Skatteudvalget 2012-13
L 67 Bilag 12
Offentligt
1194777_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2012
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven og
forskellige andre love
(Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2012 og var
til 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 12. oktober
og den 13. november 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU
alm. del – bilag 23 og L 67 – bilag 2. Den 22. november
2012 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og PFA
Pension.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser. Skatteministerens kommentar til
henvendelsen fra PFA Pension er optrykt som bilag 2.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Socialdemo-
kratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti glæder
sig over, at der i 2012, for første gang i 25 år, blev indgået
en bred aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti
om en skattereform, jf. Aftale om en skattereform af 22. juni
2012.
Som led i skattereformen bliver fradragsretten for indbe-
talinger til kapitalpension afskaffet med virkning fra og med
den 1. januar 2013. Samtidig er der mulighed for at overføre
fradragsberettiget kapitalpension til kapitalpension m.v.
uden fradragsret (aldersforsikring) mod betaling af den af-
gift, som rettidige udbetalinger fra fradragsberettiget kapi-
talpension pålægges. Der sker hermed en fremrykning af
den beskatning, der hviler på de nuværende kapitalpensions-
ordninger. Senere udbetalinger fra aldersforsikringen vil til
gengæld være afgiftsfri.
Der er imidlertid et hul i reglerne for den afgiftsmæssige
behandling af overførsler af kapitalpensioner, hvortil der er
knyttet ufordelte midler i form af hensættelser til kollektivt
bonuspotentiale, ufordelte kollektive særlige bonushensæt-
telser og akkumuleret værdiregulering.
Efter gældende ret pr. 1. januar 2013 skal der ved kon-
vertering af en kapitalpension til en aldersforsikring ikke be-
tales afgift af kapitalpensionens forholdsmæssige andel af
de ufordelte midler, men kun af selve ordningens værdi.
Dermed kan de ufordelte midler efter konverteringen ube-
skattet sive eller decideret strømme over på aldersforsikring,
der til sin tid udbetales afgiftsfrit. Hvis kapitalpensionen ik-
ke var blevet konverteret, ville de ufordelte midler til sin tid
derimod blive udbetalt mod betaling af afgift.
Forsikring & Pension har i medierne givet udtryk for, at
skattehullet kan beløbe sig til 10 mia. kr., hvis Forsikring &
Pensions estimat om, at over 250 mia. kr. af kapitalpensi-
AX014585
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0002.png
2
onsopsparingen konverteres, måtte holde stik. Socialdemo-
kratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti finder
det derfor vigtigt, at skattehullet lukkes, inden de nye regler
træder i kraft den 1. januar 2013. Lovforslaget har blandt an-
det til formål at lukke skattehullet.
Der er tale om en kompleks problemstilling, som kun kan
løses med en relativt kompleks regel. Der foreslås en model,
hvor der ved konvertering af en kapitalpension m.v. til en al-
dersforsikring m.v., betales afgift 1) af det beløb, der over-
føres eller konverteres (gældende ret), 2) af særlige bonus-
hensættelser knyttet til kapitalpensionen og 3) af en for-
holdsmæssig andel af de ufordelte midler knyttet til kapital-
pensionen.
Den forholdsmæssige andel af de ufordelte midler (3) be-
regnes med udgangspunkt i nærmere definerede fordelings-
nøgler:
– Den forholdsmæssige andel af de ufordelte midler, der
består af hensættelser til kollektivt bonuspotentiale og
ufordelte kollektive særlige bonushensættelser beregnes
som den overførte/konverterede kapitalpensions depot
målt i forhold til de samlede depoter for alle forsikringer
i pensionsinstituttet.
– Den forholdsmæssige andel af de ufordelte midler, der
består af akkumuleret værdiregulering, beregnes med
udgangspunkt i den ændring af pensionsinstituttets akku-
mulerede værdiregulering, der er resultatet af afregnin-
gen af afgiften af det beløb, der overføres eller konverte-
res.
Afgiften af den forholdsmæssige andel af de ufordelte
midler påhviler det pensionsinstitut, hvor kapitalpensionen
er anbragt, og afgiften tages fra de ufordelte midler.
Der er som nævnt tale om en kompleks problemstilling,
som med lovforslaget løses med en relativt kompleks regel.
Løsningen har afstedkommet henvendelser fra PFA Pension.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-
parti henviser til skatteministerens kommentar til henvendel-
sen fra PFA Pension (bilag 8), som ønskes optrykt i betænk-
ningen.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget
indeholder en lang række forenklinger og justeringer af skat-
telovgivningen, som Venstre finder ganske fornuftige.
Desværre har skatteministeren valgt at pulje mange for-
slag i ét lovforslag. Det giver en række udfordringer for
Venstre. Venstre støtter altid gerne forenklinger, men når
puljen af forslag bliver for bred, så er der også risiko for, at
der er forslag, der trækker i den forkerte retning. Og det er
desværre tilfældet med dette lovforslag.
Samtidig siger Venstre nej til skattestramninger, som i
dette lovforslag udgør 40 mio. kr. Derfor kan Venstre samlet
set ikke støtte lovforslaget.
Forslaget indeholder en justering af reglerne omkring en
skatterabat ved førtidsindfrielse af kapitalpensioner. Det er
en del af skatteaftalen fra juni 2012, og Venstre er grund-
læggende tilhænger af, at den tiltænkte skatterabat udløses
efter aftalen fra juni 2012. Det har fra PFA Pension været
fremført, at den af Skatteministeriet fremlagte model ville
give PFA Pension en række udfordringer. Det har Venstre
lyttet til med interesse, men partiet konstaterer, at det ikke er
lykkedes Skatteministeriet at acceptere de af PFA Pension
foreslåede modeller. Venstre er ærgerlig over, at det ikke
kunne lade sig gøre at finde en tilfredsstillende løsning, men
Venstre må støtte sig til Skatteministeriets forklaring i denne
sag.
I forhold til forslaget om ændrede beregninger for rente-
fradragsbegrænsningsreglerne finder Venstre, at branchens
eget forslag om at lade fradraget følge de reelle renteudgif-
ter til eksterne leverandører, burde være et mere retvisende
billede, men konstaterer, at skatteministeren blankt har af-
vist denne model.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
I
nr. 2
ændres »§ 61, stk. 1« til: »§ 55, stk. 1, § 61, stk.
1«.
[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justerin-
gen som følge af Nemkonto]
Til § 3
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
To steder i
§ 46, stk. 10,
og i
stk. 11,
ændres »investe-
ringsbeviser« til: »investeringsforeningsbeviser«.«
[Ændring af ord, da den tidligere betegnelse fortsat skal gæl-
de i § 46]
Til § 5
3)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 41, stk. 1, nr. 2,
ændres »i denne lov.« til: »i denne
lov, eller«.«
4)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 41, stk. 1, nr. 3,
ændres
»stk. 4« til: »stk. 4.«
[Tekniske ændringer]
Ny paragraf
5)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0003.png
3
Ȥ 01
I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 2.
april 2012, foretages følgende ændringer:
1.
§ 12, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
2.
I
§ 15, stk. 1,
og
§ 30 a, stk. 1,
udgår »og med fradrag af
eventuelt overført beløb efter kildeskattelovens § 62 C, stk.
