Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59 Bilag 2
Offentligt
Emne:Anmodning om foretræde i Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg vedr. tilskud til privatehøreapparater fra HØPA
Til Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets medlemmer.Anmodning om foretræde i Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg vedrørende "Lovom ændring af lov om social service og sundhedsloven" Lovforslag nr. L59 - Samling afhøreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater.Med henvisning til tidligere fremsendte anmodning pr. e-mail inklusive vedhæftede filer d. 8november 2012 kl. 00.14 til samtlige medlemmer, se nedenfor.Deputationen lægger vægt på følgende 3 hovedemner, som alle sikrer regeringens ønsker omkvalitet for pengene, gennemsigtighed og udgiftskontrol.1.: Bortfald af henvisningskrav fra praktiserende ørelæger ved genudlevering afhøreapparatbehandling vil resultere i væsentlig forringet kvalitetssikring i patientbehandlingen.Sundhedsstyrelsen har oplyst, at der ikke er fagligt belæg for at opretholde henvisningskrav vedflergangsudlevering hos private. Det spørgsmål, som har dannet præcedens for denne konklusion er,om " der kunne dokumenteres alvorlige risici ved nævnte fremgangsmåde", hvortil man fra fagligthold har svaret, at der "ikke findes studier, som omhandler dette". Det er naturligvis korrekt,forståeligt for enhver her i landet. Men, inden det fra kommunerne blev skærpet, at patienterneskulle tilses af praktiserende ørelæger inden der måtte tages høreprøve og tilpasses høreapparater, såvi mange grelle tilfælde, hvor høreapparatbutikker, som jo jævnfør vores høringssvar er bemandetmed ikke autoriseret personale, havde lavet høreprøver, taget aftryk og sågar udleverethøreapparater på ører, der var tilstoppet med ørevoks, infektioner, eksem, huller på trommehinder,ja, tilmed operationskrævende sygdomme som otosclerose, cholesteatomer, acusticusneurom ellerandre behandlingskrævende sygdomme. Mange af disse sygdomme udvikles langsomt, og kanmåske først erkendes efter flere år, men opdages de i tide kan de bremses. Ubehandlet kanhørenedsættelsen forværres betydeligt, og i værste konsekvens umuliggøre senere behandling. Dissei visse tilfælde meget uheldige høreapparatbehandlinger er indtil videre blevet bremset af dehenvisende praktiserende ørelæger. Vi mener derfor, at den danske høreomsorg vil blivekvalitetsmæssigt væsentligt forringet, hvis henvisningskravet fra praktiserende ørelæger ikkeopretholdes, også ved genudleveringer. Vi mener derfor, at rådgivningen til Sundhedsstyrelsen erblevet misforstået med stor faglig konsekvens for de hørehæmmede.2.: Vi mener, at det er administrativt gavnligt og ikke mindst borgervenligt, at man vælger atafbureaukratisere ansøgningsproceduren. Økonomisk vil det også skabe et bedre overblik. Jævnførvores tidligere fremsendte høringssvar og kommunikation til formanden inklusiv dokumentation,har man i det fremsatte lovforslag ikke indkalkuleret de kommunale udgifter til tale-,høreinstitutterne. Disse udgifter er ikke ubetydelige, og for indeværende udelukkederepræsenterende de offentlige klinikkers forbrug. Med det nuværende forslag vil der ikke væreøkonomisk mulighed for at servicere borgerne i de private klinikker udover de lovpligtige 3 besøg,hvorfor søgning til tale-, høreinstitutterne vil forøges, og samtidigt vil den nedsatte økonomiskeramme i privat regi betyde, at halvdelen af de private klinikker må lukke, hvorfor den videreservicering af borgerne fra disse klinikker tillige vil belaste tale- høreinstitutterne. Dette kan løsesved at imødekomme et øget tilskudsbehov for derved at kunne undgå denne ekstra belastning. Viforeslår, at man som minimum følger kulegravningsrapportens første tilskudsforslag svarende til8.000,00 kr. for 2 høreapparater. Desuden foreslås ligelig fordeling af tilskudsbeløb pr. høreapparat.
3.: FN´s handicapkonventions dekret om at sundhedsydelser bør foregå så tæt som muligt på folkslokalsamfund tilgodeses ikke i lovforslaget.Med venlig hilsenDeputationen: Speciallæge i øre-næse-halssygdomme Bjarne J. Hansen sammen medsekretær/sygeplejerske Hanne HermansenKlinikadresse: Frederikssundsvej 154 D, 1. th., 2700 BrønshøjHøreapparatbutik: Ørelægens Hørehjælp www.øhh.dkMobil Tlf.: 40547620Formand for HØPA (Høreapparatudleverende praktiserende ørelæger i Danmark under DØNHO).Regionsrepræsentant for FAPS og formand for samarbejdsudvalget for alle praktiserendespeciallæger i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i Sundhedsfagligt råd for Oto-rhino-laryngologi og Audiologi i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i arbejdsgruppe vedrørendehøreapparatområdet under enhed for kommunesamarbejde under Koncern Plan og Udvikling iRegion Hovedstaden.Fra:Bjarne Johannes HansenEmne:Lovforslag om høreapparater og HØPAs anmodning om foretræde i sundhedsudvalget.
