Skatteudvalget 2012-13
L 52
Offentligt
1189566_0001.png
1189566_0002.png
J.nr. 11-0296400Dato: 04-12-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 52 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og for-

skellige andre love og om ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 om

ændring af lov om afgift af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift

for el forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler, lem-

pelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for varebiler samt tek-

nisk justering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om fri-

tagelse for afgift af visse typer af affald fra egen cementproduktion)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 30. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 2

Vil ministeren tage initiativ til at sikre klarhed for, at gasafgiftslovens § 10, stk. 8, finderanvendelse ved såvel virksomhedens eget forbrug og i forhold til virksomhedens opgørelseaf afsatte varer, kulde og varme?

Svar

Gasafgiftslovens § 10, stk. 8, rummer regler om efterregulering vedrørende godtgørelse afgasafgift for proces (vareproduktion). Der gælder tilsvarende regler i de andre energiaf-giftslove om denne type efterregulering efter elafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolie-afgiftsloven. Disse regler trådte i kraft i 2004 og har således virket i en årrække.Reglerne vedrører situationer, hvor virksomheder anvender energi fra det samme energi-producerede anlæg til både proces og rumvarme. Når der benyttes afgiftspligtige energi-produkter i anlægget, ydes der godtgørelse af afgift for den del af energiproduktet, hvormedder produceres varme, herunder damp, til proces (procesgodtgørelse). Derimod ydes der ik-ke godtgørelse for den del af energiproduktet, hvormed der produceres rumvarme (kom-fortvarme). Det er en betingelse for godtgørelse for procesvarmen, at denne varme måleseller alternativt opgøres uden energimålinger ved hjælp af skematiske metoder, der indebæ-rer reduceret godtgørelse i forhold til godtgørelse efter varmemålinger. Opgørelse vedhjælp af en skematisk metode kan f.eks. foretages ved betaling af en forholdsvis høj kva-dratmeterafgift for arealet af virksomhedens lokaler.Den omhandlede bestemmelse i gasafgiftslovens § 10, stk. 8, rummer en undtagelse tilovennævnte krav vedrørende procesgodtgørelse. Bestemmelsen er en undtagelse, som givermulighed for regulering af den hidtidige afgiftsgodtgørelse, når en virksomhed ikke har fo-retaget de relevante energimålinger, men i stedet f.eks. har anvendt kvadratmeterafgift,hvorved virksomheden på en måde har betalt for meget i afgift. Der kan også være tale om,at en virksomhed igennem en periode enten ikke har installeret målere i tilstrækkelig om-fang, eller at de installerede målere enten ikke har været monteret korrekt, eller at de ikkehar virket, og hvorved virksomheden ikke har opfyldt de målermæssige krav for proces-godtgørelse.SKAT kan i sådanne tilfælde tillade, at virksomheden anvender relevante målte data for enperiode på mindst 12 måneder på afgiftsperioder op til 3 år før den afgiftsperiode, hvori derførst foretages korrekt måling. Det er bl.a. en betingelse, at virksomhedens produktions- ogafgiftsmæssige forhold er uændrede. Dermed er der rimelig sikkerhed for, at efterreguleringvedrørende godtgørelse af energiafgift for proces sker på et realistisk grundlag, dvs. at ef-terreguleringen i tilstrækkelig grad afspejler det fortidige energiforbrug til procesformål.Jeg synes, at disse regler er klare, men når det er sagt, så er jeg er altid indstillet på at over-veje konkrete forslag til forbedringer af reglerne.Det må fortsat være en betingelse for denne type afgiftsregulering, at de produktions- ogafgiftsmæssige forhold er så ensartede fra år til år, at man ved en fremadrettet måling kanopnå en fordeling af energiforbrug mellem procesformål, rumvarme og fjernvarme m.v.,der sandfærdigt afspejler de energimæssige forhold i fortiden.
Side 2