Tak for det.
Jeg skal beklage, at vores ordfører, hr.
Kim Christiansen, desværre ikke kunne være til stede, og derfor har jeg lovet at tage mig lidt at den her vejsag – kan vi vel kalde den.
Formålet med forslaget, som det jo ganske rigtigt tidligere blev nævnt, er at øge sikkerheden for mekanikere og andre, der udfører arbejde med motorvejssiden, ved nødsporet osv.
Det er jo rigtig, rigtig godt.
Selvfølgelig skal vi øge sikkerheden for de mennesker, der arbejder ved den tætte trafik og ofte hurtige trafik, når det er ved motorvejen.
Det, der foreslås, er, at det præciseres, hvornår der må ske reparation på stedet, og at der indføres regler for, hvornår politiet skal være til stede ved reparation eller bortbugsering.
I forhold til præcisering af hvornår reparationen må ske på stedet, kan jeg ikke sådan umiddelbart, da jeg læste forslaget, se andet, end at det sker ved en konkret vurdering.
Jeg kan ikke se, hvor præciseringen sker, ud over at der står, at det skal ske ved en konkret vurdering, men det kan være, justitsministeren kan oplyse det for undertegnede.
Så vidt jeg kan se, er det også en konkret vurdering, ud fra om en del af vejbanen bliver brugt, altså, det kunne jo også være et sted, hvor der ikke lige nødvendigvis var nødspor.
Men det må være den præcisering, der er.
Så kan jeg heller ikke sådan helt i lovforslaget se, præcis hvornår politiet skal være til stede, og om det også er ud fra en konkret vurdering.
Det håber vi også at vi kan få opklaret.
Jeg har i hvert fald et par spørgsmål, fordi jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor mange ulykkestilfælde der egentlig er i forbindelse med det her.
Er der en dræbt, er det en for meget, det er jeg slet ikke i tvivl om, vil jeg godt sige, men er der store problemer ved det?
Når jeg spørger, er det, fordi jeg ofte selv kører på motorvej, og man kan jo punktere på en motorvej, og så drøner man ind i nødsporet, og så får man hurtig ordnet det og kommer videre.
Men jeg skal da bare høre, for det har jo også været en del af den debat, der foregår i aviserne, om det er sådan, at jeg, hvis jeg punkterer på en motorvej, så skal ringe til politiet og oplyse det eller bare skynde mig at få det overstået og komme væk i en fart.
Det sidste, jeg godt vil spørge om, er, hvor mange ressourcer man egentlig forventer at politiet skal bruge på det her, for det står der egentlig heller ikke ret meget om.
Der står, at det ikke er så stor en udgift for staten osv., og der går jeg ud fra at politiet hører ind under, men hvor mange ressourcer skal politiet egentlig bruge på sagen?
Der sker da trods alt en del langs motorvejen, og det må da om ikke andet koste noget tid for politiet.
Der kunne man jo alternativt, og det kan justitsministeren så sige om han synes er værd at tænke over, sige, at de mekanikere og bugseringsfolk, der typisk kommer ud på motorvejene og skal hjælpe, eventuelt kunne blive bemyndiget til at sige, at her er det for farligt at stå, og vi bliver nødt til at have noget afspærring, eller at de kan lave en konkret vurdering af situationen, så man måske forstyrrede politiet knap så meget.
Men jeg vil sige, at i Dansk Folkeparti er vi overvejende positive over for forslaget.
Vi har dog lidt spørgsmål.