2, 2. pkt«.«
[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justerin-
gen som følge af Nemkonto]
Til § 13
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9, stk. 1,
ændres »udlandet« til: »andre EU-lande«.«
[Rettelse af fejl fra tidligere lovgivning]
Til § 14
7)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17, stk. 1,
indsættes som
4.-6. pkt.:
»Ved overførsel, herunder konvertering, efter pensions-
beskatningslovens § 41 A, stk. 2, nedsættes den negative
skat efter 1. pkt. på tidspunktet for overførslen, herunder
konverteringen, forholdsmæssigt. Den forholdsmæssige
nedsættelse beregnes som forholdet mellem afgiften af det
beløb, der overføres, herunder konverteres, og det beløb, der
overføres, herunder konverteres. Beskatningsgrundlag i det
indkomstår, hvor overførslen, herunder konverteringen, fin-
der sted, der har forøget eller formindsket den negative skat
efter 4. pkt., medregnes herefter ikke ved opgørelsen af ind-
komstårets samlede beskatningsgrundlag.««
[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-
regningen ved overførsel, herunder konvertering]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 21, stk. 2,
ændres »§ 27, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 27,
stk. 5«.«
[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets
§ 14, nr. 6]
Til § 15
9)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 21 A, stk. 1, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt., ændres »1. og
2. pkt. finder tilsvarende anvendelse« til: »1. og 3. pkt. fin-
der tilsvarende anvendelse«.«
[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets
§ 15, nr. 2]
10)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 25, stk. 3,
indsættes som
7. pkt.:
»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres,
herunder konverteres, og af særlige bonushensættelser knyt-
tet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkast-
beskatningslovens §§ 3, 4, 4 a og 5 på tidspunktet for over-
førslen, herunder konverteringen, fradrages.«
[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-
regningen ved overførsel m.v.]
11)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 29 A, stk. 3,
indsættes
som
7. pkt.:
»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres,
herunder konverteres, og af særlige bonushensættelser knyt-
tet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkast-
beskatningslovens §§ 4, 4 a og 5 på tidspunktet for overførs-
len, herunder konverteringer, fradrages.«
[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-
regningen ved overførsel m.v.]
12)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 33 A, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Hvis ordningen er oprettet før den 1. januar 1972, be-
regnes afgiften på 60 pct. efter § 29, stk. 1, 1. pkt., eller §
30, stk. 1, 1. og 2. pkt., og afgiften på 52 pct. efter § 28, stk.
1, § 29, stk. 1, 2. pkt., eller § 30, stk. 1, 15. pkt., af den del
af udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbetalinger,
der forfaldt efter den 31. december 1971.««
[Konsekvensændring som følge af indførelsen af en ny af-
giftssats på 52 pct. ved førtidig ophævelse m.v. af kapital-
pension og supplerende engangsydelse]
Til § 18
13)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 25, stk. 5,
ændres »§ 18, stk. 1-3, 8 eller 10-13, ud-
måles en skærpet bøde« til: »§ 10, stk. 1, 2. pkt., udmåles en
skærpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 18,
stk. 1-4 eller 6-9«.«
[Korrekt gengivelse af den lovtekst, der foreslås ændret]
Til § 20
14)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 31, stk. 1,
ændres »§§ 11 og 12« til: »§ 11«.«
[Konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- og vinaf-
giftslovens § 12]
Til § 22
15)
Nr. 1
udgår.
[Ændringen skal i stedet foretages i aktieavancebeskatnings-
loven § 46]
Til § 23
16)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
§ 13, stk. 6, 4.
og
5. pkt.,
affattes således:
»Ved udbetaling i 2013 fra kapitalforsikring eller opspa-
ring i pensionsøjemed i tilfælde, der ikke omfattes af pen-
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0004.png
4
sionsbeskatningslovens §§ 25 og 27, og af supplerende en-
gangsydelse, der ikke omfattes af pensionsbeskatningslo-
vens § 29 A, udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskat-
ningslovens § 28, stk. 1, og § 29, stk. 1, 2. pkt., 49,84 pct.
Ved udbetaling i 2013 efter den tidligere ejers død udgør af-
giften som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1,
3. pkt., 37,3 pct.«
02.
I
§ 13, stk. 7,
ændres »betales en afgift på 49,84 pct. af
det beløb, som på tidspunktet for dispositionen m.v. kunne
være udbetalt ved ordningens ophævelse, eventuelt af kapi-
talværdien af fripolice el.lign., jf. dog pensionsbeskatnings-
lovens § 30 B.« til: »jf. pensionsbeskatningslovens § 30, stk.
1, 15. pkt., udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskatnings-
lovens § 30, stk. 1, 15. pkt., 49,84 pct.««
[Afgiftssatser ved førtidig udbetaling m.v. af kapitalpension
m.v. i 2013]
Til § 24
17)
I
stk. 5
indsættes efter »9 og 11,«: »og § 01«.
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som
følge af ændringsforslag nr. 5]
18)
I
stk. 9
ændres »nr. 1-4« til: »nr. 1-4, 01«.
[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 7]
19)
I
stk. 10
ændres »nr. 2« til: »nr. 2 og 01«.
[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu
tilføjes.
Til nr. 2
Ved lov nr. 433 af 16. maj 2012 om enklere beskatning af
udlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang til
udnyttelse af tab ved fraflytning m.v. blev bl.a. begrebet in-
vesteringsforeningsbeviser ændret til investeringsbeviser.
Der er tale om en rettelse, da begrebet ikke skal ændres i §
46, som er en overgangsregel, som vedrører beviser, som
også var ejet tidligere.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om tekniske ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu
tilføjes.
Til nr. 6
Som følge af en fejl i lov nr. 277 af 27. marts 2012 blev
udtrykket »andre EU-lande« ændret til »udlandet« i opkræv-
ningslovens § 9, stk. 1. Det foreslås at rette fejlen ved at æn-
dre »udlandet« til »andre EU-lande« i opkrævningslovens §
9, stk. 1.
Til nr. 7
Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved af-
giftsberigtigelsen af en kapitalpension ved overførsel, her-
under konvertering, til en aldersopsparing m.v. betales afgift
af den skyldige pensionsafkastskat, der er oparbejdet i ind-
komståret. Det medfører ifølge høringssvarene, at det vil
være mest fordelagtigt for pensionskunderne at overføre
m.v. i begyndelsen af indkomståret. Skatteministeren har i
kommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at der vil bli-
ve udarbejdet et ændringsforslag herom. Der henvises til
ændringsforslag nr. 10 og 11.
Skatteministeren har endvidere i kommentaren til hø-
ringssvaret fra bl.a. Finansrådet tilkendegivet, at der knyttet
hertil er en helt analog problemstilling, bare med modsat
fortegn. Lovforslaget tager således heller ikke højde for, at
eventuel negativ pensionsafkastskat kan udbetales ved en
udbetaling af en kapitalpension, og at også denne udbetalte
negative pensionsafkastskat er afgiftspligtig. Som lovforsla-
get er udformet, påvirker en eventuel negativ pensionsaf-
kastskat på tidspunktet for overførslen m.v. ikke afgiftsbe-
regningen.
Negativ pensionsafkastskat er et skatteaktiv, som har en
positiv værdi for den enkelte pensionsopsparer, idet den ne-
gative pensionsafkastskat enten kan modregnes i senere ind-
komstårs positive pensionsafkastskatter eller eventuelt udbe-
tales ved ordningens udbetaling eller ophævelse. Som alle
andre værdier tilknyttet en kapitalpension bør der derfor og-
så betales afgift af denne værdi ved konverteringen m.v. til
en aldersopsparing m.v.
Det har været overvejet at foretage afgiftsberegningen af
negativ pensionsafkastskat i den normale afgiftsberegning
efter pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, og § 29 A, stk.
3.
Denne løsning er efter en dialog med pensionsbranchen
fravalgt, idet der efter konverteringen m.v. til aldersopspa-
ring m.v. vil være et mindre skattepligtigt afkast at modreg-
ne den negative pensionsafkastskat i, idet ordningen er redu-
ceret med et beløb svarende til afgiften. Endvidere vil en så-
dan afgiftsberegning for pengeinstitutkunder medføre et
yderligere behov for at realisere værdipapirer tilhørende
pensionsordningen for at betale den yderligere afgift, netop i
en situation, hvor der formentlig vil være urealiserede kurs-
tab på disse værdipapirer. Endvidere skal en kapitalpensions
tilhørende negative pensionsafkastskat på tidspunktet for
konverteringen m.v. reduceres med afgiftssatsen for at opnå,
at pensionsopspareren vil få præcis det samme udbetalt ved
udbetaling af ordningen, uanset om ordningen overføres,
herunder konverteres, til aldersopsparing m.v., eller om den
nuværende kapitalpension bibeholdes og senere udbetales til
den afgift, der pålægges ved normal udbetaling af kapital-
pension.
