Miljøudvalget 2012-13
L 71 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Matrikel og JuraJ.nr. KMS-101-00004Ref. Uvi/simhoDen 12. november 2012
HøringsnotatvedrørendeForslag til lov om ændring af lov om Kort- og Matrikelstyrelsen(Fri anvendelse af visse data samt varetagelse af søopmåling)Udkastet til lovforslaget har været udsendt i høring i perioden 10. oktober til 23. oktober 2012 hos en bredkreds af myndigheder og organisationer. Kort- og Matrikelstyrelsen har modtaget i alt 20 høringssvar, hvoraf7 myndigheder og organisationer oplyser, at de ikke har bemærkninger til udkastet til lovforslaget.KortCenter.dk, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Økonomi- og Indenrigsministeriet,Digitaliseringsstyrelsen, Dansk Industri, Dansk Ledningsejerforum, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,Geoforum, Praktiserende Landinspektørers Forening, Aalborg Universitet, Forsvarsministeriet ogRigsombudsmanden på Færøerne har afgivet bemærkninger til lovforslaget. De afgivne bemærkninger, somrefereres nedenfor, har alene givet anledning til præciseringer af lovforslagets bemærkninger.KortCenter.dkI sit høringssvar anfører KortCenter.dk, at størstedelen af de kort- og datasamlinger, som er omfattet afforslaget, kan stilles frit til rådighed, uden at dette vil have skadelige virkninger, men at der er en rækkeprodukter, hvor Kort- og Matrikelstyrelsen eller kommunerne i dag konkurrerer med private firmaer imarkedet, og at der vil være væsentlige negative konsekvenser ved at stille disse produkter frit til rådighed.Konkret er det KortCenter.dk’s opfattelse, at FOT-data ikke bør stilles frit til rådighed, men skal undtages fralovforslaget. KortCenter.dk støtter denne opfattelse på følgende hovedargumenter:A) At stille FOT-data frit til rådighed vil have negative konsekvenser for konkurrencen, innovation og eteffektivt kortmarked.KortCenter.dk anfører, at virksomheden har produceret digitale kortdata i 25 år og siden 2006 efter FOT-standarden. Virksomheden anfører, at Kort- og Matrikelstyrelsen og kommunerne ligeledes producererdigitale kortdata efter FOT-standarden, og at Kort- og Matrikelstyrelsen og kommunerne har udliciteretproduktionen af den offentlige version af FOT-data til private kortlægningsfirmaer, men varetager opgavernemed projektstyring og kontrol af data. KortCenter.dk anfører, at begge parter fremstiller data efter FOT-standarden. KortCenter.dk finder, at en beslutning om at stille FOT-data gratis til rådighed vil væreødelæggende for konkurrencen. Det fremgår, at KortCenter.dk forventer, at KortCenter.dk og andre privatekortudbydere vil lide et årligt tab på 20 mio. kr., såfremt de offentlige FOT-data stilles frit til rådighed. Kort-og Matrikelstyrelsen forstår på høringssvaret, at KortCenter.dk således forventer, at virksomhedens kunder(forsyningsselskaber indenfor el, tele, bredbånd, naturgas, vand og varme) vil vælge at benytte de offentligeFOT-data, hvis disse stilles frit til rådighed.Endvidere anfører KortCenter.dk, at det vil medføre, at der ikke længere vil være private firmaer, somudvikler produkter til markedet, fordi de risikerer, at Kort- og Matrikelstyrelsen kopierer produktet, ogmiljøministeren beslutter at stille det frit til rådighed. KortCenter.dk anfører i den forbindelse, at ”Detaljerededigitale kort, ortofotos og detaljerede højdemodeller, som nu påtænkes frikøbt, er alle produkter, som erudviklet og produktmodnet af private aktører. KMS har kopieret og i nogle tilfælde justeret, så produkterne ermere målrettet anvendelse i den offentlige administration.”
