Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 61
Offentligt
1193881_0001.png
1193881_0002.png
1193881_0003.png
4
5T18
instit.ut for Mennesierettighedercenter(thhumanrights.dk
8eskffige1sesm83stE.renVed Stranden 81061 Kebenhavn KT722050018bm@bmdkwwwbmdk
CVR 10172748EAN 5798000.398566
Kre Dennis Toft SorensenTak for Institut for Menneskerettigheders henvendelse om L53Forslag tildring af born en aktiv beskftigelsesindsats, by om aktiv socialpolitik, by omsocial pension og forskellige andre love (Reform affartidspension og fleksjob.herunder indfarelse af ressourceforlab, rehahiliteringsteam fleksbantilskud imv).Det fremgár afhenvendelsen, at instituttet bka. har mandat til at fremme, beskytteog overvâge gennemfarebsen af FNs handicapkonvention. Instituttet anmodedeifebruar 2011om, at Beskftigelsesministeriet orienterede ministeriets styrelser omdette. Instituttet bederpny Beskftigelsesministeriet med tilharende styrelser vre opmrksorn pa dette,Det erjeg helt enigi,ogjeg vii derfor indskrpe over for styrelserneiBeskftigel..sesministeret, at instituttet skal haresiforbindelse med bovforsiag, der invoivererornrâder om FNs handicapkonvention.Det vigtigste for mig er, atvigiver flere menneskermedhandicap mulighed for atreal isere deres potentiale, sã de kanfriet aktivt arbejdsliv og vre en del affllesskabet. Jeg er glad for, at instituttet anerkender, at bovforsbaget bar det formal.Vi skal se pa menneskers mubigheder og potentiale og ikke pa deres begrnsnirvger. Mennesker, der har en nedsat arbejdsevne, kan ikke skres over en kam. NogbeEar meget svre probbemer og er meget udsatte, men der er ogsâ en stor gruppeaffleksjobvisiterede, som er ressourcestrke.Jeg har fobgende bemrkningertibde punkter, som instituttet bar fremhevet:Med bovforslaget sigtes der netop mod, at en person i fleksjoh fbr samme ban forarbejde afsamrne vrdi. En person i fleksjoh kan abberede i dag aflannes med enanden ban end sine kobbeger, hvis dette er fastsat i den enkelte overenskomst, herunder de sociale kapitler.Fleksjobordningen skal ogsá kunne mmmc de srlige tibflde, hvor en hetydebigfunktionsnedsettebse gar. at en person ikke kan arbejde med fuid intensitet i detimer, hvor den págbdende arhejder. Det er derfor vigtigt, at regiemne orn banfasts.ttebse gar dette muii.gt. idet der ebb.ers em risiko for, at der ikke kan etabberes licksjob i disse tibfalide.2 201 29497
I forsiaget til bestemmelsen om thstsetteIse af Ion i fleksjobhet fremgãr deL at jobcenteret skal foretage en vurdering at’ den ansatteifleksiobbets arbejdsevne. her-under hvor mange timer den pageIdende kan arbejde I det konkrete job. hvilLen intensitet arbejdet kan udf ores med. samt hvilke skanebehov der skal laces i ansatelsen Dise opl ninr ideri es til arhejdgi eren sIede at srbejd’gi ensammen med den ansatte kan indga en aftale om fleksjoh og atlonning baseret pajohcenterets vurdering. Fonnalet med bestemmelsen er at give arbejdsgieren ogden ansatte det bedsie grundlag for at indgà en aftale om Ion og skánehchov. dersikrer. at den ansarte far Ion for den arhejdsindsats. den pàgldende yder. og at arhejdsgiveren hetaler Ion for denne arhejdsindsats. Sarnridig sikres deL at de skánebehov. sorn den ansatte I tleksjobbet bar. buyer indarbejdet i afialen mellern denansatte og arbeidsgiveren.
Det er med loviorsiaget forudsat. at ansatteIser i fleksjob pa overenskomstdkkedeomrder. ogsa efter den n e ordning. er omfattet afoverenskomsterne ligesom andre ansatteIser. Det er endvidere forudsat. at hvis der i overenskomsterne er (ellerfremadrenet buyer) fastsat s ociale kapitler. lokalaftaler eller lienende bestemmelserom Ion- og arbejdsiIkar for ansatteIse og lastholdelse afpersoner i fleksjob. er detdisse. der caIder.Imidlertid kan der vare gaIdende o\erenskomsler. herunder sociale kapitler m.v.,der ved lovens ikrafttraden ikke Lan rumme aftaler om fleks job efter den nyc ordning, fordi der ikke er taget hojde br. at den fleksjobansatte ikke lngere skal havetilbud om tleksjob med fuld Ion pa fuld tid. men alene have Ion for det arbejde, derreelt udfores. Det er derfor foresläet, at hvis overenskomsterne m,v, ikke indeholder bestemmelser om Ion- og arhejdsvilkâr for ansttelser I fleksjob eller eventuelIc bestemmelser ikke kan finde anvendelse, fordi de ikke kan rumme fleksjobanstettelser efter den nyc ordning. indgâs aftale om fleksjob meliem den ansatte ogvirksomheden. sáledes at de gaIdende bestemmelser i overenskomsten kan fravi
Det bar ikke vret hensigten med lovforslaget, at denne fravigelse giver adgang tilat aftale andre, herunder ringere. vii kár alene med den begrundelse, at der er taleom et fleksjob, Det bar heller ikke varet hensigten at give adgang til at fravigeoverenskomsternes ovrige aIm indelige bestemmelser om Lx Ion under sygdom,pension og ret til ferie. l-Iensigten bar alene vret at give adgang til fravige de bestemmelser, der er nodvendige hr at kunne faststte en Ion, der afspejler den ansattes arbejdsevne i det konkrete fleksjoh.Baggrunden for fbrslaget om. at arbejdsgiveren skal sende kopi afafialen til jobcenteret og den overenskomstharende fagIie organisation. er at give den ansatte Itleksjobbet den hedst mulige heskyttelse i tiarhindelse med indgàelsen af en ansatelsesafiale. herunder ved tästsa.’ttdsen af lon ilkãr. Den ansatte kan saledes nd—drage den faglige organisation. og den faglige orgamsation Lan medvtrke til ateventuellertisier Lan afgores ‘.ed ftiuretlic hehandlingMed tlekslc’ntilskuddet sikrervi.at den ansatte lleksiobbet sammen med denatrmLILt tuniIa.undn &rii lk..IOtInkiddet \des soul et upplernent til lonnen og: udhetales af kommunen. er at sikrer rt1ek’ii’IkuddeIoJni.nuraukrar1’.k brarbeidsgivcrne. F Iekslonn lskudclet er cndtdere hojest har de personer.derbar den-
taveste lonindte.g. Det gor viforat understotte. at ogsa personer med en title arbejdsevne kan blive ansat i tleksiob.Jeg er enig i. at ndringer i timetal og skanebehov Ran fá betvdningfor ionthstsatteisen sariigtforpersoner med progressi\e lidelser. Det er doc samtidig sadan. atpersoner med progressive lidelser aitid vii vere sikret en rimelig indkornst sekmed fá timers arbejde. indkomsten vii vere hojere end eller omkring det nivcau.som fortidspensionen udgor.Jeg mener. at det er vigtigt. at ogsa arhejdsgiveme tager et ansvar for et inkluderende arbcjdsrnarked. nar deres ansatte ft pa grundafsvgdomikke ingere Ran arbeide i et fuidtidsjob. Del er grunden til. at der faststtes regler om fasthoideiseslleksiob leg mener. at det er bedre. at det afproves. om det er muligt at fastholdeen ansat i ordinert arbejde ft efier de sociale kapitier I overenskomsten. for denpagldende skal ansettes icilleksjob.Det er rnuhgt atfatiere pa hinanden folgende ressourceforlob. hvis det skonnes. atden págidende pa sigt vii kunne homme i uddannelse eller i arbejde. Det er cloghensigten at ressourceloriobene skal sikre. at borgerne s hurtigt som muligt buyerafkiaret, saledes at de ft han starte en uddannelse eller visiteres til et fleksjoh, hvisdette er den bedste mulighedforat komme ud pa arbejdsmarkedet. Samiidig er derfortsat mulighedfor,at personer under 40 ár han fà fortidspension, hvis deres arbejdsevne ikke skonnes at kunne udvikies.Regeringen bar forud for fremheggelsen afforsiaget til reform affortidspension ogfleksjob gennemfort en vurdering af. om den foresiáede fleksjobordning var i overensstemmelse med FNs handicapkonvention. Efter FNs handicapkonvention erregeringen forpligtet dl at fremme beskftigeisesmuligheder og karrierernuhghederfor personer med handicap pa arbejdsmarkedet, Den skal sAledes bistá denne gruppe med atfinde, fa,fastholde og vende tilbage til beskftigelse. Reformudspillet eren mere mairettet tleksjobordning.Det vurderes, at máietornat fà de mest ressourcesvage i gang med at arbejde fremfor at teve et liv pA passiv ftwsorgelse. er I trAd med forpligtetserneefterkonventlonen.Regeringen er af den mening. at lovforslaget netop tager et stort skridt i retning afat inkiudere borgere med handicappa arhejdsmarkedet, sAtedes at deftr den hedstemuiighed for at deitage I og udnvtte deres potentialerpAarbejdsmarkedet,
Venlig hilsen
I:eArederiksen