Det foreslås derfor, at afgiftsberegningen af skatteaktivet
»negativ pensionsafkastskat« foretages på en mere lempelig
og indirekte måde i pensionsafkastbeskatningsloven. Derved
sikres der et mindre likviditetspres på pengeinstitutordnin-
gerne, samtidig med at den enkelte pensionsopsparer stilles
ens, uanset om ordningen overføres, herunder konverteres,
til aldersopsparing m.v. eller ikke.
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0005.png
5
Forslaget ændrer ikke på, at pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 23, stk. 4, fortsat finder anvendelse. Det inde-
bærer, at der fortsat skal beregnes pensionsafkastskat ved
udgangen af indkomståret vedrørende hele indkomstårets
beskatningsgrundlag, og at en eventuel skat først skal tilba-
geholdes, indbetales og indberettes på dette tidspunkt.
Det foreslås, at ved overførsel, herunder konvertering, ef-
ter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2, reduceres den
negative pensionsafkastskat efter pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 17, stk. 1, på tidspunktet for konvertering
m.v. forholdsmæssigt. Den forholdsmæssige nedsættelse
foreslås beregnet som forholdet mellem afgiften af det over-
førte beløb og det overførte beløb.
Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tids-
punktet for overførsel m.v. til aldersopsparing m.v. skal
foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og
såfremt der er en negativ pensionsafkastskat på kapitalpen-
sionen, skal denne negative skat reduceres forholdsmæssigt.
Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udeluk-
kende og alene skal bruges ved opgørelsen af den negative
pensionsafkastskat, der efter tidspunktet for overførsel til al-
dersopsparing m.v. kan fremføres efter pensionsafkastbe-
skatningslovens § 17, stk. 1. Pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 23, stk. 4, finder fortsat anvendelse, hvorfor der ik-
ke på tidspunktet for overførsel skal ske opgørelse af even-
tuel negativ skat m.v. til udbetaling, jf. pensionsafkastbe-
skatningslovens § 25.
Det foreslås dog, at beskatningsgrundlaget i det ind-
komstår, hvor overførslen, herunder konverteringen, finder
sted, der har reduceret eller forøget den negative skat ved
ovennævnte beregning, ikke skal videreføres efter reglerne i
pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, ved opgørel-
sen af indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Der gø-
res efter forslaget endeligt op med et beskatningsgrundlag i
det aktuelle indkomstår, der har påvirket opgørelsen af den
negative skat, der efter forslaget skal reduceres forholds-
mæssigt. Herved sikres det, at det samme beskatningsgrund-
lag ikke beskattes to gange, hvilket ville medføre dobbeltbe-
skatning eller dobbelt fradrag.
Det bemærkes, at der ved overførsel, herunder konverte-
ring, til en aldersopsparing m.v. kan indgå beløb, der afgifts-
belægges med en lavere afgiftssats end 40 pct., dog 37,3 pct.
i 2013. Dette er tilfældet, når en del af opsparingen er fore-
taget før 1980. I disse tilfælde vil den sammensatte afgifts-
sats blive lavere end 40 pct. eller 37,3 pct. i 2013. Den for-
holdsmæssige nedsættelse af den negative pensionsafkast-
skat sker med den sammensatte afgiftssats.
Eksempel 1
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et negativt formueafkast på
6.536 kr., der resulterer i en negativ pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =
(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
Den negative pensionsafkastskat på konverteringstids-
punktet skal efter forslaget reduceres med 37,3 pct., hvoref-
ter den negative pensionsafkastskat efter overførsel, herun-
der konvertering, til aldersopsparing m.v. udgør 627 kr. Den
negative pensionsafkastskat på 627 kr. kan udnyttes og
modregnes i indkomstårets eller kommende indkomstårs po-
sitive pensionsafkastskat på aldersopsparingen m.v.
Det negative beskatningsgrundlag i indkomståret 2013 på
6.536 kr. frem til den 1. juli 2013 videreføres ikke efter for-
slaget, og det indgår derfor ikke i indkomstårets samlede be-
skatningsgrundlag. Det er efter forslaget omdannet til en ne-
gativ skat.
Eksempel 2
Som i eksempel 1 er der i første halvdel af indkomståret
2013 optjent et negativt formueafkast på 6.536 kr., der resul-
terer i en negativ pensionsafkastskat på konverteringstids-
punktet på 1.000 kr. Der er til kapitalpensionen endvidere
uudnyttet negativ pensionsafkastskat vedrørende indkomst-
årene 2011 og 2012 på i alt 1.000 kr., fordelt med 500 kr. i
2012 og 500 kr. i 2011. Den samlede saldo for uudnyttet ne-
gativ pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet er
2.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =
(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
Den negative pensionsafkastskat på konverteringstids-
punktet skal efter forslaget reduceres med 37,3 pct., hvoref-
ter den negative pensionsafkastskat efter konverteringen til
aldersopsparing m.v. udgør 1.254 kr. Den negative pensi-
onsafkastskat på 1.254 kr. kan udnyttes og modregnes i den
resterende del af indkomstårets eventuelle positive pensions-
afkastskat eller i kommende indkomstårs positive pensions-
afkastskat på aldersopsparingen m.v. Nedsættelsen af sal-
doen for negativ pensionsafkastskat med i alt 746 kr. skal
fordeles forholdsmæssigt på alle de indkomstår, der har ne-
gativ pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel, her-
under konvertering. Saldoen for negativ pensionsafkastskat
på i alt 1.254 kr. på aldersopsparingen m.v. fordeler sig der-
for med 313,50 kr. i 2011, 313,50 kr. i 2012 og 627 kr. i
2013.
Der er med forslaget gjort endeligt op med det negative
beskatningsgrundlag i indkomståret 2013, frem til den 1. ju-
li. 2013. Dette negative beskatningsgrundlag videreføres ik-
ke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i opgørelsen af
indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Det er efter
forslaget omdannet til en negativ skat.
Eksempel 3
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast 6.536
kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.000 kr. Der er vedrørende
indkomståret 2012 en negativ pensionsafkastskat på 2.000
kr. Der er derfor på konverteringstidspunktet netto en nega-
tiv pensionsafkastskat på 1.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =
(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0006.png
6
Den beregnede negative pensionsafkastskat på konverte-
ringstidspunktet (1.000 kr.) skal efter forslaget reduceres
med 37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat ef-
ter konverteringen til aldersopsparing m.v. reduceres med
373 kr. til 627 kr. Efter overførsel, herunder konvertering, til
aldersopsparing m.v. er der derfor en negativ skat efter pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1, på i alt 627 kr.,
som kan udnyttes og modregnes i senere positive pensions-
afkastskatter på aldersopsparingen m.v.
Det positive beskatningsgrundlag på 6.536 kr. frem til
konverteringstidspunktet vedrørende 1. halvdel af 2013 vi-
dereføres dog ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i
beregningen af hele indkomstårets beskatningsgrundlag.
Eksempel 4
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast, der
resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på konver-
teringstidspunktet på 1.000 kr. Der er vedrørende indkomst-
året 2012 og tidligere år ingen uudnyttede negative pensi-
onsafkastskatter.
Forslaget finder ikke anvendelse.
Eksempel 5
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på
10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomst-
året 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilket
resulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat på
tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.
Forslaget finder ikke anvendelse.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-
melse.
