Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59 Bilag 1
Offentligt
1178057_0001.png
1178057_0002.png
1178057_0003.png
1178057_0004.png
1178057_0005.png
1178057_0006.png
1178057_0007.png
1178057_0008.png
1178057_0009.png
1178057_0010.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: SJ-STD-SUMTSPDok. Nr.: 1084641Dato:3. november 2012
Høringsnotat – Vedr. forslag til lov om ændring af lov om socialservice og sundhedsloven (Samling af høreapparatområdet isundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater)1. Høring over lovforslagetUdkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og sundhedsloven(Samling af høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreappara-ter) har været sendt i høring i perioden d. 28. september til 19. oktober 2012 hosfølgende:3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Amgros, Anker Fjord Hospice, Ankestyrel-sen, Arresødal Hospice, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,Center for Hjerneskade, Center for Sundhed og Træning i Middelfart, Center forSundhed og Træning i Skælskør, Center for Sundhed og Træning i Aarhus, Dan-marks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Handi-capforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Medicinsk Audio-logisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed,Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Syge-plejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalyti-kere, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, DEL-TA, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Den uvildige konsulentordning påhandicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen,Diakonissestiftelsens Hospice, Epilepsihospitalet Filadelfia, Ergoterapeutforenin-gen, Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diæti-ster, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring& Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjerne-sagen, Hjerteforeningen, Hospice Djursland, Hospice Forum Danmark, HospiceFyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice Sydvestjylland, HospiceSønderjylland, Hospice Vendsyssel, Høreforeningen, Industriforeningen for generi-ske lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Kamillia-nerGaardens Hospice, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af KliniskeTandteknikere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter, Leverandørforeningenfor høreapparater, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Organisatio-nen af Lægevidenskabelige Selskaber, Parallelimportørforeningen af lægemidler,Patientforeningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadan-mark, Praktiserende Lægers Organisation, Private Audiologiske Klinikkers Sam-menslutning, PTU's RehabiliteringsCenter, RCT Jylland, RCT København, Regio-nernes Lønnings- og Takstnævn, RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, Rigsom-budsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigsrevisionen,Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerose-hospitalet i Ry, Sct. Maria Hospice Center, Sjældne Diagnoser, StatsforvaltningenHovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Stats-forvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Syge-forsikringen "danmark", Teknisk Landsforbund, Vejlefjord, Videnscenter for Handi-cap og Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresa-gen.
Side 2