Til Sundhedsminister Astrid Krag samt Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets medlemmer.Med denne henvendelse søger formand Bjarne J. Hansen, HØPA, om foretræde i FolketingetsSundheds- og Forebyggelsesudvalg sammen med sekretær Hanne Hermansen.Vedrørende:Forslag til ændring af lov om social service og sundhedsloven (Samling afhøreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater). Omhandler sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012.Høreomsorgen i Danmark behandles i Folketinget lige for øjeblikket. Hermed sendes kort denholdning, som de høreapparatbehandlende praktiserende speciallæger i øre-, næse-, halssygdommerepræsenterer.Set ud fra en politisk indgangsvinkel er det muligt for speciallæger i praksis at omstille sig tiloffentlig udlevering af høreapparater via Amgros og overenskomstmæssige honorarydelser gennemden offentlige sygesikring, når det er politisk ønskværdigt, eller til delvis eller ren privatvirksomhed, hvis det er den eksisterende politiske synsvinkel i landet. I primærsektoren varetager vifor indeværende ca. 90 % af alle ambulante henvendelser indenfor øre-, næse-, halsspecialet. Da vier i alt 172 praktiserende øre-, næse-, halslæger fordelt i hele landet, vil borgerne fortsat havemulighed for frit valg af behandlingssted, og samtidigt tilgodeses FN´s handicapkonventions dekretom at sundhedsydelser bør foregå så tæt som muligt på folks lokalsamfund.- Underbygget i fil 1: Høringssvar fra HØPARegeringen har nu ganske fornuftigt stillet forslag om, at høreapparatbehandlingen i Danmarkudelukkende bør husere under ”Sundhedsloven”. De fleste butikker i Danmark er ejet af ikke
autoriserede personel (audiologiassistenter), og er dermed ikke underlagt Sundhedslovenssanktionering. Uautoriserede kan til enhver tid åbne en butik med nyt CVR-nummer dagen efter atSundministeriets tilsynsmyndighed Delta måtte have frataget en virksomhed retten til virke. Det eret meget væsentligt og hidtil overset paradigme. I modsætningen hertil står der i SundhedslovensAfsnit 1, Kapitel 1, § 1, stk. 3 at læger har ret til at udøve en sundhedsfaglig virksomhed, og erdermed et fagligt forsvarligt alternativ for borgere, der ønsker behandling i sit trygge ogfremkommelige nærmiljø, som alternativ til den hospitalsbaserede behandling, da myndighederneher har mulighed for sanktionering ved faglig eller økonomisk svig.- Underbygget i fil 2: Mail 1 til Formand for Sundhedsudvalget Flemming Møller Mortensensamt fil 3: Mail 2 til Formand for Sundhedsudvalget Flemming Møller MortensenRegeringen har ligeledes fornuftigt stillet forslag om, at området bør administrativt placeres iregionernes regi. Da økonomirammen i privat regi er foreslået halveret, vil de fleste privateklinikker lukke, og lovforslaget vil medvirke til at den i forvejen 30 – 110 ugers lange ventetid forbehandling i hospitalsregi vil forøges betydeligt, da alle de borgere, der årligt er blevet behandlet ogserviceret i private klinikker nu må søge hospitalsbaserede klinikker. Der eksisterer blot 16hospitalsbaserede høreklinikker i landet, og disse viderevisiterer i forvejen en væsentlig del af denservicering til de kommunale tale-, høreinstitutter. Det er samme service, som de private klinikkerhar udført for tilskudsbeløbet, hvorfor kun ganske få borgere har haft nødvendighed afviderevisitering til tale-, høreinstitutterne. Der må derfor - i kommunalt regi - påregnes en væsentligstigning af timeforbrug i tale-, høreinstitutterne med store økonomiske konsekvenser forkommunerne, hvis der ønskes samme kvalitet og dermed servicestandard, som i dag.- Underbygget i fil 4: Mail om kommunikationscentrenes ydelsesnavn 3001 for kortvarigindsats.Ved gennemgang af høringssvaret fra Ældremobiliseringen, som repræsenterer ca. ½ million ældremedborgere, mener man, at lovforslaget vil mobilisere en ringere service for hørehæmmede medlængere ventetider og isolation til følge, samt opdeling i et A- og et B-hold, hvor de økonomiskringeste stillede bliver dårligere stillet. Holdningen er endvidere, at man bør kunne få gratishøreapparatbehandling indenfor en max. ventetid på 2 mdr., og at garantiperiode på 4 år bør væresamsvarene genanskaffelsesperioden. Endvidere finder man det underligt, at der er forskel ibeløbsrammen for 1. og 2. høreapparat, idet der må forventes mere service på to apparater end på et,og er i øvrigt forundrede over, at der skiftes fuldstændigt princip. Holdning er i øvrigt, at ønskerborgerne et høreapparat der ligger ud over den offentlige udbudsordnings standard, må borgernebetale selv herfor.