Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 59
Offentligt
1193758_0001.png
1193758_0002.png
1193758_0003.png
Kommentarer til Regeringsudspillet om ”Reform af førtidspension ogfleksjob”:”Den Danske model” afskaffet for fleksjobbere, fare for løndumping:De faglige organisationer er i forslaget sat væsentlig uden for indflydelse.Selvom lønaftaler på overenskomstdækkede områder fastsættes efter dekollektive overenskomster, er der åbnet en ”ladeport” for at omgås dette.Dette sker blandt andet ved at de faglige organisationer alene modtagerenkopiaf en færdig ansættelseskontrakt, når aftalenerindgået. Tvister afgøresherefter ved fagretslig behandling, evt. Arbejdsretten.I de tilfælde hvor derikkespecielt står hvad lønnen skal være for fleksjobbere,eller hvor den gældende overenskomst ikke findes egnet!!!!!!!…………...aftalerarbejdsgiveren lønnen sammen med fleksjobberen.(Se lovteksten i vedlagtebilag om §70e, Stk.3 og stk.4)Vi mener det også for fleksjobbere skal være de faglige organisationer der skalforhandle. En syg/handicappet fleksjobber der står alene overfor enarbejdsgiver vil være alt for let at presse ned i løn/timetal.Det er Jobcenteret der skal lave en vurdering af arbejdsevnen, timetal ogintensitet. Ex. vil 10 timer med en 50% effektivitet, svare til 5 timersarbejdsevne. Arbejdsgiverne vil have en interesse i at tale effektiviteten ned,idet han så skal betale for færre arbejdstimer. Vi mener ikke denne”effektivitets” måling er egnet, man bør bevare den nuværende ordning, somgiver den nødvendige fleksibilitet.Væk med de 12 mdr. Karensperiode:Det er ikke hensigtsmæssigt at lave en Karensperiode for dem som gerneskulle arbejdsfastholdes i fleksjob i den virksomhed hvor de i forvejen er ansat.Vi har ikke Sociale kapitler som Arbejdsgiverne vil bruge i 12 mdr. Hvis enarbejdsgiver oplever en medarbejder der kun arbejder for halv kraft i længeretid, så fyres vedkommende, medmindre arbejdsgiveren bliver kompenseretherfor. Derved vil endnu flere med nedsat arbejdsevne blive arbejdsløse.Ja tak til mere helhedsorienteret indsats:Det er meget positivt at der lægges op til at kommunerne skal arbejdemere helhedsorienteret og tværfagligt,og at de unge med bla. psykiskelidelser får mulighed for mere hjælp i såkaldte ”ressourceforløb”. Planen er atde unge herefter gerne skulle være i stand til at arbejde ordinært/komme iuddannelse.Om det er realistisk er en anden sag…det kræver bla. også at de langeventelister i Psykiatrien afskaffes, da det ofte er her de unge strander.
Lav ydelse mens man er i ”ressourceforløb” er det fornuftigt?:Unge under 40 år, kan ikke bevilliges førtidspension medmindre arbejdsevnener ”ubetydelig”. De skal i ”ressourceforløb” af op til 5 års varighed af gangen.Hvis det ikke lykkes at få den unge i arbejde eller uddannelse, kan de kommepå endnu et 5 års ressourceforløb. Først efter de fyldt 40 år kan de bevilligesevt. førtidspension. Ydelsen under disse forløb er svarende til kontanthjælp.Hvis de efter ressourceforløb indstilles til fleksjob, gøres dette tidsbegrænset til5 år, herefter skal der igen tages stilling til om de opfylder betingelserne.Vi mener det vigtigt at dem der er så syge at de ikkekanarbejde ordinært ogkun kan arbejde ganske få timer i fleksjob,skaltilbydes en førtidspension såde ikke parkeres i årevis påledighedsydelse svarende til kontanthjælp.Detgavner bestemt ikke deres situation at de holdes på en kontanthjælpssats iårevis. Endvidere kan det blive meget opslidende for folk at deltage i forløb afop til 20 års varighed, uden at der træffes afgørelse om hvad deres fremtid er.For syge og for psykisk sårbare er det ekstra belastende, vi mener det er altfor belastende at lade folk gå uafklaret så lang tid. Der skal træffes afgørelsesenest efter 3 år. Ex.For at det hele ikke kun skal være fine ord, kræver disse ”ressourceforløb” endel tid og ressourcer ude i kommunerne, og det vil kræve en betydeligregelforenkling og afbureaukratisering. Er man parat til at bevillige denødvendige midler hertil, når formålet helt åbenlyst er besparelser på 1,9milliarder kr. Selv om der afsættes midler dertil her og nu, er Kommunernesøkonomi i forvejen hårdt trængt pga. aftale mellem Regeringen og KL om ensærdeles stram økonomisk ramme fremover.Ledighed:”Udspillet forudsætter at vi får skabt et mere rummeligt arbejdsmarked, hvorder er plads til dem, der ikke kan være på arbejdsmarkedet på fuld tid”.Således står der i starten af Regeringsudspillet.Hvordan konkret forestiller regeringen sig at arbejdsmarkedet bliver mererummeligt ?Vi har i dag 170.000 ”ordinære ledige”, og 16.000 ledige fleksjobbere.Fremover kommer der endnu flere ledige fleksjobbere bla. alle dem der ellersførhen fik førtidspension. (Dem som havde en arbejdsevne under 10-12 timerugentligt)Det er svært at forestille sig at arbejdsgiverne vil ansætte folk med nedsatarbejdsevne, ex. 3 timer om ugen, frem for fuldt duelige arbejdsløse.Når regeringen samtidig lægger op til helt at fjerne arbejdsgiver tilskuddene tilfleksjob, kan man forudse endnu større ledighed blandt fleksjobberne. De ungesom er for syge til at arbejde almindeligt, vil være henvist til at leve af
ledighedsydelse en stor del af deres liv, medmindre arbejdsløshedenforsvinder………..Ledighedsydelse:Ledighedsydelsen udgør en ydelse svarende til kontanthjælp hvis man kommerdirekte fra kontanthjælp. Det kræver minimum 9 mdr. ansættelse i fleksjob forat komme op på den højeste ledighedsydelses sats som er 89% afdagpengeniveauet. Man bør derfor også kræve at arbejdsgiver tilbyder mindst9 mdr. ansættelse i minijob, før de får udbetalt præmien på 25.000 kr. At levei årevis på et kontanthjælpsniveau er ikke acceptabelt.Folk der kommer fra sygedagpenge på ledighedsydelse vil få 89% afdagpengesatsen (15.200 kr.) At leve i årevis på et kontanthjælpsniveau er ikkeacceptabelt.

Grundlaget for selve besparelserne:

Argumentet for at lave en reform er at den nuværende ordning er blevet fordyr.Det mener vi ikke er rigtigt.Antal personer på henholdsvis fleksjob og førtidspension er steget med 37.000fra 2003 til 2009.Det modsvares af et fald på 41.000 personer på henholdsvis kontanthjælp,sygedagpenge og revalidering i samme periode.(Kilde: ”SRSF’s kommende reform afførtidspension og fleksjob”, analyse ved Henrik Herløv Lund).
Hvis skatteindtægterne fra fleksjobbere indregnes, koster denne ordning dethalve af hvad regeringen påstår, nemlig 5,5 milliarder kr.(Se beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål 172 af 7 marts 2012).

På vegne af Bestyrelsen i 3F

Transport, Logistik & Byg

Sommervej 5

8210 Århus V

Peter Bæk

Formand