B) At stille FOT-data frit til rådighed vil kunne være i modstrid med EU-rettenKortCenter.dk oplyser, at virksomheden har forelagt tankerne om at stille data frit til rådighed for lic. jur.Peter Vesterdorf, og at Peter Vesterdorf har anført, at dette kan være i modstrid med EU-traktatensbestemmelser, der forbyder misbrug af dominerende stilling i markedet.C) At stille FOT-data frit til rådighed vil resultere i merudgifter for det offentlige/skatteyderneKortCenter.dk mener, at initiativet vil medføre merudgifter for det offentlige på 65 mio. kr. om året.KortCenter.dk mener ikke, at et frikøb af FOT-data kan begrundes, fordi det næppe kan medføre fordele forsamfundet i denne størrelsesorden, da det vil være begrænset, hvem der vil anvende data ud over detoffentlige og ledningsejere. KortCenter.dk foreslår, at man kunne lade private virksomheder stå forproduktionen af landkortdata, hvor de offentlige myndigheder så kunne købe en licens til "den offentligeadministration". Det ville være billigere, end at det offentlige skal have ejerskab til de producerede data.Herudover foreslår KortCenter.dk, at der indføres en bestemmelse i loven om erstatning/ kompensation tilprivate konkurrenterKortCenter.dk foreslår, at der indføres en bestemmelse om erstatning i den nye lov, ”så private konkurrenterhar sikkerhed for dækning af tab i tilfælde af, at Miljøministeren beslutter sig for, at det offentlige eventueltsenere vil kopiere produktet og tilbyde dataene ”gratis”.”Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerAd A) Konsekvenser for konkurrencenKort- og Matrikelstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at det FOT-datasæt, som Kort- ogMatrikelstyrelsen og kommunerne i fællesskab har etableret er en anden ydelse end den, som Kortcenter.dkkan levere. Der er ikke tale om identiske produkter.FOT-samarbejdet mellem kommunerne og staten (ved Kort- og Matrikelstyrelsen) blev påbegyndt i 1997 ogformaliseret med en aftale i 2007. Formålet med samarbejdet er at etablere et fællesoffentligt geografiskadministrationsgrundlag i form at et landsdækkende, homogent og kvalitetssikret datasæt, der kan indgåsom en integreret del af sagsbehandlingen inden for stadig flere myndighedsområder. Inden for rammerneaf dette fælles offentlige samarbejde er FOT-standarden udviklet og bliver løbende vedligeholdt, sådatasættet kan imødekomme kravene til et forvaltningsgrundlag.Målet med FOT-samarbejdet er ikke alene at skabe et datasæt, der kan anvendes som et kort – en ”kulisse”for planlægning og afgørelser – men være en samling af fællesoffentlige geografiske dataobjekter, som kananvendes direkte i den offentlige forvaltning og på tværs af myndigheder. Et af målene er, at data løbendeskal kunne ajourføres i forbindelse med den administrative anvendelse, således at en myndighed som led isin sagsbehandling ajourfører FOT med information om, at der er anlagt en ny vej, byggemodnet etområde, etableret et dige mv. Dette stiller både krav til indholdet af data, og at der er en entydig/ stabilidentifikation af de enkelte objekter, for at de skal kunne anvendes i og ajourføres via andre offentligeforvaltningssystemer.De offentlige FOT-data er således ikke blot kort eller data produceret efter en bestemt standard, somdermed kan erstattes af det produkt, som KortCenter.dk udbyder. De offentlige myndigheder tager ansvarfor indholdet og kvaliteten af FOT-datasættet. Dette ansvar er afgørende for, at datasættet kvalificerer sigtil at være grunddata, som er autoritative, så data kan anvendes som umiddelbart grundlag forforvaltningsmæssige afgørelser, udbetaling af tilskud mv.,. Der findes ikke et identisk produkt i det privatekonkurrencemarked. Ansvar for et forvaltningsgrundlag kan ikke uddelegeres til private leverandører.Netop for at undgå misforståelser og risiko for forveksling valgte FOT-samarbejdet i begyndelsen af 2011 atvaremærkebeskytte ”FOT”. KortCenter.dk gjorde indsigelse mod registreringen af varemærket med enargumentation om, at ”FOT” alene er betegnelsen for en specifikation for fremstilling af digitale kortdata.Patent- og Varemærkestyrelsen gav ikke Kortcenter.dk medhold i denne indsigelse og traf i marts 2012afgørelse om, at FOT-samarbejdets registrering af varemærkebeskyttelsen af ”FOT” er gyldig.KortCenter.dk har efterfølgende anket afgørelsen til Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som endnuikke har afgjort sagen.
