Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59 Bilag 2
Offentligt
Til Hr. Flemming Møller Mortensen, formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.I forlængelse af konferencen ”Fremtidens løsninger for de hørehandicappede” d. 08-10-12arrangeret af Copenhagen Health Network vil jeg som nævnt på mødet meget gerne indbyde dig tilet besøg her i min speciallægepraksis med tilhørende høreklinik for at introducere dig til denfaglighed, som forefindes på dette område i borgernes nærmiljø.Det har længe været ønskeligt, at der politisk blev foranstaltet tiltag, som gennemgribende højnerkvaliteten i den private behandling og samtidigt anskueliggør, om de økonomiske ressourcer, der fraStatens side bliver tildelt dette område, bliver forvaltet på bedst mulig vis.Regeringens forslag om atsamle myndighedsansvar og finansieringsansvar for udlevering afhøreapparater i offentligt og privat regi under Regionerne er bestemt ønskeligt. Herved sikres de økonomiskeressourcer, forbruget gøres sammenligneligt. Regionerne har dog endnu ikke fået bemidlet størreøkonomiramme svarende til det mindreforbrug, som kommunerne bespares for i 2013. Der efterlades etøkonomisk tomrum.Hvad fagligheden i forslaget angår, da mener vi speciallæger i praksis at:- vi via vores speciallægeuddannelse med flere års erfaring tillige er bedre kvalificeret til at varetageborgernes behandlingsbehov end hospitalsklinikkerne, idet borgerne for al væsentlighed her blivertilset af yngre læger i turnus med kun minimal mulighed for supervision af under 20 speciallæger- vi med 176 speciallæger i praksis, hvoraf at ca. halvdelen er beskæftiget med høreapparatudlevering, ermere omfattende og bredt repræsenteret i landet end blot 20 speciallæger på de for indeværende 16audiologiske hospitalsklinikker på landsplan.- vi via at aflaste hospitalsklinikkerne for høreapparatbehandling af kronikere ville kunne optimerehospitalsundervisningsmiljøet for kommende speciallæger samt udnytte defaglige ressourcer til
forskning og faglige specialistopgaver frem for udelukkende kvantitativt at forcerepatienterne gennemsimpel ukompliceret høreapparatbehandling af kronikere givende etproduktivitetsstyret, men ikke fagligt udviklende ophold for fremtidens speciallæger.- vi varetager i speciallægepraksis i forvejen omkring 90 % af alle ambulante øre-, næse-, halsydelser iDanmark, hvorfor vi i forvejen er behandlere for denne kategori af borgere- vi er den faggruppe som helhed, der fagligt er bedst uddannet indenfor området i Danmark- vi er som hospitalslægerne udelukkende aflønnet via Regionerne, og dermed kan økonomisk reguleres istørre omfang end detailkæder kan.- vi opfylder kravet fraFN´s handicapkonvention, Artikel 25 stk. C, om ”i særdeleshed give disse
sundhedsydelser så tæt som muligt på folks lokalsamfund, herunder i landdistrikter”- vi er forpligtede til at sikre kvaliteten via Lægelovens § 6- omkring halvdelen af speciallæger i praksis er allerede for indeværende involveret i privathøreapparatbehandling decentralt, hvorfor vi nemt kan benyttes som offentlig buffer forhospitalsklinikkernes manglende kapacitet – de vil jo skulle varetage mindst dobbelt såmange besøg som i dag pr. 1. januar 2013.Vi mener derfor, at det vil være oplagt for Regeringen og Regionerne at sikre borgerne både fagligtog ressourcemæssigt gennem en opgaveglidning fra sekundærsektoren til primærsektoren. Dette vilkunne sikre, at borgerne får en fagligt set optimal høreomsorg via den offentlige sektor frem forøkonomisk at kunne medvirke til at gøre en patientbehandling til en simpel detailhandelsvare. Detvil endvidere betyde, at de mange især ældre medborgere, hvis rådighedsbeløb er omkring 1500,00kr. efter faste udgifter, vil få optimeret deres livskvalitet i.f.t. de medborgere, som kan betale sig tilbedre ventetider og kvalitet.Vi speciallæger i praksis vil derfor gerne bistå Regeringen med den redningsplanke, som vi menerlovforslaget mangler. Så kraftig beskæring af tilskudsbeløbet vil resultere i meget lange ventelisterpå de hospitalsbaserede høreklinikker, idet det ikke vil være muligt at fordoble en i forvejen belastetkapacitet, som gennem de sidste mange år er blevet varetaget i privat regi. Resultatet af denneoplagte sociale ulighed samt lang venteliste for borgerne vil give stor mediebevågenhed, især for de
800.000 potentielle borgere(vælgere), som vi ved er hørehæmmet i en sådan grad, athøreapparatbehandling er relevant. Vi er omstillingsberedte, vi kan supportere fremtidenshøreapparatbrugere både via privat og/eller offentlig regi.Som en lille indskudt bemærkning til overvejelse i forhold til den verserende diskussion omkring depraktiserende speciallægers dobbeltrolle. Det undrer os, at Regeringen i fremtiden vil byde borgernesom eneste reelle tilbageblevne alternativ til den offentlige hospitalsbaserede ordning, at fåhøreapparater hos private udbydere, som er ejet af høreapparatindustrien. Til sammenligning kanman spørge, hvor er man som borger bedst tjent med at erhverve sig en ny bil – hos mekanikeren,som vælger og servicerer den bil, der er det bedste for indeværende på markedet afhængigt afbrugerens behov – eller producenten af bilen, der kun har interesse i udelukkende at sælge egetprodukt?Slutteligt et lille kuriosum: ”Høreforeningen” har et medlemsantal på 10.000 borgere – vi somspeciallæger i praksis varetager 15.000 høreapparatbrugeres behandling – årligt siden 2005!Jeg håber meget der bliver tid til et besøg på Brønshøj Torv.Tak for lydhørhed og de bedste hilsenerSpeciallæge i øre-næse-halssygdommeBjarne J. HansenKlinikadresse: Frederikssundsvej 154 D, 1. th., 2700 BrønshøjHøreapparatbutik: Ørelægens Hørehjælpwww.øhh.dkMobil Tlf.: 40547620Formand for HØPA (Høreapparatudleverende praktiserende ørelæger i Danmark under DØNHO).Regionsrepræsentant for FAPS og formand for samarbejdsudvalget for alle praktiserendespeciallæger i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i Sundhedsfagligt råd for Oto-rhino-laryngologi og Audiologi i Region Hovedstaden.Regionsrepræsentant for praktiserende øre-, næse-, halslæger i arbejdsgruppe vedrørendehøreapparatområdet under enhed for kommunesamarbejde under Koncern Plan og Udvikling iRegion Hovedstaden.