Jeg vil gerne takke ordførerne for den meget positive modtagelse af det her lovforslag.
Det er sådan set også et af de lovforslag, jeg er rigtig, rigtig glad for at fremlægge og meget stolt over, fordi det sådan set giver en gevinst for rigtig mange mennesker.
For det første er det at give de her offentlige data fri noget, der kan bruges meget aktivt i processen med at få moderniseret den offentlige sektor.
Det kan bruges til at udvikle bedre ydelser til borgerne, og det kan bruges til at skabe vækst i den private sektor.
Helt konkret gør lovforslaget det muligt, at vi kan stille geografiske grunddata på Kort- og Matrikelstyrelsens område frit til rådighed for alle.
Grunddata om f.eks.
personer, virksomheder, ejendomme og geografi bruges igen og igen på tværs af hele den offentlige sektor.
Grunddata er et vigtigt element i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015, hvor regeringen og KL har aftalt, at grunddata skal være fælles digitalt grundlag for myndighedernes forvaltning.
Derfor skal grunddata stilles til rådighed for alle, så de bl.a.
kan indgå i den digitale kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder.
Stadig flere opgaver bliver nemlig løst digitalt på tværs af enheder, forvaltninger og sektorer, og de geografiske grunddata er helt centrale, fordi rigtig mange problemstillinger har en geografisk dimension.
F.eks.
bliver sagsbehandlingen mere effektiv og præcis i byggesager, i forbindelse med ansøgning om husdyrgodkendelser og i høringer om miljøsager, når borgere og virksomheder har adgang til præcis de samme geografiske grunddata, som myndighederne bruger.
Sagsbehandlingen bliver enklere for borgere og virksomheder, den digitale dialog går hurtigere, og vi får skabt større gennemsigtighed i forvaltningen.
Frie geografiske grunddata vil samtidig give den private sektor helt nye muligheder for forretningsudvikling, for at lave helt nye produkter.
Et eksempel kunne være en portal, der samler informationer om en ejendoms belåning, vurdering, servitutter, energimærke og risiko for oversvømmelse.
Det vil kunne bruges af huskøbere, banker, forsikringsselskaber og ejendomsmæglere.
Kombinationen af frie data og virksomhedernes kreativitet kan skabe nye produkter og nye virksomheder, også nogle, som jeg tror vi dårligt kan forestille os på nuværende tidspunkt.
Samtidig vil vi kunne se en udvikling af nye apps til det stigende smartphonemarked med f.eks.
GPS-modtagere.
Det kunne f.eks.
være en løsning, der kan give overblik over, hvor den nærmeste parkeringsplads er.
Som borgere får vi adgang til en række informationer, som vi kan bruge i vores fritid.
Det bliver allerede efterspurgt af orienteringsløbere, spejdere og slægtsforskere, som gerne vil have hurtigere og lettere adgang til den skattekiste af geografiske informationer, som findes hos Kort- og Matrikelstyrelsen.
Og i parentes sagt tror jeg også, Kort- og Matrikelstyrelsen er rigtig glade for at få et folkeligt element, for nogle gange kan det være meget svært at finde rundt i GIS- og FOT-data.
Så det, at de lige pludselig virkelig får fat i folkeligheden, er jeg sikker på at en af mine styrelser er utrolig glad for.
Med frie geografiske grunddata vil det f.eks.
være muligt for en lokalhistorisk forening at undersøge og dokumentere en bys eller et sogns fysiske udvikling gennem de sidste 150 år og vise den på kort på deres hjemmeside.
Der er store samfundsmæssige gevinster ved at stille offentlige data frit til rådighed, data, som skatteborgerne jo har været med til at betale for én gang.
Gevinsten i den private sektor ved at stille Kort- og Matrikelstyrelsens geografiske grunddata frit til rådighed skønnes inden for en kortere årrække at være op mod 100 mio.
kr.
om året.
Hertil kommer de effektiviseringer, som vil blive opnået i den offentlige sektor, og der vurderer man, at det vil være op mod 300 mio.
kr., når forslaget er fuldt indfaset i 2020.
Der har været bekymring for, om forslaget vil kunne begrænse forretningen for nogle private leverandører af kortdata.
Til det vil jeg sige, at det er rigtigt, at forslaget kan betyde, at nogle få kortproducenters indtjening begrænses.
Men som sagt er der store samfundsmæssige fordele ved at stille de geografiske grunddata fri, og de fordele vil være langt større end det mulige tab hos enkelte private leverandører.
For mig vejer gevinsten for de mange, for samfundet, for alle de mange virksomheder og for myndighederne altså tungere end ulemperne for de ganske få.
Vi kan ikke vende ryggen til udviklingen og undlade at udnytte det potentiale, som digitalisering og ny teknologi giver os for at modernisere og for vækst.
Vi bygger jo også broer, selv om det en gang imellem går ud over færgeruter.
Jeg har også noteret mig, at en række virksomheder hilser initiativet særdeles velkommen og ser store muligheder for, at den private sektor kan videreforædle de frie geografiske grunddata og udvikle nye digitale produkter.
Initiativet med frie grunddata er i øvrigt helt i tråd med den internationale udvikling, hvor stadig flere lande sætter data fri.
Inden for de seneste år har England, Holland og Finland således givet deres offentlige landkortdata fri.
Jeg vil slutte med at understrege, at frie grunddata vil gavne både den offentlige sektors effektivitet og innovationen og værdiskabelsen i hele samfundet, og på den måde bliver grunddata simpelt hen fremtidens digitale råstof.
Så var der et par spørgsmål.
Der var et sådan set meget ret relevant spørgsmål om, hvorfor f.eks.
søkort ikke indgår i den her pulje.
Der er det jo sådan, at nogen skal betale for de kort, der bliver lavet, og søkortene bliver langt hen ad vejen finansieret af den internationale skibsfart, men det, der vil gavne Danmark, danske virksomheder og danske myndigheder, udgør en meget, meget lille del i forhold til de penge, vi bruger til at betale for produktionen af søkort.
Så altså, de kort, vi betaler for én gang i Danmark, kommer det danske samfund, danske virksomheder og danske myndigheder til gode.
Der er meget få til at betale de kort, vi skal have produceret i f.eks.
Grønland; det er en kæmpestor opgave, og vi mener ikke, at der er nogen speciel gevinst for det samfund, der i så fald skulle betale for opmålingen, som opvejer det, som de internationale rederier f.eks.
betaler ved at få søkortene oppe i Grønland.
Så på den måde er der sådan set meget god logik i, at vi får gavn af de kort, vi betaler for, og at det med hensyn til de internationale kort for søområdet er dem, der bruger de kort, der er med til at finansiere, at vi får lavet dem.
Vi ved jo alle sammen, at opgaven er enorm, så det er virkelig et sted, hvor jeg foreslår, at hvis vi finder nye midler til det her, er det ikke til at sætte kortene fri deroppe, men til at få lavet endnu flere kort.
Med de ord ønsker jeg en god viderebehandling af forslaget og ser frem til en rigtig god dialog under udvalgets arbejde.