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget indholdsmæssige hørings-svar fra:Danske Regioner, Patientombuddet, Ankestyrelsen, Datatilsynet, Konkurrencesty-relsen, Delta, PAKS (Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning), KLAmgros, Teknisk Landsforbund, Din Hørespecialist, Stenløse Hørecenter, Ældre-mobiliseringen, Institut for Menneskerettigheder, Høreforeningen, Dansk Kiroprak-tor Forening, Ældre Sagen, Det Etiske Råd, Sygeforsikringen Danmark, DanskeÆldreråd, Danske Handicaporganisationer, Foreningen af Danske DøvBlinde,Dansk Sygeplejeråd, Copenhagen Health Network, Lægeforeningen, Danske Tale,Høre & Synsinstitutioner, 3F, HØPA, Leverandørforeningen af Høreapparater,Høreforeningen (Aarhus Lokalafdeling), Dansk HøreCenter, JKL-Group, Rigsrevi-sionen, GN ReSound, Oticon & Widex, Farmakonomforeningen, Audionova ogSygehus Thy-Mors2. Generelle bemærkningerDer udtrykkes generel opbakning til den foreslåede samling af høreapparatområdeti regionerne og i sundhedsloven.Danske Regioner, Amgros, Stenløse Hørecenter, Copenhagen Health Network ogDansk HøreCenter finder, at en ikrafttræden af lovforslaget den 1. januar 2013medfører en meget kort implementeringsperiode for regionerne.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker i den forbindelse, at de rele-vante bekendtgørelser, vejledninger m.v. forventes færdiggjort forud for lovforsla-get ikrafttræden. Ministeriet bemærker endvidere, at regionerne allerede i dag va-retager den offentlige høreapparatbehandling, og at området således ikke erukendt for regionerne.3. Særlige bemærkninger3.1 Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandling, jf. denforeslåede ophævelse af § 112, stk. 5 og 6, samt § 182, stk. 5, i servicelovenog den foreslåede § 70 a i sundhedslovenDanske Regioner, Delta, PAKS, Stenløse Hørecenter, Ældremobiliseringen, ÆldreSagen, Danske Ældreråd, Dansk Sygeplejeråd, Copenhagen Health Network, Læ-geforeningen, Leverandørforeningen af Høreapparater, Dansk HøreCenter, GNReSound, Oticon & Widex og Sygehus Thy-Mors udtrykker tilfredshed med, atregionerne får det samlede myndighedsansvar og finansieringsansvar for udleve-ring af høreapparater i offentligt regi og tilskud til behandling i privat regi – ikkemindst fordi dette giver en klarere og enklere struktur for borgerne.KL bemærker, at det bør tydeliggøres, at kommunernes ansvar for service og ga-ranti, herunder hjælp til reparation, udskiftning, vedligeholdelse og batterier ogsåfremover overgår til regionerne.KL påpeger, at det ikke fremgår af forslaget, hvem der fremover skal have ansvarfor en række kommunale opgaver, der er relateret til høreapparatbehandlingen,herunder undervisning og brug af høreapparater og kompensation for høretab,høreomsorgen og øvrige tekniske hjælpemidler.
Side 3
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at det samlede finansierings-ansvar for høreapparatbehandling overgår fra kommunerne til regionerne. Det vilblive præciseret i lovbemærkningerne, at dette også omfatter ansvar for service,garanti, vedligeholdelse, batterier m.v. Undervisning i brug af høreapparatbehand-ling indgår ikke i lovforslaget, men kan medtages i den foreslåede evaluering afområdet 2 år efter det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.3.2 Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbe-handling, jf. den foreslåede § 70 a, stk. 1-3, i sundhedslovenDansk HøreCenter kan ikke anbefale, at lovens substans ved overførslen til sund-hedsloven som beskrevet i § 2 ændres til en bemyndigelse til ministeren og anbe-faler derfor, at bemyndigelsen – af hensyn til den sædvanlige offentlighed i forbin-delse med en ændring – erstattes med en egentlig lovtekst. Lovforslaget vedrørerjo mange borgere.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at ministeriets påtænkte æn-dringer af bekendtgørelse m.v. sendes i høring hos relevante parter og offentliggø-res på Høringsportalen på borger.dk i overensstemmelse med gældende praksis.