Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
L 57
Offentligt
Dato:Sagsnr.:
7. december 20122012-1892
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 11ad forslag tillov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (ændredefordelingsprincipper for områdefornyelse m.v.) L 57. Spørgsmålet er stillet efter ønske57.fra Louise Schack Elholm (V)(V).Spørgsmål nr. 11:Ministeren bedes redegøre for, hvor mang arbejdspladser den nye nedrivningsordning ifølge L 57mangeningsordningskaber sammenlignet med den eksisterende nedrivninetnedrivningspulje.Svar:Med udtrykket "dennye nedrivningsordning ifølge L 57går jeg ud fra, at der sigtes til d foreslåededen57"demuligheder for nedrivning af tomme erhvervsbygerhvervsbygninger, kommunale opkøb samt fjernelse af skrot ogaffald i kombination med den gruppe af aktiviteter, hvor refusionen er foreslået forhøjet, og som,vedrører kommunale byfornyelsesudgifter til istandsættelse af beboelse, nedrivning af bommunalebeboelse,opkøb af ejendomme, fjernelse af skrot og affald i det åbne land ogi byer under 3000 indbyggere000 indbyggeresamtendelig nedrivning af erhvervsbygninger i byer med under 3000 indbyggere.Det skønnes, at de ovenfor nævnte aktiviteter efter L 57har en permanent beskæftigelseseffekt på 2,0personer pr. mio. kr. Det skønnes, at indsatspuljen i den udformning, den havde i 2010 og 2011,havde en beskæftigelseseffekt på 1,1 person pr. mio. kr.fektDet kan derfor konkluderes, at offentlige midler, som anvendes i overensstemmelse med ovennævnteemmelseinstrumenter i L 57, har en væsentligt højere beskæftigelseseffekt end et tilsvarende beløb, deranvendes under indsatspuljen.Årsagen til forskellen er først og fremmest at det vurderes, at en større del af de midler, der anvendesfremmest,,under byfornyelsesloven, går til istandsættelse, som har en væsentlig privat medfinansiering.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn