkningerne vedrørende fastsættelse af inklusionstakstenpå baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og aktiviteten i skoleåret, der slutter i året før finans-året, skal forstås således, at inklusionstaksten kan variere op og ned ud fra aktiviteten i det afsluttedeskoleår.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerEfter overgangsordningens ophør fastsættes inklusionstaksten på baggrund af en fastsat bevilling ogaktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret. Herefter pl-reguleres taksten fra finansår til finans-år inden for rammerne af den for finansårets fastsatte bevilling.Sker der væsentlige ændringer i den generelle aktivitetsudvikling på henholdsvis efterskoler og hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler, justeres den fastsatte bevilling for den enkelte skoleform i overens-stemmelse hermed. Hvis der kun er tale om en mindre aktivitetsstigning, der ikke giver anledning til, atbevillingen justeres tilsvarende, vil det i princippet kunne medføre en mindre nedjustering af taksten.Takstændringer vil dog kun være gældende for det kommende finansår og dermed vil der ikke kunneforekomme efterreguleringer, da taksten fastsættes for et givet finansår på baggrund af en fastsat bevil-ling og en gennemført aktivitet.
8
Sagsnr.: 000.97M.311
2.3.4. Særskilt redegørelse for tilskud til inklusion
Efterskoleforeningen
bemærker, at den foreslåede særskilte redegørelse skal fremgå af skolens årsrap-port og ikke af årsregnskabet.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerBaggrunden for, at den særskilte redegørelse i den foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, jf. lovforsla-gets § 2, nr. 4, foreslås at skulle indgå i årsregnskabet er, at lov om frie kostskoler alene indeholder be-stemmelser om årsregnskabet (§ 39 og 52), men ikke bestemmelser om årsrapporten. På baggrund afEfterskoleforeningens bemærkning er lovforslagets bemærkninger i afsnit 2.1.2.2. justeret, således at detogså heraf fremgår, at den særskilte redegørelse for inklusionsmidlernes anvendelse skal indgå i skolensårsregnskab.FSR – danske revisorer
spørger, om den særskilte redegørelse skal foreligge som en særskilt note tilårsregnskabet eller som en del af årsberetningen. FSR stiller herudover en række spørgsmål til omfangetaf revisors kontrol af den særskilte redegørelse for skolens anvendelse af tilskud ydet til inklusion afelever med særlige behov.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerSpørgsmålet vil blive nærmere reguleret ved administrative regler udstedt i medfør af den foreslåedebestemmelse i lov om frie kostskolers § 24 a, stk. 6, hvorefter børne- og undervisningsministeren be-myndiges til at udstede nærmere regler om tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og bereg-ning af tilskud og om skolens redegørelse efter den foreslåede bestemmelse i lovens § 24 a, stk. 1.2.3.5. Evaluering og revision af tilskudsmodellen
Efterskoleforeningen
bemærker, at skolerne først fra skoleåret 2013-14 har mulighed for at indrettederes inklusionstilbud efter de ændrede regler, og at de ændrede tilskudsregler først for alvor vil slåigennem i det følgende skoleår. Foreningen finder det på den baggrund forhastet, hvis der skal evalue-res på baggrund af erfaringer fra disse to skoleår. Det foreslås, at ligesom lovforslaget er tidsforskudt iforhold til folkeskolelovens ændring, bør evalueringen også komme senere. Efterskoleforeningen anbe-faler, at man også afventer, at man kan have erfaringer med ændring af specialundervisningsbestemmel-serne.Foreningen af Frie Fagskoler
bakker op om lovforslaget og anbefaler, at den foreslåede evaluering afmodel for tilskud til inklusion tilpasses det særlige læringsrum på husholdningsskoler og håndarbejds-skoler.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet vil følge udviklingen i inklusionen af elever med behov i mindre end 9 ugentlige undervis-ningstimer og erfaringerne med den foreslåede tilskudsmodel for inklusion på efterskoler, hushold-ningsskole og håndarbejdsskoler med henblik på, at disse sammen med erfaringerne med inklusion ifolkeskolen kan indgå i vurderingen af behovet for en revision af den foreslåede tilskudsmodel.