Efter lovforslagets § 14, nr. 6, ændres beregningsmeto-
den af renten i pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5,
og selve opgørelsen af denne flyttes fra pensionsafkastbe-
skatningslovens § 27, stk. 5, 2. pkt., til pensionsafkastbe-
skatningslovens § 27, stk. 5, 3. pkt.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen i pensions-
afkastbeskatningslovens § 21, stk. 2, til pensionsafkastbe-
skatningslovens § 27, stk. 5, således at henvisningen til ren-
tebestemmelsen er den samme overalt i pensionsafkastbe-
skatningsloven.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-
melse.
Efter lovforslagets § 15, nr. 2, indsættes et nyt punktum i
pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1. I pensionsbeskat-
ningslovens § 21 A, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., henvi-
ses til 2. pkt., der bliver 3. pkt. Det foreslås at ændre denne
bestemmelse, således at der henvises til 3. pkt.
Det bemærkes i denne forbindelse, at muligheden for til-
bagebetaling eller overførsel af beløb efter § 21 A, stk. 1, i
samme indkomstår, hvori indbetalingen er sket, jf. lovforsla-
gets § 15, nr. 2, dermed ikke vil gælde den særlige situation,
der er nævnt i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, 3. og
4. pkt., hvorefter fradrag for bidrag m.v. til kapitalpension
m.v. ikke kan overstige det beløb, som ejerens personlige
indkomst i det pågældende indkomstår udgør uden fradrag
for bidragene.
Til nr. 10 og 11
Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved af-
giftsberigtigelsen af en kapitalpension ved overførslen, her-
under konverteringen, til en aldersopsparing m.v. betales af-
gift af den skyldige pensionsafkastskat, der er oparbejdet i
indkomståret. Det medfører ifølge høringssvarene, at det vil
være mest fordelagtigt for pensionskunderne at konvertere i
begyndelsen af indkomståret. Efter pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 23, stk. 4, skal pensionsinstitutterne ikke fore-
tage en endelig opgørelse af pensionsafkastbeskatnings-
grundlaget, når en kapitalpension m.v. overføres, herunder
konverteres, til en aldersopsparing m.v. efter pensionsbe-
skatningslovens § 41 A, stk. 2. Det er derfor korrekt, at der
kan henstå skyldig pensionsafkastskat på en kapitalpension
på tidspunktet for overførsel m.v., og at der betales afgift af
denne skyldige pensionsafkastskat. Skatteministeren har
derfor i kommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at der
vil blive fremsat et ændringsforslag herom.
Det foreslås på denne baggrund, at der i afgiftsberegnin-
gen i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, og § 29 A, stk.
3, indsættes en valgfri regel om, at den skyldige pensionsaf-
kastskat efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3, 4, 4 a
og 5 i konverteringsåret på tidspunktet for overførsel, herun-
der konvertering, kan fradrages i afgiftsgrundlaget. Der kan
ved overførsel m.v. i begyndelsen af indkomståret være tale
om skyldig pensionsafkastskat fra det foregående indkomst-
år, som endnu ikke er afregnet og trukket fra pensionsord-
ningen. Der kan ved overførsel, herunder konvertering, se-
nere i indkomståret være tale om skyldig pensionsafkastskat,
der kan henføres til indkomstårets positive skattepligtige af-
kast frem til tidspunktet for overførslen m.v.
Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tids-
punktet for overførsel m.v. til aldersopsparing m.v. skal
foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og
såfremt der er en skyldig pensionsafkastskat på kapitalpensi-
onen, kan denne skyldige skat fradrages i afgiftsgrundlaget.
Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udeluk-
kende og alene skal bruges ved afgiftsberegningen efter pen-
sionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, og § 29 A, stk. 3. Pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, finder fortsat an-
vendelse, hvorfor der fortsat ikke skal afregnes pensionsaf-
kastskat på tidspunktet for overførsel, herunder konverte-
ring, til en aldersopsparing m.v.
Efter forslaget er det en valgfri regel. Baggrunden herfor
er, at den skyldige pensionsafkastskat i nogle tilfælde anta-
ges at være lille i forhold til det overførte beløb. Der kan
derfor være en risiko for, at de administrative omkostninger
ved at finde og isolere den skyldige pensionsafkastskat ved
afgiftsberegningen overstiger den afgiftsbesparelse, som den
enkelte pensionsopsparer vil få. Det er alene det indeholdel-
sespligtige pensionsinstitut m.v., der træffer valg om, hvor-
vidt det vil foretage beregning af skyldig pensionsafkastskat
på tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, til al-
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0007.png
7
dersopsparing m.v. og fradrage denne skyldige pensionsaf-
kastskat i afgiftsgrundlaget, idet det alene er pensionsinsti-
tutterne m.v., der kan vurdere, hvilke administrative om-
kostninger, der er forbundet hermed.
Det bemærkes, at for forsikringer med ret til rentebonus
(gennemsnitsrenteprodukter) i pensionskasser og livsforsik-
ringsselskaber skal livsforsikringsselskabet m.v. indeholde
skatten inden tilførsel af midler til depotet m.v. Der indgår
for disse produkter derfor som udgangspunkt ingen skyldig
pensionsafkastskat i det overførte beløb ved overførslen,
herunder konverteringen, til en aldersforsikring m.v. Be-
stemmelsen har således som udgangspunkt ingen praktisk
betydninger for disse produkter.
Eksempel 1
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på
10.000 kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkast-
skat på konverteringstidspunktet på 1.530 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.
Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 1.530 kr. = 98.470
kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 36.729 kr.
Eksempel 2
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel
af indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på
10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomst-
året 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilket
resulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat på
tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.
Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 530 kr. = 99.470 kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.102 kr.
Til nr. 12
Pensionsbeskatningslovens § 33 A regulerer, med hvilke
satser afgiftspligtige ophævelser og dispositioner sker.
Hvis en pensionsordning er oprettet før den 1. januar
1972, beregnes afgiften på 60 pct. efter pensionsbeskat-
ningslovens § 28, § 29, stk. 1, 1. pkt., eller § 30, stk. 1, 1. og
2. pkt., alene af den del af udbetalingen eller værdien, der
hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. decem-
ber 1971, jf. pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1. For
resten af udbetalingen eller værdien gælder lavere afgiftssat-
ser, jf. pensionsbeskatningslovens § 34.
Ved lov nr. 922 af 18. september 2012 om ændring af
pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaf-
felse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension)
blev afgiftssatsen ved førtidige ophævelser og dispositioner
over kapitalpensioner m.v. nedsat fra 60 til 52 pct.
Baggrunden var, at det fra 2013 bliver muligt at overføre,
herunder konvertere, en kapitalpension m.v. til en aldersfor-
sikring m.v. mod en fremrykket betaling af en afgift på 40
pct. (37,3 pct. i 2013). Hvis aldersopsparingen eller alders-
forsikringen efter overførslen, herunder konverteringen, op-
hæves førtidigt, vil det ske mod betaling af en afgift på 20
pct. af det udbetalte beløb. Dermed vil den oprindelige kapi-
talpension være blevet afgiftsbelagt med 40 pct. i forbindel-
se med overførslen/konverteringen og yderligere med 20
pct. af resten i forbindelse med ophævelsen af aldersopspa-
ringen eller aldersforsikringen. Dette svarer til, at den oprin-
delige kapitalpension var blevet afgiftsbelagt med kun 52
pct.
Ved i forbindelse med en planlagt førtidig ophævelse af
eller disposition over en kapitalpension at overføre eller
konvertere den til en aldersopsparing eller aldersforsikring
ville man dermed kunne spare 8 procentpoint i afgift. For at
undgå sådan trafik, hvilket må anses for en disposition, der
dels både er besværlig og forbundet med omkostninger, dels
er overflødig, ændredes pensionsbeskatningsloven, således
at der ved førtidig ophævelse af eller disposition over kapi-
talpensioner alene skal betales en afgift på 52 pct.
