Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 7 Bilag 3
Offentligt
Til lovforslag nr.L 7
Folketinget 2012 - 13
Ændringsforslag stillet den xx. oktober 2012 inden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om CO2-kvoter[af klima-, energi- og bygningsministeren]
Til § 231)Stk. 2, 2. pkt.affattes således: »Ved JI-projekter forstås projekter, der reducerer drivhusgasud-ledninger med henblik på at generere kreditter i overensstemmelse med FN’s klimakonvention ogKyotoprotokollens artikel 6.«[Præcisering af begrebet JI-projekt]2)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Tilladelse efter stk. 1 og 2 kan gives, hvis projektet skønnes at være i overensstemmelsemed denne lov, kvotedirektivet og FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen, herunder retnings-linjer og procedurer vedtaget i henhold til FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen.«[Præcisering af grundlaget for at give tilladelse efter stk. 1 og 2]Til § 383)I§ 38,indsættes somstk. 2:»Stk. 2.§ 5 og § 31 træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.«[Ændret tidspunkt for ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at indsætte en definition af JI-projekter, da bestemmelsen vedrører disse. Formålet eren præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde. Det følger herefter af lovforslaget, at der vedJI-projekter forstås projekter, der reducerer drivhusgasudledninger med henblik på at generere kre-ditter i overensstemmelse med FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollens artikel 6.Herudover udgår kriterierne for, at ministeren kan imødekomme en ansøgning om godkendelse afJI-projekter, som påtænkes udført i Danmark. Det skyldes, at disse i det fremsatte forslag bådefremgår af stk. 2 og stk. 3. Med dette ændringsforslag vil kriterierne for godkendelse blive samlet istk. 3, jf. også forslaget til ændring af § 23, stk. 3.Til nr. 2
2
Det foreslås at præcisere regelgrundlaget for godkendelse af ansøgninger efter stk. 1 og 2, hvoref-ter der alene sker en vurdering af, om projektet er i overensstemmelse med denne lov, kvotedirekti-vet og FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen, herunder retningslinjer og procedurer vedtaget ihenhold til FN’s klimakonvention og Kyotoprotokollen. Med forslaget er det ikke længere en betin-gelse for tilladelse efter lovens § 23, om projektet generelt overholder dansk lovgivning, EU-rettenog internationale forpligtelser, da dette falder uden for ministerens område at kunne vurdere.Det følger af § 23, stk. 2 i lovforslaget som fremsat og af den gældende lov om CO2-kvoter, atprojekter kan godkendes, hvis projektet skønnes at være i overensstemmelse med dansk klimastra-tegi. Da der ikke længere foreligger en dansk klimastrategi, er det ikke retvisende at henvise til ensådan i kriterierne for godkendelse efter § 23, stk. 2, hvorfor denne betingelse foreslås at udgå.Til nr. 3Det foreslås, at § 5 og § 31 træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende. Det følger af §5, at klima-, energi- og bygningsministeren træffer afgørelse om, hvorvidt en given produktionsen-hed eller aktivitet er omfattet af loven, og § 31 regulerer klageadgangen for bl.a. denne bestemmel-se.Det følger af de nye regler, at visse virksomheder, som hidtil har været omfattet af den gældendekvotelov, fremover ikke vil være omfattet af kvotesystemet. Der er tale om visse produktionsenhe-der, som helt eller delvis bruger biomasse som brændsel eller som har anlæg med en nominel indfy-ret termisk effekt på under 3 MW, og som efter de reviderede opgørelsesmetoder efter § 8 derforikke vil være omfattet af kvoteordningen, for så vidt angår drivhusgasudledninger fra og med den 1.januar 2013. Virksomhederne vil dog fortsat have forpligtelser i 2013 i medfør af den gældendekvotelov, for så vidt angår drivhusgasudledninger i 2012.Virksomheder, som er omfattet af kvoteloven er også omfattet af EU’s forordning om EU’s kvote-register (Kommissionens forordning (EU) nr. 1193/2011 af 18. november 2011 om oprettelse af etEU-register for handelsperioden, der starter den 1. januar 2013, og efterfølgende handelsperioderfor EU’s emissionshandelsordning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EFog Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 280/2004/EF). For at undgå at de virksomheder,som i dag er omfattet af kvoteordningen, men som ikke skal være det fremover, ikke skal være om-fattet af forpligtelser i medfør af reglerne for kvoteregisteret frem til medio 2014, er det nødvendigt,at klima-, energi- og bygningsministeren inden årets udgang træffer afgørelse om disse virksomhe-ders udtræden af kvoteordningen for så vidt angår udledninger fra og med den 1. januar 2013.