Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 38
Offentligt
1184390_0001.png
1184390_0002.png
1184390_0003.png
1184390_0004.png
1184390_0005.png
1184390_0006.png
Robert Holms Vej 1, 8700 Horsenstelefon 88 92 54 02 www.lohorsens.dk
[email protected]
Baggrundsnotat til foretræde for folketingets beskæftigelsesudvalgonsdag den 28. november kl. 14.Delegation:Betina Steufer, Socialrådgiver (ansat i fleksjob), 3F Horsens og OmegnKirsten Hoffmann, Social sagsbehandler, 3F Horsens og OmegnLene Schrøder Jensen, Faglig sekretær, 3F Horsens og OmegnSøren Larsen, Arbejdsmarkedspolitisk konsulent, LO Horsens- Hedensted
LO Horsens-Hedensteds bemærkninger i relation til:Forslag til bestemmelse om fastsættelse af løn og ansættelsesvilkår - § 70e i Lovom en Aktiv Beskæftigelsesindsats.Overordnet set er det LO Horsens-Hedensted opfattelse, at den nye aflønnings-og ansættelsesmodel for fleksjobbere samlet set er en væsentlig forringelse afde nugældende regler på området. Dette er i sig selv dybt beklageligt.LO Horsens-Hedensted har følgende overordnede kritikpunkter af for-slaget til bestemmelse om fastsættelse af løn og ansættelsesvilkår:-De faglige organisationer er i forslaget sat væsentlig udenfor indflydelse.Dette blandt andet ved, at de faglige organisationer alene modtager en ko-pi af en færdigforhandlet ansættelsesaftale for en fleksjobber og dette ude-lukkende på områder, hvor den faglige organisation har hovedoverenskom-sten.Det er LO Horsens-Hedensteds klare overbevisning, at man i enhver opret-telse af et fleksjob – i respekt for arbejdsmarkedets parter - bør have enjuridisk pligt til, at inddrage den relevante faglige lønmodtagerorganisation,sådan som det også sker i dag.Med de nye regler og den deraf følgende svækkede indflydelse til lønmod-tagernes faglige organisationer, så vil det nu i langt højere grad blive op tilden enkelte lønmodtager, at sikre sig ordnede løn- og ansættelsesforhold.Dette er ikke hensigtsmæssigt idet personer med varigt og væsentlig ned-sat arbejdsevne alene af den grund, vil være henvist til et dårligere regule-ret og mindre stabilt arbejdsmarked end det, de kender i dag.
LO Horsens-Hedensted er paraplyorganisation for LO fagforeningerne i Horsens og Hedensted Kommuner
Der lægges ligeledes i regeringens forslag op til (§70e, stk.3), at den an-satte og virksomheden, kan indgå en aftale, hvormed den gældende over-enskomst fraviges. Dette kan ifølge forslaget komme på tale, i de situatio-ner, hvor der ikke i gældende overenskomst er bestemmelser om aflønningaf fleksjobansatte eller hvor bestemmelserne ikke kan finde anvendelse.Denne del af forslaget er intet mindre end et regulært brud med helekongstanken bag Den Danske Model.LO Horsens-Hedensted skal af samme årsag rette opmærksom på den ar-bejdsretlige grundsætning om, at en aftale eller overenskomst kun kan fra-viges af de parter, som har indgået aftalen eller overenskomsten- herunderde parter, som overenskomst- eller aftaleparterne har bemyndiget til atkunne fravige overenskomsten/aftalen.Grundsætningen er funderet på det forhold, at arbejdsret som disciplinbygger på principperne i aftaleretten.Forslaget til bestemmelse om fastsættelse af løn og ansættelsesvilkår læg-ger således op til et brud med arbejdsmarkedsparternes suverænitet i rela-tion til at fastsætte løn-og ansættelsesvilkår.LO Horsens-Hedensted finder det afgørende, at forslaget respekterer DenDanske Model.Lovforslaget må nødvendigvis i sin udformning anerkende, at det alene eraftaleparterne i overenskomsten/aftalen, der kan fravige den afta-le/overenskomst som de har indgået eller som kan bemyndige andre til atfravige aftalen/overenskomsten.Refleksioner over de konkrete ændringsforslag;§ 70e, stk.1;Grundlæggende finder vi, at hele den tankegang og det menneskesyn, derligger til grund for denne del af forslaget bryder med den hidtidige målsæt-ning om et inkluderende arbejdsmarked - et arbejdsmarked, hvor den ge-nerelle lovgivning og regulering af arbejdsmarkedet netop sikrer lige mu-ligheder for personer, som har en nedsat arbejdsevne på grund af handicapeller svær kronisk sygdom. Disse personer bør sikres retfærdige og gunsti-ge arbejdsvilkår på lige fod med andre. Arbejdsvilkår som giver lige mulig-heder for, at opnå beskæftigelse og forblive inkluderet på det ordinære ar-bejdsmarked.FN’s handicapkonvention forpligter de ratificerende stater til at fremme ligemuligheder, inklusion, tilgængelighed til og effektiv deltagelse i alle dele afsamfundslivet for personer med handicap.Det følger således af konventionen, at der er pligt til at skabe et inklude-rende arbejdsmarked. Dette må af samme årsag være hovedformålet medenhver arbejdsmarkedspolitik, som sigter på at fremme beskæftigelsen forpersoner med handicap. – LO Horsens-Hedensted finder desværre, at ’for-slag til bestemmelse om fastsættelse af løn og ansættelsesvilkår - § 70e,stk.1 i mange henseender modarbejder hensigten i FN’s handicapkonventi-on.