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Patientombuddet har gjort opmærksom på, at retten til befordringsgodtgørelse iforbindelse med høreapparatbehandling fremover ikke vil følge af bekendtgørelsenr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven. Spørgsmålet om befordringsgodtgørelse er ikke berørt i udka-stet til lovforslag.Patientombuddet har noteret sig, at der med overførslen til sundhedsloven ikkelængere vil være klageadgang over regionens afgørelser vedr. tilskud til høreappa-ratbehandling. Klager over kommunens afgørelser vedrørende kommunalt tilskudtil høreapparatbehandling kan med den nuværende ordning indbringes for DetSociale Nævn. Leverandørforeningen af Høreapparater mener desuden, at lovfors-laget bør forholde sig til kvalitetssikring af høreapparatbehandlingen i både offent-ligt og privat regi – ikke kun udelukkende af de private klinikker.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at rammerne for befordring ogklageadgang vil blive præciseret i lovforslagets bemærkninger. Ministeriet bemær-ker endvidere, at der i forhold til kvalitetssikring af privat og offentlig høreapparat-behandling er nedsat en arbejdsgruppe i regi af Sundhedsstyrelsen, som skal vur-dere de eksisterende kriterier for høreapparatbehandling.PAKS, Din Hørespecialist, Stenløse Hørecenter, Ældremobiliseringen, Ældre Sa-gen, Sygeforsikringen Danmark, Danske Ældreråd, Danske Handicaporganisatio-ner, Copenhagen Health Network, 3F, Dansk HøreCenter, JKL-Group, GN Re-Sound, Oticon & Widex og Farmakonomforeningen mener, at den påtænkte til-skudsnedsættelse vil medføre øget egenbetaling på høreapparater.PAKS, Din Hørespecialist, GN ReSound, Oticon & Widex, Farmakonomforeningenog Audionova mener desuden, at tilskudsreduktionen vil vende den tunge ende
Side 4
nedad, eftersom patienter med beskedne økonomiske forhold ikke længere har rådtil (privat) høreapparatbehandling.PAKS, Ældremobiliseringen, Copenhagen Health Network, Leverandørforeningenaf Høreapparater, Dansk HøreCenter, JKL-Group og Audionova mener, at til-skudsnedsættelsen er uhensigtsmæssig, da den vil medføre lukning af privatehøreklinikker. Din Hørespecialist, Copenhagen Health Network og JKL-Group me-ner, at udkantsområderne primært vil blive ramt af denne lukning.PAKS anfører videre, at begrundelsen for nedsættelsen af tilskuddet om at priser-ne på høreapparater er faldet er uholdbar, da tilskuddet skal dække mere end sel-ve apparatet (f.eks. forundersøgelser, aftryk, vejledning, kontrol mm.).Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at den foreslåede tilskudsre-duktion er en direkte konsekvens af prisfaldet på offentligt indkøbte høreapparaterpr. 1. august 2012. Ministeriet vurderer på den baggrund, at der er grundlag forlavere priser hos private leverandører af høreapparatbehandling.Videre bemærkes det, at det den 8. november 2012 er aftalt mellem regeringen,Enhedslisten og Liberal Alliance at begrænse den planlagte tilskudsreduktion forbehandling i privat regi således, at der ydes tilskud til 2.350 kr. til apparatet på 2.øre (i stedet for de foreslåede 2.000 kr.) Aftalen er indarbejdet i bemærkningerne tillovforslaget.Ministeriet bemærker endvidere, at patienter med lovforslaget fortsat vil have ret tilvederlagsfri høreapparatbehandling i offentlig regi.Eftersom tilskuddet reduceres pga. lavere indkøbspriser, opretholdes de økonomi-ske præmisser for behandlingsydelserne på de private klinikker dermed.Ministeriet vil løbende følge ordningen nøje, og regeringen lægger op til at evalue-re den nye model for tilskud til høreapparatbehandling 2 år efter den foreslåedeikrafttrædelse af lovforslaget. Evalueringen skal bl.a. belyse udviklingen på områ-det med privat tilskud, herunder i forhold til aktivitet og eventuel egenbetaling samtudviklingen i ventetiden på høreapparatbehandling i det offentlige sygehusvæsen.Høreforeningen, Ældre Sagen, Danske Ældreråd, Danske Handicaporganisationer,Foreningen af Danske DøvBlinde, Dansk Sygeplejeråd, 3F, Farmakonomforenin-gen og Audionova mener, at høreapparatområdet bør omfattes af det udvidede friesygehusvalg.