2
Om de mulige konkurrencemæssige virkninger af lovforslaget, skal Kort- og Matrikelstyrelsen bemærke, atdet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at for et begrænset antal leverandører af kort og data, derligner Kort- og Matrikelstyrelsens kort og data, vil der kunne ske en begrænsning af deres muligheder forat afsætte deres kort og data til offentlige myndigheder og private virksomheder.KortCenter.dk indkøber kortdata fra private kortproducenter på tilsvarende måde som Kort- ogMatrikelstyrelsen og kommunerne i FOT-samarbejdet, idet ingen af disse parter råder over degrundlæggende produktionsfaciliteter. De private kortproducenter af flyfotografering og efterfølgendekortdataproduktion vil med frie landkortdata fortsat have de samme opgaver med levering af data tilajourføring af de offentlige FOT-data, hvilket sker efter offentligt udbud.Det kan ikke afvises, at KortCenter.dk vil kunne miste kunder og indtægter, fordi nogle af KortCenter.dk'seksisterende kunder vil vælge at benytte de offentlige FOT- data, som stilles frit til rådighed.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at det ikke vil være i strid med konkurrencelovgivningen at stillegrunddata (herunder FOT-data) frit til rådighed for at styrke den fælles offentlige geografiskeinfrastruktur, blot det sker med klar hjemmel i lovgivning. Lovforslagets § 5a har netop til formål at skabeen sådan klar hjemmel. Kammeradvokaten har vurderet, at hvis forslaget gennemføres som påtænkt, vilder ikke være problemer i relation til konkurrencelovgivningen.Hertil skal tilføjes, at de offentlige FOT-data (og andre geografiske data), der stilles frit til rådighed,generelt giver helt nye muligheder i den private sektor for at forædle data og udvikle nye produkter uden atvære begrænset af at skulle betale for rettigheder til at anvende data. De nye forretningsmuligheder, detgiver den private sektor for at udvikle nye ydelser og produkter baseret på geografiske data, og det marked,der herved vil opstå, vurderes at blive langt større end KortCenter.dk’s og øvrige private aktørersnuværende marked relateret til indkøb af data hos private dataleverandører og videresalg af disse data tilprimært forskellige ledningsejere. KortCenter.dk vurderer, at KortCenter.dk og andre private kortudbyderevil lide et årligt tab på 20 mio. kr., såfremt de offentlige FOT-data stilles frit til rådighed.Forslaget om at stille Kort- og Matrikelstyrelsens grunddata frit til rådighed er ét af initiativerne i densamlede aftale om grunddata mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, som bl.a. indebærer, atgrunddata hos andre myndigheder også stilles frit til rådighed. Når grunddatainitiativerne er fuldtindfasede i 2020 forventes de samfundsmæssige gevinster at være ca. 800 mio. kr. om året, hvoraf detforventes, at gevinsten i den private sektor vil være på op mod 500 mio. kr. om året. Heraf forventesgevinsten for den private sektor ved, at Kort- og Matrikelstyrelsens grunddata stilles frit til rådighed, atudgøre op mod 100 mio. kr. om året. Hertil kommer de besparelser og effektiviseringsgevinster, som vilblive opnået i den offentlige sektor.Kort- og Matrikelstyrelsen skal i øvrigt bemærke, at ligesom de offentlige FOT-data er indkøbt hos privateleverandører efter offentligt udbud, er også ortofotos og højdemodeller indkøbt hos private leverandørerefter udbud. KortCenter.dk’s påstande om, at Kort- og Matrikelstyrelsen kopierer produkter udviklet afprivate aktører er udokumenterede, og de er ligeledes usande. En kopiering ville i givet fald være enkrænkelse af ophavsretsloven. Kort- og Matrikelstyrelsen køber naturligvis, som nævnt ovenfor, data mv.af private leverandører på markedet efter udbud. Og i den forbindelse er Kort- og Matrikelstyrelsennaturligvis også løbende opmærksom på de forbedringsmuligheder, som teknologiudviklingen giver ift.bedre kvalitet m.m.Ad B) Forholdet til EU-rettenKort- og Matrikelstyrelsen skal bemærke, at citaterne fra Peter Vesterdorf og høringssvaret på dette punktikke indeholder klare konklusioner eller indsigelser mod lovforslaget. På den baggrund er det vanskeligt atkommentere specifikt på denne del af høringssvaret.Styrelsen skal for god ordens skyld understrege, at formålet med lovforslaget er at kunne gennemføre dendel af aftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening om, at en række offentlige grunddataskal stilles frit til rådighed, der vedrører Kort- og Matrikelstyrelsens grunddata. Formålet med lovforslaget