side 2
LO Horsens-Hedensted er paraplyorganisation for LO fagforeningerne i Horsens og Hedensted Kommuner
---
LO Horsens-Hedensted finder det særdeles uhensigtsmæssigt, at løndelenudbetales af arbejdsgiver, mens fleks løntilskuddet udbetales af Jobcentret.Hele den fleksjobansattes løn bør, som for andre lønmodtagere, udbetalesaf arbejdsgiveren, som herefter kan få tilskuddet udbetalt af Jobcentret.Hvor stor en del, af den fleksjobansattes løn, der stammer fra arbejdsgiverog hvor stor en del, der består i løntilskud fra Jobcentret kan med fordelfremgå på den fleksjobansattes lønseddel.Det forhold, at en ansat i fleksjob får en del af sin løn udbetalt, som et di-rekte tilskud fra Jobcentret, er med til at øge kløften mellem et A- og et B-hold på det danske arbejdsmarked, såvel som på den enkelte arbejdsplads.Slutteligt finder LO Horsens Hedensted, at et løntilskud fra Jobcentret, somudbetales direkte til den enkelte fleksjobansatte, vil være negativt frem-mende i relation til en yderligere klientgørelse af mennesker, der i forvejenkæmper med en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne.
-
-
§ 70e, stk.2;-Det er med udgangspunkt i § 70e, stk.2 meget svært, at få et klart billedeaf, hvem der løbende har ansvaret for, at følge op på, at der er en rimeligsammenhæng mellem den fleksjobansattes præsterede arbejdstimer og deudbetalte løntimer fra arbejdsgiver.Det bør således i § 70e, stk.2 klart indarbejdes en tekst om, at det er Job-centret, der i deres vurdering fastsætter arbejdsintensiteten og at dette al-tid skal ske på baggrund af den samlede dokumentation af borgerens ar-bejdsevne i den forudgående visitationssag til fleksjob.Her ud over finder LO Horsens-Hedensted, at Jobcentret juridisk set børforpligtes til løbende, at følge op på, hvorvidt den fleksjobansattes lønud-betaling proportionelt svarer overens med den, af jobcenteret fastsatte ar-bejdsintensitet.-Formuleringen ’hurtigst muligt’ kunne med fordel uddybes.Når en arbejdstager og en arbejdsgiver er parate til at igangsætte et fleks-job, så vil det være yderst uhensigtsmæssigt, at de på ubestemt tid brin-ges i venteposition i relation til Jobcentrets vurdering.LO Horsens-Hedensted kunne således foreslå en frist til Jobcenteret påmaksimalt 14 dage før jobcentrets vurdering er til rådighed.Der er i lovforslaget om førtidspension- og fleksjobreformen lagt op til, atJobcenteret kan revurdere den fleksjobansattes arbejdsevne i det konkretefleksjob. Dette kan imidlertid kun ske under forudsætning af, at arbejdsgi-ver og arbejdstager er enige om, at en ændring er påkrævet og de derfor ifællesskab anmoder Jobcentret om en revurdering.LO Horsens-Hedensted finder, at dette er at stække den enkelte borgersfrihed, retssikkerhed og handlemuligheder.LO Horsens-Hedensted opfordrer af samme årsag til, at den ansatte, uagtetarbejdsgiverens indstilling hertil, gives adgang til en revurdering af den sinarbejdsevne i det konkrete fleksjob.
-
side 3
LO Horsens-Hedensted er paraplyorganisation for LO fagforeningerne i Horsens og Hedensted Kommuner
Hvis en fleksjobansat mener, at arbejdsevnen er blevet større over tid og itakt med at den pågældende har fået bedre kendskab til det specifikke ar-bejdsområde og de daglige arbejdsopgaver, så skal det være muligt forden fleksjobansatte, at få dette vurderet uafhængigt af arbejdsgiverensholdning hertil. Hvis jobcentret efterfølgende kommer frem til samme re-sultat omkring øget arbejdsevne i det konkrete job, så må det være op tilden ansattes faglige organisation, at genforhandle de gældende ansættel-ses-og aftalevilkårene med den pågældende arbejdsgiver.§ 70e, stk.3;Der lægges her op til, at den ansatte og arbejdsgiveren/virksomheden skalindgå en aftale såfremt der ikke forefindes sociale kapitler på det pågæl-dende område eller hvis bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår foransatte i fleksjob ikke forefindes eller ikke kan finde anvendelse.I udkast til bemærkninger kan man læse, at der med sætningen ’ikke kanfinde anvendelse’ uddybende tænkes på følgende;’…fordi de (læs overenskomster mv.) ikke er egnede til at regulere løn ogarbejdstid efter de regler der gælder i den nye fleksjobordning.’LO Horsens-Hedensted finder det yderst kritisabelt, at reformen dermedåbner op for en legalisering af jobs, som helt eller delvist kendetegnes vedsin uforenelighed med de løn og arbejdsvilkår, der er indgået via de kollek-tive overenskomstaftaler på arbejdsmarkedet. Overenskomstaftalerne oghele det system der vedrører dem, er et helt centralt og bærende element iden Danske Model og på det danske arbejdsmarked i sin helhed.LO Horsens-Hedensted finder det helt uacceptabelt, at en væsentlig andelaf Danmarks arbejdsstyrke på den måde ekskluderes fra de generelle ret-tigheder, som i øvrigt kendetegner det danske arbejdsmarked.Samtidig finder LO Horsens-Hedensted, at denne mulighed for, at aftaleudenom de gældende bestemmelser er medvirkende til, at åbne op for re-gulær løndumping, hvilket vi naturligvis finder helt uacceptabelt.Et andet spørgsmål, som trænger sig på er: Hvem skal vurdere egnethedenaf overenskomsterne set i forhold til, at regulere løn og arbejdstid?Dette spørgsmål er der frem til nu ikke nogle klare svar på hverken i selvelovforslaget eller i de uddybende bemærkninger, der knytter sig hertil.Det er LO Horsens-Hedensteds opfattelse, at hvis overenskomstparternefinder, at de aftaler de har indgået er egnede, så bør der ikke under nogenomstændigheder sættes spørgsmålstegn herved.Som tidligere nævnt, skal vi her henlede jeres opmærksomhed på den ar-bejdsretlige grundsætning om, at en aftale eller overenskomst kun kan fra-viges af de parter, som har indgået aftalen eller overenskomsten- herunderde parter, som overenskomst- eller aftaleparterne har bemyndiget til atkunne fravige overenskomsten/aftalen.Grundsætningen er funderet på det forhold, at arbejdsret som disciplinbygger på principperne i aftaleretten.Forslaget til bestemmelse om fastsættelse af løn og ansættelsesvilkår læg-ger således op til et brud med arbejdsmarkedsparternes suverænitet i rela-tion til at fastsætte løn-og ansættelsesvilkår.
side 4
LO Horsens-Hedensted er paraplyorganisation for LO fagforeningerne i Horsens og Hedensted Kommuner
-
Med hensyn til lovhenvisningen til lokalaftaler med videre, såfremt disseindeholder bestemmelser om løn og arbejdsvilkår for ansættelse og fast-holdelse af personer i fleksjob, så forekommer det meget uklart hvad derhelt konkret menes hermed.Den pågældende lovtekst kunne imidlertid tolkes som om fleksjobbere ale-ne er omfattet af lokalaftaler – herunder af lokale aftaler om lokal løn, så-fremt dette eksplicit fremgår af den pågældende lokalaftale.Såfremt dette er det tiltænkte, så finder LO Horsens-Hedensted, at det erat vende tingene fuldstændig på hovedet.Det er LO Horsens-Hedensted klare forudsætning, at ansatte og ny-ansattefleksjobbere naturligvis er omfattet af de gældende lokalaftaler – herunderlokale aftaler om lokal løn, medmindre de lokale aftaleparter har aftalt an-det.