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at lovforslaget viderefører deneksisterende model for tilskud til privat høreapparatbehandling. Denne tilskudsmo-del er i forvejen en offentligt finansieret fritvalgsordning og har i øvrigt en fordel forpatienterne, som ikke gælder under det udvidede frie sygehusvalg, at det er muligtat vælge privat behandling med tilskud, uanset ventetiden i det offentlige.3.3. ØkonomiDanske Regioner, Delta, PAKS, Stenløse Hørecenter, Ældremobiliseringen, ÆldreSagen, Danske Ældreråd, Dansk Sygeplejeråd, Copenhagen Health Network, Læ-geforeningen, Leverandørforeningen af Høreapparater, Dansk HøreCenter, GNReSound, Oticon & Widex og Sygehus Thy-Mors mener, at den påtænkte til-
Side 5
skudsændring til høreapparatbehandling i privat regi må forventes at give øgetpres på de offentlige audiologiske afdelinger, hvorfor det vil være nødvendigt, atudvide kapaciteten, (hvis man vil undgå en forøgelse af ventelisterne.)Som følge af den foreslåede reduktion af tilskuddet til privat høreapparatbehand-ling anslår regeringen, at 20 pct. af de borgere, som i dag vælger høreapparatbe-handling med privat tilskud, fremover vil vælge høreapparatbehandling i offentligtregi.Med udgangspunkt i aktivitetsniveauet for 2011, hvor der blev udleveret ca. 60.000høreapparater i privat regi, svarer 20 pct. til ca. 12.000 udleverede høreapparater. Ilyset af, at 80 pct. af brugerne forventes at skulle have behandling på begge ører,svarer dette antal til mellem 6.000 og 7.000 patienter årligt.Regeringen anslår, at den forventede offentlige merudgift som følge af substitutionvil udgøre ca. 27 mio. kr. årligt. Den forventede direkte besparelse som følge afreduktionen af det private tilskud til høreapparater forventes at udgøre ca. 134 mio.kr. årligt. Dette resulterer i en forventet nettobesparelse på 107 mio. kr. fra 2013som også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at det som på andre områder isygehusvæsenet er regionernes ansvar at søge at tilpasse kapaciteten på de for-skellige områder, så lange ventetider så vidt muligt undgås.Ministeriet vil løbende følge ordningen nøje, og regeringen lægger op til at evalue-re den nye model for tilskud til høreapparatbehandling 2 år efter den foreslåedeikrafttrædelse af lovforslaget. Evalueringen skal bl.a. belyse udviklingen på områ-det med privat tilskud, herunder i forhold til aktivitet og eventuel egenbetaling samtudviklingen i ventetiden på høreapparatbehandling i det offentlige sygehusvæsen.Danske Regioner påpeger desuden, at det forhold, at der er forskel på tilskudssat-sen for behandling på 1. og 2. øre vil medføre et incitament til, at behandlingen aførerne ikke sker samtidig. Der må evt. findes veje for at ændre dette incitament,f.eks. gennem faglige retningslinjer for visitation.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at synliggørelse af overhol-delse af faglige retningslinjer indgår i den en arbejdsgruppe i regi af Sundhedssty-relsen, som skal vurdere de eksisterende kriterier for høreapparatbehandling.Delta, PAKS, Din Hørespecialist, Stenløse Hørecenter, Høreforeningen, DanskeHandicaporganisationer, Høreforeningen (Aarhus Lokalafdeling), Dansk HøreCen-ter, JKL-Group, GN ReSound, Oticon & Widex og Audionova forholder sig såvel udfra et fagligt som et økonomisk perspektiv skeptiske over for den planlagte forlæn-gelse af genudleveringsperioden fra 4 til 5 år, som skal medføre årlige offentligemindreudgifter på 5 mio. kr.Således stiller Delta spørgsmålstegn ved hensigtsmæssigheden af den påtænkteforlængelse, eftersom ”Et forlænget udskiftningsinterval vil bringe uafklarethedGTS-instituttet DELTA fungerer via afdelingen Teknisk-Audiologisk Laboratorium – TAL som konsulenter forden offentlige høreomsorg i samarbejde med AMGROS. DELTA – TAL er desuden udpeget som certificeringsin-stans for høreapparatområdet, og fører derfor tilsyn med de godkendte private leverandører af høreapparater1
1
Side 6
omkring udskiftning/reparation af 4-5-årige apparater, og prisstrukturen for høreap-parater vil utvivlsomt blive påvirket negativt, hvis den i forvejen meget lange garan-tiperiode via udbuddet forsøges forlænget yderligere. Desuden bærer et høreappa-rat efter 4 års daglig brug sædvanligvis meget tydelige tegn på nedslidning.” Viderebemærker Amgros, at en forlængelse af serviceperioden fra 4 til 5 år vil kunne skeefter et nyt udbud.Den 8. november 2012 er det mellem regeringen, Enhedslisten og Liberal Allianceaftalt at ophæve den planlagte forlængelse af genudleveringsperioden. Aftalen erindarbejdet i bemærkningerne til lovforslaget.PAKS, Stenløse Hørecenter, Ældremobiliseringen, HØPA Leverandørforeningen afHøreapparater og Dansk HøreCenter mener, at de indregnede behandlingsudgifterer urealistisk lave, bl.a. er forudsætningerne for tilskudsnedsættelsen om, bl.a.fordi det ikke er dyrere at behandle og servicere binaural v. monaural er forkert.Det anføres bl.a., at det kun er den forudgående undersøgelse af hørelsen, der erlige tidskrævende, da hørelsen på begge ører altid testes. De efterfølgende proce-durer, aftrykstagning, tilpasning, justering og service tager mere end den dobbeltetid med to høreapparater i forhold til et. Teknisk Landsforbund og Leverandørfor-eningen af Høreapparater mener desuden, at serviceniveauet vil blive reduceret tilat minimum som følge af tilskudsnedsættelsen.PAKS, Din Hørespecialist, Leverandørforeningen af Høreapparater, Høreforenin-gen (Aarhus Lokalafdeling), Dansk HøreCenter og GN ReSound, Oticon & Widexmener, at de 1.500 kr., som Amgros har købt ind for er ekskl. moms, og ikke omfat-ter den nyeste og bedste teknologi.Ældre Sagen, GN ReSound, Oticon & Widex og Audionova mener, at det reduce-rede tilskud vil medføre en kvalitetsnedgang i høreapparaterne. Teknisk Landsfor-bund og Audionova frygter, at det nedsatte tilskud vil medføre et faldende salg afdansk producerede apparater og dermed en nedgang af arbejdspladser.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at den foreslåede tilskuds-nedsættelse er en konsekvens af prisfaldet på offentligt indkøbte høreapparater pr.1. august 2012. Ministeriet vurderer på den baggrund, at der på tilsvarende vis børvære grundlag for lavere priser hos private leverandører af høreapparatbehandling.DRG-taksten til høreapparatbehandling på offentlige sygehuse er identisk, uansetom der behandles på 1 øre eller 2 ører, idet en væsentlig del af behandlingen erens, uanset om der behandles t eller to ører. Ikke mindst derfor indgår det somanbefaling i Kulegravningsrapporten, at det er muligt ”….at nedsætte tilskuddet,der kan fås til behandlingen på 2. øre. Rationalet bag en sådan nedsættelse er, atbehandlingen alt andet lige må være mindre udgiftstung for det andet øre end fordet første.”Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at Amgros i forbindelse medudarbejdelsen af rammeaftalen har benyttet klinisk ekspertise fra regionernes au-diologiske afdelinger i fastsættelsen af krav til de indkøbte høreapparater. Ministe-riet har ikke grundlag for at anfægte kvaliteten af dette sortiment.