3
er ikke at eliminere en eller flere producenter i markedet, der afsætter produkter, der ligner Kort- ogMatrikelstyrelsens kortdata.Styrelsen skal oplyse, at lovforslaget har været forelagt Statsstøttesekretariatet, Erhvervs- ogVækstministeriet, som ikke finder, at forslaget giver statsstøtteretlige problemer. Sekretariatet anserforslaget for at være en gebyrfritagelse, der gælder for alle og derfor er lige, objektiv og ikke-diskriminerende. Kammeradvokaten har ligeledes vurderet, at hvis forslaget gennemføres, vil der ikke væretale om statsstøtte.Ad C) Merudgifter for det offentligeKort- og Matrikelstyrelsen skal bemærke, at som det også fremgår af lovforslaget, så er det vurderingen, atdet forhold, at grunddata stilles frit rådighed, vil betyde, at Kort- og Matrikelstyrelsen mister indtægter påca. 20 mio. kr. årligt, og at kommunerne mister indtægter på 15 mio. kr. årligt ved lovens ikrafttræden, etbeløb som forventes at falde til 10 mio. kr. årligt indenfor en årrække. De 65 mio. kr. pr. år, somKortCenter.dk angiver i merudgift for skatteyderne ved frikøbet, baseres på et regnestykke, hvori inddragesen forudsætning om, dels at KortCenter.dk og andre skal have en direkte kompensation på i alt 20 mio.kr.om året, dels at det offentlige kan købe kortdata på basis af en licensmodel, hvor private ejer data ogoffentlige myndigheder erhverver nødvendige brugsrettigheder, og derved som forudsat af KortCenter.dkkan spare 20 mio. kr. om året.Til dette skal bemærkes, at forudsætningen om en licensmodel ikke holder, da den offentlige sektor har brugfor at have de fulde rettigheder til den digitale fællesoffentlige datainfrastruktur og forvaltningsgrundlag.Der er så mange væsentlige forvaltningsprocesser, som vil blive etableret på baggrund af dennedatainfrastruktur, at det vil være for risikabelt, hvis økonomisk afhængighed af private virksomhederhindrer den fremadrettede udvikling og anvendelse af datainfrastrukturen. Offentlige myndigheder måhave fuldt ansvar for og råderet over de kvalitetssikrede og autoritative grunddata dels som grundlag forforvaltningsmæssige afgørelser og dels for at kunne ajourføre data i forbindelse med den administrativeanvendelse og som led i sagsbehandlingen, jf. ovenfor.Effekten i den offentlige sektor af grunddatainitiativerne skal bedømmes under ét, da der er tale ominitiativer, som i nogen grad er sammenhængende og en del af gevinsten derfor ligger i de synergieffekter,som gennemførelsen af de samlede initiativer resulterer i. Når grunddatainitiativerne er fuldt indfasede i2020 forventes nettogevinsterne for den offentlige sektor samlet at udgøre ca. 300 mio. kr. årligt., og dervurderes kun at være nettoudgifter i den offentlige sektor som følge af grunddatainitiativer i 2013 og 2014.Der er således både væsentlige samfundsmæssige fordele og væsentlige budgetøkonomiske fordele for detoffentlige knyttet til grunddataaftalens initiativer.KortCenter.dk foreslår, at der indføres en bestemmelse om erstatning i den nye lov, ”så privatekonkurrenter har sikkerhed for dækning af tab i tilfælde af, at Miljøministeren beslutter sig for, at detoffentlige eventuelt senere vil kopiere produktet og tilbyde dataene ”gratis”.” Kort- og Matrikelstyrelsen vilgerne slå fast, at styrelsen overholder gældende lovgivning.Der er ikke tale om, at Kort- og Matrikelstyrelsen kopierer produkter udviklet af private. Dette ville i givetfald være en krænkelse af ophavsretsloven, som ville kunne indbringes for domstolene med krav omerstatning. Kort- og Matrikelstyrelsen køber derimod data mv. af private leverandører på markedet, jf.ovenfor. Og det vil også være styrelsens praksis fremover.Det skal afslutningsvis bemærkes, at hovedformålet med aftalen om offentlige grunddata er, at denoffentlige sektor skal basere sig på et fælles datagrundlag som en del af en fælles autoritativ digitalinfrastruktur. FOT-data udgør en central del af de offentlige grunddata, der indgår i denne digitaleinfrastruktur. FOT-datasættet indeholder en lang række forskellige geografiske objekttyper, som errelevante for den offentlige opgavevaretagelse og dermed også for myndighedernes digitalekommunikation med borgere og virksomheder herom.Det er helt centralt for at kunne realisere det fulde effektiviseringspotentiale i den offentlige sektor vedfortsat udvikling af digital forvaltning, at de offentlige grunddata stilles frit til rådighed, således at de kanudveksles frit mellem myndigheder, borgere og private virksomheder i forbindelse med den offentlige