I den forbindelse blev pensionsbeskatningslovens § 33 A,
stk. 1, ikke konsekvensændret. Bestemmelsen henviser såle-
des fortsat kun til afgiften på 60 pct.
Det foreslås på den baggrund at ændre pensionsbeskat-
ningslovens § 33 A, stk. 1, således at, hvis der er tale om en
kapitalpension m.v., der er oprettet før den 1. januar 1972,
beregnes afgiften på 52 pct. alene af den del af udbetalingen
eller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt ef-
ter den 31. december 1971. For resten af udbetalingen eller
værdien gælder lavere afgiftssatser, jf. pensionsbeskatnings-
lovens § 34.
Hvis der ikke er tale om en kapitalpension m.v., medfører
pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, i den ændrede for-
mulering fortsat, at afgiften på 60 pct. alene beregnes af den
del af udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbeta-
linger, der forfaldt efter den 31. december 1971.
Til nr. 13
En del af den gældende lovtekst i tobaksafgiftslovens §
25, stk. 5, der foreslås ændret, er ikke korrekt gengivet. Det
sker nu ved en ny affattelse af lovforslagets § 18, nr. 12.
Til nr. 14
Som konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- og
vinafgiftslovens § 12 foreslås det, at der i øl- og vinafgifts-
lovens § 31, stk. 1, alene henvises til § 11.
Til nr. 15
Der er tale om en rettelse, da ændringen i stedet skal
foretages i aktieavancebeskatningsloven.
Til nr. 16
Ved førtidige udbetalinger i 2013 af fradragsberettigede
kapitalpensioner og supplerende engangsydelser pålægges
en afgift på 49,84 pct. (52 pct. i 2014 og frem) svarende til,
at der ved overførsel eller konvertering til aldersopsparing
m.v. betales en afgift på 37,3 pct. og ved førtidig ophævelse
af denne 20 pct. af de resterende 62,7 pct. Det følger af § 13,
stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012.
Som denne overgangsregel er formuleret, tages der imid-
lertid ikke højde for, at der kan være dele af kapitalpensio-
nen m.v., der afgiftsbelægges med en lavere sats. Som reg-
len er formuleret, afgiftsbelægges hele udbetalingen med
49,84 pct. Det er utilsigtet, og det foreslås derfor, at det ale-
ne er den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 og
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0008.png
8
frem, vil blive afgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgifts-
belægges med den reducerede sats på 49,84 pct.
Resten af udbetalingen afgiftsbelægges med de normale
lavere satser, der afhængigt af pensionstype og historik kan
udgøre følgende tre satser: 0,25 og 35 pct.
Det foreslås endvidere, at er der tale om en supplerende
engangsydelse, der udbetales i 2013 efter den tidligere ejers
død, vil den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 og
frem, vil blive afgiftsbelagt med 40 pct., alene blive afgifts-
belagt med 37,3 pct. Det svarer i øvrigt til afgiften ved ud-
betaling i 2013 af en kapitalpension efter den tidligere ejers
død, jf. pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 6, jf. §
13, stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012. De lavere af-
giftssatser på 25 pct. og 35 pct. knyttet til den supplerende
engangsydelse vil i denne situation være reduceret til 23,31
pct. henholdsvis 32,63 pct. svarende til, hvad der gælder ved
rettidig udbetaling af en supplerende engangsydelse i leven-
de live, jf. lovforslagets § 24, stk. 11.
Tilsvarende foreslås det at ændre overgangsreglen i § 13,
stk. 7, i lov nr. 922 af 18. september 2012, der fastsætter af-
giftssatsen til 49,84 pct. ved overdragelse eller anden over-
førsel til eje eller pant og ved andre dispositioner m.v. i
2013 (52 pct. i 2014 og senere), der medfører, at en kapital-
forsikring eller opsparing i pensionsøjemed ikke længere
opfylder betingelserne i pensionsbeskatningslovens kapitel
1. Som § 13, stk. 7, er formuleret, tages der ikke højde for,
at der kan være dele af kapitalpensionen m.v., der normalt
afgiftsbelægges med en lavere sats end 52 pct. Det er util-
sigtet, og det foreslås derfor, at det alene er den del af værdi-
en af ordningen, der normalt, dvs. i 2014 og frem, vil blive
afgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgiftsbelægges med
den reducerede sats på 49,84 pct. Resten af udbetalingen af-
giftsbelægges med de normale lavere satser.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelses-
bestemmelsen som følge af yderligere konsekvensændringer
i ændringsforslagets § 01, jf. ændringsforslagets nr. 5.
Til nr. 18
Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for
ændringsforslag nr. 7. Det foreslås, at de foreslåede bestem-
melser i pensionsafkastbeskatningslovens § 17 om overførs-
ler, herunder konverteringer, af kapitalpensioner, har virk-
ning fra og med indkomståret 2013 svarende til virknings-
tidspunktet for de foreslåede ændringer af pensionsafkastbe-
skatningslovens §§ 8 og 10 i det fremsatte lovforslag, jf.
lovforslagets § 14, nr. 1-4
Til nr. 19
Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for
ændringsforslag nr. 9. Det foreslås, at den foreslåede konse-
kvensændring i pensionsbeskatningslovens § 21 A har virk-
ning for indbetalinger, der sker i indkomståret 2013 eller se-
nere, svarende til virkningstidspunktet for den foreslåede
ændring af pensionsbeskatningslovens § 21 A i det fremsatte
lovforslag, jf. lovforslagets § 15, nr. 2.
Bemærkninger ad nr. 7, 10 og 11
Provenumæssige konsekvenser
Ændringen af reglerne for opgørelse af afgiftsgrundlaget
i forbindelse med konvertering af fradragsberettiget kapital-
pension til ikkefradragsberettiget kapitalpension (aldersfor-
sikring m.v.) og ændringen for opgørelse af negativ pensi-
onsafkastskat til fremførsel i senere indkomstår sikrer, at de
bliver i overensstemmelse med den oprindelig tiltænkte ud-
formning. Forslaget har derfor ingen egentlige provenumæs-
sige konsekvenser.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
47
44
22
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
9
8
1
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0009.png
9
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
17
16
12
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0010.png
10
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 67
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Lovudkast som sendt i høring, fra Skatteministeriet
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 28/11-12 fra PFA Pension
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
2. udkast til betænkning
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-12 fra PFA
Pension
Henvendelse af 10/12-12 fra Forsikring & Pension
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/12-12 fra Forsik-
ring & Pension
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at oplyse, hvilke muligheder borgere, der ikke er fortrolige
med internet og pc, har for at foretage ændringer til årsopgørelsen efter
afskaffelsen af oplysningskortet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om de-
ling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om teknikken i reglerne for beregning af de fradragsberettigede
renter har fulgt med udviklingen på de finansielle markeder, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om principperne for fastsættelse af den rente, som anvendes i
rentefradragsbegrænsningsreglerne, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan forklare, hvorfor ikrafttrædelsesdatoen for
den nye opgørelsesmetode af rentesats udskydes til 2014, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan forklare, hvorfor der ikke kan tages udgangs-
punkt i selskabets faktiske gennemsnitlige eksterne lånerente i det en-
kelte indkomstår i stedet for en teknisk beregnet rente, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0011.png
11
Bilag 2
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28. november 2012 fra PFA Pension
Skatteministerens kommentar, jf. L 67 - bilag 8, er optrykt efter ønske fra S, RV og SF.
PFA Pension (PFA) har anmodet Lett Advokatfirma om bemærkninger til Skatteministeriets kommenta-
rer til PFAs høringssvar, som de er gengivet i høringsskemaet af 22. november 2012.
1: Baggrund
Lett redegør for det første for baggrunden for lovforslaget.
Det har jeg ingen bemærkninger til.
2: PFAs forslag
Lett redegør for det andet for PFAs forslag. Lett anfører, at PFA accepterer afgiften af de ufordelte mid-
ler, og at PFA foreslår, at loven udformes sådan, at pensionsselskaberne kan vælge mellem at afgiftsbe-
rigtige de særlige bonushensættelser ved kundens overførsel af kapitalpension til aldersforsikring eller at
afgiftsberigtige de særlige bonushensættelser, der forefindes ved kundens overførsel af kapitalpension til
aldersforsikring på udbetalingstidspunktet.
Ifølge Lett imødekommes dermed hensynet til, at der skal ske beskatning, at der ikke sker beskatning af
de midler, som den enkelte kunde ikke har modtaget, samt at selskaberne ikke skal afgive deres basiskapi-
tal, men at skattelovgivningen indrettes efter den forskellighed, som anden lovgivning har tilsikret pensi-
onsselskaberne.
Hertil bemærkes, at PFAs forslag hidtil ikke har været udlagt som en valgfri mulighed, men som måden,
hvorpå de særlige bonushensættelser generelt skulle afgiftsbelægges.
For så vidt angår spørgsmålet om beskatningen af de midler, som den enkelte kunde ikke har modtaget,
bemærkes, at det følger af Finanstilsynets regler, i hvilket omfang de enkelte pensionskunder har rettighe-
der til de ufordelte midler. Forslaget er bygget op på baggrund af disse regler. Forslaget gør på dette
punkt ingen forskel på, om et pensionsinstitut har ufordelte midler i form af kollektive særlige bonushen-
sættelser eller kollektivt bonuspotentiale. Det forekommer derfor ikke oplagt, at der skulle være behov for
særregler netop for så vidt angår kollektive særlige bonushensættelser, mens dette ikke er tilfældet for
kollektivt bonuspotentiale.
For så vidt angår spørgsmålet om basiskapitalen, vil jeg komme ind på det senere i min kommentar til
PFAs henvendelse.
3: Kan PFAs forslag gennemføres?
Lett anfører for det tredje, at PFAs forslag kan (A) juridisk gennemføres, (B) teknisk gennemføres og
(C) ikke skaber forvirring hos kunderne.
(A) Juridisk gennemførligt
Lett anfører, at Skatteministeriet tilsyneladende er enig i, at PFAs forslag lovteknisk kan gennemføres,
når ministeriet i høringsskemaet giver udtryk for, at PFAs formulering af forslaget ikke er tilstrækkeligt
præcis. Lett anfører, at det derfor ikke er et reelt argument mod PFAs forslag.
Hertil bemærkes, at ministeriet i høringsskemaet blot anfører, at den nærmere tekniske udformning af
forslaget ikke forekommer ganske klar. Det er ikke tænkt som et selvstændigt argument mod PFAs for-
slag, men at PFAs forslag har været og stadig er relativt løst beskrevet. Skatteministeriet finder generelt,
at en evt. justering vil være en teknisk meget vanskelig øvelse. Den seneste udlægning af PFAs forslag i
Letts kommentar illustrerer dette.
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0012.png
12
(B) Teknisk gennemførligt
Lett anfører, at PFAs forslag teknisk kan gennemføres hos forsikringsselskaberne. PFA kender ikke de-
taljeret de andre pensionsselskabers IT-systemer, men forventer, at disse er indrettet, så PFAs model let
kan etableres hos andre. PFAs forslag tvinger dog ikke de andre selskaber til at anvende PFAs model. De
kan i givet fald blot vælge at anvende modellen i lovforslaget. Det enkelte selskab får således mulighed
for at afveje, hvor værdifuld basiskapitalen er i forhold til eventuelle udgifter til etablering af IT-systemer.
Lett redegør i øvrigt for PFAs valg af forretningsmodel, såfremt PFAs model gennemføres.
Hertil bemærkes, at det formentlig er rigtigt, at de fleste forslag teknisk vil kunne gennemføres hos for-
sikringsselskaberne – uden dog dermed at sige, at det altid er let. Jeg vil dog gerne igen fremhæve, at
lovforslagets model for beregning af afgift af de ufordelte midler er resultatet af en dialog med branchen.
Gennem drøftelser med Skatteministeriet er brancheforeningen Forsikring & Pension (F&P) ”nået frem
til den model, der udgør det mindst mulige indgreb i forhold til produkterne og aftalerne med vores kun-
der”, jf. F&Ps høringssvar til lovforslaget. Jeg har noteret mig, at F&P ikke er udelt begejstret for løs-
ningen, men på de givne præmisser er lovforslagets model altså trods alt acceptabel.
I forhold hertil vil PFAs model være en særordning, der passer til PFAs valgte forretningsmodel, men
som ikke uden videre vil passe ind i andre pensionsselskabers forretningsmodel. Disse selskaber vil skulle
anvende lovforslagets model.
I øvrigt er jeg enig i, at det enkelte selskab vil skulle foretage en afvejning af, hvorvidt en afgiftspligtig
overførsel, herunder konvertering, til aldersforsikring og valg af forretningsmodel i relation til aldersfor-
sikringen vil stå mål med udgifter til etablering af IT-systemer. Muligheden for at konvertere til aldersfor-
sikring er et tilbud, som kunder og pensionsselskaber frit kan vælge at tage imod, og de kan også frit
vælge ikke at tage imod tilbuddet.
(C) Forvirring hos kunderne
Lett anfører, at Skatteministeriets udtalelse om, at en imødekommelse af PFAs forslag vil gøre et i for-
vejen kompliceret regelsæt endnu mere kompliceret for pensionsinstitutterne og endnu vanskeligere at
forstå for pensionskunderne, er en politisk udtalelse, som ikke er korrekt. Pensionsselskaberne ønsker selv
reglen og er som professionelle aktører i stand til at forstå loven.
Kunderne har ikke løbende indsigt i deres andel af de særlige bonushensættelser som et pensionsaktiv,
og lovforslaget er derfor alene et anliggende for pensionsselskaberne. Det er således også selskaberne, der
er skattesubjekt for den foreslåede beskatning. Lett anfører videre, at lovforslaget i sig selv skaber en
komplicerethed, som både for selskaber og kunder er unødvendig.
Hertil bemærkes, at jeg er enig i vurderingen af, at PFAs forslag vil gøre regelsættet endnu mere kom-
pliceret for pensionsinstitutterne. PFAs forslag udgør en særregel for PFA. Særregler gør i sagens natur
ethvert regelsæt mere kompliceret. Og jeg vil gerne gentage, at lovforslagets model for beregning af afgift
af de ufordelte midler er resultatet af en dialog med den samlede branche, der berøres af lovforslaget.
Jeg betvivler ikke, at pensionsselskaberne som professionelle aktører vil være i stand til at forstå loven.
I høringsskemaet udtrykkes der derimod bekymring for, at PFAs forslag vil gøre reglerne endnu vanskeli-
gere at forstå for kunderne. At det er PFAs holdning, at lovforslaget alene er et anliggende for pensions-
selskaberne forstår jeg ikke helt, idet afgiften jo i sidste instans påvirker størrelsen af kundernes pensi-
onsudbetalinger.
At kunderne ikke måtte have løbende indsigt i deres andel af de særlige bonushensættelser er i mine
øjne heller ikke et entydigt argument for en model som PFAs model, som i modsætning til lovforslagets
matematisk »her-og-nu« løsning vil resultere i en løbende afgiftsbetaling af aldersforsikringers andel af
særlige bonushensættelser i mindst 30 år ud i fremtiden. Jeg går ud fra, at den pågældende pensionsud-
byder i givet fald ville finde det både rimeligt og nødvendigt at forklare en løbende afgiftsbetaling af al-
dersforsikringers andel af særlige bonushensættelser for kunderne.