Side 7
Videre bemærkes det, at det i aftale af 8. november 2012 mellem regeringen, En-hedslisten og Liberal Alliance indgår at begrænse den planlagte tilskudsreduktionfor behandling i privat regi således, at der ydes tilskud til 2.350 kr. til apparatet på2. øre (i stedet for de foreslåede 2.000 kr.) Beslutningen er indarbejdet i bemærk-ningerne til lovforslaget.Danske Tale, Høre & Synsinstitutioner mener, at der er behov for at tage stilling til,hvordan fremtidig praksis skal være i forhold til udgifter til høretekniske hjælpemid-ler. Da det ikke er nævnt i forslaget, mener organisationen, at det må antages, atudgiften fortsat skal afholdes af kommunerne.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at myndigheds- og finansie-ringsansvaret vil blive præciseret i lovbemærkningerne.Teknisk Landsforbund mener, at en del af den planlagte besparelse ville kunnefindes ved at fokusere mere på henvisningsstrukturen.AudioNova tolker, at arbejdsgruppen skal beskæftige sig med en klarere beskrivel-se af de grænsetilfælde, hvori en borger bør henvises til yderligere udredning på etoffentligt sygehus, for således at sikre den rette behandling. AudioNova hilser dettevelkomment.Ældresagen finder ikke, at der er behov for at nedsætte en arbejdsgruppe, der skalkigge på strammere tilkendelseskriterier, eftersom ingen ønsker at få høreapparat,hvis ikke vedkommende har behov herfor.HØPA undrer sig over, at primærsektoren ikke er repræsenteret i arbejdsgruppen,som skal se på tilkendelseskriterierne. Således er det kun sekundærsektorens syn,der kommer til at være repræsenteret.Leverandørforeningen af Høreapparater anfører, at lovforslaget ikke forholder sigtil, hvorvidt der skal ske ændringer i adgangen til diagnosticering af høretab. Det vilsige, at høreapparatbehandlingen fortsat skal betragtes som en medicinsk behand-ling, og dermed skal alle høretab diagnosticeres hos en høre-næse-halslæge. Så-fremt der er et påviseligt behandlingskrævende høretab, bør borgeren være beret-tiget til fornyelse af høreapparat uden lægelig genvurdering.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at spørgsmål om henvis-ningsstruktur, patientgrupper, indikation og behandlingens karakter indgår i enarbejdsgruppe i regi af Sundhedsstyrelsen, som skal vurdere de eksisterende krite-rier for høreapparatbehandling. Ministeriet bemærker endvidere, at arbejdsgrup-pens medlemmer er udpeget på baggrund af deres medicinske og tekniske eksper-tise.Leverandørforeningen af Høreapparater, Dansk HøreCenter, JKL-Group og Audio-nova mener, at den indskrænkede størrelse af gruppen af høreapparatbrugere vilresultere i væsentlige samfundsøkonomiske tab, herunder tabt arbejdsproduktion.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at lovforslaget ikke lægger optil, at færre borgere med reelt behov for det skal have adgang til høreapparatbe-handling. Med lovforslaget videreføres den eksisterende model for tilskud til høre-
Side 8
apparatbehandling ved en godkendt privat leverandør samt vederlagsfri høreappa-ratbehandling i det offentlige sundhedsvæsen.Dansk HøreCenter hæfter sig ved, at der kan opnås besparelser ved at tilskyndeborgerne til at anvende de private klinikker, da de kan behandle til halv pris.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at udgangspunktet for lovfor-slaget er den kulegravning af høreapparatområdet, som blev færdiggjort i juni2012. Det fremgår heraf, at de seneste års udgiftsstigning på høreapparatområdetskyldes aktivitetsudviklingen under ordningen med tilskud til privat høreapparatbe-handling.Patientgrupperne i hhv. offentligt og privat regi er ikke identiske (det offentlige be-handler også børn og komplekse høretab), og samtidig er der ofte egenbetaling idet private. Derfor er udgifterne i hhv. privat og offentlig regi ikke direkte sammen-lignelige.AudioNova foreslår, at der ændres på batteri-ordningen således, at der fortsat ud-leveres gratis batterier til borgeren, men udgiften skal afholdes af private aktører,hvis apparatet er udleveret med tilskud.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at det af kulegravningsrappor-ten fra juni 2012 fremgår, at de offentlige udgifter til batterier er meget begrænse-de. På den baggrund vurderer ministeriet, at det vil være uhensigtsmæssigt atudskille udgiften til batterier som et selvstændigt initiativ i lovforslaget.Audionova anfører, at den egentlige årsag til prisfaldet i udbuddet ligger i ændredetildelingskriterier i Amgros-udbuddet, hvor pris nu vægtes med 75 pct. på bekost-ning af teknologi, kvalitet og æstetik. Tidligere var dette 35 pct.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at Amgros i forbindelse medudarbejdelsen af rammeaftalen har benyttet klinisk ekspertise fra regionernes au-diologiske afdelinger i fastsættelsen af krav til de indkøbte høreapparater. Ministe-riet har ikke grundlag for at anfægte kvaliteten af dette sortiment.3.4. Øvrige bemærkningerPatientombuddet henleder ministeriets opmærksomhed på, at der tages højde forden foreslåede lovændring ved en kommende ændring af reglerne for tilskud eftersundhedsloven til varer og tjenesteydelser, der er købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at bekendtgørelsen om ad-gang til tilskud efter sundhedsloven til varer og tjenesteydelser, der er købt ellerleveret i et andet EU-/EØS-land, forventes revideret i lyset af EU’s patientmobili-tetsdirektiv, og at spørgsmålet vedrørende tilskud til høreapparater også vil indgåheri.Delta finder det vigtigt, at der etableres en struktur, der sikrer ensartet registreringog opfølgning på høreapparatbehandling i Danmark. En stringent evaluering afområdet kræver, at der etableres et stabilt datamateriale. Amgros fører registrering
Side 9
over udlevering af høreapparater fra de offentlige klinikker, men der har ikke siden2009 været en landsdækkende og struktureret proces omkring efterkontrol.DELTA udfører tilsyn med de godkendte private leverandører af høreapparater. Iforbindelse med tilsyn gennemgås journaler, som vurderes i forhold til Sundheds-styrelsens retningslinjer. Det bør pålægges de godkendte private leverandører, atde i størst mulige omfang skal indhente tilladelse fra deres klienter, så tilsynet reelt– og i større omfang end det er tilfældet i dag – kan afdække, at audiometri oghøreapparattilpasning udføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens ret-ningsliner. Det er allerede i dag praksis hos en del godkendte leverandører af hø-reapparater, at de har indhentet tilladelse til journalgennemgang for størstedelen afderes klienter. I dag er den eneste sanktionsmulighed over for klinikkerne at tagedem af den officielle liste over godkendte private høreklinikker. Da en del uregel-mæssigheder er af periodisk karakter, kan en klinik være taget af listen for en kor-tere periode. Den bevilligende myndighed skal derfor dagligt kontrollere listen for atkortere perioder af fravær fra listen får konsekvenser. En supplerende sanktions-mulighed kunne være at pålægge skærpet tilsyn ved uregelmæssigheder, såledesat klinikken pålægges tilsyn med kortere tidsinterval end det normalt årlige.Amgros foreslår, at der med de foreslåede ændringer i tilskud, bør sikres, at høre-apparater udleveret med offentligt tilskud lever op til minimale kvalitetskrav. Detforeslås, at godkendte private leverandører af høreapparater på tilsynets foranled-ning skal kunne forelægge en liste over, hvilke høreapparattyper og -fabrikater derudleveres med offentligt tilskud, samt at der inden for 30 dage skal kunne forelæg-ges dokumentation for, at ovennævnte minimumskrav overholdes.