4
opgavevaretagelse (bl.a. i digitale selvbetjeningsløsninger i forbindelse med forvaltningsafgørelser,høringer mv.).Konkurrence- og ForbrugerstyrelsenKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at de grundlæggende landkortdata, som det ifølge lovforslageter hensigten, at Kort- og Matrikelstyrelsen og kommunerne skal stille frit til rådighed, er konkurrenceudsat,idet de set ud fra kundernes synspunkt vil kunne erstatte(”er substituerbart med”)produkter, som i dagudbydes af private virksomheder. Det er på den baggrund Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurderingmed henblik på eksempelvis grundlæggende landkortdata, at ændringsforslaget, såfremt det gennemføressom beskrevet, risikerer at medføre en konkurrencebegrænsning på markedet for landkortdata i forhold til deøvrige markedsaktører.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen angiver under supplerende bemærkninger, at det er vigtigt at sikre sig, atudbydere af nye produkter ikke risikerer at blive udsat for konkurrenceforvridning, med henvisning til atkonkurrence giver større sikkerhed for, at markedet forsynes med relevante produkter i forhold til kundernesbehov mv. Kommentarerne er knyttet til, at det af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår, at data,som udgør en del af samfundets infrastruktur, stilles til rådighed som følge af dataenes offentlige betydning.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at ændringsforslaget gennemføres, så det ikke hindrer deneffektive konkurrence. Opkræver Kort- og Matrikelstyrelsen og kommunerne betaling for data påkonkurrenceudsatte markeder, der som minimum svarer til marginalomkostninger for dataproduktionen, erdet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens umiddelbare vurdering, at ændringsforslaget ikke medfører enkonkurrencebegrænsende effekt.Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerSom det fremgår af styrelsens bemærkninger til høringssvaret fra KortCenter.dk, er styrelsen enig i, at etbegrænset antal leverandører af kort og data, der ligner Kort- og Matrikelstyrelsens kort og data, vil kunnemiste kunder, fordi nogle vil vælge at benytte de offentlige geografiske data, som stilles frit til rådighed, ogat gennemførelsen af loven således kan medføre en konkurrencebegrænsning for sådanne virksomheder ikonkurrencelovgivningens forstand.Som angivet i bemærkningerne til høringssvaret fra KortCenter.dk er forslaget om at stille Kort- ogMatrikelstyrelsens grunddata frit til rådighed ét af initiativerne i den samlede aftale om grunddata mellemregeringen og Kommunernes Landsforening, som bl.a. indebærer, at grunddata hos andre myndighederogså stilles frit til rådighed.Samfundsmæssigt set er der væsentlige gevinster ved at stille Kort- og Matrikelstyrelsens grunddata frit tilrådighed, idet de er centrale i forhold til en række forvaltningsopgaver. De ønskededigitaliseringsgevinster, der er målet med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, kan ikke opnås vedalene at gøre de data frie, som er uden for konkurrencemarkedet, eller begrænse den frie udveksling af dataalene til den offentlige sektor. Udnyttelse af digitaliseringens fulde potentiale fordrer, at de grundlæggendedata i den fællesoffentlige digitale infrastruktur kan videregives til den private sektor.Som nævnt ovenfor er en stor del af de grunddata, som foreslås stillet frit til rådighed, produceret for Kort-og Matrikelstyrelsen af private leverandører i fri og lige konkurrence og efter offentlig udbud, og Kort- ogMatrikelstyrelsen vil fortsat indkøbe geodata mv. hos private leverandører efter udbud. Lovforslaget vilbetyde, at alle private virksomheder vil få adgang til de data, der stilles frit til rådighed forvidereanvendelse. Dette giver virksomheder mulighed for at udvikle nye produkter på basis af de offentligedata uden betaling herfor. Ændringen vil skabe et helt nyt marked for private virksomheders udvikling afløsninger og ydelser baseret på geodata til brug i den offentlige og den private sektor og til forbrugere. Detmarked, der herved vil opstå, vurderes at blive betydeligt.Kort- og Matrikelstyrelsen skal bemærke, at det ikke vil være i strid med konkurrencelovgivningen at stillegrunddata (herunder FOT-data) frit til rådighed, blot det sker med klar hjemmel i lovgivning, jf.konkurrencelovens § 2, stk. 2, hvorefter konkurrencereglerne ikke gælder, hvis en konkurrencebegrænsninger en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.
