Tak, hr.
formand.
Det er jo sådan, at når de første partier er på talerstolen ved behandlingen af de her dobbeltbeskatningsoverenskomster, så redegør vi for indholdet i aftalerne, og så kan de andre bagefter gå op og spare på ordene.
Som det helt rigtigt er blevet sagt, er den nuværende dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Tjekkiet fra 1982, og man må sige, at der er løbet noget vand i åen siden.
Dengang var Tjekkiet en del af Tjekkoslovakiet og østblokken, så der må også være sket noget på det skattepolitiske område i Tjekkiet siden 1982.
Formålet med lovforslaget er derfor at sikre, at dobbeltbeskatningsaftalen bliver bragt i overensstemmelse med den skattemæssige virkelighed anno 2013 og årene fremover.
Aftalen indeholder tre vigtige ændringer, for det første et forslag om, at kildestaten ikke må beskatte udbytte ved udbetaling af aktieudbytte til en pensionskasse i den anden stat.
Det vil sige, at en eventuel beskatning alene beror på reglerne i pensionskassens bopælsstat.
For det andet må kildestaten højst indeholde en kildeskat på 10 pct.
mod 5 pct.
i dag ved betaling af royalty vedrørende patent, varemærke m.v.
Dobbeltbeskatningsaftalen indeholder desuden en mestbegunstigelsesklausul.
Det vil sige, at indgår Tjekkiet en aftale med et andet EU-land om en lavere kildeskattesats end 10 pct., skal den lavere sats også gælde for Danmark.
For det tredje kan kildestaten ved udbetaling af private pensioner til personer, der er bosiddende i bopælsstaten, beskatte udbetalinger, når der i kildestaten er givet fradrag for indbetalinger.
Det må siges at være ganske positivt.
Hensigten med aftalen er, som den jo er med dobbeltbeskatningsoverenskomster generelt, at sørge for, at hverken danskere eller tjekker skal betale skat to gange.
Socialdemokraterne kan støtte forslaget.