-
I langt størstedelen af alle overenskomstaftaler såvel som individuelle an-sættelsesaftaler går en vis procentdel af lønnen til indbetaling til en ar-bejdsmarkedspension.Når der i form af lovforslaget sker en væsentlig nedgang i den fleksjoban-sattes løn, så kommer denne nedgang selvsagt også til at afspejle sig i detbeløb, der indbetales til arbejdsmarkedspensionen. På den vis lægges derfra lovgivers side op til, at fleksjobbere vil være udsat for et mærkbartpensionsefterslæb set i relation til ordinært ansatte.I sidste ende vil det betyde, at fleksjobansatte også i deres alderdom måse sig selv økonomisk ringere stillet end resten af samfundet.Herudover ser LO Horsens-Hedensted en reel fare for, at den mindre pen-sionsindbetaling også vil udmønte sig i en forringelse af den invalidedæk-ning, som typisk er knyttet til en arbejdsmarkedspension.Dette er særdeles uhensigtsmæssigt eftersom syge og handicappede bor-gere logisk set er blandt de persongrupper, der har størst behov for invali-depension. I tillæg hertil er der tale om en persongruppe, for hvem net-toindkomstløn med den nye reform kommer til at ligge væsentligt under enordinær ansats indkomst. Af samme årsag har fleksjobberne ikke på sam-me vis som ordinære ansatte mulighed for, selv at indbetale supplerendepensionsbidrag.LO Horsens-Hedensted henstiller med udgangspunkt i ovenstående til, atder også for fleksjobbere indbetales pensionsbidrag af en løn svarende tilfuld tid på ordinære vilkår.Såfremt dette ikke sker, så vil Førtidspensions- og Fleksjobreformenogsåvære fremmende for ulighed i alderdommen.
§ 70e, stk.4;-På områder, der ikke er overenskomstdækkede lægges der op til, at dermellem virksomheden og den ansatte indgås aftale om løn- og øvrige ar-bejdsvilkår. Som det foregår i dag, så indgås aftaler om løn- og øvrige ar-bejdsforhold i samarbejde mellem virksomhederne og de faglige organisa-tioner.I de nuværende bestemmelser vedrørende oprettelse af fleksjob spiller defaglige organisationer en meget central rolle.side 5
LO Horsens-Hedensted er paraplyorganisation for LO fagforeningerne i Horsens og Hedensted Kommuner
LO Horsens-Hedensted finder ikke, at der er gyldig grund til, at dette ikkeskal fortsætte fremadrettet – og dermed også indarbejdes i den nye re-form.Der forefindes ikke saglige argumenter for, at de faglige organisationer ik-ke fortsat skal spille en helt central rolle set i forhold til fastsættelse af løn-og arbejdsvilkår i den kommende ordning. Derimod er der alle mulige godefaglige og saglige grunde til fortsat at lade de faglige organisationer vare-tage deres medlemmers interesser i de konkrete sager.§ 70e, stk.5;LO-Horsens-Hedensted støtter denne del af lovforslaget. Dog ville det væreønskværdigt, at den tiltænkte ændring af 8-timerskravet også omfattedefleksjobansatte ansat på arbejdspladser, hvor der via anden overenskomsteller anden aftale er indgået aftale om, at alle på den pågældende arbejds-plads følger funktionærloven uagtet om de udfører funktionærarbejde ellerej.Væsentlighedskriteriet ved visitation til fleksjob:LO Horsens- Hedensted vil gerne henlede Beskæftigelsesudvalgets op-mærksomhed på væsentlighedskriteriet i forbindelse med visitation tilfleksjob.Som loven er udformet i dag, er der intet indskrevet i lovgivningen i forholdtil hvad væsentlig nedsat arbejdsevne er. Der er ikke fastslået noget time-tal i lovgivningen. Det er derfor reglerne for refusionen der har dannetgrundlag for, hvordan ”væsentlig nedsat arbejdsevne” skal fortolkes. Der-for har kravet i praksis udviklet sig til at være en mistet arbejdsevne på 50%, idet mindste refusion er 50 %. Der er altså i øjeblikket en usynliggrænse, hvor syge selv må ”tåle” en nedsat arbejdsevne på op til 18,5 ti-mer, fordi der ikke visiteres til fleksjob, hvis rest arbejdsevnen er på mereend 50 %.LO Horsens-Hedensted er enig i at man selv må” tåle” noget. Men fra 37 til18,5 timer er ikke rimelig og har aldrig været.I det nye lovforslag er refusionerne bortfaldet. Dermed også den usynligegrænse for væsentlighedskriteriet. LO Horsens-Hedensted finder det derforyderst vigtigt at der i lovteksten beskrives nye retningslinjer for væsentlig-hedskriteriet. LO Horsens-Hedensted finder det oplagt at lave parallel lov-givning på området. Der er mindste udbetalings regler både i Lov om syge-dagpenge og i Lov om arbejdsløshedsdagpenge. Det er både oplagt oglangt mere rimeligt at tilpasse fleksjobreformen til disse love, så der ogsåer mulighed for at blive visiteret til fleksjob, hvis man kan arbejde eksem-pelvis max. 29,5 timer.
side 6