5
Til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kommentar om nye produkter og risiko forkonkurrenceforvridning skal bemærkes, at ændringsforslaget til lov om Kort- og Matrikelstyrelsen givermiljøministeren en bemyndigelse til at gøre data frit tilgængelige for alle som del af den fælles offentligedigitale infrastruktur, og at denne bemyndigelse tilsigtes udnyttet i forhold til de data, som er blevet gjort tilgrunddata, som led i den nævnte aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening: Styrelsensmatrikelkort, topografiske kort, grundlæggende landkortdata og Danmarks Højdemodel. Fremtidig brug afbemyndigelsen vil bero på, om samfundsudviklingen medfører, at også andre data får en sådan offentligbetydning, at de udgør en del af infrastrukturen. I den forbindelse vil indgå en vurdering af, om der med enfrigivelse af sådanne data i givet fald vil være tale om konkurrencebegrænsning, og om et eventuelt markedfor disse og substituerbare produkter vil blive påvirket.ErhvervsstyrelsenErhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, finder det særdeles positivt, at der indføres fri anvendelse afvisse data, da grunddata har stor værdi for den private sektor, og vurderer, at de oplevede administrativebyrder kan reduceres betydeligt, ved at virksomhederne frit kan anvende data.Økonomi- og IndenrigsministerietØkonomi- og Indenrigsministeriet støtter forslaget, som er en udmøntning af regeringens og KommunernesLandsforenings aftale om grunddata, som udspringer af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.Ministeriet mener generelt, at der er stort potentiale i en åben og ensartet praksis vedrørendevidereanvendelse af data fra offentlige myndigheder, der kan bidrage til innovation og vækst i den privatesektor samt muliggøre nye tjenester og samarbejdsformer.Fremadrettet bør man sikre, at offentlige myndigheder generelt kan stille data til rådighed forvidereanvendelse på hensigtsmæssige vilkår, herunder i forbindelse med revisionen af PSI-direktivet og dendanske implementering deraf.DigitaliseringsstyrelsenDigitaliseringsstyrelsen har en række forslag til præciseringer af lovforslagets bemærkninger om lov omvidereanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven).Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerKort- og Matrikelstyrelsen tager disse bemærkninger til efterretning og har præciseret i overensstemmelsehermed.Dansk IndustriDansk Industri har ikke nogen bemærkninger til det fremsendte lovforslag, men ønsker at påpege, at det fuldepotentiale af at lette adgangen til "visse data" først vil blive udfoldet, når der også er adgang til andre data i etentydigt format, hvor oplysningerne kan identificeres og stedfæstes entydigt.Dansk LedningsejerforumDansk Ledningsejerforum finder det positivt, at grundkort (dvs. landkort) og matrikelkortet stilles tilrådighed for ledningsejerne.Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er overordnet positiv over for den foreslåede lovændring om atstille grunddata frit til rådighed. FRI ser det som en første udmøntning af den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi på miljøområdet.FRI er enig med Miljøministeriet i, at offentlige grunddata skal være frit tilgængelige i digitalt format og mednem adgang. FRI er også enig i, at det vil medføre lettelser i den offentlige forvaltning.
6
For FRI's virksomheder vil frie grunddata medføre en høj grad af udnyttelse til kommercielle formål, blandtandet til at lave applikationer og dataforædling m.v. FRI er enig i, at forslaget vil medføre betydelige fordelefor erhvervslivet.FRI har selv beregnet en gevinst ved direkte adgang til alle miljødata på op mod ca. 2,2 mia. kr. årligt.FRI mener, at adgangen til kortdata og højdemodel bør være koblet til Danmarks Areal Information.FRI ønsker, at der gives adgang til alle miljødata i Danmark, og at der bør gennemføres en tilsvarendelovgivning vedrørende anvendelse af alle miljødata, både statslige, de tidligere amters miljødata ogkommuners.GeoforumGeoforum, som er en interesseorganisation, der arbejder for at fremme den samfundsmæssige nytte afgeodata og blandt sine medlemmer bl.a. har en stor del af virksomhederne i den danske geodatabranche,støtter baggrunden for lovforslaget, muligheden for at stille grunddata frit til rådighed for alle. Geoforumtilslutter sig også lovforslagets bestemmelse om, at Kort- og Matrikelstyrelsen efter forhandling med andremyndigheder kan opbevare og distribuere deres data.Geoforum udtrykker bekymring for om bestemmelsen i forslagets § 5a, stk. 3 indskrænker kommunernesmulighed for at stille data frit til rådighed, fordi bestemmelsen kun nævner specifikke data.Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerKort- og Matrikelstyrelsen er opmærksom på, at kommunerne skal kunne stille data til rådighed.Kommunerne har i dag mulighed for at stille data til rådighed i henhold til lov om videreanvendelse af denoffentlige sektors informationer. Bestemmelsen i lovforslaget skal udelukkende sikre, at kommunerne harklar hjemmel til at stille de grundlæggende landkortdata, som udarbejdes i samarbejde med Kort- ogMatrikelstyrelsen, frit til rådighed.Praktiserende Landinspektørers ForeningPraktiserende Landinspektørers Forening (PLF) har positive forventninger til regeringens og KommunernesLandsforenings aftale om grunddataprogrammet, især den fri anvendelse af geografiske data ogejendomsdata. PLF er enig i, at grunddataprogrammet og lovforslaget eliminerer en række barrierer forværdiskabende anvendelse af grunddata.PLF påpeger, at det er vigtigt, at der skabes gode og driftssikre løsninger omkring udstillingen af data,distribution og ajourføring af data, blandt andet at data distribueres på en sikker og stabil platform, der kanlevere store datamængder problemløst, og at data fortsat ajourføres i passende terminer, så der ikke opstårproblemer med aktualiteten af data.Aalborg Universitet, Institut for PlanlægningAalborg Universitet, Institut for Planlægning, betegner lovændringen som et vigtigt gennembrud for en øgetanvendelse af disse datasamlinger.Ved valg af distributionsform og -medie er det vigtigt, at data formidles i standardiseret form og i kendtdataformat, og at metadataene er anvendelige med informationer om dataenes egenskaber og kvalitet, fordibrugerne også vil være folk uden kendskab til data, og data derfor kan misfortolkes og udnyttes på enuhensigtsmæssig måde. Dette gælder også, hvis Kort- og Matrikelstyrelsen skal distribuere andremyndigheders data.Der bør endvidere stilles krav om information om data, hvis de videreanvendes.Hvis Kort- og Matrikelstyrelsens og kommunernes indtægtsnedgang vejes op mod den forventede øgede brugaf data, som et frikøb vil medføre, vurderer universitetet, at dette fra en samfundsmæssig synsvinkel viloverstige de manglende indtægter.
7
Aalborg Universitet ser frem til, at grunddata stilles vederlagsfrit til rådighed, hvilket vil resultere i en øgetbrug af disse informationer indenfor både undervisning og forskning.ForsvarsministerietForsvarsministeriet bemærker, at det er Forsvarsministeriets opgave at håndhæve statens suverænitet i dedanske farvande, hvilket bl.a. varetages af forsvarets opmålingsskibe ved deres tilstedeværelse på havet iforbindelse med deres opgave. Det er endvidere statens højhedsret at give tilladelse til søopmåling. For atsikre at der er kontrol over, hvem der ønsker at opmåle i et givent område, hvor særlige nationalebeskyttelsesinteresser er gældende, må tilladelser ikke ske uden samtykke fra Forsvarsministeriet.Forsvarsministeriet foreslår derfor, at Forsvarsministeriet træffer afgørelser vedrørende anmodninger omtilladelse til at foretage søopmåling i et givent område. Svar til ansøgeren kan leveres gennem Kort- ogMatrikelstyrelsen.I lovforslagets bemærkninger om tilladelse til søopmåling er anført ”Om tilladelsen vil blive givet, afhænger afformålet med opmålingen.” Forsvarsministeriet anfører, at denne formulering ikke forekommer heltdækkende, idet andre forhold som f.eks. sikkerhedsmæssige forhold vedrørende havbundsinstallationer m.m.kan have indflydelse på, om der bør gives en opmålingstilladelse. Forsvarsministeriet foreslår derfor, at der istedet skrives: ”Om tilladelsen vil blive givet, afhænger af formålet med opmålingen, og om den vil være i stridmed nationale beskyttelsesinteresser.”Forsvarsministeriet bemærker, at lovforslagets § 5a, stk. 1, der giver miljøministeren mulighed for at beslutte,hvilke af Kort- og Matrikelstyrelsens data, der kan anvendes frit af andre, ikke omfatter dybdedatabasen, menat dybdedatabasen på sigt kan blive stillet frit til rådighed. Forsvarsministeriet anbefaler, at dybdedatabaseneksplicit skrives ud af lovforslaget, eller alternativt at det sikres, at den kun kan stilles frit til rådighed i enudtyndet opløsning, og at ønsker om større datatæthed i specifikke områder tildeles ved indsendelse af enansøgning, der behandles af Kort- og Matrikelstyrelsen og forsvaret. Formidling af disse følsomme data kanherefter kun ske efter aftale med Forsvarsministeriet. Henvendelser om data i høj opløsning bør behandlesenkeltvis, således at der kan tages særlig hensyn i tilfælde, hvor der anmodes om data i kritiske og/ellersensitive havområder.Udlevering af data bør i det hele overvejes nøje, og henvendelser bør behandles enkeltvis. Frigivelse af data tilandre formål end til produktion af søkort blev tidligere varetaget af Farvandsvæsenet, der hørte andre dele afForsvarsministeriet. Denne fremgangsmåde bør fortsætte under Forsvarsministeriets ressortområde hensettil data/ informationernes særlige karakter.For så vidt angår planlægningen af søopmålingen bemærker Forsvarsministeriet, at det er uhensigtsmæssigt,at Søværnets Operative Kommando ikke fortsat kan prioritere områder, hvor forsvaret har behov forsøopmåling, f.eks. ved Grønland.Ministeriet anfører til slut, at bemærkningerne til lovforslaget afsnit 2.3, der stadfæster, at Søværnet fortsatvil udføre søopmålingen, har økonomiske konsekvenser for forsvaret i form af binding af ressourcer til skibe,udstyr og personel samt til deres uddannelse.Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerKort- og Matrikelstyrelsen skal til Forsvarsministeriet bemærkninger om tilladelse til søopmåling oplyse, atForsvarsministeriet allerede bliver hørt, før Kort- og Matrikelstyrelsen giver et skib tilladelse tilsøopmåling. Dette vil Kort- og Matrikelstyrelsen fortsat gøre. Dette betyder i praksis, at Kort- ogMatrikelstyrelsen kun giver tilladelse til søopmåling, hvis Forsvarsministeriet afgiver en positiv udtalelse.Forsvarsministeriet havde et konkret forslag til en ændring af bemærkningerne til lovforslaget. Kort- ogMatrikelstyrelsen har uddybet bemærkningerne i overensstemmelse med dette.Såfremt det på et tidspunkt bliver relevant, at dybdedatabasen og dybdedataarkivet bliver grunddata ellerbliver af en sådan interesse, at dataene skal stilles frit til rådighed, er Kort- og Matrikelstyrelsen forpligtettil at sikre, at dybdedatabasen ikke stilles frit til rådighed i en opløsning, der kan vise følsomme data.Forsvarsministeriet vil blive hørt, før dybdedatabasen eller dybdedataarkivet stilles til rådighed, for at
8
sikre, at følsomme data ikke bliver stillet frit til rådighed. Kort- og Matrikelstyrelsen har uddybetbemærkningerne i overensstemmelse med dette.Kort- og Matrikelstyrelsen indhenter endvidere en udtalelse fra Forsvarsministeriet, hvis styrelsenmodtager en ansøgning om at få stillet data fra dybdedatabasen til rådighed i en anden opløsning end dennormale. Og der vil kun blive givet tilladelse, hvis Forsvarsministeriet samtykker i, at den, der har ansøgt,kan få stillet data til rådighed.Den praktiske opgave med at planlægge søopmålingen sker, som omtalt i bemærkningerne til lovforslagetsafsnit 2.3, fortsat i samarbejde med Forsvarsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet,Søfartsstyrelsen. Forsvaret vil således stadig kunne prioritere områder af interesse for forsvaret isamarbejdet om søopmålingen.For så vidt angår Forsvarsministeriets opgaver og ressourcer i forbindelse med søopmåling fremgår disseaf bilag 3 til ressortaftalen af 2. november 2011 mellem Forsvarsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet,Klima-, Energi- og Bygningsministeriet og Miljøministeriet i forlængelse af ressortomlægningen af 3.oktober 2011, hvor Farvandsvæsenet blev nedlagt. Opgaverne er endvidere specificeret i driftsaftalen fra2012 mellem Forsvarskommandoen, Søfartsstyrelsen og Kort- og Matrikelstyrelsen. Bemærkningerne ilovforslaget om, at Søværnet fortsat udfører den praktiske søopmåling, er således en konsekvens af aftalen itilknytning til ressortomlægningen.Rigsombudsmanden for FærøerneRigsombudsmanden gør opmærksom på, at ordlyden i lovforslagets § 3 bør ændres fra ”disse landsdele” til”Færøerne og Grønland”.Kort- og Matrikelstyrelsens bemærkningerLovforslaget er ændret i overensstemmelse med rigsombudsmandens bemærkninger.Høringsparter, som har oplyst, at de ikke har bemærkningerFølgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til lovforslag: KommunernesLandsforening, Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri og Syddansk Universitet
9