Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 58
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 23. november 2012 stillet mig føl-gende spørgsmål 10 til L 58, efter ønske fra Thomas Danielsen (V), som jeg hermedskal besvare.
MinisterenDato: 29. november 2012J.nr. 2012-4668
Spørgsmål 10:”Vil ministeren redegøre for indhold, omfang og konsekvenser af det tilsyn, somEnergitilsynet skal føre med, at de tidligere bevillingshavere overholder kravenetil det standardprodukt, som forbrugerne automatisk overføres til, hvis de ikkereagerer?”Svar:Kravene i lovforslaget til det produkt, som forbrugerne skal tilbydes af deres hidtidigeleverandør, er, at prisen ikke må overstige den hidtidige pris, og leveringsvilkårene iøvrigt ikke må forringes.Udgangspunktet er, at det hidtidige regulerede produkt ophører fra de berørte virk-somheder. Det gælder både for el og gas. Prisen på tilbagefaldsproduktet er dermedikke reguleret på samme måde som tidligere, men overvåget af Energitilsynet.Energitilsynets tilsyn med, at kravene til tilbagefaldsprodukterne overholdes, vil såle-des tage udgangspunkt i en intensiveret overvågning af priserne på detailmarkedetfor el og gas generelt, hvor prisen på den enkelte virksomheds tilbagefaldsproduktholdes op over for priserne på alle øvrige produkter på detailmarkedet. Det skal hererindres, at priserne fortsat vil ændre sig i takt med prisudviklingen på engrosmarke-det.Den intensiverede overvågning vil være selskabsspecifik, og priserne på tilbage-faldsproduktet vil blive overvåget både i forhold til prisen på det hidtidige produkt, iforhold til prisen på det nye forsyningspligtprodukt og i forhold til markedets generelleprisniveau.Tilsynet vil være baseret på stikprøvekontrol kombineret med statistiske analyser afdetailmarkedspriserne.Såfremt der konstateres en højere pris på et selskabs tilbagefaldsprodukt i forhold tildet generelle markedsniveau og/eller prisen på forsyningspligtproduktet, vil der blive
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
foretaget en nærmere undersøgelse af det pågældende selskabs priser, og såfremtprisstigningen ikke kan tilskrives forhøjede profilomkostninger (for el) eller andre for-hold (for naturgas), som også ville have begrundet en højere pris under den hidtidigeregulering, vil der være tale om en pris, der ikke lever op til lovens krav til tilbage-faldsproduktet, og Energitilsynet vil kunne gøre brug af gængse indgrebsbeføjelser.Energitilsynet vil eksponere resultaterne af overvågningen på sin hjemmeside.Hertil kommer, at forbrugerne altid vil kunne gøre brug af mulighederne for at skifteleverandør eller produkt, så de finder et produkt, der passer dem bedre i forhold tilpris og vilkår i øvrigt.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard