Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 4
Offentligt
1174064_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
5. november 2012

Reform af fleksjob og førtidspension

I lovforslaget til § 1, § 70 b, Fastholdelsesfleksjob står der: ”aten personsom hovedregel først kan blive ansat i et fleksjob på sin hidtidigearbejdsplads, når han eller hun har været ansat på arbejdspladsen i mindst12 måneder under overenskomstens sociale kapitel.”

3F’s bemærkninger:

I disse 12 måneder er der ikke tilskud til arbejdsgiveren i den sammenhæng,hvorfor det ikke er økonomisk attraktivt for arbejdsgiverne at indgå disseaftaler. I dag bliver de sociale kapitler ikke brugt på denne måde - og imange brancher er de sociale kapitler enten mangelfulde, bliver ikke anvendteller er ikke eksisterende. Konsekvensen af forslaget er, at en medarbejdermed nedsat arbejdsevne bliver afskediget. Herefter vil kommunen visiterepersonen til fleksjob, og herefter søger han/hun ledighedsydelse, dapersonen er blevet afskediget fra sit job. Forslaget vil medføre, at flere mednedsat arbejdsevne ikke kan fastholdes på arbejdspladsen, men bliver ledigefleksjobbere.
Desuden stilles der nu krav om, at arbejdsgiveren og medarbejderen skalnedfælde skriftlige oplysninger om funktionsevne i forhold til jobbet og derstilles yderligere dokumentationskrav til arbejdsgiveren vedrørende forsøg påat finde ustøttet job på arbejdspladsen.Derved indføres et stort bureaukratisk arbejde for arbejdsgiveren, hvis med-arbejderen skal overgår fra ordinær ansættelse til et fleksjob i virksomheden.Ofte drejer det sig om medarbejdere, der forinden har haft en langvarigsygefraværsperiode med risiko for at miste sit job. Og det er for længstdokumenteret, at det er lettere at fastholde en medarbejder på arbejds-markedet i et fastholdelsesfleksjob, end hvis medarbejderen skal ud i ledig-hedskøen og starte forfra. Derfor vil de nye krav ikke være medvirkende til,at flere fastholdes på arbejdsmarkedet.Det er 3F’s vurdering, at lovforslaget, på dette område, ikke vil fremme detrummelige arbejdsmarked, men tværtimod vil medvirke til, at flere bliverudstødt fra arbejdsmarkedet. Vi foreslår derfor, at denne del af lovforslagetbortfalder.Venlig hilsenJohnny SkovengaardNæstformand