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at regionerne med lovforsla-get får det samlede myndighedsansvar for både høreapparatbehandling med til-skud og vederlagsfri offentlig høreapparatbehandling. Ministeriet forventer, at dettevil skabe bedre grundlag for ensartet registrering og opfølgning på området.Ministeriet bemærker endvidere, at overvejelser om skærpede forpligtelser for god-kendte leverandører af privat høreapparatbehandling vil indgå i revisionen af rele-vante bekendtgørelse, vejledninger m.v. på området.Dansk HøreCenter anbefaler videre, at der indføres en tvungen afprøvning af hø-reapparater på 3-5 uger, inden der kan bevilges tilskud til borgerne eller en honore-ring af de offentlige klinikker. Dette skønnes at kunne frigøre 22 mio. kr., da mangefrasiger sig et høreapparat som følge af prøveperioden.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at lovforslaget ikke læggerhindringer for, at både private leverandører og regioner kan indføre afprøvningspe-rioder for borgere, der ønsker høreapparatbehandling. Ministeriet finder dog ikke,at dette bør være et egentligt krav til indretningen af behandlingen.GN ReSound, Oticon & Widex anfører, at lovforslaget udelukkende rammer deprivate høreapparatforhandlere, hvilket vil medføre en skævvridning af markedet.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i høringssvar af 15. oktober 2012 har be-mærket følgende:
Side 10
”Styrelsen har ikke forudsætninger for at vurdere selve beløbsnedsættelsen, mengår ud fra, at man har sikret sig, at der er lige vilkår mellem offentlige og privateudbydere, herunder at der er tale om sammenlignelige høreapparater og servicesamt at alle omkostninger, fx til lokaler, afskrivninger etc. i såvel det offentlige somde private praksis indgår på lige vis. Dette med henblik på, at konkurrenceforhol-dene mellem private og offentlige udbydere på markedet for salg af høreapparats-behandling ikke forvrides.Styrelsen har ikke herudover bemærkninger til lovforslaget.”Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at den foreslåede tilskuds-nedsættelse er en konsekvens af prisfaldet på offentligt indkøbte høreapparater pr.1. august 2012. Den reducerede offentlige betaling gør sig gældende både i for-hold til offentlige og private klinikker. Der er således ikke tale om en skævvridningmellem offentlige og private klinikker.GN ReSound, Oticon & Widex påpeger, at lovforslaget ikke søger at regulere for-holdet med mange speciallægers interessesammenblanding (henvisning til særligenhed for høreapparattilpasning). Der bør derfor være øget transparens.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at spørgsmål om henvis-ningsstruktur indgår i den arbejdsgruppe i regi af Sundhedsstyrelsen, som skalvurdere de eksisterende kriterier for høreapparatbehandling.AudioNova mener desuden, at forundersøgelse for 2. gangs brugere er overflødig,da det er usandsynligt, at de skulle generhverve tabt hørelse. Dette kan frigøre 9,4mio. kr.Sundhedsstyrelsen har oplyst, at der ikke er afgørende fagligt belæg for at opret-holde henvisningskrav ved flergangsudlevering for høreapparatbehandling hosprivate, bl.a. fordi patienter med ukomplicerede høretab ikke har væsentligt forøgetrisiko for udvikling af f.eks. tumorer el.lign.På baggrund af styrelsens vurdering har regeringen, Enhedslisten og Liberal Alli-ance den 8. november 2012 aftalt at afskaffe henvisningskravet til genudlevering afhøreapparat i privat regi. Aftalen er indarbejdet i bemærkningerne til lovforslaget.Sygehus Thy-Mors mener, at der bør ske en indskrænkning af de høreapparater,som man kan få med tilskud i privat regi skal være det samme som det der udby-des i offentligt regi. Ønskes et andet apparat, bortfalder tilskuddet.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at Amgros-udbuddet alenevedrører høreapparater indkøbt til brug i offentlig regi. Ministeriet bemærker dog, atovervejelser vedrørende skærpede forpligtelser for godkendte leverandører af pri-vat høreapparatbehandling vil indgå i revisionen af relevante bekendtgørelse, vej-ledninger m.v. på området.