- Underbygget i fil 5: Høringssvar fra ÆldremobiliseringenVi mener, at der i loven bør gives en rekommandation vedrørende den offentligehøreapparatudlevering til en opgaveoverdragelse fra hospitalsregi til praktiserende speciallæger,samt afstikkes en økonomisk ramme i regionalt regi til dækning heraf via § 64 i RegionernesLønnings- og Takstnævn, hvorved ordningen bliver økonomisk kontrollabel. Herved sikres etfagligt optimalt lokalt offentligt tilbud til borgerne.Hvad angår privat tilskud, da vil Regeringsforslaget, som for indeværende lyder på 4000,00 kr. tilførste høreapparat og 2000,00 kr. til andet høreapparat, gøre, at borgerne får udleverethøreapparater med teknologi, som er 6 - 8 år gammelt. Det vil resultere i, at borgerne bliverdårligere hjulpet aktuelt end af de høreapparater, som de har været i besiddelse af, men som ikkelængere er fuldt funktionsduelige grundet års slidtage og/eller høreforringelse. De høreapparater,
som Amgros lige i tiden har fået forhandlet sig frem til er af sådan en ældre type, hvilket allerede nuhar vist sig at give langt oftere behov for servicering, efterjustering m.v., og derfor reelt bliver langtdyrere end blot at beholde det nuværende tilskud, jævnfør de vedhæftede mails.Det vil være ønskeligt, om Regeringen som minimum følger sin egen kulegravningsudvalgsrapport,således at 2 høreapparater udløser 8.000,00 kr. i tilskud, svarende til at hvert høreapparat får serviceog garanti i alle 4 år for 4.000,00 kr. inklusiv høreapparatets pris. Det vil tillige sikre kommunernemod øgede udgifter til tale-, hørepædagogiske klinikker, som det eksisterende lovforslag ikke tagerhøjde for, endsige vurderer. Erkendelsen af, at hvert høreapparat kræver sit eget tilskud ersamstemmende med aktørernes praktiske erfaring på det private høreområde. Hvadgenudleveringsintervallet angår, da vil eneste rigtige løsning være 4 år, idet det er den garanti, somindustrien hidtil har serviceret de hørehæmmede med, trods de blot kunne følge den almindeligkøbelovs garantiperiode på 2 år. Med Regeringens velvilje overfor 4 år frem for 5 år vil industriengivet vis bibeholde denne særordning for de hørehæmmede, hvorimod de ellers vil føle sigtilskyndet til at følge den almindelige købelovs garantiperiode på 2 år, hvilket jo da også vil kommetil at gælde for de offentlige høreklinikker, og dermed fordyre det offentliges udgifter tilreparationer m.v. betydeligt.Det vil være overordentligt gavnligt for landets mange høreapparatbrugere - nuværende somkommende - hvis Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets medlemmer vil lade de ovennævnterealiteter, som er uddybet i vedhæftede filer, komme i betragtning ved de videre forhandlinger påområdet. De hørehæmmede har ligesom vi meget svært ved at gøre indflydelse gældende i et megetlukket politisk miljø, hvor flere politiske interessekonflikter synes at præge debatten i en retning,som ikke vil være konstruktivt for høreomsorgen i Danmark.Med venlig hilsenSpeciallæge i øre-næse-halssygdommeBjarne J. HansenKlinikadresse: Frederikssundsvej 154 D, 1. th., 2700 BrønshøjHøreapparatbutik: Ørelægens Hørehjælp www.øhh.dkMobil Tlf.: 40547620Formand for HØPA (Høreapparatudleverende praktiserende ørelæger i Danmark under DØNHO).Regionsrepræsentant for FAPS og formand for samarbejdsudvalget for alle praktiserendespeciallæger i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i Sundhedsfagligt råd for Oto-rhino-laryngologi og Audiologi i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i arbejdsgruppe vedrørendehøreapparatområdet under enhed for kommunesamarbejde under Koncern Plan og Udvikling iRegion Hovedstaden.