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0013.png
13
Med hensyn til Letts udsagn om, at lovforslaget i sig selv skaber en grad af komplikation, som for både
selskaber og kunder er unødvendigt, formoder jeg, at der ikke tænkes på selve målsætningen med forsla-
get, som er at lukke et skattehul, hvilket både F&P og PFA anerkender, men på den grad af komplikation,
som måtte være knyttet til lovforslagets model for beskatning af særlige bonushensættelser. Hertil vil jeg
bemærke, at lovforslagets model er acceptabel for F&P, jf. også ovenfor under punkt B, om end branche-
organisationen så ikke er udelt begejstret for løsningen.
4: Fremrykket beskatning
Lett anfører for det fjerde, at Skatteministeriets bemærkning om, at PFAs forslag er imod formålet med
at fremrykke afgiften fra udbetalingstidspunktet til konverteringstidspunktet, er et politisk spørgsmål. Lett
bemærker, at lovforslag L 67 alene har til formål at afværge et ikke tilsigtet resultat som følge af den
fremrykkede beskatning, og at det således ikke er formålet med L 67 at etablere et yderligere provenu.
PFAs forslag er ifølge Lett ikke mod formålet med at fremrykke afgiften og dermed i overensstemmelse
med den politiske begrundelse. Omvendt mener Lett, at hvis pensionsselskaberne ikke får mulighed for at
vælge PFAs model, vil der være risiko for, at de ikke vælger at anbefale eller acceptere en fremrykket
udbetaling med provenutab for staten til følge.
Hertil bemærkes, at det af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår, at det har vist sig, at
de nye regler, der er indført med skattereformen om konvertering af fradragsberettiget kapitalpension til
ikke-fradragsberettiget kapitalpension, ikke i alle henseender sikrer, at der betales den afgift, som blev
forudsat ved indførelsen af konverteringsmuligheden. Afgiftsgrundlaget foreslås således udvidet.
Lovforslaget bringer reglerne i overensstemmelse med formålet med muligheden for at konvertere kapi-
talpension til aldersforsikring m.v., nemlig at fremrykke beskatningen af eksisterende kapitalpensioner.
Fremrykningen af beskatningen af de eksisterende kapitalpensioner skal bidrage til at neutralisere for-
værringen af den offentlige saldo på kort sigt som følge af indfasningen af skattereformen.
PFAs forslag vil delvist udskyde beskatningen af eksisterende kapitalpensioner, der konverteres til al-
dersforsikring m.v., til udbetalingstidspunktet, altså svarende til det almindelige beskatningstidspunkt for
kapitalpensioner. Jeg mener derfor ikke, at PFAs forslag kan være i overensstemmelse med begrundelsen
for at fremrykke beskatningen af kapitalpensioner.
Letts bekymring for, at pensionsselskaberne vælger ikke at anbefale eller acceptere en fremrykket udbe-
taling med provenutab for staten til følge, hvis de ikke får mulighed for at vælge PFAs model, deler jeg
ikke.
5: Behov for basiskapital
Lett anfører for det femte, at Skatteministeriets udtalelse om, at lovforslaget ikke indebærer en kritisk
ændring af pensionsselskabernes kapitalforhold, da betalingen af afgiften reducerer kapitalkravet, er en
politisk udtalelse, som ikke er korrekt. Det er de ansvarlige ledelser i hvert selskab, der har ansvaret for
og afgør, hvad der er den korrekte og forsvarlige basiskapital.
Lovforslaget medfører efter Letts opfattelse konkurrenceforvridning mellem pensionsselskaberne, idet
kommercielle selskaber, som ikke har kollektive bonushensættelser etableret ved udlodninger fra egenka-
pitalen, ikke rammes på deres basiskapital ved lovforslaget.
Selskaberne ændrer ikke løbende deres basiskapital efter deres kapitalbehov. I gode tider opbygges eks-
tra reserver. Det er ifølge Lett almindeligt anerkendt, at udviklingen på finansmarkederne er af en sådan
karakter, at selskaberne skal værne om deres basiskapital i disse år. PFA har oplyst, at hvis alle kapital-
pensionsdepoter hos PFA gør brug af konverteringsmuligheden, indebærer lovforslaget en reduktion af
basiskapitalen på ca. 1,6 mia. kr. eller ca. 8 pct., hvoraf ca. 1,2 mia. kr. vedrører Kollektiv KundeKapital.
Hertil bemærkes, at ved en afgiftsberigtigelse af en konverteret kapitalpension nedbringes hensættelsen
med den betalte afgift, hvorefter hensættelsen bliver 40 pct. (37,3 pct. i 2013) mindre. Det medfører alt
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0014.png
14
andet lige også, at solvenskravet i pensionsinstituttet falder tilsvarende. Soliditeten i PFA bliver således
ikke væsentligt eller kritisk forringet med lovforslaget.
Det bemærkes endvidere, at det allerede efter gældende regler forekommer, at både PFAs og andre
pensionsselskabers basiskapital beskattes og nedbringes. Efter gældende regler vil opbygningen af basi-
skapital i form af egenkapital blive beskattet efter selskabsskatteloven i livsforsikringsselskaber, og der-
med reduceres basiskapitalen med den betalte selskabsskat. PFA har derimod valgt at henlægge store be-
løb til særlige bonushensættelser og har dermed mulighed for at opbygge basiskapitalen ved hjælp af
hensættelser, der er fradragsberettigede efter selskabsskatteloven. Til gengæld indgår opbygningen af bå-
de de individuelle og kollektive særlige bonushensættelser i beskatningen efter pensionsafkastbeskat-
ningsloven, og dermed reduceres basiskapitalen i PFA og andre pensionsselskaber også på denne måde
med den betalte pensionsafkastskat. Den effekt, som PFA beskriver, om reduktion af basiskapitalen er
derfor hverken ny eller enestående, idet denne effekt allerede gælder for andre skatter og afgifter.
6: Udbetaling
Lett anfører for det sjette, at Skatteministeriets udsagn om, at en konvertering af en kapitalpension kan
sammenlignes med en forsikrings overgang til en anden forsikring, hvorfor lovforslaget harmonerer med
reglerne om udbetaling ved overgang i § 35, stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 912 af 12. september 2012,
ikke er korrekt.
Ifølge Lett er konverteringen ikke en overgang i bekendtgørelsens forstand, og der sker ikke tilskrivning
af Individuel KundeKapital ved konverteringen. Hvis Skatteministeriets sammenligning er begrundelsen
for lovforslaget, indebærer det, at lovforslagets beskatning af den Kollektive KundeKapital ikke kan op-
retholdes, da pensionsdepoterne ved en forsikrings overgang (eller udbetaling) netop ikke modtager no-
gen del af den Kollektive KundeKapital.
Hertil bemærkes, at Skatteministeriets udsagn er en kommentar til de særlige bonushensættelser, der er
opbygget af midler fra forsikringens andel af det realiserede resultat (individuelle særlige bonushensæt-
telser), hvilket også fremgår af kommentaren. Det følger af bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 4 og 6, at
selskabet skal udbetale de individuelle særlige bonushensættelser på det tidspunkt, hvor der sker udbeta-
ling eller overførsel til en anden forsikring. Det har ifølge PFAs høringssvar været PFAs opfattelse, at
heller ikke individuelle særlige bonushensættelser knyttet til en kapitalpension bør afgiftsberigtiges ved
en overførsel til en aldersforsikring. Efter Skatteministeriets vurdering kan en overførsel af en kapitalpen-
sion til en aldersforsikring sammenlignes med det i bekendtgørelsen anførte om overførsel til en anden
forsikring, selv om bekendtgørelsen næppe er udarbejdet med henblik herpå. Endvidere er det selve for-
målet med muligheden for at overføre kapitalpensioner til aldersforsikringer m.v., at der skal ske en frem-
rykning af afgiften fra det tidspunkt, hvor udbetalingen ville ske i overensstemmelse med normale udbeta-
lingsvilkår, til det tidspunkt, hvor overførslen sker. Derfor skal de individuelle særlige bonushensættelser,
der skal udbetales til kapitalpensionen ved en normal udbetaling, og som dermed ville blive afgiftsberigti-
get ved en normal udbetaling, også indgå i afgiftsgrundlaget ved en overførsel, herunder konvertering.
