Tak for ordet.
Her vil jeg dog tillade mig at gøre det lidt længere end ved den forrige behandling, hvor jeg bare sagde tak.
Men jeg vil nu alligevel også starte med en tak for den brede opbakning til lovforslaget fra Folketingets partier.
Jeg er i øvrigt rigtig glad for, at det er en opbakning, der ikke alene afspejler sig hos partierne, men også hos foreningerne bag hele den frie skoleverden, som er gået utrolig konstruktivt ind i at være med til at løfte den opgave, som den frie skoleverden også synes er vigtig, nemlig at have en grundskole for alle elever, hvor man som en del af den almindelige undervisning også skal kunne hjælpe elever, der har brug for særlig støtte.
Den opgave har den frie skoleverden sagt ganske tydeligt at de selvfølgelig vil være med til at løfte.
På den måde er det i overensstemmelse med den lovgivning, et flertal af Folketingets partier vedtog i foråret vedrørende folkeskolen.
For det er faktisk til gavn for alle elever, idet elever, som har brug for mindre støtte, kan blive i undervisningen sammen med deres kammerater, uden at de skal udskilles til noget ved siden af og væk fra deres kammerater og nogle gange helt væk fra deres lokalmiljø.
Men selvfølgelig er det fortsat sådan – og det vil gælde uanset skoleformen – at der vil være børn, som har brug for så meget ekstra støtte, at det, der er det bedste undervisningstilbud for dem, vil være et tilbud på en specialskole.
Så med det her lovforslag kommer tingene i overensstemmelse med grundskolens forpligtelse til at give børn den nødvendige støtte i den almindelige undervisning, såfremt det handler om mindre end 9 klokketimers særlig støtte.
Jeg vil godt sige et par ord om elementerne i lovforslaget.
Det vil komme til at gælde fra næste skoleår, 2013-14, sådan at det specialundervisningsbegreb, der er på de frie skoler, bliver det samme som det, der allerede nu er gældende i folkeskolen.
Hensigten med lovforslaget er at imødegå konsekvenserne for de frie skoler som følge af det nye specialundervisningsbegreb.
Hvis vi ikke havde gennemført de foreslåede omlægninger af tilskuddet, ville nogle frie skoler opleve utilsigtede økonomiske konsekvenser af det specialundervisningsbegreb, som fra næste skoleår også gælder på disse skoler.
Det er derfor, det har været utrolig vigtigt, at vi også i samarbejde med skoleforeningerne har kunnet udarbejde den økonomiske model, som er foreslået her, og som de bakker op om, idet økonomien er styret lidt anderledes på det her område end i folkeskolerne.
Med lovforslaget bliver de frie skolers pligt til inklusion af elever med særlige behov understreget.
De foreslåede tilskudsordninger for inklusion har bl.a.
til formål at sikre, at midler til inklusion gives til skoler med elever, som har støttebehov.
Samtidig indebærer lovforslaget fleksible og administrativt enkle tilskudsordninger for inklusion.
For de frie grundskoler betyder forslaget en midlertidig 2-årig omlægning af tilskud til skoler til inklusion af elever med støttebehov.
På baggrund af erfaringerne med den midlertidige tilskudsordning har vi mulighed for at fastlægge en permanent tilskudsordning.
For efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler betyder lovforslaget en omlægning af tilskud til skoler til inklusion af elever med særlige behov baseret på en takst efter antallet af årselever til inklusion.
Da der er nogle, der har spurgt til, om det har nogle økonomiske konsekvenser, der adskiller sig fra, hvordan økonomien ser ud for den frie grundskole i dag, vil jeg godt understrege, at det er en tilskudsordning, som er udgiftsneutral, og at den tilskudsmodel, der er foreslået her, er fastsat med udgangspunkt i det niveau, der var fra 2011-12 på området, og det er endda sådan, at der lige er sat lidt ekstra af til, at ordningen forhåbentlig bliver gjort permanent på baggrund af de erfaringer, vi får med den her model i løbet af de næste 2 år.
Lovforslaget ændrer ikke på de gældende regler om tilskud til specialundervisning i mindst 9 ugentlige undervisningstimer på de frie skoler.
Ministeriet arbejder i dialog med skoleforeningerne videre med grundlaget for tilskudsordninger for specialundervisning.
Lovforslaget ændrer heller ikke på de gældende regler om tilskud til efterskoler, herunder ordblindeefterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud til specialundervisning og om støtte til elever med særlige behov.
I dialog med skoleforeningerne arbejder ministeriet også her videre med grundlaget for en tilskudsordning for disse skoler til støtte til elever.
Endelig medfører lovforslaget afskaffelse af et særligt tilsyn med historieundervisningen på historieprøvefri efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.
Her vil jeg også gerne understrege, at det betyder, at der fremover selvfølgelig fortsat vil være tilsyn med historiefaget, og det vil indgå i ministeriets almindelige tilsyn med alle fag på skoler.
Det er jo sådan, at alle fag på skoler, herunder historie, selvfølgelig skal leve op til det, som forudsættes i folkeskoleloven, hvad angår det faglige niveau i de forskellige fag.
Som afslutning kan jeg sige, at lovforslaget vil være med til at styrke inklusion af elever med særlige behov, også på de frie skoler.
Igen vil jeg takke for det rigtig gode samarbejde, der har været, og det oprigtige ønske om at give elever en god mulighed for at blive sammen med deres kammerater som en del af den almene undervisning med de understøttende foranstaltninger, der selvfølgelig skal være til stede.
Det gælder lærere med den nødvendige uddannelse, ressourcecentre, det at kunne trække på ministeriets inklusionsrådgivningteam osv.
Jeg takker derfor for, at lovforslaget har fået så god en behandling her i Folketingssalen ved førstebehandlingen.