Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 6
Offentligt
1174550_0001.png
1174550_0002.png
Forbundet af It-professionelleAU/2.11.2012/CGE
Anmodning om foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg ang. fleks- ogførtidspensionsreformPROSA anmoder om foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg i anledning af den foreståendereform af fleks- og førtidspension. Vi vil gerne give vores praktiske erfaringer med, hvordan man laversuccesfulde fleksjob og hjælper personer til at bevare tilknytning til arbejdsmarkedet.Vi vil anbefale, at der ændres på lovforslaget, så det ikke forudsættes for at blive ansat i et fleksjob påens tidligere arbejdsplads, at man først skal være ansat i 12 måneder under etsocialt kapitel ioverenskomsterne eller ansat under særlige vilkår de steder, hvor der ikke er overenskomster. Det er voreserfaring, at arbejdsgivere ofte er villige til at tage et socialt ansvar, når en ansat på normale vilkår, der afforskellige grunde bliver visiteret til at få et fleksjob. Det betyder dog ikke, at ansvarligheden erubegrænset, og det er vores vurdering, at der vil blive meget få af den slags fleksjob, hvis kravene ilovforslaget gennemføres. Det er ikke kun vores fornemmelse: Arbejdsmarkedsstyrelsens undersøgelse fra2010 viser ligeledes, at tidligere ansættelse på en arbejdsplads er en af de største veje til at få ansættelsesom fleksjobber – samme sted. Derfor bør der være så få barrierer som muligt, når en fleksjobber skalbevare tilknytning til den arbejdsplads, hvor de hidtil har været ansat.Der er en anden stor adgangsvej til at opnå et fleksjob, og det er, ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsensundersøgelse fra 2010, jobcentrene. Derfor er det betænkeligt, at ansvaret for at skaffe denfleksjobvisiterede et fleksjob i højere grad flyttes fra kommunen til den enkelte fleksjobvisiterede. Det vilbringe flest mulige i fleksjob, hvis det fortsat er kommunerne, dvs. jobcentrene, der formidler, hvilket joligesom i dag ikke forhindrer ressourcestærke fleksjobbere i at søge uopfordret.I forhold til de svageste fleksjobbere er det vigtigt at skabe nogle vilkår, som gør, at de kan bidragesamfundsmæssigt. Reformen lægger op til, at man skal kunne blive visiteret til fleksjob, hvis ensarbejdsevne kun rækker til få ugentlige arbejdstimer. Der er næppe nogle arbejdsgivere, der vil ansætte enperson så få timer om ugen, idet ansættelsen vil medføre større administrationsbelastning, end gevinstenved fleksjobberens arbejde kan opveje. Konsekvensen af en sådan visitation til fleksjob vil være, at ledigefleksjobbere med få timers ugentlige arbejdsevne vil blive henvist til at være på permanentledighedsydelse, som kan være helt ned til kontanthjælpsniveau. Derfor vil vi anbefale, at lovforslagetændres, så fleksjobberettigede med lav arbejdsevne kan bidrage på flere måder end ved et lønarbejde. Hvisman kun har få timers arbejdsevne om ugen og skal leve op til rådighedsregler for ledige, kan lovforslagetkomme til at forhindre disse mennesker i at gøre gavn på de måder, det nu er muligt. Vi vil derfor anbefale,at fleksjobvisiterede med lav arbejdsevne ikke sidestilles med øvrige ledige, når det kommer til sanktionerog rådighedsregler.
PROSA ser positivt på ressourceforløbene, men vi vil anbefale, at de igangsættes tidligt.
Endelig vil vi anbefale, at pensionsindbetalingen for personer i fleksjob fastholdes påoverenskomstniveau. Den nye reform lægger op til en kraftig beskæring i kommende fleksjobberespensionsindbetaling, hvilket risikerer at føre til en placering af fleksjobberne i en af de fattigstepensionistgrupper. Vi ser hellere, at disse personer, som ofte er syge eller handicappede og har udgifter tilmedicin og hjælpemidler, får en tryg pensionisttilværelse på linje med andre, der er på arbejdsmarkedet.Venlig hilsenHanne Lykke Jespersen,Næstformand i PROSA
PROSA kan kontaktes på mail [email protected]
Bilag:Hvordan er de fleksjobansatte rekrutteret i dag (virksomheder med flere fleksjobansatte)?Pct.Via jobcentret 57 %En eller flere fleksjobansatte var tidligere ordinært ansat i virksomheden 52 %Via uopfordret ansøgning 20 %Via netværk 13 %Via jobannoncer/jobopslag (i aviser, fagblade, jobsøgningsdatabaser mv.) 9 %Via fagforening/a-kasse 5 %Via www.jobnet.dk 4 %Via rekrutteringsfirma 3 %En eller flere af de fleksjobansatte er i familie med virksomhedsejeren 2 %På anden vis 13 %Hvordan er den fleksjobansatte rekrutteret (virksomheder med en fleksjobansat)?Pct.
Via jobcentret 27 %Medarbejderen var allerede ansat i virksomheden i ordinært job 24 %Via uopfordret ansøgning 15 %Via netværk 12 %Den fleksjobansatte er i familie med virksomhedsejeren 5 %Via jobannoncer/jobopslag (i aviser, fagblade, jobsøgningsdatabaser mv.) 4 %Viawww.jobnet.dk1 %Via fagforening/a-kasse 1 %Via rekrutteringsfirma 1 %På anden vis 16 %Kilde DISCU, VIRKSOMHEDSUNDERSØGELSE VEDR. FLEKSJOB - en delundersøgelse af den landsdækkendefleksjobanalyse 2010.http://www.ams.dk/Publications/2010/11-26_delrapporter/Delrapport_virksomhedsundersoegelsen.pdf