Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 7 Bilag 4
Offentligt
1172386_0001.png
1172386_0002.png
1172386_0003.png
1172386_0004.png
Til lovforslag nr.L 7
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. november 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om CO2-kvoter[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 3 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 9. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- ogBygningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 3. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. (folke-tingsåret 2011-12) KEB alm. del – bilag 324. Den 3. oktober2012 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af <>:Til § 231)Stk. 2, 2. pkt.affattes således: »Ved JI-projekter forståsprojekter, der reducerer drivhusgasudledninger med henblikpå at generere kreditter i overensstemmelse med FN’s kli-makonvention og Kyotoprotokollens artikel 6.«[Præcisering af begrebet JI-projekt]2)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Tilladelse efter stk. 1 og 2 kan gives, hvis projek-tet skønnes at være i overensstemmelse med denne lov, kvo-tedirektivet og FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen,herunder retningslinjer og procedurer vedtaget i henhold tilFN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen.«[Præcisering af grundlaget for at give tilladelse efter stk. 1og 2]Til § 383)I§ 38indsættes somstk. 2:»Stk. 2.§ 5 og § 31 træder i kraft dagen efter offentliggø-relsen i Lovtidende.«
DokumentIdJournalnummer
2
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at indsætte en definition af JI-projekter, dabestemmelsen vedrører disse. Formålet er en præcisering afbestemmelsens anvendelsesområde. Det følger herefter aflovforslaget, at der ved JI-projekter forstås projekter, der re-ducerer drivhusgasudledninger med henblik på at genererekreditter i overensstemmelse med FN’s klimakonvention ogKyotoprotokollens artikel 6.Herudover udgår kriterierne for, at ministeren kan imøde-komme en ansøgning om godkendelse af JI-projekter, sompåtænkes udført i Danmark. Det skyldes, at disse i det frem-satte lovforslag både fremgår af stk. 2 og stk. 3. Med detteændringsforslag vil kriterierne for godkendelse blive samleti stk. 3, jf. også ændringsforslag nr. 2.Til nr. 2Det foreslås at præcisere regelgrundlaget for godkendelseaf ansøgninger efter stk. 1 og 2, hvorefter der alene sker envurdering af, om projektet er i overensstemmelse med dennelov, kvotedirektivet og FN’s klimakonvention og Kyotopro-tokollen, herunder retningslinjer og procedurer vedtaget ihenhold til FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen.Med forslaget er det ikke længere en betingelse for tilladelseefter lovens § 23, om projektet generelt overholder dansklovgivning, EU-retten og internationale forpligtelser, da det-te falder uden for ministerens område at kunne vurdere.Det følger af § 23, stk. 2, i lovforslaget som fremsat og afden gældende lov om CO2-kvoter, at projekter kan godken-des, hvis projektet skønnes at være i overensstemmelse meddansk klimastrategi. Da der ikke længere foreligger endansk klimastrategi, er det ikke retvisende at henvise til ensådan i kriterierne for godkendelse efter § 23, stk. 2, hvorfordenne betingelse foreslås at udgå.Til nr. 3Det foreslås, at § 5 og § 31 træder i kraft dagen efter of-fentliggørelsen i Lovtidende. Det følger af § 5, at klima-,
energi- og bygningsministeren træffer afgørelse om, hvor-vidt en given produktionsenhed eller aktivitet er omfattet afloven, og § 31 regulerer klageadgangen for bl.a. denne be-stemmelse.Det følger af de nye regler, at visse virksomheder, somhidtil har været omfattet af den gældende kvotelov, fremo-ver ikke vil være omfattet af kvotesystemet. Der er tale omvisse produktionsenheder, som helt eller delvis bruger bio-masse som brændsel eller som har anlæg med en nominelindfyret termisk effekt på under 3 MW, og som efter de re-viderede opgørelsesmetoder efter § 8 derfor ikke vil væreomfattet af kvoteordningen, for så vidt angår drivhusgasud-ledninger fra og med den 1. januar 2013. Virksomhedernevil dog fortsat have forpligtelser i 2013 i medfør af den gæl-dende kvotelov, for så vidt angår drivhusgasudledninger i2012.Virksomheder, som er omfattet af kvoteloven er ogsåomfattet af EU’s forordning om EU’s kvoteregister (Kom-missionens forordning (EU) nr. 1193/2011 af 18. november2011 om oprettelse af et EU-register for handelsperioden,der starter den 1. januar 2013, og efterfølgende handelspe-rioder for EU’s emissionshandelsordning i henhold til Euro-pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 280/2004/EF). For atundgå at de virksomheder, som i dag er omfattet af kvote-ordningen, men som ikke skal være det fremover, ikke skalvære omfattet af forpligtelser i medfør af reglerne for kvote-registeret frem til medio 2014, er det nødvendigt, at klima-,energi- og bygningsministeren inden årets udgang træfferafgørelse om disse virksomheders udtræden af kvoteordnin-gen, for så vidt angår udledninger fra og med den 1. januar2013.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL)Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V)Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF)Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4744
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)
98
3
Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
22171612
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
1111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 7Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Ændringsforslag, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 7Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilke EU-lande der har valgt at benytte sig af mulighedenfor at undtage mindre produktionsenheder fra ETS-systemet, til kli-ma-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm om, hvordan ministeren vil sikre, at danske kvoteomfattede virk-somheder ikke stilles ringere end udenlandske konkurrenter, der påbaggrund af de nye kvoteregler ekskluderes fra CO2-kvotesystemet påbaggrund af en regel, Danmark har valgt ikke at benytte sig af, til kli-ma-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
2