Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59 Bilag 11
Offentligt
Foretræde 4/12 2012
L59 – med brugerens øjneHørebehandling ermere end høreapparatet
Indhold af præsentation•••••••Om Copenhagen Health NetworkOm Lotte RømerDen usynlige høreapparatbrugerL59 ≠ Lighed for SundhedOm Amgros-licitationenØgede ventelisterSpørgsmål til udvalget: Hvad skal det nytte?
Om Copenhagen HealthNetwork• Mission: at nuancere social- ogsundhedsdebatten• Industrien og politikerne har haft ordet• Brugerens stemme har manglet i debatten– den kommer her...
Om Lotte Rømer• Baggrund - foredragsholder, skribent,musiker med over 80% høretab• 750 foredrag om hørelse og høretabigennem 14 år• Mødt tusindvis af HA-brugere• Lang række observationsanalyser
Den usynligehøreapparatbruger•Hvorfor brugere er usynlige––––Hørehandicap = kommunikationshandicapStigmatisering og angst for misforståelserHolder sig tilbageIsolation
= Tre gange større risiko for stress ogdepression og ufrivilligt arbejdsophør(2,7 mill. kr. pro anno)
L59 ≠ Lighedfor Sundhed•Resultat af seneste licitation og lovforslag– offentlige behandling: Kvalitet opnås hovedsagelig medviden, argumentationer og talegaver– privat behandling: Kvalitet opnås kun med markanthøjere egenbetaling– Simple høreapparater med dårligere lydkvalitet,tilpasningsmuligheder og tilsluttet teknik = flereskuffeapparater
L59 ≠ Lighed for Sundhed•Resultat af seneste licitation og lovforslaget– ’Best value for money’ gælder hele sundhedsområdet -giver kun mening, hvis produkterne virker efterhensigten og bliver brugt. Hvis ikke er det spild af penge= Forskelsbehandling strider mod solidaritetsprincip,handicaplovgivning og FN-konvention
•A- og B-hold både offentligt og privat
Om Amgros-licitationen•Høreapparater ikke bare høreapparater– Fatal misforståelse: de bedste høreapparaterer ikke blevet billigere,– 60 % besparelse i det offentlige kun opnåetved dårligere kvalitet– Kvalitet = brugerens funktionalitet, bådearbejdsmæssigt, socialt og mht livskvalitetpå lige fod med andre
Om Amgros-licitationen•Kulegravningsrapport mangelfuld ogmisvisende– Lovforslag truffet på forkert og uvidende grundlag– Godt at regionerne overtager ansvaret– Skidt at det er brugerne, der betaler prisen!Og hvad er prisen…
Øgede ventelister•Prisen for høreapparatbrugeren– Halvering af tilskud = øget tilgang til det offentlige,og det er den offentlige høreomsorg ikke gearet til(spørg endelig Danske Regioner) og det betyder:længere ventetid for brugeren= Behov for væsentlig tilgang af økonomi fra staten tilregionerne. Og hvor er så den reelle besparelse?
Spørgsmål til udvalget••••Hvad skal det nytte?
Hvad er den politiske agenda, når der reelt ikke spares?
Mener sundhedsudvalget at man som bruger må klare sig med
lavere kvalitet?
Ønsker regeringspartierne indføre skjult øget egenbetaling?
(Egen betaling er det eneste naturlige alternativ til at staten må skydeflere penge i den offentlige hørebehandling – medmindre )Hvad koster en kvalificeret høreapparatbehandling samfundet i
forhold til efterløn, førtidspension, stress og depression?
Vil I tænke på brugernes tarv og overveje en alternativ
løsningsmodel?
Med en ny kulegravningsrapport i stedet for det nuværende forkøledespadestik med flere dokumentationer og aktiv deltagelse af brugerne
••
For mere informationOm Lotte Rømerwww.lotte-romer.dkwww.vejenrundt.dkOm Copenhagen Health Networkwww.cophn.org