Miljøudvalget 2012-13
L 71 Bilag 5
Offentligt
KortCenter.dk A/SVagn Hyldgård, landinspektør, adm. direktørKenneth Mortensen, landinspektør, projektleder
•Vore kunder:•••••••El-selskaberneBredbånds-selskaberneTele-selskaberneAntenne-selskaberNaturgas-selskaberne400 vand- og fjernvarmeværkerEt antal kommunale forsyningsselskaber (kloak mv.)1
•Omsætning: 20 - 25 mio. pr. år•6 ejere•Vi har ajourført og solgt detaljerede kortdata i 25 år•Detaljerede kortdata i FOT-standard udgør mere end90 % af vores omsætning
2
1
FOT-kort i by
3
FOT-kort på land
4
2
Digitale kort og supplerende objekttyper
57grundkortobjekteri FOT
5
Historik:Før 2006:Kommuner og KortCenter.dk samarbejdede omdetaljerede grundkort.2006:Samarbejdsaftale mellem Kommunernes Landsforeningog Kort- og Matrikelstyrelsen (KMS) om FOT-data;KMS begynder derefter også at producere detaljerede kortdata.Det offentlige har siden 2006 investeret mere end 100 mio. kr.;men har kun haft få indtægter.Det er ulovlig statsstøtte !Efter 2006:KortCenter.dk har mistet næsten alle kommuner som kundermen har - uden statsstøtte – investeret massivt i kort-data.Kortajourføringer sælges i dag primært til ledningsejere ogtil udenlandske firmaer, som arbejder med bil-navigation.”Det offentlige” og KortCenter.dk A/S konkurrerer i markedet.For alm. brugere er der tale om 2 næsten identiske kortprodukter.6
3
•
Ved frikøb mistes over-night alle salgsmuligheder for data.
Der er aftalt erstatninger vedr. frikøb:• Kort- og Matrikelstyrelsen:ca. 10 mio. kr. pr. år(vedr FOT-kort)• Kommunerne:ca. 15 mio. kr. pr. år.•Der er ikke nævnt noget om erstatning til private.Det er uforståeligt at ”det offentlige” prioriteresfrem for private, som lider tab.Der er behov for § om erstatning til private,
som lider tab i forbindelse med frikøb.
7
Det er ikke unormalt med aftaler om erstatning når det offentligegriber ind til fordel for ”almenvellet”. Den hurtige proces giver ikketid til omstilling af vores virksomhed.Eksempler:• Broer og færger• Randzoner ved vandløb• Afståelse af fast ejendomPrivate og offentlige aktører bør ligestilles.
Det bør være det politiske signal.
8
4