7: Model særligt for PFA
Lett anfører for det syvende, at Skatteministeriets opfattelse af, at PFAs forslag indebærer en model spe-
cielt for PFA, og at Skatteministeriets afvisning af, at særlige bonushensættelser, der hidrører fra udlod-
ning af egenkapitalen, skal holdes ude af afgiftsgrundlaget, er forkert.
PFAs forslag gælder ifølge Lett for alle selskaber, som gør brug af særlige bonushensættelser til opbyg-
ning af basiskapital.
Ministeriets forslag vil ifølge Lett erodere PFAs basiskapital i modsætning til andre selskaber, da disse
ikke har samme type kollektive særlige bonushensættelser som PFA, opbygget ved udlodninger fra egen-
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0015.png
15
kapitalen på vilkår nærmere fastsat af Finanstilsynet. Hvis lovforslaget gennemføres, skal loven skabe en
undtagelse for PFA for denne del af de kollektive særlige bonushensættelser (Kollektiv KundeKapital).
PFAs primære konkurrenter er ikke kundeejede, men kommercielle selskaber. Disse har valgt at afdæk-
ke deres basiskapital med egenkapital, hvorfor de ikke bliver berørt af lovforslaget, hvorimod PFA, der
historisk valgte at udlodde en del af sin egenkapital til Kollektiv Kundekapital bliver ramt til skade for
konkurrencen. Lett anfører, at af de 19 selskaber, som Lett anfører, at ministeriet nævner, er der alene 3-4
pensionsselskaber, der har en sammensætning af basiskapitalen som PFA, men at disse ikke har tegnet
kapitalpension for kunder og ej heller har høje rentegarantier, som har behov for mere basiskapital.
Ifølge Lett er der derfor al grund til helt særligt at holde denne særlige form for bonushensættelser ude
af beskatningen, da der her ikke er det samme sammenligningsgrundlag, som Skatteministeriet tillægger
afgørende betydning. Beskatningen bør ifølge Lett som minimum udskydes, indtil kunderne får en andel
af den Kollektive KundeKapital ved overførsel til den Individuelle Kundekapital.
Hertil bemærkes, at Skatteministeriet ikke vurderer, at PFA så at sige bliver udsat for en særbeskatning.
Der er efter Skatteministeriets oplysninger korrekt, at der er 20 pensionsinstitutter, der i større eller min-
dre omfang anvender særlige bonushensættelser. Heraf er PFA dog klart det største.
PFA beskattes efter forslaget på samme måde som andre pensionsinstitutter. Særlige bonushensættelser
er ifølge både Finanstilsynets regler og PFAs egne interne regler tiltænkt pensionsopsparerne og ville
ved en normal udbetaling være afgiftspligtige. Alle pensionsinstitutter uden undtagelse beskattes efter
forslaget af de ufordelte midler, som er knyttet til den konverterede kapitalpension, og som ved en normal
udbetaling ville være afgiftspligtig.
Det forhold, at PFA måske i højere grad end andre pensionsinstitutter anvender særlige bonushensæt-
telser, medfører ikke, at PFA udsættes for særbeskatning. Forslaget beskatter pensionsinstitutterne ens,
uanset om de opsparer »bonusreserver« i den ene eller anden type ufordelte midler.
I øvrigt vil jeg bemærke, at PFA på den ene side anfører, at PFAs model er en model, der relativt let vil
kunne bruges af alle selskaber, men på den anden side synes at give udtryk for, at disse andre selskaber
ikke har grund til at anvende PFAs model, fordi deres ufordelte midler har en anden sammensætning.
Det bemærkes afslutningsvis, at ufordelte midler siden 2010 også beskattes løbende efter pensionsaf-
kastbeskatningsloven. Ved denne beskatning ligestilles PFAs kollektive særlige bonushensættelser (Kol-
lektiv KundeKapital) med alle andre former for ufordelte midler, uanset betegnelse eller selskabsspecifik-
ke karakter. Det er således ikke i pensionsafkastbeskatningsloven særregler for PFA eller andre pensi-
onsselskaber.
Gennemføres PFAs forslag, ville der alt andet lige kunne opstå konkurrenceforvridning til PFAs fordel,
idet PFA i så fald ville bibeholde sine ufordelte midler uændret i forhold til de øvrige pensionsinstitutter
ved samme konverteringsomfang i alle selskaber.
Jeg mener derfor også, at man af konkurrencemæssige årsager bør være meget varsom med at indføre
en ordning, som populært sagt udskyder beskatningen af de ufordelte midler i visse situationer – og i gi-
vet fald primært for enkelte selskaber - mens beskatningen i overensstemmelse med målsætningen med
indførelsen af konverteringsmuligheden i alle andre situationer fastholdes på konverteringstidspunktet.
8: Dobbeltbeskatning
Lett anfører for det ottende, at Skatteministeriet i høringsskemaet giver udtryk for enighed i, at lovfor-
slagets model ikke kan give en matematisk præcis beregning. Ifølge Lett giver PFAs forslag mulighed for
at vælge det præcise beskatningsgrundlag – hvis pensionsinstituttet har eller vil etablere de fornødne IT-
systemer. Herved kan et ikke præcist beskatningsgrundlag med hertil hørende betydelig risiko for dob-
beltbeskatning elimineres.
L 67 - 2012-13 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1194777_0016.png
16
Hertil bemærkes, at det ikke er vurderingen, at der foreligger dobbeltbeskatning. Efter lovforslaget be-
taler PFA og de øvrige pensionsinstitutter afgift af en forholdsmæssig andel af de fordelte midler, herun-
der af kundekapital. Den forholdsmæssige andel beregnes som kapitalpensionens størrelse i forhold til
størrelsen af samtlige pensionsordninger i pensionsinstituttet. Der henføres således hverken flere eller
færre ufordelte midler til kapitalpensionen end til alle øvrige pensionsordninger, og det er efter min vur-
dering en fair og rimelig fordeling.
Det er korrekt, som det fremgår af høringsskemaet, at den foreslåede model for afgift på ufordelte mid-
ler på konverteringstidspunktet ikke kan give en matematisk præcis afgiftsberegning i forhold til de ande-
le af de ufordelte midler, som pensionskunderne ender med faktisk at få. Men som det også fremgår, ville
en præcis afgiftsberegning kræve, at det var muligt at se ind i fremtiden og forudse den faktiske fremtidi-
ge overførsel af de ufordelte midler til de konverterede kapitalpensioner m.v. frem til udbetalingstids-
punktet.
En »præcis« afgiftsberegning ville dermed forudsætte, at man helt opgav konverteringsmuligheden, som
er en fremrykning af fremtidig afgift, som man af gode grunde på nuværende tidspunkt har svært ved at
sige noget præcist om. Og det er i den forbindelse værd at bemærke, at lovforslaget lige så vel kan føre
til, at afgiften på konverteringstidspunktet er for »lille«, som at den er for »stor«. Det har derfor været
væsentligt at udarbejde en model, der i det mindste er matematisk retfærdig på konverteringstidspunktet.
Det bemærkes herudover, at PFA, som jeg forstår selskabet selv giver udtryk for, har de tilsynsmæssige
frihedsgrader til at bestemme, i hvilket omfang der fremover skal tildeles Kollektiv KundeKapital til over-
førte kapitalpensioner, det vil sige til aldersforsikringer. PFA har således muligheden for at overføre
præcis den andel, som efter forslaget afgiftsberigtiges, til de individuelle særlige bonushensættelser knyt-
tet til de overførte kapitalpensioner (aldersforsikringer), der til sin tid udbetales skatte- og afgiftsfrit.