9
Sagsnr.: 000.97M.311I efteråret 2012 forventer Ministeriet for Børn og Undervisning i dialog med skoleforeningerne at på-begynde kortlægningen af grundlaget for en ny tilskudsmodel for inklusion og specialundervisning påskoler med et samlet særligt undervisningstilbud.Ministeriet for Børn og Undervisning forventer samtidig i dialog med skoleforeningerne at kortlæggegrundlaget for en ny tilskudsmodel for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på deøvrige efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. Drøftelserne med skoleforeningerne her-om forventes indledt i efteråret 2012 og forventes at kunne danne grundlag for en tilskudsmodel, somsammen med drøftelserne om en ny samlet tilskudsmodel for inklusion og specialundervisning på sko-ler med et samlet særligt undervisningstilbud forventes at kunne indgå i et lovforslag til fremsættelse forFolketinget i folketingssamlingen 2014-15 – parallelt med lovforslag om specialundervisningstilskud ogpermanent model vedrørende inklusionstilskud for de frie grundskoler, jf. ovenfor afsnit 2.2.3.Samtidig vil Ministeriet for Børn og Undervisning på baggrund af dialog med skoleforeningerne heromvurdere, om der på dette tidspunkt er grundlag og behov for revision af den foreslåede tilskudsmodelfor inklusion, eller om en revision heraf skal afvente yderligere erfaringer med bl.a. inklusion på efter-skoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.Hvis det vurderes, at der er grundlag og behov for en revision af den foreslåede tilskudsmodel, vil bør-ne- og undervisningsministeren fremsætte lovforslag for Folketinget i folketingssamlingen 2014-15 omrevision af ordningen for tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervis-ning på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, dvs. samtidig med det forventede tids-punkt for fremsættelse af lovforslag om ny tilskudsmodel for specialundervisning og anden specialpæ-dagogisk bistand på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og om ny samlet tilskudsmo-del for inklusion og specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud. Hvis det vurderes, at enrevision skal afvente yderligere erfaringer med bl.a. inklusion på efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler, vil der blive taget stilling til et senere tidspunkt for fremsættelse af lovforslag omrevision af tilskudsordningen.Lovforslagets bemærkninger er justeret i overensstemmelse hermed.Danske Handicaporganisationer
finder, at det for at undgå negative afledte effekter af omlægningenaf tilskud er vigtigt, at der i forbindelse med evaluering bliver fulgt op på udviklingen af andelen af ele-ver med særlige behov på de frie skoler med fokus på, om modellen har understøttet inklusion. DanskeHandicaporganisationer forventer at blive inddraget i drøftelser på baggrund af modellen.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet vil drage omsorg for, at Danske Handicaporganisationer bliver inddraget i drøftelser omevaluering og revision af den foreslåede tilskudsmodel for inklusion. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har ibrev af 28. september 2012 til Danske Handicaporganisationer understreget, at styrelsen vil følge op pålovforslaget og herunder følge udviklingen i inklusion på de frie skoler, og at styrelsen i sammenhænghermed agter at invitere Danske Handicaporganisationer til et møde vedrørende opfølgning på lovfors-laget.
10
Sagsnr.: 000.97M.311KL
ønsker at blive inddraget i arbejdet med fastlæggelsen af den tilskudsmodel for inklusion, som for-ventes fremsat for Folketinget i folketingssamlingen 2014-15.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet er enigt i, at kommunernes synspunkter kan være af betydning for det kommende arbejde.KL vil derfor blive hørt over spørgsmål om tilskudsmæssige forhold, erfaringer med inklusion og speci-alundervisning og andet af relevans for det kommende analysearbejde.2.3.6. Lærernes og forstanderens muligheder for at varetage inklusionsopgaven
Efterskoleforeningen
anbefaler, at der er opmærksomhed på lærernes og forstandernes mulighed foret erhverve sig de nødvendige forudsætninger for inklusion og eventuelt afsættes midler hertil.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDe frie skoler er forpligtet til at løfte inklusionsopgaven. Staten yder tilskud til skolernes aktiviteter,herunder både i form af undervisningstaxametre og i form af tilskud til inklusion. Det er op til de friekostskoler inden for tilskuddene at sørge for, at lærere og forstandere får mulighed for at erhverve sigde nødvendige forudsætninger for inklusion.2.3.7. Samarbejde med PPR
Landssamrådet af PPR-chefer
finder, at såfremt intentionerne bag inklusionslovgivningen skal bærefrugt, vil der være et væsentligt behov for fortsat faglig sparring og kompetenceudvikling, og at PPR vilvære en væsentlig samarbejdspartner i den forbindelse.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet følger af § 3, stk. 2 og 5, i lov om frie kostskoler, at elevens tidligere skolekommune skal yde veder-lagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever på efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler. Hvis en elevs skolesituation giver anledning til bekymring, kan en forstander efter samrådmed eleven og forældrene, hvis eleven er under 18 år, indstille eleven til en pædagogisk-psykologiskvurdering, selv om eleven ikke anses for at have behov for specialpædagogisk bistand. Ligeledes hareleven og forældrene, hvis eleven er under 18 år, mulighed for at anmode skolelederen om en pædago-gisk-psykologisk vurdering af eleven, hvis de mener, at der er behov herfor.2.4. Bemærkninger til såvel lovforslagets § 1 som § 2
Rigsrevisionen
forudsætter, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen etablerer de fornødne interne kontrollertil sikring af, at der kun udbetales tilskud til institutioner, der er berettiget hertil, og at der kan aflæggeset rigtigt regnskab for ordningen.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 2, i lov om friskoler og private grundskolerm.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 6, samt af den foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, i lov om frie kost-skoler, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, at skolen i sit årsregnskab særskilt skal redegøre for tilskuddenes an-vendelse. Endvidere følger det af bestemmelserne i § 24, stk. 1, i lov om friskoler og private grundsko-
11
Sagsnr.: 000.97M.311ler m.v. og af § 39, stk. 1, i lov om frie kostskoler, at skolernes regnskaber skal opstilles og revideresefter regler opstillet af børne- og undervisningsministeren.Skolens regnskaber skal attesteres af skolen og af skolens revisor, der skal være statsautoriseret ellerregistreret revisor, jf. § 24, stk. 1, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., og § 39, stk. 1, i lov omfrie kostskoler.I forhold til skolens regnskab foreslås med lovforslagets § 1, nr. 6, og § 2, nr. 4, en bemyndigelse tilbørne- og undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om skolens redegørelse i skolens års-regnskab for tilskuddenes anvendelse. Bemyndigelsen forventes udmøntet i form af en bekendtgørel-sesændring efter høring af relevante parter, herunder Rigsrevisionen.
12